Gå til innhold

Here we go again- Jørgen Foss om matpakker til barn


Anbefalte innlegg

Jeg er forsåvidt enig om at det bør ligge en grunnleggende retningslinje på skolemat, ingen barn er fortjent en feit pannekake med sukker og syltetøy til lunsj?

Hva med at foreldre får tips om hvordan lage sunnere og bedre matpakker til barna når de begynner skolen, altså ett fakta ark/bok angående temaet blir tilsendt som velkomstpakke eller noe det året yndlingen skal begynne i første klasse.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/barn-har-hamburgere-og-kyllingnuggets-i-matpakken/a/10124467/

Hvert 5 barn i oslo overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er somregel uenig med Jørgen Foss, men akkurat her er vi nok enige.

Er tydelig at ikke alle foreldre vet hva barna har godt av, så ville nok ikke skadet med litt reglement til hva som er en egnet lunsj på skolen. Men de må være såpass åpne da at man faktisk kan bruke dem.

Det må også være mulig å inkludere ulike matkulturer, behov osv. Problemet med å bare sende foreldrene en bok hjem er at den blir nok bladd i, forsøkt ett par retter, også lagt på hylla i de fleste tilfeller. Som alt annet man prakker på folk :p

Et sikt reglement vil jo stort sett "gå ut over" de foreldrene som faktisk sender chicken nuggets og loff med nugatti med barna på skolen ofte. Kanskje dette ville gjort foreldrene litt mer bevist på hva de serverer barna sine hjemme også. Flere og flere barn er overvektige i Norge, greit å ta det ved rota, nemlig hva foreldrene serverer barna ! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobba i 1.klasse i høst fikk alle barna med seg denne boka hjem (og jeg fikk en kopi selv). [ATTACH=full]143897[/ATTACH]

Dette er ei oppskriftsbok med måltider som barna kan være med å lage, og som er sunne. Vil tro flere førsteklassinger også har fått den? Det fikk iallefall positive tilbakemeldinger fra folk.

Jeg hadde også 1.klassing i høst og fikk denne boka. *nikker* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen faste regler for skolemat er jeg ikke for, tror derimot opplysning hos foreldrene er et mye bedre alternativ. Alle foreldre kommer nok ikke til å ta til seg rådene, men fortsatt bedre enn regler. Kanskje helsesøster burde snakke med foresatte til overvektige barn? Tror en samtale på tomannshånd med en fagperson innen helse nok er mer nyttig enn å forby usunn lunsj for alle. Om de som nå får usunn skolemat hver dag må følge disse reglene, for så å gå hjem å få servert "dritt" resten av dagen kan jeg ikke se den store helsegevinsten i dette. Målet er nok å få foreldrene til å tenke over barnets spisevaner, men tror nok det for flere fort kan bli noe en følger fordi skolen sier det, men som en ikke tenker stort over i privat sammenheng. Gjør det personlig, pek på barnets helseulemper for de det gjelder, og fortell foreldrene om hva som kan skje. Det går ikke an å ta ett felles foreldremøte/skriv for å informere om sånn, da går hovedpoenget rett forbi hos de det gjelder - dette er personer fra før som ikke ser barnets helse, og som ikke kommer til å ta dette gjennom noe felles.

Det jeg misliker med regler vedrørende skolematen må være mye av det som nevnt i artikkelen. Foreldrenes økonomi og barnets behov har mye å si. Det er de barn som ikke spiser maten med mindre den inneholder X - da blir X bedre enn ingenting. Barn er også i alle størrelser, noen har kanskje svært godt av nugatti på brødskiven mens andre ikke. Tror regler som dette kan bli vanskelig å sette opp, da reglene burde være like for alle. Syntes forsåvidt denne saken minner stort om saken om brunost forbud i barnehagen.

Selv fikk jeg vafler med sukker med på barneskolen fra en tid til annen. Fikk selvsagt med brødskiver og lignende de fleste dagene, men som barn var det litt stas og ha noe godt med på matpakken fra en tid til annen. Alt med moderasjon, som det heter.

Dere som jobber/har jobbet på barneskole - er dette et stort problem? Savner en utdypende artikkel om hvor stort problemet med usunn skolemat er. Mange år siden jeg gikk på skolen, og da var brødskive med svett ost normen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager altså. Jeg forstår godt intensjonen til Jørgen, men dette føyer seg for meg inn i rekken av latterlige og idiotiske utspill fra denne mannen. Makan til statlig overformynderi og "storebror ser deg" tiltak skal en lete lenge etter! En kan da vitterlig ikke mene at det er staten og skolens ansvar å overvåke hva barna har med seg på skolen?

