Gå til innhold

Hvor uthvilt og opplagt er du?


Ojive

Anbefalte innlegg

Har resept allerede, men det koster 260kr for 10stk elns og du må ta gjerne 2-3 på rappen, så det er ikke akkurat billig. Så jeg venter med å hente den ut.

Når det gjelder den appen, så har jeg vurdert det, men er faen meg livredd for at den skal vekke meg 04:30 bare fordi jeg sov lettest da. Dessuten så må jeg jo stå opp på et bestemt tidspunkt (eller så nærme som mulig iaff).

Det er sikkert Circadin du har fått resept på, og da holder fint med én tablett :) Jeg ser først og fremst på det som et hjelpemiddel for å få døgnrytmen på spor igjen ved å ta melatonin par-tre dager. 20-30 spenn for god søvn i to-tre netter? Det er ikke mye penger.

Med disse søvnappene så legger du inn når du senest må stå opp, så slår alarmen inn tidligst. ca. 30 minutter før dette. Det er bedre å våkne i en lett fase kl.0630 enn i en tung fase kl.0700. Verdt et forsøk IMHO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert Circadin du har fått resept på, og da holder fint med én tablett :) Jeg ser først og fremst på det som et hjelpemiddel for å få døgnrytmen på spor igjen ved å ta melatonin par-tre dager. 20-30 spenn for god søvn i to-tre netter? Det er ikke mye penger.

Med disse søvnappene så legger du inn når du senest må stå opp, så slår alarmen inn tidligst. ca. 30 minutter før dette. Det er bedre å våkne i en lett fase kl.0630 enn i en tung fase kl.0700. Verdt et forsøk IMHO :)

Prøvde Sleep Cycle app inatt. Funket ganske bra den ene gangen her, så jeg skal teste den videre neste uke. Også skal jeg prøve å stå opp til samme tid i helgene så lenge turnus tillater det.

[ATTACH]158383[/ATTACH]

(Jeg var ikke hjemme før midnatt etter jobb igår.)

post-16867-14440997573101_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte 5 og er nok i stor grad B-menneske, men føler vel egentlig graden av opplagthet svinger gjennom uka. Jeg pleier som regel å 8 timer (sammenhengende) søvn og legger meg som regel i 22-23 tiden (også i helgene). Tar vitamin D og multivitaminer, og har et ganske variert kosthold. Som regel har jeg ikke problem med å komme meg opp om morgenen, men blir sliten utover dagen og har ofte behov for 10-15 min på sofaen etter jobb.

For min del ser jeg en klar sammenheng med trening. Trener jeg tungt så blir jeg gjerne sliten og trenger restitusjon de neste 24 timene og føler meg mindre opplagt. Tror allikevel at jeg generelt havner i pluss energimessig pga treningen, men kontrastene er større enn før jeg trente. Ser også en klar sammenheng med det å ha unger, og merker at det hjelper nå som det blir mer sjeldent å stå opp om natta.

Ellers går jeg å tenker på å kjøpe en kvalitetsseng for å få bedre kvalitet på søvnen, og få mer energi i hverddagen. Hva er vel 50 000 kr når en tilbringer 1/3 av livet i sengen? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte 8 :) Legger meg som regel 21.30 og står opp 05.30, kan være trøtt akkurat når klokka ringer så våkner jeg og er enerisk og produktiv til litt etter lunsj, da har jeg meg som regel en liten slapp periode, får meg en liten power nap på bussen, og er energisk/våken frem til leggetid igjen. Spiser normalt sunt, trener alt fra 2-6 ganger i uken, har kontorarbeid.

Vet ikke om du har tenkt over det men konstant følelse av tretthet, lite overskudd, tung hverdag etc kan være fysiske symptomer på depresjon. Verdt å nevne for en lege om man har sjekket ut alt annet hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil si det så enkelt: Lett trening gir energi. Tung trening tar energi. Det er f.eks. ingen som føler seg i toppslag 2 timer etter å ha gått Birken.

Det er kanskje en grad av individualitet (og kanskje valg av ord) i forhold til opplevelsen av at trening gir energi. Selv om jeg for noen minutter siden skrev at jeg har mer energi pga treningen, så tror jeg faktisk at det er riktigere å si at jeg har mer kapasitet pga treningen. Det skal mye mer til før jeg blir sliten av noe nå, enn før jeg begynte å trene. Energimessig/Grad av opplagthet? Not so much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnen min varierer i perioder. Da eg følte meg mest uthvilt så sov eg 10t per natt, hadde alltid faste tidspunkt, og ingen smarttelefon i senga :p

Faktorer for hvor uthvilt eg er:

Treningsmengde, kosthold (både kvalitet og kalorier), stressnivå, døgnrytme.

