Jump to content

Hjema

Members
  • Content Count

    297
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Hjema

  1. Underskuddet ditt vil da være ca 400kcal ja, siden klokka di da har beregnet at du har brukt 2000kcal ila døgnet. Men som over her beskriver så er denne beregningen svært unøyaktig.
  2. Ved faste vil ikke kroppen ha noe å jobbe med for å "reparere" seg. Skal kroppen kunne "reparere" seg må den ha næring, altså mat. Nå har jeg ikke satt meg inn i den boka eller hva dietten din går ut på. Men, skulle jeg anbefalt noe så er det å evt først være flink til å få nok søvn, regelmessig aktivitet, spise regelmessig, forsøke laktosefritt en periode, forsiktig med kaffe og alkohol, unngå trevlete mat, seigt kjøtt, kullsyre, løk, hvitløk (og andre grønnsaker som kan skape mye luft), koke grønnsakene dine godt, tygge maten godt, drikke regelmessig osv og deretter evt prøve lav FODMAP-diett en periode (for så å reintrodusere matvarer). Fermentert mat er bra, men det er ikke anbefalt å bruke kun dette heller. Inkluder litt fermentert mat, gjerne litt biola, og spis ellers så variert som mulig.
  3. Hvilke grønnsaker er det du ikke tåler? (eller hvilke er det du tåler?) For å øke muskelmasse må du øke antall kalorier du får i deg - spise mer enn du trenger for å holde stabil vekt. Spis vanlig mat, og fokuser på å få i deg gode kilder til proteiner (kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter), men heller ikke glemme karbohydratene og fettet Hva spiser du til vanlig nå?
  4. Det er bare å spise de, du eser ikke ut;) nyt!
  5. - Om du må logge så vil jeg anbefale å logge det du spiser i dag i dag, og la fredag og resten av forrige uke bare stå som det står. - om du synes det er vanskelig når du ikke klarer å følge opp logginga som det ser ut som er tilfellet nå, ville jeg sluttet med det og heller spist til jeg var mett og vært fornøyd med det. Så komplisert som det du beskriver her skal det ikke være. Det er inntak over tid som har noe å si, og det du beskriver blir alt for anstrengt og teoretisk. Ut fra det du skriver om vekt har du heller ingen grunn til å frykte overvekt, snarere tvert imot. -Er du redd for å få i deg for lite så legg deg på et høyere nivå denne uka (2000-2200kcal), så jevner du ut fra forrige uke. Men, anbefaler å kutte ut appen for en periode. Er du avhengig av en for å spise nok bør du venne deg av med den igjen. Apper er til for å veilede, ikke for å følges manisk
  6. Hjema

