Gå til innhold

Menn og abort?


Lena Ludvigsen

Anbefalte innlegg

Mtp at det å få barn på mange måter får større konsekvenser for jenta enn for gutten, så mener jeg at det i hovedsak er jentas valg om hu vil føde barnet.

Og jeg tenker ikke nå bare på de ni månedene man bærer barnet frem, men alt som kommer i ettertid.

Satt på spissen: hvis den gutten virkelig vil ha barn, kan han strengt talt bare finne ei anna å få den ungen med. Om jenta absolutt ikke vil ha barn, hvorfor skal hu bære det frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mtp at det å få barn på mange måter får større konsekvenser for jenta enn for gutten, så mener jeg at det i hovedsak er jentas valg om hu vil føde barnet.

Og jeg tenker ikke nå bare på de ni månedene man bærer barnet frem, men alt som kommer i ettertid.

Satt på spissen: hvis den gutten virkelig vil ha barn, kan han strengt talt bare finne ei anna å få den ungen med. Om jenta absolutt ikke vil ha barn, hvorfor skal hu bære det frem?

Helt klart et poeng, men hva om det ikke er planlagt og gutten ikke vil ha barn - mens jenta vil det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

´

Anngående holdninger så er eg enig med deg. Men "bør kreve to for å avbryte det." er tvetydig å si.

Interessant spm til ei som ikkje har barn, aldri vore gravid og heller ikkje har nokon planer om å bli det.

Men..

Kanskje kvinna har fått beskjed om at ho ikkje kan bli gravid pga sjukdom elns og at det kan være hennes einaste sjanse til å få barn?

Den biologiske klokka tikker så høgt at det er befrukning og ikkje samliv som er viktig?

Økonomiske interesser, sosial påvirkning "alle veninnene har ungar", psykisk dysfunksjonell, gudene veit kvifor folk gjer slik som folk gjer.

Det var denne situasjonen eg fann meg sjølv i då eg vart gravid som 17åring. Eg skulle ikkje kunne få born, hadde ikkje hatt menstruasjon på tre år, og var plutselig gravid etter det som i utgangspunktet skulle vere ei eingongsaffære.

Han ville ikkje ha born, og eg visste at sannsynlegvis var det "no eller aldri" for min del. Løysninga mi då, var å tilby han å skrive "ukjent far" på fødselsattesten.

Dette takka han nei til, vi flytta saman og budde saman til dotra vår var 2 år gamal. Vi har til gjengjeld aldri krevd barnebidrag av kvarandre.

Jenta vår vert sju i morgon, og vi har 50/50 ansvar og samvær noko ho trivast veldig godt med.

Poenget mitt er her at begge parter bør ha eit ansvar og rettigheiter deretter. Eg seier ikkje at det er rett å føre ukjent far på fødselsattesten, men i mitt unge sinn var det løysninga eg kunne finne då eg sjølv sto i situasjonen. Det viktigaste for meg var nemlig at han ikkje skulle kunne kome og gå inn og ut av livet til bornet mitt. Bornet er tross alt ein uskuldig tredjepart, og har rettigheiter i form av ein trygg og stabil oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i tråden, det er til slutt kvinnens valg, vi menn har bare et synspunkt å komme med..

MEN som det også er nevnt over her. Økonomisk så bør dette avklares, og jeg synes det er HELT feil at mannen skal betale 100% bidrag om han i utgangspunktet ønsket abort.

Det er flere kjærringer i Norge som har 3 barn med 3 forskjellige menn, og som sitter på ræva og håver inn sinnsyke mengder penger i barnebidrag.

EDIT: Vet iallefall om ett spesifikt tilfelle, der ei dame har utbetalt 55k i mnd i barnebidrag..

EDIT 2: Er ikke imot barnebidrag, mer imot fordelingen/satsen på det.

Skjønner at en må "betale for seg" når du har satt til livs et barn.

I det tidspunktet at damen finner seg ny kar, så synes jeg at bidraget skulle ha blitt endret, for da har ikke damen det samme økonomiske behovet fra barnefaren (sier ikke det skal fjernes, men reduseres litt)

Shit, har gjort noe veldig feil med valg av mannfolk, jeg får 1500 kr i mnd i barnebidrag. Tror ikke det er mulig å håve inn 55k i mnd på det as.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, har gjort noe veldig feil med valg av mannfolk, jeg får 1500 kr i mnd i barnebidrag. Tror ikke det er mulig å håve inn 55k i mnd på det as.

