Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Gjest Brukernavn007
Det lærte i grunn jeg også ;) Men leste en annen plass at det var umulig å hevde seg i toppen uten doping.. Sååe begynner jo å lure da hvem som har rett.. :p

Er det egentlig noen som vet om det virkelig er så utbredt i proffmiljøet med konkurranser osv eller er det mer hipp som happ?

Kristine Weber f.eks. ble jo anklaget for doping opp og ned, men når alt kom til alt så var hun ren. Så tror nok det med at det er "umulig" også er en overdrivelse ;)

Synes det er utrolig dumt at det svirrer så mye rykter og så veldig lite fakta i miljøet...Og så tror jeg de fleste tenker at "det naboen gjør er ikke mitt problem" noe som egentlig er ganske dumt...siden det å vende ryggen til et "problem" ikke gjør at det forsvinner, det gjør at det vokser og blir større...Så tror nok det er en del doping, men har veldig vanskelig for å tro at "alle" gjør det :)

Jeg velger hvertfall å tro det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Alle" er vel å ta litt hardt i ? ;)

Kanskje litt, men har en kompis som vant NM i bb. ... ......., han har ikke helt reint mel i posen for å si det sånn, ikke gutta han trener med heller :p Og hvis du ser dokumentaren Bigger, Stronger, Faster eller til og med "insider" om doping får man litt mer innblikk i hvor mange som faktisk gjør det. Og de store gutta i mr olympia og arnold classic er ikke i nærheten av rene :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at det skal være så utbredt da.. Kan vel ikke være særlig positvt for hverken kroppen eller miljøet(?) kanskje sånn i det lange perspektiv :)

thesandy.. Velger også å tro at ikke alle gjør, isåfall ville det være trist..

DukeNukem.. Tenkte nok mest på det norske :) Men går det ikke an å bygge seg opp like bra uten? (selv om det sikkert tar lenger tid) blir det ikke sett på som juks av de som faktisk konkurerrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007
Kanskje litt, men har en kompis som vant NM i bb. .... ........, han har ikke helt reint mel i posen for å si det sånn, ikke gutta han trener med heller :p Og hvis du ser dokumentaren Bigger, Stronger, Faster eller til og med "insider" om doping får man litt mer innblikk i hvor mange som faktisk gjør det. Og de store gutta i mr olympia og arnold classic er ikke i nærheten av rene :p

Synes igrunn det er litt synd at det er så utbredt som det er, det gjør det jo bare enda vanskeligere for de som er rene, å bevise at de er det å sånn. De blir jo ikke trodd. Utrolig synd i mine øyne :( Men sånn er det..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som kalles "genetisk potensiale", dvs. hvor mye muskelmasse man klarer å opparbeide seg og fortsatt ha lav fettprosent. Dette er ikke mulig å oppnå uten doping uansett hvor mye og lenge man trener:

Jay+Cutler,+Ronnie+Coleman,+Kevin+Levrone+at+the+2001+Mr.+Olympia.JPG

Men hvem har vel lyst til å se slik ut? Man kommer langt nok på naturlig vis også hvis man spiser og trener bra.

:confused: Tror jeg hadde blitt ganske redd jeg da :huh::blush: Spesielt med de ansiktsuttrykka i tillegg så hadde jeg blitt sprinter (og jeg er ikke særlig løper) :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uten å sitte på noen tall vil jeg regne med at doping er like utbredt i det øvre sjiktet med kroppsbyggere i Norge som i utlandet. Det går ikke an å bygge seg like godt opp uten dop som med, men en person som spiser godt, hviler nok og trener hardt vil ha bedre progresjon enn en som spiser dritt, trener ræva med setter sprøyter.

Når man doper seg så henter kroppen seg inn raskere og personer som er dopa kan trene mer enn folk som ikke er det i tillegg så blir effekten av treningen bedre. Derfor vil normale mennesker ikke få en spesielt god effekt av å google "Arnold Schwarzenegger biceps routine" å trene dette feks, fordi dette programmet er rett og slett for hardt.

