Gå til innhold

Hvor uthvilt og opplagt er du?


Ojive

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne starte med at jeg vil gjerne at tråden holdes noenlunde seriøs, men jeg innser at spørsmålets natur ikke inviterer til doktorgrader og pubmed artikler akkurat. Jeg vil gjerne avstemme hva den "generelle normen" er innenfor hvor uthvilt og opplagt en er hver dag. Før jeg går full retard med fastlege og div blodprøver/spesialistbesøk, vil jeg så smått og uhøytidelig undersøke "hvordan folk der ute føler seg hver dag" og hva som trengs for at de skal prestere.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er aldri uthvilt og jeg kjenner at jeg er litt lei. Jeg vurderer å forbedre søvnhygiene, men det er jo ikke akkurat søvnen jeg sliter med. Ja, jeg sliter med å sovne en sjelden gang, evt våkner kl.3 for å tømme tanken elns, men alt i alt så sover jeg 6-8 timer hver natt. Har ikke søvnapnè.

Problemet er når jeg står opp så er jeg dødens. Klarer å helte meg gjennom badet og togturen til jobb før jeg hiver i meg kaffe, men jeg kan ikke si at jeg føler meg som et oppegående og tenkende menneske før klokka er rundt 11 og et par tre kaffekopper senere. Lunsj og et par timer senere, alltid rundt 14:30 så blir jeg sigen og vil bare finne nærmeste pute og dyne.

Oppmerksomheten er sånn halvveis og jeg oppfatter ikke ting som ble sagt, gjerne ting som er "mellom linjene", før på kvelden. Jeg tør ikke engang å ta opp hukommelsen. Jeg glemmer ting i et sett.

Alt tyder på søvnmangel i mine øyne, men jeg sover jo. Har begynt med 5000UI D3 sammen med Omega3 hver morgen, i tillegg til multivitanimer. Tar Zink og Magnesium Malate om kvelden.

Så hvordan er formen din på en helt vanlig dag? Klarer du å være 100% fokusert og "klar" i hodet med en gang du tråkker inn på jobb/skole eller er du like zombie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avventer litt med å svare før jeg får tenkt meg nøye om, men jeg kan vel si det slik at på hverdager føler jeg kanskje jeg ligger på rundt 6 med en peak mellom 10-14. Det er i dette tidsrommet jeg må få gjort det mest krevende (kognitivt sett) arbeidet. Etter 14 blir jeg utrolig trøtt og gjespete, samme før det. Helt håpløs om morgenen før jeg har fått meg noen kopper kaffe. Treningen gjesper jeg meg igjennom mellom 19-22 da jeg fungerer best fysisk.

I helgene er jeg som regel opplagt, men da sover jeg også akkurat hvor, når og hvor lenge jeg måtte føle behov for det og her er jeg nok kvikkere, spesielt på kveldene. Men ukedagene preges av at jeg føler meg som jeg alltid har drukket 1-2 øl. Litt sånn lett i hodet, gjesper osv. Har hele livet prøvd å få til min. 8 timer søvn, og er sjelden under 7 timer. I helgene sjelden under 10 timer.

Men så har jeg blitt vant med det og skylder på mengdetrening + mild søvnapne og noe plutselige omrokkeringer av døgnrytmen grunnet tilkallingsvikar i til døgnbemannet yrke. Har aldri merket forskjell selv i mørkeste mørketiden med eller uten 5000 iu d-vitamin, multivit, omega 3 osv osv. Det eneste som virker å hjelpe er svart kaffe og frisk luft.

Dette hjelper deg sikkert ikke, og jeg husker ikke hvordan det var før jeg trente 5-6 dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig jeg også litt nysgjerrig på.

Min oppfatning av "alle" rundt meg er at folk er generellt veldig våkne og klarer seg bra.

Selv liker jeg å sove 30min-1t i løpet av ettermiddagen uansett om jeg står opp tidlig eller sent. Går rundt halvtrøtt hele dagen, bortsett fra når jeg skal gå å legge meg, da går jeg rundt våken men veldig sliten.

