Gå til innhold

Here we go again- Jørgen Foss om matpakker til barn


Anbefalte innlegg

Vanlig praksis er at læreren spør om eleven kan få av noen som ikke orker all maten sin, eller læreren gir sin egen mat eller ordner noe på lærerværelset. Dessverre er det mange som ikke har med annet enn ei pakke nudler fordi de ikke får hjelp til å lage matpakke... Gav bort mange brødskiver før jeg flyktet til sykepleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et problem kan jo bli kulturkrasj om mohammed tar med seg stekt ris og nanbrød mens Ola sitter der med brødskive med ost og en gulrot til siden. Om man ikke sender med barna det de egentlig vil ha kan det vel fort oppstå problemer om noen andre plutselig har noe godt som i egen familie/kultur ansees som sunt.

Ellers hadde vi også regler om ingen søtpålegg (om det ikke var bananskiver da), så fikk vi frukt og melk på skolen - ellers var det lov med godteri på klasseavslutninger o.l, og dette funka jo veldig fint. Tror Norge har forandra seg en del på et tiår, og at det (desverre) er mer godis og mindre næringsrike pålegg som er normalt hos barn, så en slik retningslinje vil jo forsåvidt ikke skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra folk informerer folk om hva som er bra å ha på skiven. Denne boken så også lur ut. Folk er ikke like og kommer fra helt forskjellige bakgrunner. Ikke alle som vet hva som er bra å sende med ungene sine på skolen. Informasjon får tommel opp.

Regler kan drite og dra, da alle er forskjellige. Får jeg "sukkerforbud" på ungene mine sender jeg med dem sukkerholdig mat på trass. Ungene er i en voksefase, og med mindre de er inaktive på fritiden så legges sjeldent fett på dem. To grovskiver med nugatti, en gulrot, et eple og melk er et helt greit måltid for hvilket som helst barn. Det er ikke nugattien eller det sukkerholdige som gjør matpakken dårlig, men mangelen på et balansert kosthold.

Overvekt blandt barn er foreldrenes skyld, og her burde det legges inn føringer om på voksenopplæring.

Lærere bør dog ha en viss kjennskap til et godt kosthold og hva som kreves iløpet av en lang skoledag. Sliter eleven med konsentrasjon, hyper, slapp, osv osv, og har et rart kosthold bør dette tas opp på foreldremøter. Desverre virker det som mange lærere glemmer å ta ballene ut av væska si på slike møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om hva slags mat man bør sende med ungene sine på skolen finnes absolutt overalt. Det har aldri eksistert så mange sunne, enkle lunsjretter på internett som det gjør nå. Helsedirektoratets har egne kostholdsråd for barn som man finner med et enkelt Google-søk. I tillegg er det ganske intuitivt at man ikke sender ungene sine på skolen med fritert kylling som formelig drypper av fett og pannekaker med sukker hver dag hvis man er opptatt av at de skal ha best mulig helse. Alle vet egentlig dette.

Jeg tror det er mer sannsynlig at man velger slike raske og "usunne" løsninger fordi man ikke ser seg tid til noe annet eller er lat. Det er ingen som vil ungene sine vondt, men det er sikkert mange som ender opp med å tenke "det går sikkert bra likevel," og ikke minst at de heller går for en lettspist, velsmakende løsning enn å lære ungene å spise ålreit mat. Hvis det da fantes noen generelle matpakkeregler ved alle skoler, ville man blitt tvunget til å ta dette ansvaret mer alvorlig. Skal man sette seg på bakbeina "bare fordi" når det er snakk om helsen til små barn? Nei, det er bare tull.

Man kan diskutere opp og ned om formynderstaten og barnehagestaten og whatever, men se nå på de generelle konsekvensene. Dette er en absolutt marginal reduksjon av autonomitet som potensielt kan medføre betydelige helsefordeler for ungene. Foreldre som allerede sender med ungene sine sunn mat er upåvirket, og de som ikke gjør det kan ikke med god samvittighet fortsette å putte masse sukker i matpakken. Det er ganske pointless å forsøke å stikke hull på dette forslaget med vanskeliggjørende eksempler som kanskje er relevante for til sammen 10 % av barn og foreldre. For de resterende 90 % er dette et strålende tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi hadde retningslinjer for dette da jeg gikk på skolen om at det i prinsippet ikke var lov med Nugatti på skiven og lignende. Mange gjorde jo dette likevel, men det ble ikke gjort noe med. Merket sjelden noe til det selv, da vi aldri hadde Nugatti i hus uansett og jeg spiste det jeg fikk på skivene mine.

