Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Svarer ut fra hvordan jeg har vært de siste 18 mnd, selv om jeg ikke mener og godtar at det er slik jeg er og kanskje forblir. Er på 1-2 fra jeg står opp til klokka er 22, deretter er det 11. Før var jeg på over 8 hver dag med mindre jeg hadde fått under 3 timer søvn, var fyllesjuk eller hadde for mye tøv i hodet.

Fortsetter under...

Jeg sover aldri mer enn fire timer til sammen i løpet av natta. Trøtt om morran, men med en gang stress og intern uro setter inn våkner jeg. Drikker ikke kaffe, men smådrikker 1-2 tabletter med FRES iløpet av dagen. Stabil, vanlig energi iløpet av dagen alt ettersom hva jeg gjør. Dersom jeg er på jobb og må levere kan jeg gjerne sitte 10 timer i strekk med 200 i puls og være lys våken, selv om natta var på tre timer søvn. Er jeg ferdig tidlig på jobb og er hjemme allerede til feks 18 kan jeg lett sove en time på sofaen heldigvis :)

Gikk med elektronisk søvnmonitorering i samarbeid med legeteam i november i fjor og ble målt til gjennomsnittlig søvn i døgnet på 4- 4 1/2 timer. Aldri over to timer sammenhengende. Og sånn går no dagan...!

Sånn generelt er jeg opplagt og full av energi hver dag, så svarte 9 siden det er enkelte dager jeg er i koma, men det er sjeldent.

Jeg er både et a-menneske og et rutinemenneske og liker å legge meg mellom 22.30-23.00 på hverdagene og så står jeg opp 06.00 eller 07.00. I helgene kan jeg legge meg litt senere alt ettersom og står gjerne opp innen 08.00.

Jeg våkner nesten uten unntak midt på natten hver natt, men det ser ikke ut til å påvirke humør og energi neste dag heldigvis.

Jeg våkner alltid før vekkeklokken ringer og står derfor opp før den sier ifra i 9/10 tilfeller og snoozer aldri. Om jeg skulle finne på å sove for lenge, så er dagen ødelagt og jeg blir zombie. Derfor står jeg opp når jeg våkner med mindre det er midt på natten/ekstremt tidlig.

Det tar ikke mange minuttene før jeg er lys våken etter å ha kommet ut av sengen og da koser jeg meg med en kopp te. Drikker ikke kaffe, så har aldri hatt behov for en sterk koffeindose for å våkne til live.

Jeg tror dette funker fint for meg fordi jeg og kroppen min elsker rutiner, både når det gjelder søvnmønster, spising og trening.

Interessant spørsmål. Sovner raskt, spesiellt etter "cardio", les sykling/roing/løping, men våkner tidlig dvs 0400 tom 0500..og da er det nesten så adrenalinet renner ut av ørene..så det er bare å stå opp..Men går på naturspeed og fungerer overraskende bra gjennom dagen. Og kan godt ta en vektøkt om kvelden..Og innimellom sier kroppen nok, og jeg sover 8 timer. Har god erfaring med å kutte skjermtid siste timen før søvn..og prøver å legge meg før 2300..

Annonse

Svarte 10, fordi jeg sover kjempebra for tida og er veldig opplagt og har masseenergi dagen gjennom. Men det går ofte i perioder. Plutserlig kan jeg ha 1-2 uker med veldig dårlig søvn.

Ser ofte en sammenheng mellom lav fettprosent/underskudd og dårlig søvn. Jeg kan sove dårlig i 2 uker, spise masse en dag og sove som en unge 10-14 timer de neste 2-3 døgna.

Har sovet veldig bra de siste 2 månedene mellom 6-8 timer per natt. Våkner fresh, og energien varer til siste kunde på kvelden og da er det tomt for energi kl 19-20 og da dør jeg på sofaen med en gigabolle med mat før senga.

Tar en 5-10 min powernap etter økter de dagene jeg har tid. Sovner momentat, drømmer masse episkt og våkner fresh igjen. Det har skjedd at jeg sovner i starten av en sang, drømme masse og våkne i slutten av samme sangen.