    Dagens negative

    Bestilte også noe jeg var sikker på at kom under(i følge valutakalkulator), men ble litt over 400(!!!)kr.(tollvesenet hadde over 8kr dollaren??) men, pakken ble sendt som post, og jeg fikk ikke noe beskjed om ekstra betaling
  7. Vekt 1. desember: 78kg 21. januar: 75,6kg 28. januar: 76,2kg 2. februar: 74,8kg 11. februar: 74,9kg 18. februar: 74,9kg 04. mars: 74,8kg 11. mars: 74,4kg 18. mars: 73,6kg 25. mars: 74,5kg 14. april: 72,9kg 22. april: 73,3kg 5. mai: 72,7kg 28. mai: 73,3kg 11. juni: 72,4kg 18. juni: 71,8kg 7. juli: 70,8kg 17. juli: 69,5kg Ja! Målet med under 70kg innen sydenferien i morgen er nådd, og første gang under 70kg på 6 år! Jaaaa! Skal prøve å få målt på kroppen i morgen før avreise for å se om de har forandret seg også:cool:
  8. Må si meg litt uenig i dette utsagnet da; man kan spise ganske mange knekkebrød med digg pålegg og mye yoghurt og bli rimelig mett av det spør du meg uten å overskride noe som helst "grense" for kalorier. I tillegg er et lettvint (nei, ikke alle gidder å preppe mat for ei uke og spise grønnsaker og kylling til hvert måltid)! Trådstarter spiser også magre produkter, salater osv, og vil si alt det er innafor på kalorifattige matvarer (om det er målet.) Jeg ville hvertfall spist mer til frokost og kvelds, da et knekkebrød gir lite(!) kalorier. Men er du matlei er lomper med fyll godt, eller hva med pannekaker, fylt pitabrød, nybakte rundstykker, hjemmelagde knekkebrød, tortillalefse med fyll, ovnsbakt havregrøt, overnight Oats.... Om du ønsker å passe kaloriene har yoplait 0% mange gode smaker (også en med mer protein), evt er naturellyoghurter innafor Bra vektnedgang til nå frsn!
  9. 1. Hvilepulsen er ofte lavere hos de som er godt trent ja, men er også litt genetisk bestemt. Men blir man i bedre form synker hvilepulsen din også (men ikke nødvendigvis sammenlign med andre). Når det kommer til høyt stoffskifte så er det mer enn puls som spiller inn, selv om økt puls vil bety at kroppen må jobbe mer og forbrenne mer. 2. Ja, har du hatt ei treningsøkt med høyere gjennomsnittspuls vil du nok ha tatt i mer/trent hardere = forbrent mer. Antall kcal som klokker og apparater viser du har forbrent ville jeg uansett tatt med ganske mange klyper salt. 3. Tja, vanskelig å si, men igjen er klokka bare veiledende. Men du bruker jo flere muskelgrupper i aerobic enn spinning. 4. Om du tar i mer vil du forbrenne mer, men som sagt så vil feilmargin være på ganske mange kcal pluss minus uansett. 5. Nike er billig, men har til gjengjeld ikke så mange funksjoner. Uten å ha egen erfaring fra andre klokker, vil jeg tro Polar har mange greie. Da kan du se puls, gjennomsnittspuls, stille inn pulssoner og mye mer om du går opp i pris. Et velkjent og velprøvd merke hvertfall!
  10. Gratulerer med fantastisk resultat! Har du aldri trent før bør du begynne gradvis og ikke bli for ivrig i starten. Vil råde deg til å skaffe en PT eller i hvertfall lese deg opp litt. Begynn med 3 dager i uka og heller øk etter hvert. Gå en tur og lignende de dagene du ikke trener. Proteinpulver og kreatin behøver du absolutt ikke. Spis vanlig mat, så skal det dekke behovet ditt for protein. Kjør heller på med proteinrike matvarer.
  11. 1. Har du målt makspulsen din til 205 flere ganger er den nok til å stole på. Vet av folk på 30år som har både 215 og 180 i makspuls, så "normalen" varierer 2. 26 år og makspuls på 193 3. Jeg trener etter pulssoner og laktatsoner. Følger 5 soner, samt terskel.
  12. Vekt 1. desember: 78kg 21. januar: 75,6kg 28. januar: 76,2kg 2. februar: 74,8kg 11. februar: 74,9kg 18. februar: 74,9kg 04. mars: 74,8kg 11. mars: 74,4kg 18. mars: 73,6kg 25. mars: 74,5kg 14. april: 72,9kg 22. april: 73,3kg 5. mai: 72,7kg 28. mai: 73,3kg 11. juni: 72,4kg 18. juni: 71,8kg 24. juni: 71,2kg Satser på 70kg innen jeg skal på sydenferie 18.juli!
  13. Leste "vellagret Norvegia" som; vel agrert , gikk opp et lys for meg for et par år siden:banghead:
  14. Hjema