Jeg har merket at i perioder med mindre trening(og spesielt styrketrening) så blir jeg gradvis mer opplagt og har mer overskudd. Normalt har jeg aldri perioder med mindre styrketrening så jeg går egentlig i konstant dvale. Med kunstig høye topper pga overdrevent kaffebruk(10 kopper i løpet av en vanlig jobbdag, koffeintabletter før trening, energidrikker osv).

Hvis du finner svaret så del gjerne. Enn så lenge har jeg blitt halveis fortrolig med at jeg må ha litt mer søvn enn den jevne og er litt mer trøtt en den jevne.

Skulle jeg endret noe nå vil jeg kanskje prøvde meg en mnd eller to uten koffein for å se hva som skjedde.

Jobber skiftarbeid som kødder til vanlig rytme og har egentlig aldri vanlig arbeidstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avventer litt med å svare før jeg får tenkt meg nøye om, men jeg kan vel si det slik at på hverdager føler jeg kanskje jeg ligger på rundt 6 med en peak mellom 10-14. Det er i dette tidsrommet jeg må få gjort det mest krevende (kognitivt sett) arbeidet. Etter 14 blir jeg utrolig trøtt og gjespete, samme før det. Helt håpløs om morgenen før jeg har fått meg noen kopper kaffe. Treningen gjesper jeg meg igjennom mellom 19-22 da jeg fungerer best fysisk.

I helgene er jeg som regel opplagt, men da sover jeg også akkurat hvor, når og hvor lenge jeg måtte føle behov for det og her er jeg nok kvikkere, spesielt på kveldene. Men ukedagene preges av at jeg føler meg som jeg alltid har drukket 1-2 øl. Litt sånn lett i hodet, gjesper osv. Har hele livet prøvd å få til min. 8 timer søvn, og er sjelden under 7 timer. I helgene sjelden under 10 timer.

Men så har jeg blitt vant med det og skylder på mengdetrening + mild søvnapne og noe plutselige omrokkeringer av døgnrytmen grunnet tilkallingsvikar i til døgnbemannet yrke. Har aldri merket forskjell selv i mørkeste mørketiden med eller uten 5000 iu d-vitamin, multivit, omega 3 osv osv. Det eneste som virker å hjelpe er svart kaffe og frisk luft.

Dette hjelper deg sikkert ikke, og jeg husker ikke hvordan det var før jeg trente 5-6 dager i uka.

Jeg er tilsynelatende i samme situasjon, også med en del rare søvntider (krever at jeg snur døgnet, og det tar en uke før jeg er OK igjen). Men til syvende og sist så har jeg jo 7-8 uker hvor jeg er "8-16" og kan legge meg tidlig. Jeg er skyldig i å legge meg sent noen ganger, typ 23-00, men den totale mengden søvn er alltid 6t+. Det sykeste er at de få gangene jeg sover kanskje 4-5 timer, så er jeg pigg. Gir null mening. 9t+ så er jeg ekstra zombie. Jeg klarer ikke å finne sweet spot (kanskje fordi den hele tiden flytter på seg pga turnussyklus). Jeg trener 4 ganger i uka, og øktene varer så lenge som 3-4 timer fordi jeg bare ikke har ork til å cardiojogge gjennom baseøvelser. Spiser relativt smart også med trege karbohydrater, gode fettkilder og godt med protein. Det hender jeg sklir ut med en sjokkis par-tre ganger i uka, men ikke de psykomengdene som bør fucke opp blodsukkeret.

Meget spent på svarene her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg grusomt sjeldent opplagt. Prøver å få sovet "nok", men ingenting er nok.

Eksempelvis; i natt har jeg sovet cirka åtte timer (var våken i løpet av natta), var helt zombie da jeg våknet, tre timer senere hadde jeg en to timer lang "blund", fremdeles ikke opplagt.

Det å holde seg våken er rimelig vanskelig. Har sovnet av på jobb før ved flere anledninger - og ja, det var en smule flaut.