1. Snakker du med dagens lærere har de allerede ALT for mange ikke-skolerelaterte oppgaver i hverdagen. De skal funge ikke bare som kunnskapsformidlere, det de utdannet seg til, men forventes å være psykologer, helsesøstre, administratorer, byråkrater, inspektører, atferds- og miljøterapauter osv. De skal ha kompetanse til å fikse alle problem, holde øye med alle elevene, holde ro og orden på 25 elever i klasserommet, gi de alle tilpasset undervisning samtidig, følge med om nokken blir mobbet eller utelatt, forholde seg til 50 foreldre med ulike krav og forventninger til hvordan du skal behandle deres lille gullunge. Og nå skal de også stå der med en sjekkpunktsliste og sørge for at alle elevene tilfredsstiller krav fra staten om hva matpakka skal inneholde??

2. Om det skal være en sånn liste, hvem bestemmer kravene på den? Og mengden? Gutten som spiller fotball og svømmer 7 ganger i uken, skal ikke han få lov å ha mere eller annet innhold i matpakka si enn den feite gutten som har dataspill og rumpesitting som eneste hobby? Hva med at matpakka faktisk bør stå litt til aktivitetsnivå?

3 hva med alle allergier vi har i dag, laktose, gluten, diabetes osv - skal det være en egen liste for disse? Hvem bestemmer hv som skal stå på den?

4. Hva med ungene som ikke spiser opp matpakka? Hjelper lite med "korrekt" matpakke om den ikke spises opp. Skø læreren tvinge barnet til å spise? Åpne kjeften og trøkke ned brødskiva enten det vil eller ei?

5. Noen har også nevnt økonomi, som er et godt argument! Ha om jeg har god råd og vil kjøpe salmalaks til barnet mitt til å ha på matpakka. Så har du plutselig en situasjon hvor kidden ved siden av kun har first price-laks. Dere kan banne på at det fort blir en issue og reguleringer knyttet til hvor mye den skal koste også kommer!

Jeg blir gal over den stadig voksende formynderstaten - og enda mer sjokkert over saueflokken av nordmenn som ikke reagerer, tar det for gitt at staten skal ordne opp i ALT og passe på oss fra vugge til grav. Velferdsstaten som før skulle være et sikkerhetsnett for de som trengte det er nå blitt til en hengekøye for oss alle. Og behagelig anlagt som menneskerasen faktisk er så velger stadig flere å finne seg en god plass i denne - og blir der. Det at så mange faktisk finner et slikt forslag fornuftig viser hvor selvfølgelig vi tar faktumet om statliggjøring av hele barns oppvekst, oppdragelse, lære om ernæring, livet, verdier osv. Vi nærmer oss total ansvarsfraskrivelse, og det er skremmende!

Der... Dagens (nattens?) lille veltrengte utblåsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje helsesøster burde snakke med foresatte til overvektige barn? Tror en samtale på tomannshånd med en fagperson innen helse nok er mer nyttig enn å forby usunn lunsj for alle. Gjør det personlig, pek på barnets helseulemper for de det gjelder, og fortell foreldrene om hva som kan skje.

Huff.. Jeg ville ikke vært den som måtte utpeke til ett foreldre par at "Deres barn er rett og slett feit." :p

Er rimelig sikker på at reaksjonene hadde blitt sterke. "Kaller du våres barn tjukk?"

Potensielt kan du få vedkommende til å føle at du tenker de er inkompentent og essensielt kaller du også de for tjukke.

Det har seg slik at mange foreldre ikke "ser" at deres barn er overvektige, og vi vet jo at barn som er overvektig som oftest har overvektige foreldre...

En bra artikkel;

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Foreldre-ser-ikke-at-barna-er-for-tjukke-3110499.html#.U4sCRSgd2LA

Og så til konsekvensene av å fortelle barnet at de er litt "chubby", kan det trigge til en framtidig spiseforstyrrelse?

Ja, man kan lure og spørre spørsmål om alt....

Selv spiste jeg brød, frukt og drakk melk hver dag og etter skolen sprang jeg til oldemora mi å tigga etter flattbrød med smør, sukker og kanel på. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Jeg ville ikke vært den som måtte utpeke til ett foreldre par at "Deres barn er rett og slett feit." :p

Er rimelig sikker på at reaksjonene hadde blitt sterke. "Kaller du våres barn tjukk?"

Potensielt kan du få vedkommende til å føle at du tenker de er inkompentent og essensielt kaller du også de for tjukke.