Men, som jeg har nevnt før, innså jeg etter at jeg fikk en lillesøster at folks matvaner er veldig forskjellige, og at man har helt forskjellige utgangspunkt. Søsteren min begynner på skolen til høsten, og jeg tror slike matpakkeregler ville gjort det vanskelig å få næring i henne i løpet av skoledagen. Jeg håper jo så klart at kresenheten er noe hun vokser fra med alderen, fordi det ikke er sunt å spise mye sukker. Men hun er ekstremt aktiv og springer rundt hele dagen, men det er utrolig vanskelig å få i henne skikkelig mat fordi hun spiser ekstremt lite og klarer ikke sitte i ro med middagsbordet eller å spise mer enn et par biter av noe før hun blir mett. Hun er per dags dato undervektig, og har tidligere vært så tynn at beina stakk ut, og hun så rett og slett syk ut. Prim, Nugatti eller kjeks til ett eller to måltider om dagen har nesten vært "redningen" for henne.

Syns foreldre bør ha ansvaret for hva barna spiser, og en slik ordning er egentlig litt latterlig i mine øyne. I et samfunn hvor alle har likt utgangspunkt kan man gjerne ha regler og retningslinjer for det meste, men slik er det altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrsyre ,

Er helt enig. Syns det blir helt feil som noen over har nevnt, at de som kommer med f.eks nugatti på skiva skal "henges ut foran klassen".. Det er ikke ungen sin feil hva de har med seg på nisten, det er foreldrenes.

Straffe en barneskoleunge for hva foreldrene pakker som niste blir feil...

Tror heller informasjonstiltak til foreldre / brosjyrer og foreldremøter er veien å gå. I det øyeblikket 80% av klassen kommer meg sunne og gode alternativ, er det plutselig ikke så "populært" å ta med seg nugatti lengre.

Alt i alt er det foreldrenes ansvar at ungene skal få i seg næring på skolen, og som Chrsyre sier, alle unger spiser ikke alt, e.c.t. men blir feil om skolen skal "henge ut" og bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig. Syns det blir helt feil som noen over har nevnt, at de som kommer med f.eks nugatti på skiva skal "henges ut foran klassen".. Det er ikke ungen sin feil hva de har med seg på nisten, det er foreldrenes.

Straffe en barneskoleunge for hva foreldrene pakker som niste blir feil...

Tror heller informasjonstiltak til foreldre / brosjyrer og foreldremøter er veien å gå. I det øyeblikket 80% av klassen kommer meg sunne og gode alternativ, er det plutselig ikke så "populært" å ta med seg nugatti lengre.

Hvor kommer dette med at brudd på regler fører til uthenging fra? Hva er forskjellen på å bli hengt ut fordi du bryter en regel og å bli hengt ut fordi du bryter med en norm? Og mener du at informasjon om hva som er sunn mat for barn ikke er tilgjengelig nok fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer dette med at brudd på regler fører til uthenging fra? Hva er forskjellen på å bli hengt ut fordi du bryter en regel og å bli hengt ut fordi du bryter med en norm? Og mener du at informasjon om hva som er sunn mat for barn ikke er tilgjengelig nok fra før?

Vi hadde matpakkeregler en periode når jeg gikk på barneskolen. Møtte opp med nugatti på skiven, lærer løste den situasjonen ganske bra med å henge meg ut forran klassen!

Det jeg mente. Forskjellen er å bli hengt ut foran klassen for noe som ikke er "deres" feil.

Om foreldrene til en 7-åring sender med han en hamburger / loff med nugatti på, syns jeg det er feil, uansett om det er en regel eller norm, å henge vedkommende ut. Da burde en heller innkalle til foreldremøte og ta det med han/henne.

Det er nok av informasjon tilgjengelig om sunn mat, sunne vaner e.c.t. Men selv om informasjonen er tilgjengelig, betyr ikke dette at folk bruker den.

