Gå til innhold

Marit Bjørgen - Jeg spiser det jeg kommer over (sunn jenteidrett)


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Gjest Jester

- Jeg spiser det jeg kommer over - VG Nett om Langrenn

Uten denne kroppen hadde ikke jeg oppnådd så gode resultater. Jeg har lyktes med den kroppen jeg har og det har gitt meg trygghet, sier hun og snakker om sine 65 kilo fordelt på 166 centimeter.

Med seks måltider om dagen og litt småspising kommer hun seg gjennom blodslitet med 950 treningstimer i året.

1369826579730_335.jpg

- Det handler om å få i seg nok mat. Man kan ikke skue til andre fordi vi har ulike gener og forskjellige kropper, sier Bjørgen.

Klinisk ernæringsfysiolog ved Olympiatoppen, Heidi Holmlund, var med Bjørgen på podiet. De to har samarbeidet i flere år.

- Vårt budskap er at man skal spise sunn og variert mat. Karbohydrater er veldig viktig for de som trener mye og ofte. Lavkarbo-fokuseringen i vårt samfunn er for mange ikke bra. Jenter er redde for å legge på seg, og det de spør aller mest om er karbohydrater. Lavkarbo er ikke veien til lykken selv om en slik diett kan være bra for noen få som sitter mye stille, sier Holmlund til NTB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Synes dette var en bra sak, skulle ønske jeg hadde muligheten til å ha fått hørt/lest/sett hele innlegget hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Mulig det går an å se noe av det gjennom denne linken ?

Sunn Jenteidrett-konferansen direkte

Takker, skal sjekke når jeg får tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så herlig å se at hun er så avslappet og trygg på seg selv, i forhold all den (i mine øyne) helt meningsløse kritikken som går på utseende/kroppen/musklene hennes. Digger Marit! Ikke bare er hun en absolutt ener innenfor idretten sin. Jeg synes hun fremstår som et utrolig sympatisk og fornuftig menneske også :) Iallfall en stor rollemodell for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette var en bra sak, skulle ønske jeg hadde muligheten til å ha fått hørt/lest/sett hele innlegget hennes.

Leste netopp innlegget hennes i VG som lå slengt på bordet der jeg sitter barnevakt. Hun fortalte at hun har fått en del kommentarer på utseende, at hun f.eks bør gå med langermede kjoler for å ikke vise de "stygge" muskuløse armene. Hun skrev at hun ikke tar til seg kommentarene, men at hun er redd for hva andre jenter tenker om seg selv når de hører sånt om henne. Hun skrev også at hun spiser mye og at hun bevisst aldri har telt kcal og at hun unner seg godteri en gang i blant :) Var samling av flere idrettsstjerner som snakket om kroppen sin, blant annet Tora Berger. Veldig bra innlegg egentlig! Den satte også fokus på hvor mange flere idrettsfolk som lider av spiseforstyrrelser enn "normale"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et meget bra foredrag med Fedon Lindberg og Jan Helgerud i går.

Naturlig nok snakket Fedon om mat og Jan om trening. Det forstemmende var at i spørsmålsstillingen i etterkant kom det nesten utelukkende spørsmål knyttet til karboinntak og fettsyrebalanse i forhold til kost og kun om laktatverdier og puls i forhold til trening. De mest interessante momentene i de respektives foredrag gikk over hodet på forsamlingen. (Hovedsakelig leger)

Nå er Fedon blitt veldig "KK-vennlig", stueren og kommersiell etterhvert, men han prøvde seg med noen spissformuleringer. Eksempelvis ved å fremholde nøtter som bedre enn frukt. Jan Helgerud derimot er en forsknings-rebell med en klar politisk ukorrekt profil. Han er vel best kjent som 4x4 metodens far. Hans mest spenstige resultater knyttet seg til tung styrketrening - og da spesielt for syke, gamle og svakelige kvinner (noe de fleste kvinner, etter hans noe ironiserende oppfatning, tydeligvis er - svakelige) Meningsløst for slike å trene styrke uten at den faktisk er så grisetung at det ikke er mulig å løfte så mange som 6 repetisjoner. En spenstig påstand med publiserte vitenskaplige resultater som underbyggning.

Intet øyenbryn hevet seg og ingen spørsmål ble stilt omkring dette.