Hadde en gang en periode over tre-fire mnd hvor jeg jobbet 07-16, kom hjem og sov i tre timer, sto opp og spiste, for så å legge meg kl.23 og sove til neste dag kl.06.30.

For min del så har søvn bestandig vært vanskelig, og følelsen av å bli uthvilt og opplagt har sjeldent vært til stedet. Så jeg valgte en god 3'er på pollen. (Og får dette sjekket ut videre av spesialister.)

Edit: Trening gir meg ingenting, ikke noe energiboost, ikke noe følelse av å være mer opplagt, ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarte en åtter. Absurd trøtt akkurat i det klokka ringer, men spretter opp på første ring og i det jeg er ute av dusjen er jeg plagsomt våken. Sover som regel mellom sju og åtte timer, seks går fint noen dager, me merker det i lengden. Mer enn åtte er digg, men helt unødvendig.

Kræsjer alltid litt mellom ett og to, men det er over til kl tre. Om pasientlista tillater det tar jeg en 20 min powernap. Sovner på minuttet på benken, drømmer absurde ting og våkner klar for verden.

Er litt trøttere om vinteren når det er bekmørkt, og kommer til å peake som faen når våren kommer.

Vet ikke hva det er verdt, men det er ihvertfall statux.

Og denne tråden trenger Fortuity. sånn at ingen har lov til å klage lengre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i mot strømmen og svarer 9 - 10

Spretter alltid våken opp av senga når klokka ringer, uansett om det er 05 eller 08. Blir trøtt på kvelden, og bruker den siste våkne timen på kveldssrutiner. Når de er ferdige sovner jeg lett. Perioder der jeg er lite opplagt er alltid - alltid perioder jeg slurver m maten og/eller har et lite gjennomtenkt (les manglende) treningsprogram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg er midt i mengdeprogrammet fra helvete, så er jeg konstant litt sliten og føler meg egentlig aldri 100% uthvilt. Dog, med jevn døgnrytme (noe jeg har ca to ganger i halvåret) funker jeg ganske greit sånn ellers. Har jo hatt masse problemer søvn, spesielt innsovning. Kjenner den tendensen til å bære zombie når jeg har sovet 9 timer og superopplagt når jeg sover 4,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk B-menneske, og har vært det hele livet (i følge min mor). Er dermed aldri særlig opplagt når jeg våkner. Før gikk alt veldig treigt med meg før klokka 12 på formiddagen, men dette har blitt mye mye bedre nå som jeg er eldre. Er ALDRI kveldstrøtt, kan gå å være dautrøtt hele dagen for så å kvikne til når klokka bikker 19. Er absolutt mest våken, energisk og kreativ på kveldstid. Bruker alltid laaaang tid på å sovne.

Blir fysisk dårlig av å ha under 6 timer søvn, hodepine, kaldsvette, kvalme. Noen ganger kaster jeg opp fordi jeg blir så trøttkvalm. Prøver derfor mitt beste å ha over 7 timer søvn på tanken!

EDIT: Drikker på tross av b-menneskestatus ikke noe særlig med koffein. Blir en redbull hvis jeg er helt zombie, ellers drikker jeg nesten aldri kaffe utenom kafékos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk B-menneske, og har vært det hele livet (i følge min mor). Er dermed aldri særlig opplagt når jeg våkner. Før gikk alt veldig treigt med meg før klokka 12 på formiddagen, men dette har blitt mye mye bedre nå som jeg er eldre. Er ALDRI kveldstrøtt, kan gå å være dautrøtt hele dagen for så å kvikne til når klokka bikker 19. Er absolutt mest våken, energisk og kreativ på kveldstid. Bruker alltid laaaang tid på å sovne.

Blir fysisk dårlig av å ha under 6 timer søvn, hodepine, kaldsvette, kvalme. Noen ganger kaster jeg opp fordi jeg blir så trøttkvalm. Prøver derfor mitt beste å ha over 7 timer søvn på tanken!