Dersom barn fikk bedre informasjon / lære på skolen om sunn mat, og i tillegg da fikk med seg brosjyrer / skriv hjem til foreldrene, er min teori at dette hadde fungert. Iallefall bedre enn om foreldre selv "aktivt" må få tak i denne informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente. Forskjellen er å bli hengt ut foran klassen for noe som ikke er "deres" feil.

Om foreldrene til en 7-åring sender med han en hamburger / loff med nugatti på, syns jeg det er feil, uansett om det er en regel eller norm, å henge vedkommende ut. Da burde en heller innkalle til foreldremøte og ta det med han/henne.

At BadWolf kom med et eksempel på hvordan han hadde blitt hengt ut fordi han hadde Nugatti på brødskiva er jo ikke et argument mot retningslinjer for matpakker – det er et eksempel på en lærer som har håndtert en situasjon på en ekstremt dårlig måte. Det er ingenting som tilsier at matpakkeregler i seg selv fører til at folk blir hengt ut foran klassen. Det vil alltid kunne skape sosial stigma om barn har med seg forskjellig mat på skolen, uavhengig av om det er et resultat av regler eller normer.

Det er nok av informasjon tilgjengelig om sunn mat, sunne vaner e.c.t. Men selv om informasjonen er tilgjengelig, betyr ikke dette at folk bruker den.

Dersom barn fikk bedre informasjon / lære på skolen om sunn mat, og i tillegg da fikk med seg brosjyrer / skriv hjem til foreldrene, er min teori at dette hadde fungert. Iallefall bedre enn om foreldre selv "aktivt" må få tak i denne informasjonen.

Kanskje, men synes du ikke det er å forvente at foreldre faktisk oppsøker informasjon om hvordan de kan gi barna sine best mulig helse? Det er en eller annen dissonans her, og informasjon er ikke alltid tilstrekkelig for å korrigere den slags. Regler som man må forholde seg til kan imidlertid være mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At BadWolf kom med et eksempel på hvordan han hadde blitt hengt ut fordi han hadde Nugatti på brødskiva er jo ikke et argument mot retningslinjer for matpakker – det er et eksempel på en lærer som har håndtert en situasjon på en ekstremt dårlig måte. Det er ingenting som tilsier at matpakkeregler i seg selv fører til at folk blir hengt ut foran klassen. Det vil alltid kunne skape sosial stigma om barn har med seg forskjellig mat på skolen, uavhengig av om det er et resultat av regler eller normer.

Kanskje, men synes du ikke det er å forvente at foreldre faktisk oppsøker informasjon om hvordan de kan gi barna sine best mulig helse? Det er en eller annen dissonans her, og informasjon er ikke alltid tilstrekkelig for å korrigere den slags. Regler som man må forholde seg til kan imidlertid være mer effektivt.

1. Ja, det var et dårlig eksempel på dårlig håndtering. Men tror det likevel blir lettere å "henge ut folk" med regler for dette, istedenfor konstruktiv opplæring / oppmuntring til sunn og god mat.

2. Selvfølgelig mener jeg at en burde forvente at foreldre oppsøker denne kunnskapen selv. At de burde interessere seg nok i barna sine til å ønske de et optimalt sunt kosthold, og ikke oppfostre de inn i ukultur og dårlige vaner. Men det er der det desverre glipper. IMO, det finnes utrolig / og skummelt/ mange dårlige foreldre der ute.. som ikke tenker i det heletatt (ekstremeksempel, foreldre som sette ungene igjen i bilen på sommeren).

Og ja, når du ser sånn på det tror jeg regler kan være en effektiv vei. men jo.. fuck..

nå motsier jeg meg selv, og skriver at jeg er enig med deg.. I give up Keegil

post-26841-14440981612908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, når du ser sånn på det tror jeg regler kan være en effektiv vei. men jo.. fuck..

nå motsier jeg meg selv, og skriver at jeg er enig med deg.. I give up Keegil

[ATTACH=full]144050[/ATTACH]

Det er slettes ikke sikkert at du tar feil, vi vurderer bare sannsynligheten for forskjellige utfall ulikt. Jeg tror ikke mer påtvungen informasjon vil være effektivt, imens du tror det vil hjelpe. Det er bare spekulasjoner fra begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke sikkert at du tar feil, vi vurderer bare sannsynligheten for forskjellige utfall ulikt. Jeg tror ikke mer påtvungen informasjon vil være effektivt, imens du tror det vil hjelpe. Det er bare spekulasjoner fra begge.

