Gå til innhold

Hvilken by er best av Bergen og Oslo?


SamGold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
En ting jeg derimot lurer litt på er hvordan de som bor i Oslo anser det som en studentby i forhold til Bergen? Jeg har aldri sett på Oslo som en typisk studentby, mens i Bergen føler jeg det er fakulteter på alle kanter, studenttilbud, arrangementer, kvarteret osv. Fikk også inntrykk av at jeg nesten aldri så annet enn studenter i byen, ikke barn og ikke godt voksne/eldre. Av den grunn tror jeg studentmiljøet kanskje er bedre i Bergen. Men jeg er ikke godt nok kjent i Oslo til å si så mye om akkurat det :)

Jeg har bodd i Bergen i tre uker. Inntrykket mitt er at studenter preger bybildet i Bergen, noe som kanskje er naturlig når det er en svært kompakt bykjerne hvor de aller fleste utdanningsinstitusjonene er samlet.

Forholdsmessig er det vel langt flere studenter per innbygger i Bergen enn det er i Oslo. Ryktene vil ha det til at studiemiljøet er langt bedre i Bergen og Trondheim enn hva det er i Oslo, men jeg har vel sjeldent hørt noen som studerer i Oslo som mistrives.

Vel, jeg kjenner en ingeniør på HiOA som synes miljøet og opplegget er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, folkens.

Ser ut som jeg kanskje blir boende i Oslo. Er så dårlig på å ta slike valg uansett. Men jeg savner virkelig Vestlandet og naturen der. Regnet klarer jeg meg uten!

Det er mulig det er innbilt og jeg er jo en sosial fyr uansett, men jeg fikk litt inntrykket av at folk i Bergen var mer åpne og imøtekommende. Litt mer avslappet småbystemning. Og jeg har jo alt sagt at jeg elsker bergensjentene. Virkelig.

Møter for få av de her i byen.

En ting jeg har lagt merke til og det er at blant folk som har bodd begge plasser, så er det ingen som foretrekker Bergen fremfor Oslo. De fleste sier at de utvilsomt liker Oslo bedre. Senest en jeg møtte på trening i går.

Om disse er forutintatt fordi de bor i Oslo når de blir spurt og noen av de ønsker å ha meg boende her er dog uklart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Som utvandret Vestlending bosatt i Oslo på fjerde året lekte jeg tidligere med tanken å flytte til Bergen, men har egentlig begynt å like meg ganske godt i Oslo.

Det jeg savner i Oslo er vel egentlig fjell og litt mer nærhet til naturen, da jeg er bosatt midt i Oslo.

Hvor liker du deg best? :)

Jeg har bodd ganske mange steder i Norge, men er nå bosatt i vest. Jeg lærte etterhvert at det spiller ingen rolle hvor man bor så lenge man har folk rundt seg som en trives med. I lys av det er det faktisk mulig å bosette seg i Indre trøgstad eller Ytre langtvekkistan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd ganske mange steder i Norge, men er nå bosatt i vest. Jeg lærte etterhvert at det spiller ingen rolle hvor man bor så lenge man har folk rundt seg som en trives med. I lys av det er det faktisk mulig å bosette seg i Indre trøgstad eller Ytre langtvekkistan

Har egentlig hele nettverket mitt i Oslo, så da burde jeg kanskje bli boende her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Bergen vært litt mindre regntung, så hadde det ikke vært noe spørsmål. Vært der en tur, og du verden for en sjarmerende by, bare synd det regnet hver dag.

Hvor er det du har vært? Bergen er jo rene Syden........ Haha.

Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær! (prøver jeg å fortelle meg selv hver dag med to pelsdotter som skal lufte samme faen).

Må nok stemme i at været alene kunne fått meg til å vurdere Oslo om det ikke var for at jeg syns det er så greit med Bergen at du kommer rundt hele Bergen på såpass kort tid. Syns liksom i Oslo at jeg kjører og kjører og kjører og kjører og kjører når jeg skal ting. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du har vært? Bergen er jo rene Syden........ Haha.

Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær! (prøver jeg å fortelle meg selv hver dag med to pelsdotter som skal lufte samme faen).

Må nok stemme i at været alene kunne fått meg til å vurdere Oslo om det ikke var for at jeg syns det er så greit med Bergen at du kommer rundt hele Bergen på såpass kort tid. Syns liksom i Oslo at jeg kjører og kjører og kjører og kjører og kjører når jeg skal ting. :p

Bergen er nok, uten at jeg rakk allverden av farting der borte, en mer harmonisk og enkel by å ferdes i. Oslo er jo en del større, og man bør ta buss eller andre forholdsvis effektive fremkomstmidler for å komme seg raskt fram, om det er hensikten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er kult med Oslo er jo nettopp det at den kollektive trafikken er så bra at man enkelt kommer seg fra A til B, stort sett til alle døgnets tider (innenfor rimelighetens grenser).

Har hørt at det kollektive tilbudet i Bergen ikke er helt på nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er kult med Oslo er jo nettopp det at den kollektive trafikken er så bra at man enkelt kommer seg fra A til B, stort sett til alle døgnets tider (innenfor rimelighetens grenser).

Har hørt at det kollektive tilbudet i Bergen ikke er helt på nivå.

Kollektivtilbudet i Bergen er en vits. Sånn er det med den saken. Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg sikkert ikke giddet bil, men her MÅ man jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...