Gå til innhold

Marit Bjørgen - Jeg spiser det jeg kommer over (sunn jenteidrett)


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er egnetlig litt skummelt og fremheve toppidrettutøveres kropper som "sunne": De presser seg til det ekstreme, og de fleste som når verdenstoppen har vel gode gener på sin siden, som ikke er oss alle forunt.

Jeg vil tro at for de fleste av oss normalt dødlige vil 950 timer i året, dvs nesten 3timer daglig, ikke være spesielt sundt på noen måte. Ei heller det kostholdsregimet hver enkelt utøver får tilpasset sin kropp og sin idrett... Iallefall ikke hvis vi skal ha et normalt liv med jobb/skole, familie, venner og hobbyer ved siden av. Det er deres JOBB og trene (og spise) riktig, men at det er sundt i lengde, kan man vel ikke påstå helt uforbeholdent...Men igjen, det er deres jobb, og når de da utenom treninger ofte slapper av, sover og får massasje og mulighet til og bygge seg opp til neste trening, så er det nok ikke like skadelig som det vil være for oss som har liv utenom trening....Og som må hjem til lekser, husarbeid, handle inn mat og jobbe litt overtid, etter at man har trent en time etter jobb...Ikke samme mulighet til restitusjon mao.....

Men selvsagt, det er flott at Marit sier at kroppens UTSEENDE ikke er viktig for henne, det er hva den greier og prestere hun er fornøyd med. Og at hennes kropp er en bieffekt av det som må til for og bli så god som hun er..På samme måte som Kristin Størmer Steira sliter med og legge på seg og spise nok og dermed ender opp som "skjellett" som bieffekt av det som må til for og bli så god som hun er. (nå sies det vel at hun har/har hatt spiseforstyrrelse, men fant egentlig ikke noe mer om at det er sannhet eller bare rykter pga henne kropp)..Og det er vel her mange jenter (spesielt) har mye og lære. Man bør trene for kroppens prestasjon og helse, ikke for og se sånn og sånn ut...VI reagerer ikke likt på samme type trening, men det som er likt for alle, uansett hvordan UTSEENDE på kroppen påvirkes, er at hjerte, lunger, immunforsvar og psykisk helse har GODT av regelmessig aktivitet. Samme hvilke aktivitet man driver med. Det være seg tung styrke med vekter, medkroppsvekt, aerobc/dans i sal, sykling, jogging, svømming.............

Vel, nå er det jo på en konferanse for Sunn jenteidrett dette er hentet fra, og de jobber jo for at jenteidretten skal bli sunnere. Altså, mindre spiseforstyrrelser, noe det er mye av innenfor toppidretten, og der er bjørgen et sunt forbilde. De prøver jo for all del ikke å fortelle oss at vi alle må spise og trene som bjørgen, for da blir vi best. Alle kropper er og blir forskjellige, men det er det dessvere ikke alle som klarer å akseptere, og en del jenter på toppidrettsnivå blir litt for opphengt i andres prestasjoner og fysik, og da sammenligner seg med andre. Det er det sunn jenteidrett vil prøve å forebygge, og med et sunt forbilde med på laget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun tenker ikke på hva hun spiser, spiser det hun vil og spiser også mellom måltidene.. Yepp riktige veien å gå.... Viss du vil ende opp med å legge på deg...

Synes det er sånn det burde være.

Du slipper å gå rundt å tenke hele tiden på hva du spiser og kalorier.

Selvfølgelig velge litt sunnere ting enn usunne ting, men ser fortsatt ikke poenget med å være nazist når det kommer til kalorier.

Ingen burde går rundt å ha frykt for å legge på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tenker ikke på hva hun spiser, spiser det hun vil og spiser også mellom måltidene.. Yepp riktige veien å gå.... Viss du vil ende opp med å legge på deg...

Herregud da! Hun fremmer et sunt forbilde for aktive jenter! Og Marit er ikke akkurat feit. Når man beveger seg såpass mye trenger man mye mat.

Marit-Bj%C3%B8rgen-1381.jpeg

Marit Bjørgen er ei kjempeflott dame, både i og utenfor skiløypa! Hun er et bra forbilde både med tanke på prestasjoner, kropp, sunnhet og oppførsel! En av våre fremste idrettsstjerner.

Pen er a også. Og kjempetrivelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tenker ikke på hva hun spiser, spiser det hun vil og spiser også mellom måltidene.. Yepp riktige veien å gå.... Viss du vil ende opp med å legge på deg...

