Gå til innhold

Menn og abort?


Lena Ludvigsen

Anbefalte innlegg

Problemet med prevensjon for menn er at det tar bort mye av nytelsen. Menn har ikke så mange alternativer enn å bruke kondom. Og så har du kirurgi da. Jævlig fett å kutte ting kirurgisk :p

Om jeg kunne gå på piller/sprøyte, så hadde jeg gjort det glatt.

Kjenner mange jenter som ikke kan eller ønsker å gå på p-piller grunnet mye bivirkninger. Man reagerer ulikt på hormonendringene det medfører. Finnes jo p-pillemerker med mindre hormoner, men med mindre hormoner krever det også mer nøyaktighet på tidsrommet pillen må tas innenfor, altså mer stress og mer usikkerhet. Så dersom det er tilfelle for jenta at p-piller leder til mye ubehagelige bivirkninger hun har konstant/mange ganger månedlig og at mannen har det litt mindre fun under akten, hva er da best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner mange jenter som ikke kan eller ønsker å gå på p-piller grunnet mye bivirkninger. Man reagerer ulikt på hormonendringene det medfører. Finnes jo p-pillemerker med mindre hormoner, men med mindre hormoner krever det også mer nøyaktighet på tidsrommet pillen må tas innenfor, altså mer stress og mer usikkerhet. Så dersom det er tilfelle for jenta at p-piller leder til mye ubehagelige bivirkninger hun har konstant/mange ganger månedlig og at mannen har det litt mindre fun under akten, hva er da best?

Skal man i så fall være "dømt" til å ha redusert nytelse pga kondom resten av livet da?

Faen, som jeg hater vitenskap som ikke har kommet fram til en ordentlig prevensjon for menn. Vasagel/vasektomi er liksom litt vel drøyt. Det må vel være en "grei" måte å gjøre mannen midlertidig steril på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det her egentlig er en ikke-sak... Altså regner med at de fleste menn bruker kondom dersom dama ikke tåler p-piller o.l. Er enig i at det skulle vært andre former for prevensjon for menn også (det var jo lenge snakk om p-pilla for menn, hva skjedde med den?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre at jenta er "dømt" til diverse plagsomme bivirkninger? Mindre velbehag for gutten kontra mer ubehag for jenta?

Enig med deg der. Jeg ser den.

On the flip-side: for noen ("hørt fra en venn" osv) så er det faktisk ganske vanskelig å komme med kondom på. Har du noen gang hatt sex lenge uten å komme? Kjenn litt på den frustruasjonen. Og så ser du en hel fremtid med den frustruasjonen.

Såeh.

Dead end.

/thread.

Eller så kan man bare tilegne sex litt mer alvorlighetsgrad og rett og slett innse at det følger med et ansvar og evt konsekvenser, uansett hvordan man snur og vrir på det. Det er mulig at dagens samfunn har redusert sexens alvorlighetsgrad, og bitcher om det når "shit hits the fan" og de er en av de 1% som blir gravide tross all prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det her egentlig er en ikke-sak... Altså regner med at de fleste menn bruker kondom dersom dama ikke tåler p-piller o.l. Er enig i at det skulle vært andre former for prevensjon for menn også (det var jo lenge snakk om p-pilla for menn, hva skjedde med den?).

Kondomer sprekker og gutter er ikke flinke til å velge riktig størrelse (RFSU er enig med meg for de kildekåte). P-pillen for menn hadde ikke effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondomer sprekker og gutter er ikke flinke til å velge riktig størrelse (RFSU er enig med meg for de kildekåte). P-pillen for menn hadde ikke effekt.