Svarte 6, men det er vel i de mest stressende ukene. Ligger vel ellers på 7-ish? Er for tiden i praksis, jobber 4 dager i uka (er oppe ca 06:00 og legger meg mellom 22:00-00:00) i tillegg til at jeg jobber helgene mine på et annet sted, som igjen fører til at jeg noen ganger jobber 7 dager i uken. Det er turnusarbeid, men mest tidligvakter. Skal bare en senvakt til, og jeg fucker til døgnrytmen helt:p Har også begynt på et ganske heavy mengdeprogram, og har i tillegg mye tung løfting i praksis/jobb(sykehjem), så jeg føler meg sjeldent uthvilt! Men janei, drikker sikkert 2-30 kopper kaffe ila. en dag, og noen morgener tyr jeg faktisk til PWO bare for å våkneo-o Tar en halv Imovane de kveldene jeg vet jeg er avhengig av søvn, har hatt god effekt av den altså. Gleder meg til lysere tider, mørketid er no' dritt:rolleyes:

Tegn på utbrenthet: våkner mer sliten enn når du legger deg. Sovner før huet når puta. Tu uker fri gjør at du er enda mer sliten. Hukommelsen er sviktende, samme gjelder for konsentrasjonen. Til slutt handler at om å klare å komme seg opp og komme seg igjennom dagen.

Samme tegn kan også gjelde for stoffskifte og hormon ubalanse. Lurt med en tur til lege og ta noen blodprøver.

Har selv vært utbrendt etter 12-15 år med 90 timers arbeidsuker. Klarte ikke gå ut med søpla tilslutt. Fikk i tillegg konstatert svært lavt hormonnivå. Med livsstilendring hjalp det mye. Fortsatt ikke 100% men lever godt med 80-90%.

Jeg har svart 3. pga at jeg må tvinge meg opp så jeg nesten ikke rekker jobb til kl 05.50.

Dagen går somoftest ok, frem til matpause kl 10.30. Da begynner søvningheten å sige på, og det topper seg i 14.00 tiden. Så jeg faller halvdød om på sofaen 14.15 , og kan risikere å sove til kl er 18.30. Hører ikke vekkeklokker og er helt borte. Men da MÅ jeg opp og trene hest og meg selv. Har jeg noe jeg MÅ gjøre greier jeg å motivere meg / tvinge meg ut av komfortsonen. Men spesielt om vinteren er det vanskelig. Sliter også med innsovning uavhengi om jeg sover eller ikke på ettermiddagen. Kan være så trøtt at jeg kaster opp om morgenen.

Annonse

Svinger ganske mye, men i snitt vil jeg anslå at nivået ligger på en 6'er fra november til mars. I det siste har jeg hatt det ganske bra, tidvis oppe på 8-9 med 7-ish timer søvn og bare 4 kopper kaffe fra jeg står opp til etter endt arbeidsdag, men så har jeg plutselig dager der livet suger enormt og jeg bare vil ligge på baderomsgulvet (fordi varmetråder ) og se i taket flere timer av gangen. Har aldri hatt problemer med innsovning, men er kronisk dyktig til å snooze.

(jeg mistenker mild-ME her, men skal ikke rope høyt om det enda)

Dude, jeg skjønner at det er kjipt å ikke føle seg på topp. I really do.

Men slik jeg har forstått det så har du skiftarbeid som innebærer både dagvakter, kveldsvakter og nattevakter litt om hverandre, og du har i tillegg en ekstremt høy treningsmengde med ganske mye tung trening. Bare det første er krevende nok i seg selv, og om du plusser på 3 timer på gymmen hver dag så er du veldig langt unna oppskriften på opplagthet og uthvilthet i hverdagen. Det går selvfølgelig an å micromanage med kosttilskudd, apps og drugs, og det vil utvilsomt hjelpe noen (kanskje mange), men det vil ikke gjøre noe med de to faktorene som med stor sannsynlighet betyr desidert mest for energinivået ditt.

Jeg har også hatt månedslange perioder der jeg har følt meg lite opplagt, og som de fleste andre ting så går det rett og slett over i 90 % av tilfellene uten noen intervensjon med mindre man har belastende, vedvarende stressfaktorer. Jeg er også overbevist om at noe av det som suger aller mest energi er å være ekstremt bevisst på sitt eget energinivå og være veldig var for å ikke føle seg opplagt og uthvilt. Det er litt som å skulle sovne om kveldene; jo mer du stresser med å prøve å sove, jo mer våken blir du. Det er først når du forsøker å holde deg våken eller rett og slett bare er lei og begynner å gi faen at du faktisk sovner.

