Gå til innhold

Vil vi bli korrigert når vi gjør noe feil, eller ønsker vi å trene i fred?


Larskm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har blitt rettet på to ganger i mitt liv. Den ene gangen av en gammel mann som sa jeg burde prøve å holde ryggen rettere når jeg gjorde en sånn beinsparkapparat-ting. Den andre gangen ble jeg vel ikke akkurat rettet på, men en av de som jobbet på studioet ga meg noen tips på hvordan planken min kunne bli enda mer effektiv. Begge gangene satt jeg pris på det, og jeg kjenner at jeg retta meg etter det senere.

Jeg er en veldig stolt person og er eeeeeegentlig ikke innerst inne glad i å bli retta på, men hvis jeg føler at personen som gjør det har peiling og mener det godt, så blir jeg langtfra sur, om enn litt pinlig berørt og selvbevisst resten av økta. Hvis vedkommende ikke har peiling, derimot, blir jeg nok gretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten man sier det på blir jo veldig viktig!

Pedagogikken gjelder ikke kun i barnehagen!

Hvis noen sier du gjør det helt feil, gjør det anderledes. Da hadde jeg blitt grinete. Uansett hvem det kom fra.

Hvis noen sier, hei jeg ser du driver med (den øvelsen), har du prøvd å gjøre det på denne måten? Jeg føler det fungerer bra for meg.

Det er et forslag jeg ville vurdert og prøvd ut, med mindre det var på bærtur så klart.

Jeg har faktisk aldri blitt korrigert på et vanlig treningssenter før. Til gjengjeld var det en pt på sats som brukte meg som eksempel mens jeg tok OH squat. Litt flau og stolt på samme tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Tror faktisk jeg ble rettet på en gang av en eldre fyr. Først trodde jeg det var et kompliment, men skjønte fort at han var ironisk. Han syns vel øvelsen jeg gjorde på bosu for ryggstrekkerne var merkelig, av en eller annen grunn. Han mente det ikke var noen mening med selve øvelsen :cautious: Jaja... Tok meg ikke særlig nær av det.

Har ellers aldri blitt rettet på. Kun av typen. Men det er jo han som har lært meg alt jeg kan om trening. Så hvis noen andre ønsker å rette på meg, så må de nesten ta det med han. Og han har jo peiling, så det kunne jo blitt interessant. Typen pleide ellers å rette på folk eller tipse dem, på en vennlig måte selvfølgelig, men har gitt opp det etter hvert. Ser altfor mye feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter alltid pris på tips og triks om jeg skjønner at personen har erfaring og er flink. Hvis det er randoms som jeg skjønner at prater tull, trekker jeg som regel bare på smilebåndet og ler "he he, takk for tipset! ;) "

Jeg retter sjelden på andre eller gir de tips, om det ikke er veldig nødvendig. Hvis jeg skjønner at bevegelsen de utfører vil gi de skader, så sier jeg i fra, men jeg spør alltid om jeg kan komme med et lite innspill først. Pleier også å se an personen før jeg gjør det. Har fått en del frekke og sarkastiske kommentarer tilbake, så jeg tenker meg om før jeg hjelper dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

I dag var det en kar i 40-åra som kom innom treningssenteret mens jeg trente, og han var der i ca. 15 minutter før han dro.

Tok rundt 90kg i benk, "problemet" var at når han spente fra så løfta han rumpa over benken. Jeg hadde litt lyst til å spørre om det var bra å løfte rumpa mens han benket, men siden jeg ikke var 100% sikker på hvor feil det er + at fyren virkelig så ut som at han tidligere kunne vært langrennsløper eller lignende, tenkte jeg at han hadde mer peil enn jeg.

Han tok også stående skulderpress med stang, men bak hodet. Samt nedtrekk bak hodet.

Problemet mitt er at selv om jeg aldri ville gjort de øvelsene på den måten han utførte de på kan det jo hende det funker for ham. Spesielt når han så ut som han gjør :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det en kar i 40-åra som kom innom treningssenteret mens jeg trente, og han var der i ca. 15 minutter før han dro.

Tok rundt 90kg i benk, "problemet" var at når han spente fra så løfta han rumpa over benken. Jeg hadde litt lyst til å spørre om det var bra å løfte rumpa mens han benket, men siden jeg ikke var 100% sikker på hvor feil det er + at fyren virkelig så ut som at han tidligere kunne vært langrennsløper eller lignende, tenkte jeg at han hadde mer peil enn jeg.

Han tok også stående skulderpress med stang, men bak hodet. Samt nedtrekk bak hodet.

Problemet mitt er at selv om jeg aldri ville gjort de øvelsene på den måten han utførte de på kan det jo hende det funker for ham. Spesielt når han så ut som han gjør :D

Jeg så noe lignende nylig, svær kar i 50-åra, benke 120 kilo med rumpeløft på hver repetisjon. Det var gymvakta/resepsjonisten på ett kommunalt gym i Østerrike. Jeg sa ikke fra, siden jeg er nokså fersk i

styrketrening og kan for lite til å vikle meg inn i innfløkte teknikkdiskusjoner. Dessuten snakket han

lite engelsk, og tysken min er skrøpelig. Tydelig at denne varianten funker for noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis jeg gjør noe skikkelig feil, blir jeg glad for at folk sier ifra. Men sykt kjipt hvis det er på siste rep og man bare er sykt utmattet også kommer noen "kom igjen, opp med ræva!" eller lignende... Det kommer jo helt an på. Sier man "unnskyld du, men jeg har sett at du kanskje bøyer litt skjevt.. blabla" eller sånn blir det jo noe helt annet igjen.

Det er en person der jeg trener som går og korrigerer på alle hele tiden og gjør kanskje en 2-3 reps innimellom selv, og han tror jeg alle ser helst at holder kjeft.. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil selvfølgelig vite det hvis noen ser åpenlyse feil når jeg trener, så lenge de sier fra på en ok måte. Er fortsatt nybegynner så er mye jeg er usikker på enda, og siden jeg trener alene er det ikke alltid så lett å finne noen å spørre. Treningsveilederene er ofte opptatte og jeg vil jo ikke forstyrre de som trener med min egen novisedumskap.

Konklusjon: ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...