Gå til innhold

Menn og abort?


Lena Ludvigsen

Anbefalte innlegg

Jeg tenker, for å være ærlig, at å sammenligne et foster og et organ blir totalt villedende.

Liten klarifisering: jeg sammenligner ikke fosteret med et organ. Fosteret sammenlignes med den nyresyke.

Den nyresyke er avhengig av noens nyre for å overleve, men er avhengig av tillatelse til å få benytte seg av en nyre.

Fosteret er avhengig morens morkake (for å gjøre det banalt enkelt), men er like fullt avhengig av morens tillatelse til å benytte seg av den.

Dersom du mener at fosteret har rett til å benytte seg av en annens kropp uten dennes samtykke, mens den nyresyke ikke har det så har du gitt fosteret en rettighet som ingen voksne mennesker har.

Jeg ser ikke at denne begrunnelsen kan være noe annet enn at man føler at et spirende liv er verdt å gi ekstra beskyttelse, selv om det går ut over noens autonomi. Det er en verdivurdering som det er særdeles vanskelig å argumentere i mot (følelser er ikke rasjonelle, tross alt), med mindre man har en eller annen grad i etikk og/eller filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liten klarifisering: jeg sammenligner ikke fosteret med et organ. Fosteret sammenlignes med den nyresyke.

Den nyresyke er avhengig av noens nyre for å overleve, men er avhengig av tillatelse til å få benytte seg av en nyre.

Fosteret er avhengig morens morkake (for å gjøre det banalt enkelt), men er like fullt avhengig av morens tillatelse til å benytte seg av den.

Dersom du mener at fosteret har rett til å benytte seg av en annens kropp uten dennes samtykke, mens den nyresyke ikke har det så har du gitt fosteret en rettighet som ingen voksne mennesker har.

Jeg ser ikke at denne begrunnelsen kan være noe annet enn at man føler at et spirende liv er verdt å gi ekstra beskyttelse, selv om det går ut over noens autonomi. Det er en verdivurdering som det er særdeles vanskelig å argumentere i mot (følelser er ikke rasjonelle, tross alt), med mindre man har en eller annen grad i etikk og/eller filosofi.

Uten deres samtykke? Bena ble vel spredd frivillig, og alle kjenner til konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...