Jo, det er sant vi begynte med forskjellige synspunkt og vinklinger til hva utfall som ville fungert i praksis. men på slutten så endret min mening seg, da jeg faktisk kom på hvor idiotiske mange foreldre er, (og folk generelt), så med mindre de faktisk blir påtvunget regler, vil det ikke fungere..

Det er jo bare å nevne saken for et par år siden, da en elev på barneskolen ble sendt hjem til foreldrene, da hun ble "syk" under gymtimen. Det viste seg at hun svettet, noe hun aldri hadde gjort før..

Det sier litt om oppdragelsen og miljøet for å være i aktivitet hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ganske håpløst å begynne å diskutere den gangen BadWolf hadde med hveldi dårli matpakke og ble hengt ut foran klassen, når vi egentlig diskuterer tiltak for å forhindre den eksplosive veksten av overvektige barn, unge og voksne.

Tre ting lærte jeg i min korte periode i skolevesenet:

Vis meg din matpakke, og jeg skal fortelle deg dine foreldres sosioøkonomiske status og kulturelle kapital.

Vis meg din matpakke, og jeg skal fortelle deg hvor du havner på den sosiale rangsstigen om ti år.

Vis meg din matpakke, og jeg skal fortelle deg hvem av dere som blir overvektige.

En matpakke er ikke bare en matpakke. Det er fullstendig irrelevant hva dere fitnesshorer forventer av foreldre eller hva dere mener det er en selvfølge at de skal gjøre, cuz they don't. Før dere klarer å ta innover dere hvordan virkeligheten er nå, ikke i deres hode og ikke for ti år siden, men nå, så er det umulig å få til en endring i en svært alvorlig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig det er nevnt, men det finnes en veldig enkel løsning på dette problemet, felles skolemåltid. Retningslinjer fungerer ikke for de som sliter med dette, og hva er vitsen med å ansvarliggjøre foreldre som ikke klarer å ansvarliggjøre seg selv? De som til syvende og sist blir skadelidende er barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er nevnt, men det finnes en veldig enkel løsning på dette problemet, felles skolemåltid. Retningslinjer fungerer ikke for de som sliter med dette, og hva er vitsen med å ansvarliggjøre foreldre som ikke klarer å ansvarliggjøre seg selv? De som til syvende og sist blir skadelidende er barna.

Penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt ikke et lett tema, men personlig mener jeg at regler for hvordan en matpakke skal ordnes ikke er noe som burde innføres.

Dette er fordi barn er forskjellig og en matpakke til et barn sier generelt veldig lite om hvordan barnet har det. Og det mener jeg denne tråden er et godt eksempel på.

Det kommer fram historier i alle forskjellige former. Noen har vokst opp med sunn matpakke, andre ikke. For min del så var jeg også en av disse barna som hadde veldig sukkerholdig pålegg på brødskiva gjennom nesten hele barne- og ungdomsskolen. Hvorfor? Jeg var kresen og veldig tynn. Det var ikke vits i å sende med meg mat som jeg ikke likte, da ville det ikke bli spist. Og da er det bedre å sende med barnet slik mat. I tillegg sa dette veldig lite om hva jeg spiste resten av døgnet rundt. Når jeg var hjemme spiste jeg alltid sunn og god mat. Skolen var hovedsakelig unntaket.

Jeg synes ikke skolen burde ha kontrollen over hva barna spiser. Det er ikke bare problemer ovenfor de som er kresne, det er problemer i forhold til religion og kultur også. Dette er et forhold jeg tror mange neglisjerer.

Det skolen derimot burde kunne styre er barns aktivitetsnivå. Pålegg dem lek i friminuttene, mer gym, mer organisert idrett i forbindelse med skolen.

Når det gjelder kosthold så må samfunnet informeres bedre. Ja, det er masse informasjon der ute, men den må nå publikum på en bedre måte. Den må integreres bedre i skolen blant annet. Jeg synes f.eks at en bok som alle 1.klassinger fikk var et fint tiltak. Alene er det ikke det nok, men det er et steg på veien.

