Gå til innhold

Spiser dere 100% rent hele uka?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg passer på å få i meg næringsrik mat hver dag (kylling, laks, grønnsaker, frukt, poteter/ris, cottage cheese, egg osv.). De dagene jeg har lyst på sjokolade, is eller kaker så spiser jeg det :smug:. Noen ganger skjer det flere ganger i løpet av uka (denne uka har det bla. gått ned to b&j is, en hel sjokoladeplate og smågodt på ulike dager, namm :love:) , andre ganger ikke i det hele tatt. Tar det litt på feelingen og hører på kroppen og hodet :).Har ikke noe regler på hva jeg ikke kan spise og når, men merker jeg fungerer best på skole og trening med mye næringsrik mat i kosten til daglig (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..jeg forstår hva trådstarter mener...hehe:P

Jeg tror at mange sitt inntrykk her inne er at alle spiser bare ris,brokkoli og kylling/torsk hele tida og ikke unner seg noe i det hele tatt aldri...grunnen er fordi det er mange utøvere her som skal stille i konkurranser og da vil eneneste uplanlagt utskjeiing ødelegge for resultatet JA.

For oss normale folk som bare vil ha en bedre helse,se bedre ut,trener og slanker oss sånn helt gjennomsnittlig så er det lov å være litt mer moderat. Det vil gå saktere men hvis man skal tilnærmet leve nnormalt selv om man skal bli finere og sunnere så må amn bare være tolmodig.

Jeg har slanka meg i hundre år(føles det som) og trena i 11 år nå og jeg har aldri kuttet HELT ut dritt mat som en kaller det:P Altså jeg spiser ikke snop,kaker og kaloririk mat og sukkerholdig ting uten kontroll,eller helt uhemmet( siden 1990 da jeg enda var ganske liten og uviten og ikke brydde meg om hva maten inneholdt) fordi jeg vet hva som vil skje da hvis man overdriver til de grader...har man peiling på hva alt inneholder og ligger i balanse på kalorier så kan man spise mye drittmat i tillegg...hvis man ønsker d da...hehe..det er jo viktig for kroppen å få god næring også:)

..ikke bare vekta man må tenke på...en tynn perosn kan godt være som en feit perosn innvendig;)

Svaret på spm fra min side er Både ja og nei...jeg spiser rent og litt snuskete-men fremdeles mat jeg vil kalle sunn for kroppen min med næring kroppen kan ta opp.Men fitnessmat spiser jeg ikke hele tida- Jeg spiser snop på lørdager ,men jeg baker det inn i ukestotalen slik at jeg ikke mister underskuddet jeg har opparbeidet i løpet av uka...ergo må jeg spise litt minbdre hver dag eller noen få dager de andre dagene i uka for å få nok kcal igjen til å kose meg med for eksempel sjokolade...jeg velger ofte sukkerfritt også for å gjøre skaden litt mindre på en måte,men ejg spiser også helt vanlig smågodt noen ganger og burger og pizza kan jeg fitn lage meg midt i uka,det ekke så fali;) Mye proteiner i en god burger og spesielt hvis man tar mer kjøtt enn brød:whistle:,men det er fordi jeg liker det slik:)

Man må finne ut hva som funker for seg selv..noen tåler mer enn andre også ..jeg kan spise uante mengder mat og snop uten å legge på meg igrunn,men for resultater og vektnedgang igjen så ødelegges ting fort...så det er liksom litt valgets kvaler også..og kjenne seg selv,sin kropp...teste litt grenser er lurt med andre ord,hvis du har tid med tanke på resultater...for de kommer altså ikke like fort om du ikke spiser veldig rent...dette er noe som er en sannhet...men moderate resultater kommer mer og mer når man holder moderasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig igrunnen, frokost lunch/brunch + middag holder jeg clean som fann...nattmat og preworkout derimot går mye i å stappe fingre i nugatti/lage søøøøøøt te.

Med clean mener jeg ; bruker mager kesam, spiser ca 500g grønnsaker /med frukt og lite prosessert mat, helst kylling, fin kjøttdeig, laks, torsk, sei, ørret, BACON! (50kr KG #sweden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å unne seg noe godt nå og da er bare bra for psykisk glede. Vi blir glad når vi får noe vi har lyst på.(gjelder ikke bare mat)" det å være glad og ha det bra psykisk er kjempe viktig for helsa. Da lever man lengre

Har ikke noe trua på aldri unne seg noe man har lyst på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ;)

Hei!

