Jump to content

Eplet

Members
  • Content Count

    364
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Eplet

  1. Jeg skal begynne med 5 x 5. Følger dette oppsettet: http://fitnessbloggen.no/5x5-med-autoregulering/. Jeg skal bruke autoregulering. I denne sammenhengen har jeg noen spørsmål: 1. I artikkelen står det: "Derfor er det lurt å variere mellom en “volumdag” med konstante vekter og 5 sett x 5 reps, og en “intensitetsdag” der man, som i begynnerprogrammet, jobber seg opp mot ett toppsett på 5 reps." Men på hvordan man gjennomfører volumdagen står det "20 – 40 – 50 – 55 … dette var toppsettet, nå tar vi av 2,5kg (ca 5%)", så er jo dette akkurat likt som på dagene man har toppsettene. Hvis det skulle vært konstante vekter burde det heller vært 55 kg på 5 reps x 5 sett. 2. "Det kan være smart å fokusere på 1-2 løft man vil prioritere i en periode, for eksempel benkpress og skulderpress/skrå benkpress, og så være mer forsiktig med progresjonen på de andre øvelsene. Jeg skal vise deg både hvordan du kan gjøre det med en fast progresjon, og med auto-regulering." Jeg ønsker gjerne å fokusere på benkpress og skulderpress, og nedprioritere knebøy. Kan dere vise meg hvordan jeg gjør dette i praksis? Finner ingenting av dette i artikkelen... 3. Med hvor lave vekter bør jeg starte med i de ulike øvelsene?
  2. Jeg har faktisk til dels sluttet å bruke Facebook. Det eneste jeg gjør der er i beste fall å chatte, holde meg oppdatert på bursdager for å levere gratulasjoner, sympatilike bilder til familiemedlemmer (noen ganger nære venner), samt få oppdateringer i viktige grupper og annet informasjon. Legger aldri ut bilder lenger, og har ikke hatt en statusoppdatering siden 2011. Er svært bevisst på hvilke kommentarer jeg kommer med. Flere og flere har jeg inntrykk av gjør det samme som meg. For min del stoppet det litt opp når alle tanter, onkler og foreldre kom inn. De har sin fulle rett til å bruke det og jeg synes det er flott at de evner å være med på den digitale revolusjonen, men for min del komme privatlivet i første rekke. Jeg synes rett og slett det blir for mye at alle skal vite hvilke fester jeg går på, hvor jeg er til enhver tid og hva jeg gjør. Jeg har sagt stopp. Det handler også litt om personvern. Facebook ligger i grenselandet hva som kan tillates på dette området, men det skal jeg ikke gå mer inn på her. Jeg er inne på profilen min et par ganger om dagen, men jeg er faktisk mest aktiv på Twitter. Der slipper man det presset som man får på Facebook. Og man kan diskutere saklig i en mye større grad enn på FB. Men også Twitter har jeg blitt mindre aktiv på i forhold til det jeg var.
  3. Varierer, men det er ikke så voldsom forskjell på når jeg trener på tom mage eller har spist på forhånd.
  4. Veldig ofte blir jeg småkvalm når jeg trener med høy puls. Spesielt gjelder dette når jeg trener bein, f.eks. mange reps med knebøy, supersett med utfall etc. Ikke kvalm i den forstand at jeg får vondt i magen, men mer følelsen av at jeg må kaste opp. For å beskrive det litt føler jeg meg først uvel. Kan følge meg plutselig kald og litt svimmel (ikke veldig, men nok til at jeg ikke orker å fortsette). Det ender ofte med at jeg går inn på toalettet på treningssenteret og legger meg ned på gulvet. Etter en stund føles det som at det samler seg opp mat/spytt/væske øverst i halsen, og hvor jeg kan kaste opp når som helst. Av og til klarer jeg å unngå det ved å svelge, av og til ender det med oppkast. Pausen kan vare opp mot 20-30 min, og ødelegger litt rytmen i treningen. Jeg pleier å fortsette treningen selv om jeg har kastet opp. Jeg er selvfølgelig klar over at man kan bli sliten ved å trene med høy puls. Men jeg synes det er rart at jeg så ofte må kaste opp, eller har på følelsen at jeg må det. Det er som at jeg har lettere for det enn andre, at kroppen min ikke tåler å trene med høy puls. Noen som har noen innspill?
  5. Eplet

    Dokumentar på NRK

    Engelske glamourdamer....... Hehehe.
  6. Hvorfor tenke på hva alle andre mener? Går for det du selv ønsker.
  7. Eplet

