Gå til innhold

Hvilken by er best av Bergen og Oslo?


SamGold

Anbefalte innlegg

Man kan vel aldri egentlig si hvilken by som er best, det er jo kun personlige preferanser. Du vet jo selv hva du ser etter i en by.

Jeg synes Bergen er en finere by en Oslo. Bergen er mindre og betydelig mer oversiktelig, med finere bystruktur. Til gjengjeld føler jeg likevel at Oslo har mer å by på. Mer å se, mer å oppleve. Det er ingen tvil om at naturen i Bergen overgår Oslo, men det er ikke vanskelig å finne turområder i Oslo heller. Er du en fjellgåer er Bergen gull. Regnværet i Bergen er ikke i nærheten så ille som det ofte beskrives. Det regner ofte, men ikke mye om gangen, så regnet er ikke plagsomt. Man setter bare ekstra pris på sola når den først dukker opp!

En ting jeg derimot lurer litt på er hvordan de som bor i Oslo anser det som en studentby i forhold til Bergen? Jeg har aldri sett på Oslo som en typisk studentby, mens i Bergen føler jeg det er fakulteter på alle kanter, studenttilbud, arrangementer, kvarteret osv. Fikk også inntrykk av at jeg nesten aldri så annet enn studenter i byen, ikke barn og ikke godt voksne/eldre. Av den grunn tror jeg studentmiljøet kanskje er bedre i Bergen. Men jeg er ikke godt nok kjent i Oslo til å si så mye om akkurat det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DU TRIVS IKKE I BERGEN OM DU IKKE ER BERGENSER! hehe

Fra spøk til alvor!

Bergen:

Positivt - Fin by, mye fjell, bra uteliv for de som liker sånt, grei miljø innenfor trening

Negativt - REGN, REGN, REGN, REGN, REGN

Så med andre ord om du ikke liker REGN, ikke flytt til Bergen. For her regner det MYE, og ikke prøv å trøste deg at det "ikke kan være så gale" For det er GALE!

Oslo(min erfaring) :

- Bra treningsmiljø, billigere å komme seg til utlandet(og lettere), mye bedre kollektiv transport, internasjonalt miljø, SVERIGE rett rundt hjørnet(billigere mat osv.), man kan drive med bilsport (rudskogen, våler) osv osv.

Etter å ha bodd i Bergen i 5år nå er eg rimelig lei regnværet her. Så selv flytter eg til Oslo til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent estetisk er jo trolig Bergen en av de fineste byene i Norden. Dette sier jeg som nøytral (er fra Stavanger). Har stort sett vært i de fleste store byer i Norden, og kommer vel egentlig på kun Kalmar i Sverige og til dels Stockholm som er penere rent utseendemessig.

Oslo er mer urbant og internasjonalt, dog. Så er hver sin smak. Oslo er etter mitt syn en relativt upersonlig by, uten den spesielle sjarmen. Men er trolig den eneste byen i Norge du får en slags storbyfølelse av, og veien føles litt kortere til det store utland. Når det er sagt er jo Oslo ikke annet enn en middels stor tysk by.

Som student hadde jeg valgt Bergen 10 av 10 ganger. Men jeg liker det østlandske klimaet bedre, så jeg er usikker på om jeg kunne bosatt meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker Oslo av den grunn alene at store deler av vennekretsen min har jeg møtt via studentmiljøet. Byen forandret meg i den grad at venner fra barndomsbyen mente jeg hadde forandret meg til nesten det ugjenkjennelige. (Oslo-stil yolo). Så jeg kommer nok til å forbli i Oslo grunnet master i samfunnsernæring og ikke er det så langt unna hjembyen min heller. Har hørt mye fint om Bergen men aksenten gjør meg lettere forvirret så kanskje like gjerne greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er best om du aspirerer mot en jobb innen byråkrati av noe slag, eller kanskje konsulenttjenester. Det er også byen for deg om du liker å bli knivstukket på trikken og synes fargen "grå" er den aller flotteste på ikke bare asfalt, men også hus og tilværelsen forøvrig.

Bergen er en brillefin by om du er singel og vil forbli slik, for det er en av norges dårligste "singelbyer", angivelig. Den er også fin om du liker regn, selv om dette fenomenet er høyst oppskrytt. Bergen vil også falle i smak om du liker å kjøre i kø 120 minutter hver dag til+fra jobb, siden du jobber i sentrum men vil bli boende i fana eller åsane.

Forøvrig har begge byene ganske dårlige treningssentre, men i det minste kan Bergen by på et par sentre med 60+kg-hantler og konkurransebenker etc. Selv om du må til Knarvik for å finne det beste av dem.

Selv er jeg bergenser og bor i Trondheim. Her har man alt man trenger i og for seg, og hvis man er interessert i denslags kan jeg nevne at det er sikkert 5 treningssentre her som alle sammen er mer hardcore enn noe man finner i Bergen og Trondheim, som også betyr at jentene i denne byen, som er studiner på 20 år alle sammen, er nær scene-form det meste av året. Byen er praktisk og mer kompakt enn Bergen og Oslo, men i 2012 snødde det 1. Juni og det er helt utilgivelig. Folk flest innser ikke at det er mer behagelig med +4 og regn i desemeber enn -2 og snø når som helst 9 mnd av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent, hva?? Er det noe som er bra i Bergen er det jo absolutt muligheter for terrengsykling. Kan være morro med flytstier på østlandet, men kan ikke måle seg mot Bergen mener nå jeg.

Bodd her i fire år, ikke funnet noe for meg. Downhill er seff bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd her i fire år, ikke funnet noe for meg. Downhill er seff bra.

Det er jo to forskjellige typer terreng i øst og vest. Liker du høydemeter, topptur eller teknisk krevende flate stirunder kan jeg skikkert komme med noen tips. Men selvfølgelig, ikke alle kan like samme type terreng. Hender jeg savner og gleder meg til flytsti i Drammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...