Det jeg lurer på er om dere spiser sunt hele uka?

Nei, absolutt ikke!

Har dere totalforbud mot feks en sjokolade på en dag midt i uka?

Nei, hvis jeg "perser" fortjener jeg en påskjønnelse. Sjokolade funker fint til den oppgaven!

Nå som sommeren (snart)er her kan det friste litt med en softis eller lignende i god været! Hvor ille er det da om du spiser en is når du resten av dagen/uka spiser sunt?

Med mindre du skal stille på en scene og er svært nær konkurranse, gjør det neppe noe som helst. Det eneste det gjør, er å øke velværefaktoren. Hvis det medfører dårlig samvittighet, vil jeg at du ser over resten av livsstilen.

Vil det sette en demper for vektnedgangen/ fremgangen?

Det er neppe en softis i uka som tar knekken på verken vednedgang, framgang eller sommerform. Det er alt det andre arbeidet som legges ned i forhold til trening, kosthold, restitusjon og andre faktorer som avgjør.

Takker for svar

Bare hyggelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vell med balanse og velvære og gjøre. Jeg føler meg mere vell hvis jeg spiser rent, ala fisk,kjøtt grønnsaker. Syns ferdig mat er litt ekkelt sånn egentlig :p MEN Jeg drar og på besøk til venner og spiser det som serveres der, jeg kan bli med ut og ta en øl eller 2 av og til og er det lørdag og sønnen min er her så kan vi godt bestille en pizza fra peppes hvis det er det han vil. Tror litt på det at er hverdagen sunn så tåler man litt utskeielser AV OG TIL. Jeg gjør det og fordi jeg har hatt en tendens tidliger til å stappe i meg for mye hvis jeg først starter på det der...føles jo mye bedre i kroppen og i toppen hvis jeg spiser en gulrot enn om jeg spiser en kjekspakke liksom :p

Så unn deg en is på en varm lørdag og vær flink ellers så går det helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke paa en spesiell diett, men proever aa spise rrnedt mulig. Minst mulig kornvarer, lite juice og jeg har hatt godteristreik i 6-7 uker naa saa gaar i saafall i noe lavkarbo/sunne kaker, lettbrus om jeg skal ha brus i det hele tatt. Saa spiser jeg mest mulig groennsaker.

Jeg som er saa godteri/kake/ismoms synes det er hardt med godisstreik :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Nei. Og jeg anbefaler ingen av mine klienter å gjøre det heller. Det handler om det store bildet. Det er ikke noe "ren" eller "uren" mat.

Hva du spiser en gitt dag har lite å si, så lenge det store bildet er ivaretatt. Konteksten er ofte glemt, veldig synd at folk skal være blind på at kylling / brokkoli er eneste veien.

Når det er sagt:

Om du har søtsug, saltsug, matvaresug; da har du en ubalanse i kroppen som må håndteres. Dette har ingenting med ren / uren mat. Det har med at du spiser dårlig i det STORE bildet. F.eks du ikke spiser NOK, du spiser for lite salt, du spiser for lite magnesium, du spiser for lite omega-3 etc. Når kroppen har alle næringsemner din unike biokjemi krever for optimal vedlikehold og utvikling av kroppen, da vil du se hva det virkelig innebærerer å ha full kontroll over kroppen din.

Største fordelen her er selvsagt å se mat i et nytt lys; ren / uren eksisterer ikke. Det er noe som er skapt av uvitne mennesker som ikke har forståelse for kroppen.

Selvsagt skal man basere seg på næringsrike matvarer, men det har ingenting med ren/uren mat å gjøre. Det har bare med å tilføre kroppen det den skal ha. Det er ikke noe enten/eller - forstår ingen dette?

Det er ikke ENTEN kyllingfilet / brokkoli ELLER pizza / sjokolade - det er begge deler!

