Gå til innhold

Menn og abort?


Lena Ludvigsen

Anbefalte innlegg

Etter å ha diskutert rett og galt ift frivillig abort kom jeg på et litt annet emne som kan relateres. Hva synes dere er menns rettigheter i en aborsjonssak? Om et dame blir uplanlagt gravid - i hvilken grad kan mannen være med å bestemme om barnet skal beholdes eller ikke? Har han ingen meninger? Om Jenta vil beholde barnet og mannen ikke vil det - eller vice versa. Jeg vil gjerne høre meningene deres:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel egentlig bare så enkelt som at det er kvinnens kropp, og ingen kan bestemme hva du skal gjøre med kroppen din.

Edit: Ble litt fort publisert. Når det gjelder barnebidrag syns jeg rett og slett det er helt på sin plass at mannen betaler for de 18 årene det tar og oppdra et barn, så kan han bestemme selv hvor mye han har lyst til å bidra i barnets liv. Det er vel også fullt mulig og kreve foreldrerett etter barnet er født, og hvis jeg ikke tar helt feil har vel plutselig mannen da like mye rett på barnet som kvinnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rent hypotetiske situasjon så blir det opp til jenta hva som skjer med et eventuelt barn.

men det vil være på trynet å skulle ødelegge min egen økonomiske situasjon de neste 18 år for "ingenting".

"Hei, jeg vil ha ungen."

- kult, det vil ikke jeg

"greit, men min kropp. Jeg bestemmer"

- greit... men jeg har ikke råd

"men det må du jo. Du må betale. Det er min kropp."

... da blir det å finne frem kleshengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel egentlig bare så enkelt som at det er kvinnens kropp, og ingen kan bestemme hva du skal gjøre med kroppen din.

Edit: Ble litt fort publisert. Når det gjelder barnebidrag syns jeg rett og slett det er helt på sin plass at mannen betaler for de 18 årene det tar og oppdra et barn, så kan han bestemme selv hvor mye han har lyst til å bidra i barnets liv. Det er vel også fullt mulig og kreve foreldrerett etter barnet er født, og hvis jeg ikke tar helt feil har vel plutselig mannen da like mye rett på barnet som kvinnen?

Det er så mye galt med den holdningen at jeg bare.....*ofrer en kattunge til satan*

Så faren kan ikke kreve noe som helst av din kropp (og det mener jeg er helt greit), men så mener du at DU kan kreve noe av faren? Bare jeg som ser en ekstrem skjevhet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i tråden, det er til slutt kvinnens valg, vi menn har bare et synspunkt å komme med..

MEN som det også er nevnt over her. Økonomisk så bør dette avklares, og jeg synes det er HELT feil at mannen skal betale 100% bidrag om han i utgangspunktet ønsket abort.

Det er flere kjærringer i Norge som har 3 barn med 3 forskjellige menn, og som sitter på ræva og håver inn sinnsyke mengder penger i barnebidrag.

EDIT: Vet iallefall om ett spesifikt tilfelle, der ei dame har utbetalt 55k i mnd i barnebidrag..

EDIT 2: Er ikke imot barnebidrag, mer imot fordelingen/satsen på det.

Skjønner at en må "betale for seg" når du har satt til livs et barn.

I det tidspunktet at damen finner seg ny kar, så synes jeg at bidraget skulle ha blitt endret, for da har ikke damen det samme økonomiske behovet fra barnefaren (sier ikke det skal fjernes, men reduseres litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... altså... jeg sier ikke at jeg tror jentene/damene bruker barnebidragsgreia for å kunne sitte på ræva og se penga tikke inn... Unger er dyrt. Barnebidrag vil kunne hjelpe å gjøre en omtrent håpløs situasjon levelig...

