Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Jeg løpte på mølla idag, og fant brått ut at jeg kunne se tv på den lille skjermen. Så jeg satte på tven og løpte i vei mens jeg tittet på den, brått ble jeg DRIT KVALM. Skjønnte ikke hva som foregikk, men hver gang jeg såg rett frem eller på den store tven som henger i taket istedenfor, så ble jeg bra igjen. Ble kvalm hver gang jeg tittet ned på den lille skjermen... Er det virkelig fysisk mulig å bli "mølle-syk"? :huh:

(som jeg så fint bestemte meg for å kalle det, hahaha:p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg løpte på mølla idag, og fant brått ut at jeg kunne se tv på den lille skjermen. Så jeg satte på tven og løpte i vei mens jeg tittet på den, brått ble jeg DRIT KVALM. Skjønnte ikke hva som foregikk, men hver gang jeg såg rett frem eller på den store tven som henger i taket istedenfor, så ble jeg bra igjen. Ble kvalm hver gang jeg tittet ned på den lille skjermen... Er det virkelig fysisk mulig å bli "mølle-syk"? :huh:

(som jeg så fint bestemte meg for å kalle det, hahaha:p )

Skal være fullt mulig! Av samme grunn for at man blir bilsyk, båtsyk osv. Balansenerven forstyrres ved at noe beveger seg i utakt med kroppen (her da mølla), og derfor blir man kvalm =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være fullt mulig! Av samme grunn for at man blir bilsyk, båtsyk osv. Balansenerven forstyrres ved at noe beveger seg i utakt med kroppen (her da mølla), og derfor blir man kvalm =)

Haha, rareste jeg har vært borti! Har jo aldri hatt problemer med å bli bilsyk/båtsyk heller... Men mølle-syk? Are u serious? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, rareste jeg har vært borti! Har jo aldri hatt problemer med å bli bilsyk/båtsyk heller... Men mølle-syk? Are u serious? :huh:

Jeg fikk fortalt av en lege en gang at man blir bilsyk osv fordi man har god balanse, så kanskje vis du har trent opp balansen i det siste så reagerer du på det. Eventuelt at mølla påvirker balansen på en annen måte enn kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fortalt av en lege en gang at man blir bilsyk osv fordi man har god balanse, så kanskje vis du har trent opp balansen i det siste så reagerer du på det. Eventuelt at mølla påvirker balansen på en annen måte enn kjøretøy.

Haha, man blir ikke bil/båtsyk av å ha god balanse. Man blir dårlig rett og slett fordi synet gir annen informasjon enn hva kroppen gjør. Altså - man leser i en bok og øyene gir informasjon om at kroppen er i ro (i forhold til boka). Likevektssansen vår gir der i mot informasjon om at vi er i bevegelse. Dermed skjønner ikke hjernen helt hva som skjer, og man blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, man blir ikke bil/båtsyk av å ha god balanse. Man blir dårlig rett og slett fordi synet gir annen informasjon enn hva kroppen gjør. Altså - man leser i en bok og øyene gir informasjon om at kroppen er i ro (i forhold til boka). Likevektssansen vår gir der i mot informasjon om at vi er i bevegelse. Dermed skjønner ikke hjernen helt hva som skjer om man blir syk.

Søkte litt på det nå, og skal gi meg litt på den ja :p Må slutte å ta alt leger sier for god fisk.

Fant den her artikkelen som forklarer det ganske godt http://www.nrk.no/nyheter/trafikk/1.7675449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig D U M T spørsmål. Jeg har aldri brukt løftereim, hvordan "fester" man opplegget rundt hånda og stanga? Haha, jeg finner det nok ut når jeg tester, men kan jo spørre på forhånd uansett.. :p

Prøvde å skrive en forklaring, men jeg kan visst ikke formulere meg i dag.

How to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt ny her, så synes denne tråden var fin, hehe!

Jeg lurer på noe, har siden Januar jobbet jevnt og hardt med livsstilsendring, noe jeg har forsøkt hele livet men da sett på dette som slanking. Har endret hele synet mitt på dette og ser nå på det som livsstilsendring, og ikke slanking og har også begynt å fokusere mer på styrketrening:)

Det som "plager" meg er at jeg hadde satt meg et mål om i første omgang gå ned 7kg og deretter ta det derfra. Nå er det slik at jeg har gått ned 4kg men vekten har ikke rikket seg de siste ukene.

Jeg leste her inne at man burde bruke målebånd likesågodt som å bruke vekt så da gjorde jeg det, og så at jeg har gått inn nesten 7cm i midjen og gikk fremdeles inn i midjen selvom vekten sto stille.

Hva kan dette bety og hva burde jeg fokusere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny her, så synes denne tråden var fin, hehe!

Jeg lurer på noe, har siden Januar jobbet jevnt og hardt med livsstilsendring, noe jeg har forsøkt hele livet men da sett på dette som slanking. Har endret hele synet mitt på dette og ser nå på det som livsstilsendring, og ikke slanking og har også begynt å fokusere mer på styrketrening:)

Det som "plager" meg er at jeg hadde satt meg et mål om i første omgang gå ned 7kg og deretter ta det derfra. Nå er det slik at jeg har gått ned 4kg men vekten har ikke rikket seg de siste ukene.

Jeg leste her inne at man burde bruke målebånd likesågodt som å bruke vekt så da gjorde jeg det, og så at jeg har gått inn nesten 7cm i midjen og gikk fremdeles inn i midjen selvom vekten sto stille.

Hva kan dette bety og hva burde jeg fokusere på?

At du har gått inn cm i midjen betyr mest sannsynlig at fettet der er redusert. At vekten din likevel står stille (og siden du har begynt å fokusere mer på styrketrening) betyr nok at du har lagt på deg mer muskelmasse - noe som er bra!

Mer muskler (pluss) + mindre fett på magen (minus): +1 - 1 = 0, altså ingen vektendring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Når det kommer til hva du bør fokusere på, så er det vel i grunn egentlig å slutte å fokusere på vekt. Men fokuser på det å føle seg bedre, samt endringene du ser i speilet :thumbsup:

Tusen takk for svar! Det skal jeg absolutt ta til meg. Liker veldig godt og lese her inne istedetfor å snakke med venninner om det jeg jobber mot, da jeg tydeligvis har fått et helt annet syn enn dem og alle de kun skal på spinning mens jeg faktisk har begynt å like vekter igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...