Tror ikke det bare er barnebidrag det er snakk om da, da er det profesjonelle NAV'ere, som er uhyre dyktige på de tilbudene som finnes hos NAV. Dette var iallefall tilfelle med eksen min som hadde mere utbetalt i måneden enn jeg hadde som da nyutdannet sivilingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder forsåvidt ift foreldrerettsaker. Kan jenta vifte med at hun står barnet nærest fordi hun har bært på det i ni måneder? Mannen har jo lite valg der i og med at de ikke selv kan bli gravide. Et barn er jo et produkt av to

Foreldrene i seg selv har ingen rettigheter sånn sett, mn barnet har. Loven sier at barnet skal vite hvem sine foreldre er og det skal være til barnets beste. Ikke foreldrenes beste. Men ikke alltid d fungerer sånn i praksis da... Likestillingen har ikke kommet så lengt der...

Kan melde ukjent far og NAV betaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene i seg selv har ingen rettigheter sånn sett, mn barnet har. Loven sier at barnet skal vite hvem sine foreldre er og det skal være til barnets beste. Ikke foreldrenes beste. Kan melde ukjent far og NAV betaler

Det er sant, men der og har du et problem om man ser bort fra det økonomiske. Det vil alltid være et produkt av mannen vandrende rundt på jorden som kan spores opp i senere tid. Hva om han ikke i det hele tatt ønsker dette? Har han ingen rettigheter over et eget produkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men der og har du et problem om man ser bort fra det økonomiske. Det vil alltid være et produkt av mannen vandrende rundt på jorden som kan spores opp i senere tid. Hva om han ikke i det hele tatt ønsker dette? Har han ingen rettigheter over et eget produkt?

Nei, mn som sagt barnet har. Staten har plikt til å spore opp faren om barnet vil det når hun/han er gammel nok til å forstå det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefordelingssaker/farskapssaker er sett på som lettløslige og derfor for man feks ikke fri rettshjelp om man feks er student med lav inntekt. Som egentlig er helt sykt iogmed at mange barn da ikke vil kunne få sin rett til en far i verste fall siden far da ikke har mulighet til å gå rettens vei om mor nekter samvær etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kvinna har fått beskjed om at ho ikkje kan bli gravid pga sjukdom elns og at det kan være hennes einaste sjanse til å få barn?

Den biologiske klokka tikker så høgt at det er befrukning og ikkje samliv som er viktig?

Økonomiske interesser, sosial påvirkning "alle veninnene har ungar", psykisk dysfunksjonell, gudene veit kvifor folk gjer slik som folk gjer.

Ingen har rett på å få barn da..

Det beste er i mine øyne å ordne opp privat med både spørsmål om abort og eventuelt bidrag. Viss mannen ønsker abort og barnet blir beholdt syns jeg det er rett at han allikevel på betale bidrag på papiret, men viss for eksempel kvinnen ikke trenger/ønsker pengestøtte (kanskje også har fått seg ny parter) bør man være grei nok til å si at det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meninger kan man ha, men vi har ingen rettigheter der. Ikke våres kropp derfor er det til slutt hun som bestemmer

Desverre så bestemmer hun. Finnes dog mange årsaker til at en mann kan være med på å skape ett barn uønsket, og dersom det er tilfellet bør det ses på med skjønn, f.eks: "glemte" pilla, det var tilfeldigvis hull i kondomen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har rett på å få barn da..

Enig i det. Det er ikkje nokon menneskerett å få ungar. Det eg skreiv, som du siterte var forslag til kva motivasjonen til å få ein unge uten far som er interessert. Eg sa verken at det er rett eller feil i det innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling, my ass.

Tror jeg bør være forsiktig med å uttale meg om dette, men tar sjansen. :whistle:

Jeg er for likestilling, men slik likestilling fremstilles i dag er tull.

Likestilling = kvinner skal ha fordelene fra begge kjønn, pluss noen ekstra. Ikke noe av det negative, det er kjønnsdiskriminering ifølge hardbarka feministiske likestillingsforkjempere. :p

Jeg synes menn burde ha flere rettigheter rundt dette med å få barn.

I dag har menn få rettigheter til ingen rettigheter. Det er feil, viss man er for likestilling og ønsker ett mer kjønnsnøytralt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...