Vel vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedon var ikke mye kommersiell sist jeg hørte ham. Han fremstod nok langt mer opposisjonell tidligere, men den allmenne oppfatningen har nærmet seg det han har sagt hele veien.

Uansett så er det er fryktelig godt tegn at han ikke fremstår som ekstrem i noen retning. Per i dag fremstår Fedon som den mest nyanserte i kostdebatten i Norge, og han har også god dokumentasjon for meningene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fedon var ikke mye kommersiell sist jeg hørte ham. Han fremstod nok langt mer opposisjonell tidligere, men den allmenne oppfatningen har nærmet seg det han har sagt hele veien.

Uansett så er det er fryktelig godt tegn at han ikke fremstår som ekstrem i noen retning. Per i dag fremstår Fedon som den mest nyanserte i kostdebatten i Norge, og han har også god dokumentasjon for meningene sine.

Dette tror jeg du kanskje har rett i. Ihvertfall om vi snakker main-stream og "KK-vennlig" type kostholdsrådgivning. Forøvrig var han innom dette selv - ved å påpeke at så lenge en skal holde seg til generelle kostholdsråd, så blir det forsåvidt ikke så mye å lage overskrifter av lenger.

Helgeruds anbefalinger om styrketrening for syke, eldre og svakelige derimot - de vil det nok fortsatt gå noen år før PT-gjengene ved Elixia og Sats tar innover seg. Men når den tid kommer - for jeg tror den kommer - så vil vi nok imidlertid kunne få en del artige avisartikler, tenker jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All kudos til Bjørgen, men jeg tror ikke det kan regnes som normalt det hun spiser, med tanke på hvor mye hun trener :) Skulle jeg hatt samme kostholdet hadde jeg nok vært trill rund :)

...men samfunnet er fucked up indeed, er alt for få som er fornøyde med seg selv fordi media dikterer hva som er fint og ikke. Tror aldri vi kommer unna det, men håper at "fit is the new skinny" i alle fall gjør det til en sunnere kamp for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egnetlig litt skummelt og fremheve toppidrettutøveres kropper som "sunne": De presser seg til det ekstreme, og de fleste som når verdenstoppen har vel gode gener på sin siden, som ikke er oss alle forunt.

Jeg vil tro at for de fleste av oss normalt dødlige vil 950 timer i året, dvs nesten 3timer daglig, ikke være spesielt sundt på noen måte. Ei heller det kostholdsregimet hver enkelt utøver får tilpasset sin kropp og sin idrett... Iallefall ikke hvis vi skal ha et normalt liv med jobb/skole, familie, venner og hobbyer ved siden av. Det er deres JOBB og trene (og spise) riktig, men at det er sundt i lengde, kan man vel ikke påstå helt uforbeholdent...Men igjen, det er deres jobb, og når de da utenom treninger ofte slapper av, sover og får massasje og mulighet til og bygge seg opp til neste trening, så er det nok ikke like skadelig som det vil være for oss som har liv utenom trening....Og som må hjem til lekser, husarbeid, handle inn mat og jobbe litt overtid, etter at man har trent en time etter jobb...Ikke samme mulighet til restitusjon mao.....

Men selvsagt, det er flott at Marit sier at kroppens UTSEENDE ikke er viktig for henne, det er hva den greier og prestere hun er fornøyd med. Og at hennes kropp er en bieffekt av det som må til for og bli så god som hun er..På samme måte som Kristin Størmer Steira sliter med og legge på seg og spise nok og dermed ender opp som "skjellett" som bieffekt av det som må til for og bli så god som hun er. (nå sies det vel at hun har/har hatt spiseforstyrrelse, men fant egentlig ikke noe mer om at det er sannhet eller bare rykter pga henne kropp)..Og det er vel her mange jenter (spesielt) har mye og lære. Man bør trene for kroppens prestasjon og helse, ikke for og se sånn og sånn ut...VI reagerer ikke likt på samme type trening, men det som er likt for alle, uansett hvordan UTSEENDE på kroppen påvirkes, er at hjerte, lunger, immunforsvar og psykisk helse har GODT av regelmessig aktivitet. Samme hvilke aktivitet man driver med. Det være seg tung styrke med vekter, medkroppsvekt, aerobc/dans i sal, sykling, jogging, svømming.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...