Det er selvfølgelig veldig vanskelig å forsøke å legge fra seg ting som man føler går ut over funksjonsnivået, det skjønner jeg godt. Men jeg tror i hvert fall ikke at du dør av det, og jeg kan garantere at du vil føle deg bedre hvis du jobber litt med å akseptere at sånn er det når du jobber skift og har en ekstremt høy treningsmengde, og sikkert stresser litt med mat også, samtidig som du forholder deg løsningsorientert overfor ting som kan hjelpe deg. Treningsmentaliteten handler jo mye om at man skal føle seg mest mulig på topp hele tiden, og da er det fort gjort å glemme at det faktisk er helt normalt å være sliten, og at det er helt normalt og greit å glemme ting, misforstå ting og ikke få med seg alt som skjer mellom linjene. Alle er slitne og alle føler seg som zombier rett som det er, men de fleste gidder ikke snakke om det så mye som fitnessbloggere gjør.

TL;DR-versjon:

- Tren litt mindre og/eller tren litt lettere. Kanskje til og med ta en løpeøkt i stedet for en styrkeøkt noen ganger.

- Spis litt mer - ikke fordi du må, ikke fordi det inneholder proteiner, ikke fordi det inneholder karbohydrater - men fordi du (forhåpentligvis) er sulten.

- Du vil alltid kunne være sliten når du jobber skift, og det er helt greit. Jeg blir sliten og uopplagt av å tidvis jobbe 12 timer om dagen, men ingen av oss dør av det. Aksepter det så godt du bare kan, stress minst mulig med det, og gjør de grepene du har lyst til å gjøre for at du skal føle deg bedre.

- It's fine, bro. You're okay!

Vil for ordens skyld påpeke at jeg på ingen måte betviler at ME er reellt, noe det veldig åpenbart er. Men det er greit å være helt ærlig med seg selv før man i det hele tatt vurderer om man har noe slikt. Believe me, it's not something you want.

Jeg er alltid veldig opplagt og uthvilt når jeg våkner. Sover i snitt 6 timer man- fre. Spretter da opp og jogger 5-6 km, er fresh og opplagt gjennom arbeidsdagen, hjemme mellom 16.30-17.00, spiser middag og slapper av og trenger ikke noe søvn før jeg legger meg.

I helgene våkner jeg av meg selv mellom 07-08 og har alltid overskudd og energi til å løpe 8-10 km. Gjerne går jeg en lang tur om været er fint i tillegg.

Har ingen problemer med å sovne. Når jeg legger meg er jeg trøtt og sovner på 10 minutter.

Spiser lavkarbo og i snitt 3-4 måltider om dagen.

Når er jeg gravid i uke 17 og lever egenltig helt likt. Er naturlig nok litt trøttere, men det skjer på kvelden og innenfor rimelig tid når jeg allikevel skal legge meg.

Svarte 7. Sover 7 - 8,5 timer hver natt. Virker som jeg er mer opplagt på 7 timers søvn enn 8,5 - 9 timers. Alltid drittrøtt de første 10 minuttene om morgenen, men etter det er jeg lys våken og føler meg ofte 8 - 10 på skalaen frem til ettermiddagen sånn i 16 tiden. Hvis jeg tar et måltid da siger jeg rett ned på 2 - 3 på skalaen og blir der i noen timer før jeg går opp til en 5 - 6er igjen. Lange styrkeøkter med mye trening gjør meg mindre opplagt, men kardio mellom 60 - 90% av maxpuls gjør meg ofte mer opplagt. Bikker jeg 95% over for lengre tid blir jeg helt ubrukelig resten av dagen.

Ble en 1'er i dag. Siste halvåret har det vært helt jævlig å få gjort alt man skal. Føler mye av dagen bare går med på å stirre inn i dataskjermen eller boka uten å klare å bevege meg videre. Prøver alltid å få meg over 8 timers søvn. (8,5 timer er optimalt), men selv om jeg våkner av meg selv til omtrent samme tid hver dag, har det ingenting å si: er like dautrøtt. Sovner på lesesalen, i sofaen, på t-banen. Det å følge med på forelesninger føles umulig, noe som er frustrerende, for temaene interesserer meg jo.

Det mest tragiske: jeg kan ikke drikke kaffe :sleep:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...