Litt av poenget med at det blir presisert, er nok fordi dette handler om SunnjenteIDRETT. Kosthold og forhold til mat for utøvere som utøver idrett. Utøvere som trener mye, ønsker å satse på idretten, samtidig som de kanskje er i vekst, skal prestere på skolen itillegg og bygge opp en kropp som skal tåle mye trening, i mange år fremover. Og for å klare dette, da må det mye mat til! Snakker selv av erfaring.. Med som regel to økter om dagen, i tillegg til vanlig hverdagsliv så kreves det mye mat. Mer enn en kanskje er klar over, og jeg må selv ofte "trøkke" innpå litt mer selv om magen har sagt stopp. Det er nok nettopp lit av dette som er "hovedproblemet". Vi trenger mer mat enn vi tror!

Selvsagt vil ike dette gjelde for den "normale nordmann", da den "normale nordmann" ikke har et så stort behov for så mye mat. Da vil han selvsagt legge på seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på at innen idretten hu driver med så er det jævlig mange med spiseforstyrrelser, så er det jo hyggelig når verdens suverent beste sier at man kan spise hva man vil.

Spess siden ett av de store måla for mange er å vinne Tour de Ski (hemma navn), hvor det år etter år snakkes om hvor store fordeler de jentene som veier minst har.

"Jasså, så du har ikke eksplosiviteten til å hevde deg? Hva med å bare bli så lett at du slipper å bruke mye krefter opp bakkene?" Litt sånn som Therese Johaug fikk mye ros for i de første TDS... og noe som vel også Størmer Steira (eller er det med bindestrek?) fikk startsnekt for ikke veldig lenge sida. (da hun veide for lite til at de mente det var forsvarlig å la henne konkurrere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All kudos til Bjørgen, men jeg tror ikke det kan regnes som normalt det hun spiser, med tanke på hvor mye hun trener :) Skulle jeg hatt samme kostholdet hadde jeg nok vært trill rund :)

...men samfunnet er fucked up indeed, er alt for få som er fornøyde med seg selv fordi media dikterer hva som er fint og ikke. Tror aldri vi kommer unna det, men håper at "fit is the new skinny" i alle fall gjør det til en sunnere kamp for de fleste.

Nå snakker jeg ikke om at selve matplanen hennes er "normalt" i den forstand at vi kunne også fulgt den uten å legge på oss. Nå snakker jeg mere om at hun ikke er redd for å spise litt smågodt iblant. Og fremhever også det at det er viktig å spise nok.

ang. det "Fit is the new skinny", så er det selvfølgelig flott at det er blitt inn med å trene. Men når det fortsatt er så kroppsfokusert at man trener kun for å se ut som disse "Fitspiration" jentene, da går det i en litt feilretning syns jeg. Man glemmer at man trener fordi man vil holde seg sunn og frisk. Dette fører til at man begynner å trene, men kutter heller ut mer mat, fordi man vil se resultater raskt. Mange av vennene mine begynte å trene styrke, men spiste ikke nok. De ble slappe å daffe og fikk ikke noe resultater. Jeg spurte dem "Akkurat hvorfor trener du?" Og alle og enhver svarte "Fordi jeg vil få synlige abs og sprettrumpe". Selvfølgelig så er det mange som greier å få i seg nok og lever livet og ser fantastisk ut og trener for å få en sunn og frisk kropp, men når tenåringsjenter begynner å trene seg halvt ihjel uten å spise nok fordi de er redde for å legge på seg kg, da syns jeg man mister gullverdien av å trene, helsa. "Healthy is the new beauty" er et ordtak jeg lever etter :)

Edit: Når jeg leste det nå ser jeg at det ble veldig "svart på hvitt" eller hva det nå kalles, men you see my point.. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste hele artikkelen i VG og likte selve artikkelen veldig godt. Mislikte derimot bildene sterkt. Blir feil å få fem jenter til å stå frem å fortelle om hvor fornøyde de er med kroppen sin, for å så redigere bildene så mye.... Litt redigering må alltid til, men er det mye og synlig blir det litt "hyklersk" i en slik sammenheng...:dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Bjørgen virker å være en herlig dame! Hun er enten saklig og analytisk, eller i strålende humør etter løpene, og virker å forstå viktigheten av å fremstå som en god rollemodell for de yngre. Jeg syns det er kjempeflott at hun er stolt av kroppen sin, en kropp jeg syns er utrolig veltrent og, beklager det noe merkverdige ordvalget, bøs. En skikkelig kruttønne av en dame og et eksempel til etterfølgelse.

3936168177.jpg

To flotte representanter for skiidrett i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...