Sjææl:

post-7837-14440997565961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett sjelden eller aldri problemer med å sove. Det holder normalt å bare legge hodet på puta, så er jeg i drømmeland.

Vanligvis er jeg i seng mellom halv tolv og midnatt, og står opp ti på seks hver morgen i ukedagene. I helgene er jeg sjelden veldig mye lenger oppe, og våkner normalt i sju-halv åtte-tida. Altså rundt 6 timer i ukedagene, 7 i helgene. Føler sjelden at jeg er helt tom for energi, eller at dagene er umulige/veldig slitsomme.

Det hender jeg tar en cowboystrekk på ettermiddagen inniblant; en halvtimes tid gjør underverker - men det krever evnen til å slukne umiddelbart når man legger hodet på puta.

Vil si jeg ligger på en jevn 9'er på din skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tilsynelatende i samme situasjon, også med en del rare søvntider (krever at jeg snur døgnet, og det tar en uke før jeg er OK igjen). Men til syvende og sist så har jeg jo 7-8 uker hvor jeg er "8-16" og kan legge meg tidlig. Jeg er skyldig i å legge meg sent noen ganger, typ 23-00, men den totale mengden søvn er alltid 6t+. Det sykeste er at de få gangene jeg sover kanskje 4-5 timer, så er jeg pigg. Gir null mening. 9t+ så er jeg ekstra zombie. Jeg klarer ikke å finne sweet spot (kanskje fordi den hele tiden flytter på seg pga turnussyklus). Jeg trener 4 ganger i uka, og øktene varer så lenge som 3-4 timer fordi jeg bare ikke har ork til å cardiojogge gjennom baseøvelser. Spiser relativt smart også med trege karbohydrater, gode fettkilder og godt med protein. Det hender jeg sklir ut med en sjokkis par-tre ganger i uka, men ikke de psykomengdene som bør fucke opp blodsukkeret.

Meget spent på svarene her :)

Har du prøvd søvnapp/alarmklokke som f.eks. Sleep as Android eller lignende? De skal vekke deg i en lett søvnfase slik at det blir lettere å våkne enn om du våkner mens du er i tung søvn. Jeg funda en kickstarter for en søvnmonitoralarmgadget - Sense. Blir spennende å se åssen den funker når jeg får den senere denne måneden :)

Melatonintilskudd kan forresten være nyttig for å resette døgnrytme om den er føkked. Du får resept hos fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd søvnapp/alarmklokke som f.eks. Sleep as Android eller lignende? De skal vekke deg i en lett søvnfase slik at det blir lettere å våkne enn om du våkner mens du er i tung søvn. Jeg funda en kickstarter for en søvnmonitoralarmgadget - Sense. Blir spennende å se åssen den funker når jeg får den senere denne måneden :)

Melatonintilskudd kan forresten være nyttig for å resette døgnrytme om den er føkked. Du får resept hos fastlegen.

Har resept allerede, men det koster 260kr for 10stk elns og du må ta gjerne 2-3 på rappen, så det er ikke akkurat billig. Så jeg venter med å hente den ut.

Når det gjelder den appen, så har jeg vurdert det, men er faen meg livredd for at den skal vekke meg 04:30 bare fordi jeg sov lettest da. Dessuten så må jeg jo stå opp på et bestemt tidspunkt (eller så nærme som mulig iaff).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har resept allerede, men det koster 260kr for 10stk elns og du må ta gjerne 2-3 på rappen, så det er ikke akkurat billig. Så jeg venter med å hente den ut.

Når det gjelder den appen, så har jeg vurdert det, men er faen meg livredd for at den skal vekke meg 04:30 bare fordi jeg sov lettest da. Dessuten så må jeg jo stå opp på et bestemt tidspunkt (eller så nærme som mulig iaff).