Poenget mitt var det samme, egentlig. Unger er dyrt. Kjedelig å måtte betale for noe du absolutt ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha diskutert rett og galt ift frivillig abort kom jeg på et litt annet emne som kan relateres. Hva synes dere er menns rettigheter i en aborsjonssak? Om et dame blir uplanlagt gravid - i hvilken grad kan mannen være med å bestemme om barnet skal beholdes eller ikke? Har han ingen meninger? Om Jenta vil beholde barnet og mannen ikke vil det - eller vice versa. Jeg vil gjerne høre meningene deres:-)

Han har ikkje noko han skulle ha sagt om abort/beholde. Men kva han seier kan jo påvirke kvinnen om ho er interessert i hans meining.

Men hallo folkens! Det er jo ikkje akkurat slik at kvinner blir gravide av å håndhilse på menn.. Om ein mann ikkje vil ha barn/abort/barnebidrag så må han ta sine forhåndsregler med kondom og/eller valg av kvinne som faktisk bruker prevensjon. Fullt klar over gråsoner, men det å søle sæd kan ha litt meir langvarige konsekvenser enn å søle kaffe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikkje noko han skulle ha sagt om abort/beholde. Men kva han seier kan jo påvirke kvinnen om ho er interessert i hans meining.

Men hallo folkens! Det er jo ikkje akkurat slik at kvinner blir gravide av å håndhilse på menn.. Om ein mann ikkje vil ha barn/abort/barnebidrag så må han ta sine forhåndsregler med kondom og/eller valg av kvinne som faktisk bruker prevensjon. Fullt klar over gråsoner, men det å søle sæd kan ha litt meir langvarige konsekvenser enn å søle kaffe..

Men så har du de som "oops glemte pilla" og "oops det er hull i kondom", for å ikke nevne enda flere crazy ass tilfeller. Ingenting er 100% sikkert. For å bruke din egen "hallo folkens!" så blir du ikke gravid om du ikke lander på en penis heller. See what I did there? Helt riktig, sånt bør man faktisk være to om. Det krever to for å unnfange og det bør kreve to for å avbryte også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tråd overskrift: Menn og abort.

Ingenting er 100% sikkert når det kjem til prevensjon. Men mange menn kunne nok ha spart sine barnebidrag og tapre tårer om dei hadde tatt enkle forholdsregler.

Derfor "fullt klar over gråsoner".

See what I did there? Helt riktig, sånt bør man faktisk være to om. Det krever to for å unnfange og det bør kreve to for å avbryte også.

Takk pris og gud så er det ikkje nødvendig med eit samtykkeskjema frå potensiell far i forkant av abort. Om embryoet derimot skal beholdes så er det jo såklart ein fordel at begge er enige om at det er ein god ide å sette eit barn til verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som tråd overskrift: Menn og abort.

Ingenting er 100% sikkert når det kjem til prevensjon. Men mange menn kunne nok ha spart sine barnebidrag og tapre tårer om dei hadde tatt enkle forholdsregler.

Derfor "fullt klar over gråsoner".

Takk pris og gud så er det ikkje nødvendig med eit samtykkeskjema frå potensiell far i forkant av abort. Om embryoet derimot skal beholdes så er det jo såklart ein fordel at begge er enige om at det er ein god ide å sette eit barn til verden.

Er du seriøs? "Samtykkeskjema"? Jeg snakker om holdninger.

Faith in humanity = lost.

Edit:

Ok. For en saklig diskusjons skyld, og av ren nysgjerrighet og ønske om å bli mer opplyst: La oss se på det fra en annen vinkel: hvorfor vil du beholdet barnet dersom far ikke vil? Hva er dine grunner?

Edit #2: Samtykkeskjema er kanskje ikke så ille likevel. Ikke for abort. Men for unnfangelse. "Everything you may or may not squirt may be used against you in the court of law." Uuuughh..how about "no".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? "Samtykkeskjema"? Jeg snakker om holdninger.

Faith in humanity = lost.

Edit:

Ok. For en saklig diskusjons skyld, og av ren nysgjerrighet og ønske om å bli mer opplyst: La oss se på det fra en annen vinkel: hvorfor vil du beholdet barnet dersom far ikke vil? Hva er dine grunner?