    Creepy på trening

    Tror samme mann har vært på Evo sør.
  8. Håper diskusjonen blåser opp etter dette. Fullstendig hjerterått. http://www.tb.no/nyheter/jeg-bor-ha-rett-til-a-do-na-1.8339119
  9. Rent estetisk er jo trolig Bergen en av de fineste byene i Norden. Dette sier jeg som nøytral (er fra Stavanger). Har stort sett vært i de fleste store byer i Norden, og kommer vel egentlig på kun Kalmar i Sverige og til dels Stockholm som er penere rent utseendemessig. Oslo er mer urbant og internasjonalt, dog. Så er hver sin smak. Oslo er etter mitt syn en relativt upersonlig by, uten den spesielle sjarmen. Men er trolig den eneste byen i Norge du får en slags storbyfølelse av, og veien føles litt kortere til det store utland. Når det er sagt er jo Oslo ikke annet enn en middels stor tysk by. Som student hadde jeg valgt Bergen 10 av 10 ganger. Men jeg liker det østlandske klimaet bedre, så jeg er usikker på om jeg kunne bosatt meg der.
  10. Eplet

    Hva studerer du?

    Er det noen her som studerer økonomi og forretningsjuss på BI?
  11. Hvilke type nøtter hanker du inn?
  12. Hvorfor er det for meg mye enklere å gå ned i vekt enn opp? Er en gutt, 24 år. Veier nå 65 kg (165 cm "høy"). Hadde en uke hvor jeg spiste svært dårlig og ikke trente noe som helst, og gikk da ned hele tre kg på den uka. Jeg har sannsynligvis gått ned hele fem kg siden februar. Dette helt uten anstrengelser. Mitt mål har aldri vært å gå ned i vekt. Heller litt opp enn ned. Jeg er sikker på at jeg kunne nådd 60 kg på 2 uker. Hvis jeg derimot skal opp må jeg anstrenge meg mer, være mer fokusert på hvile, mye mat og styrketrening. Hvorfor er det så ekstremt lett for meg å gå ned i vekt? Har det med gener å gjøre?
  13. MÅLTID MAT OG ANTALL KCAL Frokost (M1) Havregryn (100 g) 389 Proteinpulver (50 g) 197,5 H-melk (0,75l til sammen) 472,5 Mellommåltid Nøtter (50 g) 227,5 Lunch (M2) 3-4 egg (ca 150 g) Ca 474 Halv boks cottage cheese (150 g) 240 H-melk (0,75l) 472,5 Mellommåltid Nøtter (50 g) 227,5 Dette gir meg hele 2700 kcal. Kan det stemme? Da kan jeg jo nesten spise hva som helst til middag, og komme meg over 3000 med god margin. Egg kjører jeg som speilegg btw. Oppdatert: Middag (6-9 mars) (M3) 150 gram ris 519 1 kotelett Kveldsmat (M4) Linfrø (50 g) 223 6 ss olivenolje Jeg kommer til å variere litt på middag fra uke til uke, så jeg ikke blir lei. Er usikker på hvor mye kcal det ligger i Svinekoteletten fra Rema 1000. Totalt blir dette 3444,2 kcal nøyaktig, og sikkert over 3500 med koteletten. Kan dette stemme?
  14. Jeg har gått opp 8 kg på 12 uker, så er ingen umulighet.
  15. Et annet spørsmål. Hvorfor 0,75l melk? Hvilke kartonger er det du kjøper? På frokost blir det 4 dl til shake + 3,5 dl utenom. På lunch 0,75L ren melk. Hvorfor ikke bare 1l?
  16. Hm, høres lurt ut. Kunne du sendt over et eksempel via DM? Bare for å se hvordan DU gjør det. Jeg er litt lavere enn deg, 165 cm "høy" med vekt på ca 68 kg. Trolig litt lavere vekt nå pga. sykdom den siste uken. Målet er ca 75+ innen sommeren. Vil nok da ligge litt lavere enn deg hva gjelder kcal. Kanskje 3000 kcal er greit. Jeg er student og ikke i normal jobb.
  17. Men er det ikke konsensus på at leggpress er "lettere" enn knebøy?
  18. Hvis jeg tar ca 110 kg på 5 rep i knebøy, hvor mye burde jeg da klare i ved samme antall rep på leggpress? Ligger nå på ca 6 rep på 150 kg. Jeg går nokså langt ned, men registrerer en del som tar kvarts leggpress.
  19. Eplet

    Hva studerer du?

    Hehe, høres ut som tunge studier. Men regner med grunnen til at du begynte å studere dette vel var en stor interesse for geografi. Er derfor interessant å høre hvorfor du ikke anbefaler det. For tungt, eller er veivalget her noe du angrer på?
  20. Jada, men beina dine blir jo lengre i forhold til andre. Det jeg tenkte på
  21. Interessant!! Beina dine går nesten opp til brystet mitt. Er 165 cm "høy" gutt. Mon tro hvordan det ser ut om du har på sko med hæler.
×
×
  • Create New...