Brukt Melatonin av og på i noen år, virker som om kvaliteten på søvnen blir betraktelig bedre. Tar 3-6mg, 9mg om eg veit at eg skal sove leeenge i ei helg feks.

Har resept allerede, men det koster 260kr for 10stk elns og du må ta gjerne 2-3 på rappen, så det er ikke akkurat billig. Så jeg venter med å hente den ut.

Når det gjelder den appen, så har jeg vurdert det, men er faen meg livredd for at den skal vekke meg 04:30 bare fordi jeg sov lettest da. Dessuten så må jeg jo stå opp på et bestemt tidspunkt (eller så nærme som mulig iaff).

Må være noe annet enn Melatonin? Mamma har det på resept og betaler mye mindre.

Kan kjøpe herfra, 300kr for 6-12mnd forbruk :)

http://www.biovea.com/no/product_detail.aspx?PID=21515&OS=204&KW=Melatonin&cp=4&NAME=MELATONIN-3mg-360-Capsules-BONUS-PACK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få minimum 8t søvn hver dag. Gjerne 9-10. Alt under 8 og jeg får en knekk rundt lunsjtider og det er klin umulig å fokusere på skolen. Har den siste måneden gradvis avvendt meg koffein, noe som har hjulpet meget. Blir mye fortere trøtt på kvelden og slipper det "jaget" i kroppen hele tiden. Vet ikke om det er koffeinen sin skyld eller ikke, men jeg er nå mer uthvilt etter de 8+ enn jeg var før.

Det viktigste for meg er 8t+ søvn, holde søvnhygienen ved like og få i meg nok mat da jeg er over snittet mye i aktivitet. Får jeg til dette er dagene en drøm. Bommer jeg på en av dem så blir det et helvete med en gang og det ene går utover det andre.

Tar omega 3 hver morgen. Multivitamin sånn innimellom om kosten har vært ræl.

Edit: Står også opp til samme tid hver dag hele uken. kl. 08.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd søvnapp/alarmklokke som f.eks. Sleep as Android eller lignende? De skal vekke deg i en lett søvnfase slik at det blir lettere å våkne enn om du våkner mens du er i tung søvn. Jeg funda en kickstarter for en søvnmonitoralarmgadget - Sense. Blir spennende å se åssen den funker når jeg får den senere denne måneden :)

Melatonintilskudd kan forresten være nyttig for å resette døgnrytme om den er føkked. Du får resept hos fastlegen.

Om du ønsker å gå rundt å være "klein" resten av dagen er melatonin flott.

Du sover dypt, men faen å trøtt du er etter at du våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Melatonin av og på i noen år, virker som om kvaliteten på søvnen blir betraktelig bedre. Tar 3-6mg, 9mg om eg veit at eg skal sove leeenge i ei helg feks.

Må være noe annet enn Melatonin? Mamma har det på resept og betaler mye mindre.

Kan kjøpe herfra, 300kr for 6-12mnd forbruk :)

http://www.biovea.com/no/product_detail.aspx?PID=21515&OS=204&KW=Melatonin&cp=4&NAME=MELATONIN-3mg-360-Capsules-BONUS-PACK

Prisen som Ojive stemmer bra med min erfaring, men da litt under 300kr for en 30-pakning med Circadin. Kanskje mora di får det på blå resept og kun betaler egenandel? Melatonin er reseptbelagt i Norge, så det kan hende at tilskudd kjøpt fra utlandet blir stoppet og sendt tilbake. Eller ikke. Mye rart som kommer over landegrensene med Posten. Verdt et forsøk hvis det er penger å spare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover i fem timer, trener mma, styrke og en løpetur i ny og ne. Jobber 100%, og er for det meste opplagt og uthvilt. Tar ingen tilskudd, men spiser variert, for det meste vegetarmat selv om det kanskje ikke har så mye å si. Jeg klarer ganske greit å "koble ut" en times tid før sengetid, og tror det er grunnen til at jeg sover godt og ikke sliter dagen etter. Skrur av alt av EDB-apparatur og leser før jeg legger meg. Hadde store problemer noen år tilbake, storforbruker av z-hypnotika og andre mindre lovlige midler for å sove, men på den tiden klarte jeg ikke å legge dagens begivenheter bak meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisen som Ojive stemmer bra med min erfaring, men da litt under 300kr for en 30-pakning med Circadin. Kanskje mora di får det på blå resept og kun betaler egenandel? Melatonin er reseptbelagt i Norge, så det kan hende at tilskudd kjøpt fra utlandet blir stoppet og sendt tilbake. Eller ikke. Mye rart som kommer over landegrensene med Posten. Verdt et forsøk hvis det er penger å spare :)

Kan være at hun har blå resept ja :)

Har bestilt fra biovea 5-6 ganger, samme med flere kamerater. Aldri vært noe problem.

