Gå til innhold

Fikk helt sjokk da jeg så denne! Finnes havfruer eller havfolk?!


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig med Sentadilla.

:)

Men hva betyr det når PlastBox så tydelig plasserer hammeren på hodet til den logiske spiker? Driter han samtidig ut de som fortsatt velger å tro på havfruer fordi de er så søte? Eller har de klart det helt fint på egen hånd? Tviholder de fortsatt på tanken om at "den som ler sist ler best" og tror at de engang i fremtiden vil få bevis på at det faktisk finnes havfruer?

Kanskje er det bare slik at noen ikke legger så mye i den eventuelle forskjellen mellom facts og fiction? Jeg tror kanskje det er her hunden ligger begravet. Og - slike nedgravde hunder irriterer logisk tenkende mennesker. De irriterer ihvertfall meg. Men - selv så lever jeg med et menneske som fult og fast tror på spøkelser og - irriterende nok - jeg er fortsatt veldig glad i henne. På de aller fleste av livets andre områder er hun dønn rasjonell.

At hun rister oppgitt på hodet over min barnslige, boblende lykkefølelse når Brann banker Rosenborg på Lerkendal kan jeg selvfølgelig ikke forstå. Men derigjen, behovet for irrasjonelle tanker, følelser og tilknytninger, er muligens noe vi alle bærer med oss i en eller annen form. Slikt krydrer menneskelivet. En får bare være forsiktig så en ikke krydrer for heftig og huske på at det meste blir brukbart med en klype salt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sentadilla.

:)

Men hva betyr det når PlastBox så tydelig plasserer hammeren på hodet til den logiske spiker? Driter han samtidig ut de som fortsatt velger å tro på havfruer fordi de er så søte? Eller har de klart det helt fint på egen hånd? Tviholder de fortsatt på tanken om at "den som ler sist ler best" og tror at de engang i fremtiden vil få bevis på at det faktisk finnes havfruer?

Kanskje er det bare slik at noen ikke legger så mye i den eventuelle forskjellen mellom facts og fiction? Jeg tror kanskje det er her hunden ligger begravet. Og - slike nedgravde hunder irriterer logisk tenkende mennesker. De irriterer ihvertfall meg. Men - selv så lever jeg med et menneske som fult og fast tror på spøkelser og - irriterende nok - jeg er fortsatt veldig glad i henne. På de aller fleste av livets andre områder er hun dønn rasjonell.

At hun rister oppgitt på hodet over min barnslige, boblende lykkefølelse når Brann banker Rosenborg på Lerkendal kan jeg selvfølgelig ikke forstå. Men derigjen, behovet for irrasjonelle tanker, følelser og tilknytninger, er muligens noe vi alle bærer med oss i en eller annen form. Slikt krydrer menneskelivet. En får bare være forsiktig så en ikke krydrer for heftig og huske på at det meste blir brukbart med en klype salt.

:)

Jeg forstår ikke tilknytningen til et fotball-lag jeg heller, eller at du skal oppleve noen lykkerus eller stor sorg av utfallet av en sportsbegivenhet mellom mennesker du ikke kjenner.

Alikevel.. man bør være forsiktig med å unnskylde blind tro. Du kan tross alt dra til Bergen og se karene som spiller på Brann live. De eksisterer, sporten eksisterer, og at du liker sporten er psykologi, ikke på noen måte noe mystisk eller uhåndgripelig.

Sagt på en annen måte: Vil du at barna dine skal undervises av eller landet ditt styres av en som tidvis tror han/hun hører guds stemme i hodet? Hva så med en som tror han/hun hører Jack the Rippers stemme i hodet..? Hvorfor er førstnevnte greit, mens sistnevnte ville bli låst inne og medisinert? Hva med en som helt ærlig og oppriktig tror på gjenferd, havfruer, eller Nessie? Det er alle facetter av samme sak, nemlig sinnsykdom, eller "willfull ignorance" til det helt komplett uforståelig ekstreme. (Edit: e.g. noen er sinnsyke og "ser" faktisk spøkelser, andre bare lyver til seg selv og andre til de havner i den første kategorien, eller til det å gå bort fra løgnen blir helt utenkelig.)

I motsettning til hva "the apologists" liker å preke i diplomatiens navn, så er det faktisk ikke harmløst at store deler av verdens voksne befolkning velger å tro på eventyr som er akkurat like forbasket latterlige som tannfeen eller julenissen. Særlig ikke om troen plantes så tidlig i barndommen og gror så dypt at den forvrir et menneskes grunnleggende virkelighetsoppfattning til det punktet der man med hånda på hjertet tror at man ser spøkelser eller er bortført av aliens, til man banker sin kone og steiner sin datter til døde fordi hun ble voldtatt, til man hjernevasker sine små barn til de faller på gulvet og "taler i tunger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You don't nede to convince me, PlastBox.

Jeg bare oppholder meg litt i det medgjørlige, "kjærlighet for alle hjørnet", siden det er ferie og all tingen.

;)

Haha, er med deg der. Har selv kristne besteforeldre, og merker på øvrig familie at terskelen for å ta Åndenes Makt litt for seriøst øker i takt med alderen.

Jeg får meg bare ikke til å fatte premissene for blind tro. Hva tjener man på å svelge noe som er så lett å avfeie? Mine besteforeldre har ikke engang lest Bibelen, men påstår alikevel at de tror på guden boka omtaler. Hva med homofile som skal steines til døde..? "Neeei, det kan det jo ikke stå.." svarer de, og når jeg viser dem verset blir de mildt brydd og bytter samtaleevne.