Man kan også diskutere om fastlegen/sykesøstre skal ta mer initiativ til å snakke med foreldre om kosthold. Og da kanskje spesielt de som er overvektige.

Det er ikke til å skyve under en stol at de barna som har overvektige foreldre ligger i faresonen selv for å utvikle fedme.

Jeg tror også at selve samfunnet må ta initiativ til å ta mer ansvar. Matbutikken burde ikke få lov til å ha brus og godteri ved disken. Kanskje enda bedre merking av mat er nødvendig?

Men å lage regler for hva barn skal spise på skolen mener jeg er veldig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt ikke et lett tema, men personlig mener jeg at regler for hvordan en matpakke skal ordnes ikke er noe som burde innføres.

Det skolen derimot burde kunne styre er barns aktivitetsnivå. Pålegg dem lek i friminuttene, mer gym, mer organisert idrett i forbindelse med skolen.

.

enig i det første du skriver, men ang aktivitet- jo, gym, turer, idrettsdager er vel og bra, men tvang er sjeldent det lureste .. om man blir tvunget til å ut å leke å være i aktivitet i friminuttene er vel dette noe som kan skape et negativt bilde på aktivitet om man egentlig ikke har lyst. Nå er det jo slik at de fleste barn leker mye naturlig, og det er vel slik jeg husker allerede en regel som sier at man må tilbringe friminuttet i skolegården og ikke sitte inne (I)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fordi barn er forskjellig og en matpakke til et barn sier generelt veldig lite om hvordan barnet har det. Og det mener jeg denne tråden er et godt eksempel på.

Se innlegget mitt lenger opp. En matpakke sier svært mye, uavhengig av om du ser det eller ikke.

Det kommer fram historier i alle forskjellige former. Noen har vokst opp med sunn matpakke, andre ikke. For min del så var jeg også en av disse barna som hadde veldig sukkerholdig pålegg på brødskiva gjennom nesten hele barne- og ungdomsskolen. Hvorfor? Jeg var kresen og veldig tynn. Det var ikke vits i å sende med meg mat som jeg ikke likte, da ville det ikke bli spist. Og da er det bedre å sende med barnet slik mat. I tillegg sa dette veldig lite om hva jeg spiste resten av døgnet rundt. Når jeg var hjemme spiste jeg alltid sunn og god mat. Skolen var hovedsakelig unntaket.

Igjen; din fortid er fullstendig irrelevant for en diskusjon av nåtiden. Fint og flott at du var tynn, men det er ikke tilfellet for det overveldende flertallet av barna som har sukkermatpakker. Du ser på din marginaliserte kontekst og trekker en konklusjon for flertallet basert på denne. Introspeksjon er ut, og n=1 er et dårlig utgangspunkt.

Jeg synes ikke skolen burde ha kontrollen over hva barna spiser. Det er ikke bare problemer ovenfor de som er kresne, det er problemer i forhold til religion og kultur også. Dette er et forhold jeg tror mange neglisjerer.

Det finnes ingen religioner eller kulturer som pålegger barna hamburgere og nuggets. Tullete argument.

Det skolen derimot burde kunne styre er barns aktivitetsnivå. Pålegg dem lek i friminuttene, mer gym, mer organisert idrett i forbindelse med skolen.

Du er i mot regler, men du ønsker styring? Hvor er logikken? Går ikke dette på tross av preferanser også?

Når det gjelder kosthold så må samfunnet informeres bedre. Ja, det er masse informasjon der ute, men den må nå publikum på en bedre måte. Den må integreres bedre i skolen blant annet. Jeg synes f.eks at en bok som alle 1.klassinger fikk var et fint tiltak. Alene er det ikke det nok, men det er et steg på veien.

Problemet er at målgruppen ikke ønsker å tilegne seg informasjonen. Informasjonen blir bearbeidet og satt ut i praksis av foreldre som allerede har et bevisst forhold til ernæring og aktivitet, ikke av de foreldrene som sender med barna nudler. Selektiv persepsjon, prismebryting, kall det hva du vil. Informasjon fungerer ikke i egenskap av å være informasjon, det må faktisk nå frem til individet uten for mye støy på veien.