Jeg bruker sleep cycle på min iphone, tror også den finnes til android. Den måler søvnkvaliteten din gjennom hele natten, sånn at når du våkner kan du se hvor mange timer søvn du har fått, og kvaliteten på denne. Brukes som en alarmklokke, og vekker deg når du er i en lettere søvnfase, slik at du ikke vekkes midt i den dypeste REM-søvnen. Setter du klokka på 06, så vekker den deg et sted mellom 0530 og 0600. Er du i en lett søvnfase når klokka bikker 0530 vekkes du da, sover du dypere våkner du ikke før 0600. Jeg elsker denne appen!

Her er et eksempel fra her om natten (ja jeg vet jeg har fucka døgnrytme, arbeidsledig + b-menneske vettu) Skrudde appen på kl 0316, sovna ca. 0400, skrudde klokka på 1200 og våkna 1156.

post-25736-14440997566999_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å stå opp et sted etter 7, men best er etter 8 og da fungerer jeg nesten uavhengig av hvor lenge jeg har sovet. Står jeg opp før 06.30 er jeg møkktrøtt og fungerer dårlig, selv med 7-8 timers søvn.

Står jeg opp alt for tidlig så blir jeg også utrolig kvalm som malenesofie. Da kan jeg drikke kaffe rett før leggetid og sovne akutt... Fungerer altså absolutt ikke når jeg står opp så tidlig.

Jeg fungerer selv bedre etter klokken 18.00 og har dermed endret studievanene mine til å jobbe fra 11-21. Arbeidslivet blir vel gøy kan jeg tenke meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer fungerer jeg best, 6-7 må være minimum. Jobber 2 skift nå, uken jeg må stå opp klokka 5 om morgenen er jeg helt i koma, men etter jeg har fått på meg klær og fiksa havregrøt og rista shakeren er jeg lys våken. Begynner og halv sovne på jobb etter lunsj-tider, tar en times powernap etter jobb og sover ekstremt godt, litt mat og koffein så er det fullt med energi på trening. Kveldsskift liker jeg derimot bedre, her sikrer jeg meg minst 8+ timer hver natt, eneste negative her er at jeg kun rekker et måltid før trening.

Powernap er helt nødvendig på morgenskift, men har jo kun positive sider med det uansett, så lenge det ikke gjøres nærme sengetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (bevisst) transformert fra B-menneske til A-menneske over de siste par årene. Vil si jeg mesteparten av tiden ligger på en 7-9 om vinteren og 9-10 om sommeren. Nå står jeg vanligvis opp rundt 6, og er på jobb rundt 7. Er trøtt de første 5 minuttene etter at jeg har stått opp, så kvikner jeg greit til. Får ofte en liten lunsjknekk i 13-14-tiden, men hjelper å ta seg en kaffe og noe frukt. Vet ikke helt hvor mye kaffe jeg drikker, tar sikkert en 4-6 kopper på jobb, men drikker vanligvis bare rundt 1/2 - 3/4 av koppene. Drikker sjeldent kaffe på fritiden eller i helgene, og om jeg gjør det drikker jeg sikkert bare 1 kopp. I helgene prøver jeg å legge meg og stå opp i ca. samme tid som jeg gjør ellers, våkner vanligvis av meg selv i 7-8-tiden. Eneste gangene jeg er betydelig lenger opp i helgene er når jeg går ut, men jeg våkner vanligvis tidlig om morningen likevel, så holder jeg meg våken for å ikke ødelegge døgnrytmen. Skal sies at jeg fungere helt fint på en natt med 3-4 timers søvn, men om jeg må gjøre det flere netter på rad går det fort dårlig.

Vil definitivt si at det å prioritere en god døgnrytme og søvnhygiene er det beste jeg har gjort for meg selv, det gjør mange andre ting mye lettere. Som det meste andre krever det ganske hard disiplin i starten, men etterhvert går det lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tider har jeg det akkurat som deg Ojive. Da sovner jeg på skolen i hytt og pine (helt ufrivillig) og hvis jeg prøver å se på tv midt på dagen eller noe så sovner jeg da også. Føler meg helt zombie rett og slett. Selv om jeg sover noen lunde ok osv..

Det har vært bedre i det siste uten at jeg kan svare på hva eller om jeg i det hele tatt har gjort noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...