I møte med spørsmålet "Om du, akkurat du, ble født i Irak fremfor Bodø, hadde du trodd akkurat like blindt på Allah som du nå tror på den kristne Gud. Det er fakta, du hadde ikke engang hørt om Bibelen, tro på Allah hadde vært en absolutt selvfølge. Hva om du vokste opp i et ikke-troende hjem?" svarer de noe sånt som "Pfft.. jeg vet jeg hadde hørt den sanne Guds stemme uansett hvor jeg var født, for han snakker til meg og svarer på mine bønner." Om man da spør hvorfor i alle dager de ikke retter kveldsbønnen sin mot fred i midtøsten, eller litt mat og vann i Afrika, får man igjen noe tåpelig mumling om Guds plan, at det er opp til den enkelte å akseptere Jesus (uavhengig om man faktisk har hørt om Jesus eller ikke), og tilbud om mer kaker og kaffe.

Det er hyggelige, oppegående menensker som jeg respekterer og er svært glad i. Det skremmer meg alikevel inn til margen at det er mulig å lyve så inderlig for seg selv. Hvordan man kan latterliggjøre alle andre menneskers overtro, dømme hele verden til en evighet i pine og tortur for å ikke akseptere én overtro over en annen (når de kanskje ikke har hørt om den "riktige" engang, og alle overtroer påstår at de er den riktige på nøyaktig samme grunnlag), mens ens egen totalt ubegrunnede og oftest arvede overtro fremheves som komplett sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er når du bringer inn dette perspektivet at Ariel virker så søt, PlastBox.

Om virkelighetsflukt er et nødvendig mennesklig onde, så holder jeg en knapp på bortskjemte jenter som tror på havfruer, fremfor religiøse bevegelser som samler mennesker som kveg. Hyrden kan fremstilles som aldri så god, men kjeppen er alltid med...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig bra skrevet, PlastBox.

Morsomt at du nevnte det med Nessie, for jeg prøvde akkurat å oppklare akkurat det der for en venninne :p

Når det gjelder teori så tror jeg at jeg er blitt inspirert til å sette meg litt mer inn i Darwin (så noen dokumentarer om liv på jorden i går så er begynt :p), så får jeg se hva jeg lander på når jeg er ferdig. D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varer en stund ,men for de som er intr er det verdt å se,mye syke bilder,jeg er litt sjokkert..er dette noe "the goverment" holder skjult? Siste fottage er fra utenfor grønnland i norskehavet.Kan være greit å se fra omtrendt 30 minutter og utover:)

Jeg er kanskje lett å lure,men ejg synes dette er fasinerende interessant:)

Jeg er lett å lure, takk og pris. Blir mye mer morsomt sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Fryktelig bra skrevet, PlastBox.

Morsomt at du nevnte det med Nessie, for jeg prøvde akkurat å oppklare akkurat det der for en venninne :p

Når det gjelder teori så tror jeg at jeg er blitt inspirert til å sette meg litt mer inn i Darwin (så noen dokumentarer om liv på jorden i går så er begynt :p), så får jeg se hva jeg lander på når jeg er ferdig. D:

Om du ønsker videre å se på dette, i ett mer oppdatert perspektiv så kan du sjekke Richard Dawkins

Feks: (alle delene ligger på youtube)

Om du var på jakt etter stoff om Darwing og Evolution by natural selection :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke tilknytningen til et fotball-lag jeg heller, eller at du skal oppleve noen lykkerus eller stor sorg av utfallet av en sportsbegivenhet mellom mennesker du ikke kjenner.

^DETTE. Jeg har stilt meg selv det samme spørsmålet hele mitt liv. Hvorfor er du så enormt tilknyttet et idrettslag fra en eller annen by i England? Kommer du fra byen? Har du spilt for laget? Nei? Så hvorfor elsker du da dette laget så mye at du tatoverer logoen dets på ryggtavla di? Jeg blir flau...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^DETTE. Jeg har stilt meg selv det samme spørsmålet hele mitt liv. Hvorfor er du så enormt tilknyttet et idrettslag fra en eller annen by i England? Kommer du fra byen? Har du spilt for laget? Nei? Så hvorfor elsker du da dette laget så mye at du tatoverer logoen dets på ryggtavla di? Jeg blir flau...

Dette må jeg vise til kjæresten min. Han har en tatovering av et amerikansk fotballlag han ikke engang følger med på lenger som attpåtil har samme logo som friis-veskene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^DETTE. Jeg har stilt meg selv det samme spørsmålet hele mitt liv. Hvorfor er du så enormt tilknyttet et idrettslag fra en eller annen by i England? Kommer du fra byen? Har du spilt for laget? Nei? Så hvorfor elsker du da dette laget så mye at du tatoverer logoen dets på ryggtavla di? Jeg blir flau...

Spørsmålet jeg stiller meg, er hvorfor folk faktisk går og flasher logoen til et idrettslag de ikke er tilknyttet til, eller ikke en gang har en ubegrunnet kjærlighet for. Feks et baseball-lag fra en by på et annet kontinent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet jeg stiller meg, er hvorfor folk faktisk går og flasher logoen til et idrettslag de ikke er tilknyttet til, eller ikke en gang har en ubegrunnet kjærlighet for. Feks et baseball-lag fra en by på et annet kontinent...

Å ha en logo på et klesplagg du kan kle av og på deg er vel noe helt annet enn å tatovere en logo? Eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...