Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Kan man "trene vekk puppene" ved å trene tungt i benk? En kompis av meg påstår dette hardnakket. Skal sies at jeg ikke har all verden å skryte av i utgangspunktet og at det derfor ikke kan bli noe særlig mindre, men lurer likevel :)

Du vil jo faktisk få mer "struttende" pupper dersom du trener benk uten å gå ned i fettprosent. Du får jo større brystmuskler om du trener riktig, og dette vil i noen tilfeller gi en illusjon om større pupper. Men som noen andre nevnte, dersom du går ned i fettprosent samtidig, vil puppene kanskje bli mindre. Men det er ikke akkurat benkpressen som er synderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vil jeg bare pirke... M. quadriceps femoris er bare én muskel. Quadri = fire, ceps = hoder. På samme måte som bi = to ceps =hode. Biceps er bare én muskel, men består av to hoder. Den fremre lårmuskelen består altså av fire hoder, men er bare én muskel. De ulike hodene kan riktig nok stimuleres ulikt slik at det ene hodet overutvikles i forhold til de andre, men still...

Pirk i vei Nano! Eller alle andre som evt. ser at jeg skriver feil - da lærer jeg bare enda mer ;) Har alltid trodd det var fire muskler som hang sammen, særlig siden de omtales som rectus femoris muscle, vastus medialis muscle, osv...

Men det skulle være rart om jeg kunne anatomi etter å ha viet ca. .....veldig lite tid til det ;) thihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirk i vei Nano! Eller alle andre som evt. ser at jeg skriver feil - da lærer jeg bare enda mer ;) Har alltid trodd det var fire muskler som hang sammen, særlig siden de omtales som rectus femoris muscle, vastus medialis muscle, osv...

Men det skulle være rart om jeg kunne anatomi etter å ha viet ca. .....veldig lite tid til det ;) thihi

Okey, etter litt research ble jeg litt usikker selv. Hehe. De har i hvert fall felles senefeste - dét og det at vi har fått hørt på skolen at det er fire hoder (ikke fire muskler), gjorde at jeg trodde det kun var én muskel.

Måtte selvsagt sjekke opp i Greys Anatomy. "The large quadriceps femoris muscle consists of three vastus muscles and the rectus femoris muscle. "

Konklusjon? Dunno :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, etter litt research ble jeg litt usikker selv. Hehe. De har i hvert fall felles senefeste - dét og det at vi har fått hørt på skolen at det er fire hoder (ikke fire muskler), gjorde at jeg trodde det kun var én muskel.

Måtte selvsagt sjekke opp i Greys Anatomy. "The large quadriceps femoris muscle consists of three vastus muscles and the rectus femoris muscle. "

Konklusjon? Dunno :p

Skal se om jeg kan klare å finne ut av det etterhvert, jeg må bare gå igjennom et par av dagens nye innlegg ;) Jeg MÅ bare finne ut av hva som er riktig, for ellers så plager det vettet ut av meg ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konklusjon? Dunno :p

Vel, jeg har vel ingen konklusjon, for det står begge deler over alt på nettet. Noen mener det er en muskel med fire selvstendige "hoder" som kan belastes ulikt, mens andre mener det er en muskelgruppe.

Men Healthline var det eneste stedet jeg fant faktisk sa noe om denne "usikkerheten" om det var en muskel eller en muskelgruppe, og forklarte hvorfor:

"Contrary to some popular belief, the quadriceps is not a muscle. It is a group of muscles located in the front of the thigh, and it also goes by the name quadriceps femoris. The Latin translation of "quadriceps" indicates "four headed," as the group contains four separate muscles. Three of those muscles include the vastus lateralis, medialis and intermedius. Each of the vastus muscles originates on the femur bone and attaches to the patella, or kneecap. The three vastus muscles are also partially covered by the rectus femoris, which also attaches to the patella. However, unlike the vastus muscles, the rectus femoris inserts into the hip bone. As a whole, the quardriceps are served oxygenated blood from the lateral femoral circumflex artery and its branches. Also, the muscle group is innervated by the femoral nerve and its subsequent branches. The muscle groups assist in extending the knee. Since it used often for walking, running and other physical activities, the quadriceps are prone to injury involve strain, tears and other damage."

Om det er en side man kan ta seriøst skal ikke jeg påstå for sikkert. Men de har et "panel" av flere leger, og jeg regner med at det er de som faktisk har skrevet denne informasjonen. De andre som eide Healthline var stort sett direktører og investorer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt forklart dropsett flere ganger men fremdeles ikke skjønt det!!:mellow: Noen som kan forklare det enkelt for meg:wub: Har kjørt styrke med 1 uke 10*4 2 uke med 8*4 3 uke med 6*4 og skal ha dropsett (2*2?) den siste uka føre jeg begynner på nytt etter oppsett fra PT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt forklart dropsett flere ganger men fremdeles ikke skjønt det!!:mellow: Noen som kan forklare det enkelt for meg:wub: Har kjørt styrke med 1 uke 10*4 2 uke med 8*4 3 uke med 6*4 og skal ha dropsett (2*2?) den siste uka føre jeg begynner på nytt etter oppsett fra PT..
Dette med dropsett er en gåte for meg også. Håper noen kan gi en vettug forklaring!:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vanlig å kjøre dropset på alle øvelser, og jeg tror fort det blir en stor belastning for kroppen om du skal kjøre dropset på alle øvelser i en hel uke. Men dropset er uansett når du kjører maks reps på en viss vekt, tar av vekter og umiddelbart kjører maks reps på den nye vekten osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vanlig å kjøre dropset på alle øvelser, og jeg tror fort det blir en stor belastning for kroppen om du skal kjøre dropset på alle øvelser i en hel uke. Men dropset er uansett når du kjører maks reps på en viss vekt, tar av vekter og umiddelbart kjører maks reps på den nye vekten osv osv.

Javel? Hmm PT satte opp dropsett på 5 spliten for hele uka :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Hmm PT satte opp dropsett på 5 spliten for hele uka :huh:

Om du kjører en femsplitt har du vel trent en stund og dermed har en god grunnstyrke og tåler vel sikkert litt mer juling enn en nybegynner. Selv om det ikke passer for alle, er det jo ikke sagt at det ikke trenger å passe for deg. Du får prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, nytt spørsmål: Hvor lenge skal man egentlig ha shampooen i håret for "optimal" effekt? :p La oss ta den flass-shampooen som et eksempel da (husker ikke navnet, hvit flaske med blå kork). Hvor lenge må den være på hodet for å funke best?

Ikke kjøp den på butikken gå til en frisør å kjøp en der om du er plaga med tørr hodebunn..

Står det ikke på flaska hvor lenge du skal ha den i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...