Det har seg slik at mange foreldre ikke "ser" at deres barn er overvektige, og vi vet jo at barn som er overvektig som oftest har overvektige foreldre...

Nettopp det jeg tenker, at de fleste foreldrene ikke ser det selv. Helsesøster får nok en mindre trivelig samtale, men tenker dette kan nok vekke noe mer i foreldrene enn enda en regulering og et felles rundskriv.

Syntes ikke barn burde bli fortalt noe om dems egen vekt, heller opplyse om fordeler med sunn mat, og gi foreldrene beskjeden om at barnet er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv spiste jeg brød, frukt og drakk melk hver dag og etter skolen sprang jeg til oldemora mi å tigga etter flattbrød med smør, sukker og kanel på. :p

Jeg har alltid vært liten, både i vekt og høyde. I 7.klasse veide jeg 10kg "for lite" enn det gjennomsnittet og jeg skulle være.. Jeg sprang rundt konstant og med min hyperaktivitet kombinert med håndball, fotball, dansing og generelt lopper i blodet evnet ikke mine foreldre å få i meg nok mat. Ikke ville jeg drikke melk eller juice, jeg hatet brød, pannekaker, boller og annen bakst og de evnet ikke å tvinge i meg frokost før skolen fordi jeg ble kvalm. På nistepakka mi pleide jeg bare å slikke av pålegget og kaste skiva fordi jeg ikke likte det. Nå kan en jo diskutere om "kresne barn bør spise maten sin", men det er en annen diskusjon.

For å klare å "møte" energibehovet mitt fikk jeg derfor nugatti på skiva om jeg ønsket det. Jeg kunne maule bokser med makrell i tomat med majones fordi det var det beste jeg viste, og slikka av leverpostein, nugatti fra skiva. I tillegg fikk jeg lov å ha med litt Nesquickpulver å ha oppi melka fordi det var den eneste måten å få i meg melk og ekstra næring på. Hva da om kostholdslistene var kommet og flere av disse elementene ble bannlyst? Å knaske gulerøtter og magerost ville vel ført meg til sykehuset for underernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi som samfunn må ta innover oss at vi har laget et samfunn som på sikt skader barna, og at denne tendensen fordrer kontroversielle tiltak for å få snudd. 100% enig med Myr. Ansvarliggjøring og informasjon til foreldre ser ut til å fungere jævlig dårlig så langt, flere og flere barn er overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er ikke så svarthvitt. Ved innføring av "matpakkeregler" blir muligens foreldre generelt mer bevisst på hva de gir til barna, og det er alle tjent med i det lange løp. Det er nok ingen lærere som har tenkt å føre matlogg for barna og rapportere til rektor hvis det er et avvik fra helsedirektoratets anbefalinger.

- Jeg ønsker meg offentlige retningslinjer for hva som er greit at barn spiser og ikke, når dette skjer på en tid det offentlige har et ansvar for barnet.

Vil si "matpakke-regler" blir litt ekstremt. Syns det er bra at han tar opp hvor viktig det er med fokus og informasjon vedr emnet, men egne regler??. (Kun 2 skiver lett hvitost eller en skive vanlig ost. Kun 3 skiver grovt brød, eller 1 skive loff).... Vil heller si at de burde øke fokus på at barna skal bevege seg i friminuttene, og informere foreldre om sunt kosthold og helsefordelene med dette, enn å innføre regler om hva som er lov å spise og ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde matpakkeregler da jeg gikk på skolen, trodde det var en helt vanlig greie? Ingen sjokoladepålegg eller syltetøy på brødskiva, og alle måtte spise frukten og drikke melka si.

Kanskje vanskelig å utforme veldig spesifikke retningslinjer, men det burde jo være mulig å ha en regel om at pålegg med sukker ikke er lov f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal staten liksom gripe inn for å hindre meg å sende ungene mine på skolen med hamburger i matpakken for at de skal få skikkelig bra gains? Typisk nisseluelandet Norge, ass. Staten er bare misunnelige på de som har mye muskler og løfter tunge vekter.

Et nei til matpakkeregler et et nei til janteloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør man om ene kidden kommer på skolen en dag med skiver med nugatti og brunost i matpakka?

Inndrar man maten og tvinger ungen til å pushe igjennom skoledagen på tom mage,og følger opp med hjemtelefon etterpå?

Vi hadde matpakkeregler en periode når jeg gikk på barneskolen. Møtte opp med nugatti på skiven, lærer løste den situasjonen ganske bra med å henge meg ut forran klassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...