Man kan også diskutere om fastlegen/sykesøstre skal ta mer initiativ til å snakke med foreldre om kosthold. Og da kanskje spesielt de som er overvektige.

Dette gjøres, men helsesøstre og fastleger driver ikke familieterapi. De fleste familier anser dette som et overgrep på deres frie vilje til å skape overvektige barn. Ikke alle - men mange.

Det er ikke til å skyve under en stol at de barna som har overvektige foreldre ligger i faresonen selv for å utvikle fedme.

Det har alle fått med seg.

Jeg tror også at selve samfunnet må ta initiativ til å ta mer ansvar. Matbutikken burde ikke få lov til å ha brus og godteri ved disken. Kanskje enda bedre merking av mat er nødvendig?

Så de voksne skal man kunne regulere, men ikke barna? Om noe er det barna som burde reguleres, da disse fullstendig mangler evne til å reflektere over ernæringsaspekter. Fastlegene har sannelig nok med å dediagnostisere halve befolkningen om de ikke skal pålegges kostholdsveiledning også.

Men å lage regler for hva barn skal spise på skolen mener jeg er veldig unødvendig.

Ja. Fordi du var tynn og likte nugatti....

Hilsen kattedamen som ikke klarte å quote i explorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i det første du skriver, men ang aktivitet- jo, gym, turer, idrettsdager er vel og bra, men tvang er sjeldent det lureste .. om man blir tvunget til å ut å leke å være i aktivitet i friminuttene er vel dette noe som kan skape et negativt bilde på aktivitet om man egentlig ikke har lyst. Nå er det jo slik at de fleste barn leker mye naturlig, og det er vel slik jeg husker allerede en regel som sier at man må tilbringe friminuttet i skolegården og ikke sitte inne (I)

Ser jeg uttalte meg litt feil. Tanken er ikke tvang (heller en "tvang" ovenfor skolene til å utføre/delvis innføring i læreplanmålene) men heller at de ikke skal få sitte inne. At lærere setter i gang aktiviteter, at det arrangeres flere tilbud fra skolens side. Og da flere former for aktiviteter.

Vi hadde lærere som var veldig opptatt av dette og hadde blant annet en gå/løperunde hver fredag. I starten var det ikke så populært, men etter hvert som man lærte seg at frisk luft og litt ekstra aktivitet er egentlig gøy så var det ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen kattedamen som ikke klarte å quote i explorer.

Punkt 1: min historie ligner utrolig mange andres her inne. Det var for å poengtere at en matpakke ikke sier en dritt om et barn.

Punkt 2: tror du virkelig ikke at matpakkeregler ikke vil krasje med religion og kultur?

Det er vel heller denne gruppen som vil føle at de blir trampet på av at staten sier hva deres barn skal spise.

Punkt 3: Jeg ønsker ikke at skolen skal gå ned i matpakken til barna eller at det skal være bestemte regler på hva som skal være på brødskiva. Dette er fordi barn er forskjellig.

Men at det tilrettelegges for mer fysisk aktivitet ser jeg ikke noe problem med. En av de største grunnen til at vi legger på oss er inaktivitet.

Punkt 4: Selvfølgelig er det vanskelig å gi informasjon til de som ikke ønsker informasjon, men det betyr ikke at man må gi opp. Kunnskap er det viktigste middelet.

Man ser at barn fra familier med lav utdanning/svak økonomi er ofte de som opplever fedme. Grunnen er at de ikke har nok kunnskap.

Men kunnskapen kan ikke gis passivt. Den må gjennomgås.

Punkt 5: jeg vet det delvis drives med slik informasjon, men ikke stor nok skala og med leger som tørr å si i fra skikkelig. Noen vil selvfølgelig føle seg tråkket på tærne, men disse vil vel heller aldri følge noen form for kostholdsråd staten gir.

Punkt 6: Hvem tror du barna ser opp til og følger? Foreldrene selvfølgelig. Det er derfor det må tas tak i dem. I tillegg så skriver jeg at det må mer læring inn i skolen om kosthold og fysisk fostring. Problemet må angripes fra alle kanter.

Punkt 7: nei, fordi alle barn er forskjellig og slike regler vil dermed ikke gjøre nytte ut av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...