Å trene seg mot et toppnivå vil da kreve mer systematisk trening over flere år, hvis vi ser på Arild Haugen så var helt i norgestoppen i strongman fra han var 20 år, mens Richard Skog og Espen Aune var en del eldre da de begynte å hevde seg helt i toppen. Sammtidig er forbedringene til Skog og Aune gjevne fra år til år, men Arild Haugen hadde hinnsides forbedringer fra år til år.

Grunnen til at dette ikke blir sett på som doping er fordi det rett og slett ikke er forbudt. Samme som at folk hadde kjørt dritfort hvis ikke det hadde vært noen fartsgrense selv om det er kjempe risiko for liv og helse. Dessuten så er det vel ikke juks hvis det er en regel sm gjeller for alle? Hvis det ikke er forbudt med doping konkurerer vel alle på samme premiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007
Det er noe som kalles "genetisk potensiale", dvs. hvor mye muskelmasse man klarer å opparbeide seg og fortsatt ha lav fettprosent. Dette er ikke mulig å oppnå uten doping uansett hvor mye og lenge man trener:

Jay+Cutler,+Ronnie+Coleman,+Kevin+Levrone+at+the+2001+Mr.+Olympia.JPG

Men hvem har vel lyst til å se slik ut? Man kommer langt nok på naturlig vis også hvis man spiser og trener bra.

Om det er LÅRET til han til venstre eller er det noen bak han?!

Og sånn ellers: enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn007
Helt enig FrkHoel. Tilbake til den vinen det ble snakket om, altså lavkarbo og sukkerfri vin? Fins det? :S Skjønner i så fall ikke hvordan det har blitt laget.

Aldri hørt om...:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin er jo kalorifattig i forhold til andre alkoholbaserte drikker, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan gjæringsprosessen skulle foregå uten sukker? Greit nok at mesteparten(tror jeg) sikkert blir omdannet til alkohol, og dermed det ikke er mye sukker i det. Så kan man nok skille ut det overflødige sukkeret, men forstår ikke hvordan det blir lavkarbo uansett? :S

Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken! :) Gjorde litt "research"(kan i grunn ikke kalle et lite google søk for det, men dog) og fant ut litt selv etter på. Blant annet at enkelte av de vinene som hun bloggeren anbefalte har latterlig liten sukkermendge. Selv for en tørr vin. Her en en kort og grei oppsummering på hvordan ting ligger an i forhold til sukker:

http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/Health-QA-How-Much-Sugar-is-in-Wine_3878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken! :) Gjorde litt "research"(kan i grunn ikke kalle et lite google søk for det, men dog) og fant ut litt selv etter på. Blant annet at enkelte av de vinene som hun bloggeren anbefalte har latterlig liten sukkermendge. Selv for en tørr vin. Her en en kort og grei oppsummering på hvordan ting ligger an i forhold til sukker:

http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/Health-QA-How-Much-Sugar-is-in-Wine_3878

Sjekka noen av vinene på linken jeg gav, opp mot Vinmonopolets nettsider, og da stemte sukkerinnholdet med det hun oppgav. Så på linken din også, og slik jeg forstod "svaret" der gjaldt det bare regelsystemet for merking av vin. Det vil da ikke være noe i veien for at vinene kan være mer spesifisert angående sukkerinnhold enn hva EU-regelverket krever, så vil tro at det faktisk er så lite sukker i vinene som det er oppgitt :) (Men nå har ikke jeg noe peiling på vin altså ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka noen av vinene på linken jeg gav, opp mot Vinmonopolets nettsider, og da stemte sukkerinnholdet med det hun oppgav. Så på linken din også, og slik jeg forstod "svaret" der gjaldt det bare regelsystemet for merking av vin. Det vil da ikke være noe i veien for at vinene kan være mer spesifisert angående sukkerinnhold enn hva EU-regelverket krever, så vil tro at det faktisk er så lite sukker i vinene som det er oppgitt :) (Men nå har ikke jeg noe peiling på vin altså ;) )

Uttrykket meg kanskje litt feil da? :p Jeg mente latterlig liten som en bra ting i dette tilfelle, som i "GO skinnyshepherd" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...