    Dagens Glade

    2XU-tights til 599kr på Gmax!
  15. Jeg tenker at er dietten vanskelig, så kan du sikkert gjøre endringer som gjør den enklere å følge. Ikke kutt ut for mye og ikke gjør for drastiske endringer. Det er bedre å få til noen endringer som gir resultater over et litt lengre tidsrom enn å få til raske resultater eller ikke klare å oppnå de pga at dietten er umulig å følge.
  16. Vekt 1. desember: 78kg 21. januar: 75,6kg 28. januar: 76,2kg 2. februar: 74,8kg 11. februar: 74,9kg 18. februar: 74,9kg 04. mars: 74,8kg 11. mars: 74,4kg 18. mars: 73,6kg 25. mars: 74,5kg 14. april: 72,9kg 22. april: 73,3kg 5. mai: 72,7kg 28. mai: 73,3kg 11. juni: 72,4kg 18. juni: 71,8kg!!!!
  17. Til en viss grad er jeg faktisk enig i utsagnet, samtidig som det ikke er så enkelt som så heller... Men, nå er det en gang sånn at om man ønsker å gå ned i vekt, så er det en selv som må gjøre jobben. Endre kosthold, treningsvaner og ikke minst tankemønster. Man må rett og slett skjerpe seg litt, og bestemme seg for at dette er noe man vil gå 100% inn for å gjøre.(om det så innebærer PT, kef og psykolog) Og man må heller ikke gi opp om man feiler en gang, eller 300ganger. Jeg vet av flere overvektige som ikke orker å ta tak i problemet og gjøre de endringene som skal til for en vektreduksjon og bedre livsstil, til tross for elendig helse. Og jeg vet at dette ikke gjelder alle, men vil tro mange kunne oppnådd mye bedre resultater ved å ta seg sammen litt. Tror mange sier de ønsker vektreduksjon, men de ønsker ikke å gjøre de endringene som kreves. Da vil jeg si at det ikke går an å skylde på billig sjokolade og dårlige sykkelstier, men innstilling! Samtidig vil det å bare skjerpe seg kanskje ikke være mulig i alle "fasene" av en livsstilsendring, men man kommer ofte til et punkt hvor det å skjerpe seg er det man faktisk må gjøre.
  18. Jeg kan bare snakke for meg selv, men var tidligere aktiv i utholdenhetsidrett og var godt trent. Den energiboosten du snakker om hadde jeg likevel etter trening (vel og merke de gangene vi ikke trente mye hardt og mengde), og følelsen av å bli glad og mer oppkvikket etter ei treningsøkt var der nesten alltid. Kanskje mer ved utholdenhetstrening enn styrke, men vil si begge. Energiboosten forsvant med dårligere form og mindre trening, men kom tilbake som før når jeg nå har begynt å trene mer (og mer jevnt) igjen og blitt i god form på ny. Så for min del er det ikke noe som ikke kan oppnås fordi jeg har trent lenge nå, snarere tvert imot. Godfølelsen og energiboosten kommer tidligere i økta nå enn da jeg var dårligere trent. Men tror nok det er veldig individuelt hvem som får energikick av trening og ikke. Jeg er en person som får energi av å trene, men vil tro at dette som mye annet ikke er likt fra person til person. Ulik trening kan sikkert ha noe å si også, samt hvor mye man liker å trene i utgangspunktet. Skikkelig energiboost for meg er å kombinere trening med friluftsliv (løpe timesvis i fjellet!)
  19. Vekt 1. desember: 78kg 21. januar: 75,6kg 28. januar: 76,2kg 2. februar: 74,8kg 11. februar: 74,9kg 18. februar: 74,9kg 04. mars: 74,8kg 11. mars: 74,4kg 18. mars: 73,6kg 25. mars: 74,5kg 14. april: 72,9kg 22. april: 73,3kg 5. mai: 72,7kg 28. mai: 73,3kg 11. juni: 72,4kg Jadda, laveste vekt til nå, det går da fremover! I tillegg har jeg målt litt igjen rundt omkring på kroppen, og det har da jammenmeg krympet litt der også! (målene er i loggboka mi:love:)
  20. Velkommen skal du være Vil først begynne med å si at 68kg er ingenting å være flau over, og synes det er tøft gjort å skrive det her om det er noe du har slitt med å si Selv om du håper på raske resultater, så vil jeg ikke anbefale en lyn-kur eller diett av noe slag. Det funker aldri i lengden, og kanskje derfor du ikke har lyktes til nå. Du må finne et kosthold og treningsmønster du kan holde over tid, og som du ikke føler blir så mye stress. Det er bedre å gå ned 50gram i uka og klare å holde det enn å rase ned 2kg, for så å gå på en smell å gå opp igjen til minst like mye.
  21. Ikke si at jeg ikke må bli medlem, da blir fristelsen større:whistle:
  22. kanskje dette passer i tråden for dumme spørsmål; men hva er NAF?
  23. Hjema

    Dagens Glade

    Vasket hele huset, bakt brød, vasket klær, skal ut på tur nå, og klar for et par dagers besøk!!!
×
×
  • Create New...