De hadde vel effekt, men såpass kraftige bivirkninger at de ikke er regnet som brukbare?

http://www.nrk.no/livsstil/derfor-far-ikke-menn-p-piller-1.7909838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde vel effekt, men såpass kraftige bivirkninger at de ikke er regnet som brukbare?

http://www.nrk.no/livsstil/derfor-far-ikke-menn-p-piller-1.7909838

Du har dette, men det freaker meg ut om at det må en kikkhullsoperasjon til:

http://en.wikipedia.org/wiki/Reversible_inhibition_of_sperm_under_guidance

http://www.newmalecontraception.org/vasalgel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde vel effekt, men såpass kraftige bivirkninger at de ikke er regnet som brukbare?

http://www.nrk.no/livsstil/derfor-far-ikke-menn-p-piller-1.7909838

Aha, latskapen min gjorde at jeg ikke fulgte på forskningsområdet :p Thanks for the update :)

Det ser litt ut som at bivirkningene er like for menn som for kvinner, men at de regnes som mer alvorlige/uattraktive for menn? Det er vel en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, latskapen min gjorde at jeg ikke fulgte på forskningsområdet :p Thanks for the update :)

Det ser litt ut som at bivirkningene er like for menn som for kvinner, men at de regnes som mer alvorlige/uattraktive for menn? Det er vel en helt annen diskusjon.

<-- for the noobie: hva er/var bivirkningene som menn syta over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den der gjorde vondt å lese, Krembolle :p

Ser jo selvfølgelig poenget, som nevnt seinere i artikkelen, men det får da være måte på fordummnig og bagatellisering som skal gjøres.

Litt av grunnen til at P-pillen er lov er jo nettop det at den blei godkjent for så jævlig lenge sida. Krava til bivirkninger var "helt" annerledes da enn nå.

(forsåvidt også grunnen til at det generelt er jævlig vanskelig å få godkjent nye medisiner i det hele tatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fy faen menn syter, ass! Pingler!"

Poenget er jo greit nok. Man er villig til å "ofre" mer for direkte resultater enn for indirekte resultater.

Men som en seriøs aktør må man ikke formulere seg og bruke samme type argumentasjon som man finner på tumblr.

Det var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fy faen menn syter, ass! Pingler!"

Poenget er jo greit nok. Man er villig til å "ofre" mer for direkte resultater enn for indirekte resultater.

Men som en seriøs aktør må man ikke formulere seg og bruke samme type argumentasjon som man finner på tumblr.

Det var poenget mitt.

Javel. Ca like seriøst og vel formulert som dette argumentet da altså. Tror virkelig ikke du har skjønt poenget til forskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med eventuelle fedre som absolutt ikke hadde lyst på barn, og som heller ikke "magisk" blir interesserte i å "være" far?

Trenger ikke bare være kjærlighet ovenfor en unge som har "ødelagt livet" som en har sett for seg (y)

Den fedren som absolutt ikke har lyst på barn kan ta sin del av ansvaret og sørge for å bruke kondom og sæddrepende evt la være å ha sex? Om det er så hysterisk krise at det ødelegger resten av livet, så er det enda viktigere å jobbe for at det ikke skjer..

Som sagt, jeg tror de færreste som ender opp med å være ufrivillig far faktisk tok det alvorlig nok det at dama kan bli gravid da de lå der med boner og gav faen.

Den mannen som brukte kondom (og sæddrepende, for kondom kan sprekke) og faktisk gjorde sitt beste for at de ikke skulle bli fedre, de synes jeg synd på.

Jeg er enig i at man burde ta hensyn til begge partene når det kommer til å beholde eller ikke, men om det er snakk om å få livet ødelagt så mener jeg at da burde man virkelig gå inn for å ikke risikere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Ca like seriøst og vel formulert som dette argumentet da altså. Tror virkelig ikke du har skjønt poenget til forskeren.

Mitt poeng var i forrige post, ikke den du nå siterte.

Er du uenig?

Du veit jo og hvor vanskelig det er å få innlemmet nye medisiner med tanke på de nye kvalitetssystemene kontra de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med prevensjon for menn er at det tar bort mye av nytelsen. Menn har ikke så mange alternativer enn å bruke kondom. Og så har du kirurgi da. Jævlig fett å kutte ting kirurgisk :p

Om jeg kunne gå på piller/sprøyte, så hadde jeg gjort det glatt.

Believe me, det er ikke alltid prevensjon fungerer, der har jeg et levende eksempel på snart fire år (y) så da får man ta valget, kondom med mindre nytelse eller ufrivillig far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...