´

Anngående holdninger så er eg enig med deg. Men "bør kreve to for å avbryte det." er tvetydig å si.

Interessant spm til ei som ikkje har barn, aldri vore gravid og heller ikkje har nokon planer om å bli det.

Men..

Kanskje kvinna har fått beskjed om at ho ikkje kan bli gravid pga sjukdom elns og at det kan være hennes einaste sjanse til å få barn?

Den biologiske klokka tikker så høgt at det er befrukning og ikkje samliv som er viktig?

Økonomiske interesser, sosial påvirkning "alle veninnene har ungar", psykisk dysfunksjonell, gudene veit kvifor folk gjer slik som folk gjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

´

Anngående holdninger så er eg enig med deg. Men "bør kreve to for å avbryte det." er tvetydig å si.

Interessant spm til ei som ikkje har barn, aldri vore gravid og heller ikkje har nokon planer om å bli det.

Men..

Kanskje kvinna har fått beskjed om at ho ikkje kan bli gravid pga sjukdom elns og at det kan være hennes einaste sjanse til å få barn?

Den biologiske klokka tikker så høgt at det er befrukning og ikkje samliv som er viktig?

Økonomiske interesser, sosial påvirkning "alle veninnene har ungar", psykisk dysfunksjonell, gudene veit kvifor folk gjer slik som folk gjer.

Punkt 1: Ok, der kan jeg være litt enig. Det ER litt tvetydig. Poenget mitt er at det bør ikke være sånn at faren skal bli fullstendig ekskludert fra ligningen som skal løses for hvorvidt barnet skal beholdes eller ikke.

Punkt 2: Om det er nå sånn at det er din eneste sjanse, og shit happens og du blir faktisk gravid. Vet du hva, "I'm not even mad", da "er jeg med deg". Realiteten er som regel en helt annen.

Det skal sies at jeg generelt er "bitter" (med god grunn?) på hele barn/svangerskap saken og menn. Menn blir så til de grader ekskludert fra prosessen, barn blir i de fleste fordelingssaker fradømt og satt hos mor, nå diskuteres det at "menn har ikke noe de skulle ha sagt", da blir jeg fyrt opp. Jo, jeg har faktisk noe jeg skulle ha sagt. Jeg er et menneske også, og jeg har en stemmerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scenario; Boy girl meets. Kondomen er hull i, no one knows. Gutten innser at jenta er sinnsyk og vil at hun skal gtfo ut av livet. Jenta blir gravid, og vil beholde barnet, ingen av dem har penger til det og gutten er nettopp starta utdanning. Han blir bundet til jenta (og barnet) for resten av livet, og må betale barnebidrag i 18 år fremover.

Har han ingenting han skulle sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg generelt er "bitter" (med god grunn?) på hele barn/svangerskap saken og menn. Menn blir så til de grader ekskludert fra prosessen, barn blir i de fleste fordelingssaker fradømt og satt hos mor, nå diskuteres det at "menn har ikke noe de skulle ha sagt", da blir jeg fyrt opp. Jo, jeg har faktisk noe jeg skulle ha sagt. Jeg er et menneske også, og jeg har en stemmerett.

Er med deg på den, der har ikkje likestillinga komme langt nok ennå. Forhåpentlegvis så blir det bedre med pappaperm og at mannfolk er litt meire offansive på heimefronten. Barnefordelingsaker og domstoler er noko eg ikkje har satt meg inn i, ser at det fortastt er mykje gammeldags fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scenario; Boy girl meets. Kondomen er hull i, no one knows. Gutten innser at jenta er sinnsyk og vil at hun skal gtfo ut av livet. Jenta blir gravid, og vil beholde barnet, ingen av dem har penger til det og gutten er nettopp starta utdanning. Han blir bundet til jenta (og barnet) for resten av livet, og må betale barnebidrag i 18 år fremover.

Har han ingenting han skulle sagt?

Ifølge dagens LOVER, så = dessverre nei.

And I hate it.

Likestilling, my ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...