Så skal være innafor det som står her? http://www.legemiddelverket.no/import_og_salg/import-og-grossistvirksomhet/innforsel_personlig_bruk/sider/default.aspx

Bestilte ein gang 3x 360x3mg, blei stoppa i tollen men fikk varene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å gå rundt å være "klein" resten av dagen er melatonin flott.

Du sover dypt, men faen å trøtt du er etter at du våkner.

Så du fikk bivirkning, så da får alle det? :p

Personlig så kan eg bli litt slapp med 9-12mg på 6t søvn, men den vanlige dosen på 3-6mg på ei normal natts søvn så opplever eg ALDRI å bli trøttere dagen derpå, tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såvidt jeg vet så er Melatonin ulovlig å importere, burny_

Edit: nvm, er visst egne regler for EØS.

Skal være innafor med Melatonin ja :)

"Inn- og utførsel av legemidler ved forsendelse

Personlig innførsel ved forsendelse er kun tillatt fra land innen EØS-området. Det er altså ikke tillatt i Norge å bestille og få tilsendt legemidler fra for eksempel USA. Personlig innførsel er kun tillatt for personer over 18 år.

For legemidler generelt (reseptpliktige eller ikke) gjelder følgende:

Mottaker må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk, enten i form av originalemballasje/etikett på pakning fra apotek, legeerklæring eller kopi av resept.

Legemidlene må være lovlig anskaffet i landet de er innkjøpt, og dette må kunne dokumenteres.

Mengden skal ikke overskride tre måneders forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om import av melatonin er innafor, selv med resept fra fastlege. Det er ikke noe big deal, det verste som skjer er at forsendelsen sendes tilbake. Det er tydeligvis betraktelig billigere å bestille fra utlandet, så hvorfor ikke :)

Fra samme nettside:

Ved forsendelse

Til personlig bruk kan du med postforsendelse innføre lovlig kjøpte legemidler fra et annet EØS-land, tilsvarende maks tre måneders forbruk. Det er ikke tillatt å innføre stoffer eller legemidler som regnes som narkotika eller dopingmidler. Innførsel ved forsendelse fra land utenom EØS-området er ikke tillatt.

Viktig å vite:

  • Resepten du har fått må være gyldig i landet der kjøpet skjer.
  • Resepten må være forskrevet på en måte som er lovlig i det aktuelle landet. Hvis reseptforskrivning fra for eksempel "nettdoktorer" ikke er tillatt, vil forskrivningen være ulovlig.
  • Du må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er kjøpt på lovlig måte.
  • Dokumentasjonen må ligge vedlagt i forsendelsen med legemidlene.
  • Ikke alle «nettdoktorer» følger loven, og mange nettapotek er ulovlige.

Godkjent dokumentasjon på at legemidlet er kjøpt på lovlig vis:

  • kvittering med stempel og underskrift fra apotek/utsalgssted eller resept fra lege i landet der medisinen er kjøpt, med stempel og underskrift fra apoteket som dokumenterer utleveringen og at resepten er gyldig eller
  • resept eller legeerklæring fra lege i Norge.
  • Godkjent dokumentasjon må foreligge for at toll eller postkontor kan utlevere pakken til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om import av melatonin er innafor, selv med resept fra fastlege. Det er ikke noe big deal, det verste som skjer er at forsendelsen sendes tilbake. Det er tydeligvis betraktelig billigere å bestille fra utlandet, så hvorfor ikke :)

Fra samme nettside:

Litt gråsone, prøver å finne ein artikkel på det eg leste for to år siden som sa det var innafor.

Men som du og sier, blir i værstefall bare sendt tilbake. Skal se om eg finner artikkel.. Går litt på definisjonen mellom legemiddel og kosttilskudd, og hva det går under i landet du kjøper fra, ergo du trenger ikkje resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/legemidler-og-kosttilskudd/

Legemidler

Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt

du må være fylt 18 år

legemidlet må være til eget personlig bruk

mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk

legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet

Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

------------

Det blir jo anskaffet lovlig, da de selger det som kosttilskudd i England / reseptfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...