Det er selvsagt den helhetlige balansen som skaper resultatene du er ute etter. En kropp i helhetlig balanse:

- har masse overskudd

- sier fra når den trenger noe

- har ikke søtsug / saltsug eller noe annet om ikke du har unngått å spise over lengre tid - selv da sier den bare "seriøst, idiot, spis noe mat".

- Har ikke dropp i energi

- Kan fint gå uten mat i 6 timer uten at du blir "sulten" fordi du har fin metabolsk regulering og ikke en immobiliserende sult som gnager i roten av magen.

- Gjør at du lettere kan ta de bevisste valgene.

Når det kommer til alt som har med trening og kosthold er det tre prinsipper som må følges:

- Balanse

- Bevissthet

- Kunnskap

Du må spise NOK og variert NOK. Kombinert med dager hvor du gir blanke F.

Du må vite HVA du spiser. Det er ikke lov med rutine spising. F.eks samme frokost, lunsj, middag, kvelds. Du må vite hva du spiser og hvorfor du tok det valget. Rutiner gjør ting enkelt, men det fordummer deg og din hverdag kraftig.

Du må ha kunnskap for hvorfor du inntar en gitt matvare. Hvorfor tar jeg dette kosttilskuddet? Har jeg personlig sett at det har fungert, har jeg sett studiene som har verifisert effekten eller bare hørte jeg noen si det? Hvorfor spiser jeg brokkoli? Liker jeg brokkoli eller er det bare at det er sånn man spiser på diett?

Hilsen

Brokkoli-hater, ren-mat hver dag hater og glad i kake bluebear

images?q=tbn:ANd9GcTggIciG01CE1jK03q6-AQX6NZw7aYj4-ou6MoNOZTczK0KLURQvw

Jge er klar over at denne tråden er noe gammel, men jeg har en liten digresjon på lager. Jeg lurer på hva slags vitenskapelig grunn du står på når du sier at salt-, sukker- og matvaresug (?) kommer som følge av en ubalanse i kroppen? Med dette suget som konsekvens, nevner du som årsak:

- Lavt inntak av salt

- Lavt inntak av magnesium

- Lavt inntak av omega-3

Hva meg er bekjent, er ikke eksempelvis salt noe folk flest i Norge har mangel på?

Hilsen

Axel

Rnc3UzJO.jpeg

EDIT: For å svare på tråden: jeg drikker enten øl eller spiser is (ikke yoghurt-tull) hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jge er klar over at denne tråden er noe gammel, men jeg har en liten digresjon på lager. Jeg lurer på hva slags vitenskapelig grunn du står på når du sier at salt-, sukker- og matvaresug (?) kommer som følge av en ubalanse i kroppen? Med dette suget som konsekvens, nevner du som årsak:

- Lavt inntak av salt

- Lavt inntak av magnesium

- Lavt inntak av omega-3

Ideen til innlegget er inspirert fra boken Individual Biochemistry og tankene rundt metabolsk typing. Ikke ta alle eksempler altfor bokstavelig. Da jeg ofte tar tilfeldige eksempler for å gi et lite bilde av hva jeg mener, for enkelthetensskyld. Bør kanskje unngå det videre for å unngå forvirring.

Ikke meningen å gi et kort innlegg, men debatten blir litt lang om vi skal diskutere dette. Jeg vil helst holde tråden til mine tanker, også kan vi diskutere det som står i en annen tråd eller via PM? Ellers blir det fort litt rot i tråden.

Håper du forstår herr transaminering av alanin.

PS!

Det var ikke nødvendigvis en mangel på salt, men et sug etter noe salt, som kan forøvrig bety mye rart eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke noe over det. Honning får jeg i meg daglig(bruker litt i mat og i te). Utover det spiser jeg vel "rent", men har ikke lyst på noe i ukedagene. Hadde aldri tenkt over at en is eller noe villle ødelagt noe for meg på en onsdag.

I helgene så går det i litt soyasjokoaldeis/kokossorbe, mørk sjokolade, kanskje en kjærlighet på pinne, hjemmebakte kokosmel cookies/pannekake. Så tar vel egentlig ikke av da heller :p

Poenget var iallefall: uansett når jeg skulle putte i meg noe "urent" så er det ikke farlig så lenge en i det store og hele spiser suntog godt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...