Gå til innhold

Thorkildsen primalbrøl - og elendige teknikk


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Thorkildsen er sterk i benkpress. Det har lenge ligget ute klipp av at han løfter benkpress på youtube, og dette er måten han har løftet tung benkpress på i alle år. Det er ikke helt etter læreboka og trolig en ikke ideell måte å trene benkpress på, men jeg tror ikke han trener benkpress slik heller til vanlig heller. Det er nok en teknikk han tyr til på maksløft. Kanskje det har en overføringsverdi til spydkast å løfte på den måten.

Det spiller egentlig ingen rolle hva han kunne klart med konkurransegodkjent teknikk. Trolig et sted mellom 160 og 180.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finner det litt fascinerende hvordan all fokus ligger på teknikken, ikke det faktum at det faktisk er 200kg det er snakk om. Det er fremdeles ekstremt imponerende, teknikk eller ei. Ligger allerede en tråd om det her. Ja, det er sprettbenk og rumpeløft av en annen verden, men han har også tilnærmet null oppspenn og legger seg bare ned på benken og løfter. Med et skikkelig oppspenn kunne han nok fint hentet igjen en del av kiloene han ville mistet på å droppe spretten og ha rumpa plantet i benken. Synes selters poengterer det fint over her med overføringsverdien til spydkast. Alle trener ikke for å bli styrkeløftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Thorkildsen bryr seg særlig om surmagede styrkeløftere henger seg opp i at det ikke er et konkurransegodkjent løft. Han konkurrerer jo for pokker ikke i styrkeløft... Styrkeløftmiljøet kommer nok heller ikke særlig godt ut av å drive å kritisere alt og alle som gjør ting annerledes enn dem selv, og heldigvis er det en del innad som også innser dette.

Men for å sitere fra en diskusjon mellom styrkeløftere:

Begynner han å benke med stopp tar han sikkert OL gull også!! Hei vent...

og dette syns jeg vel egentlig oppsummerer fint hva jeg tenker om løftene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper ikke folk tror at DETTE er måten du kjører benk på. Hverken under maxløft eller vanlig trening :

http://www.vgtv.no/#!/video/72081/sjekk-andreas-thorkildsens-monsterloeft-og-primalbroel

Som styrkeløfter/benkpresser kan jeg skrive under på at dette ikke er optimal teknikk, men herregud så imponert jeg er okke som! Man kan argumentere for at mannen er en fulltidsutøver som har "det å trene som jobb", og at teknikken ikke er all verden, men mannen er rundt 1,90, veier rundt 90kg og benker 200kg. Det står det massiv respekt av, syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på reaksjonen til styrkeløfterne i powerlifting-gruppen på facebook er det et mysterium hvordan de samme styrkeløfterne kan klage over sviktende rekrutering og positiv oppmerksomhet i media. Halvparten av dem skriver ting som DØØ TORKEHELVETE DØØ og HAN KOMMER TIL Å BREKKE ET RIBBENN, krydret med SER HELT JÆVLIG UUT!!!. Veldig inviterende og inkluderende miljø må jeg si. Skal sies at ikke alle opptrer slik, enkelte styrkeløftere har også selvtillit og unner andre å være sterke selv om det ikke er på deres premisser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på reaksjonen til styrkeløfterne i powerlifting-gruppen på facebook er det et mysterium hvordan de samme styrkeløfterne kan klage over sviktende rekrutering og positiv oppmerksomhet i media. Halvparten av dem skriver ting som DØØ TORKEHELVETE DØØ og HAN KOMMER TIL Å BREKKE ET RIBBENN, krydret med SER HELT JÆVLIG UUT!!!. Veldig inviterende og inkluderende miljø må jeg si. Skal sies at ikke alle opptrer slik, enkelte styrkeløftere har også selvtillit og unner andre å være sterke selv om det ikke er på deres premisser :)

Får kreft i trynet av å lese på den gruppa til tider. Uheldigvis har veldig mange styrkeløftere holdningen om at det er styrkeløft or die.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på reaksjonen til styrkeløfterne i powerlifting-gruppen på facebook er det et mysterium hvordan de samme styrkeløfterne kan klage over sviktende rekrutering og positiv oppmerksomhet i media. Halvparten av dem skriver ting som DØØ TORKEHELVETE DØØ og HAN KOMMER TIL Å BREKKE ET RIBBENN, krydret med SER HELT JÆVLIG UUT!!!. Veldig inviterende og inkluderende miljø må jeg si. Skal sies at ikke alle opptrer slik, enkelte styrkeløftere har også selvtillit og unner andre å være sterke selv om det ikke er på deres premisser :)

Og denne typen innlegg på åpne forumer er kjempepositivt? :)

Det jeg markerte med fet skrift ser jeg faktisk ingen steder der så det kan hende at enten jeg eller du trenger sterkere brilleglass :)

En fjær blir til en flokk med høns osv..

Det er selvfølgelig synd med ukonstruktive sure kommentarer, som det ofte blir, men det er nok ikke særeget for styrkeløft. Folk er folk uavhengig av bakgrunn og engasjement. Miljøet er flott og inkluderende, om ikke alle oppfatter det slik på grunn av enkelte kommentarer på nett er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe , og alt jeg ville påpeke er at når forbilder gjør sånt, så gjør gjerne unge spirer på 15 det samme...og ender hos sånne "vanlige" PT`r som meg, for å bli "reparert" etter å ha pådratt det meste av skader i skuldrer. Har hatt min del av unge utøvere som har skadet seg ved å imitere forbilder. En får si så mye en vil at det er trenerens ansvar, men det er mange som trener uten trener de fleste timer i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...