Jump to content

sacrificetowin

Members
  • Content Count

    87
  • Joined

  • Last visited

  1. Metabolsk typing er et interessant tema, men per d.d. er det vel på sitt beste spekulativt. Full forståelse for og enig i at diskusjonen blir vel lang, og helt greit at vi kutter det her og tar resten på PM. Takk for boktips
  2. Jge er klar over at denne tråden er noe gammel, men jeg har en liten digresjon på lager. Jeg lurer på hva slags vitenskapelig grunn du står på når du sier at salt-, sukker- og matvaresug (?) kommer som følge av en ubalanse i kroppen? Med dette suget som konsekvens, nevner du som årsak: - Lavt inntak av salt - Lavt inntak av magnesium - Lavt inntak av omega-3 Hva meg er bekjent, er ikke eksempelvis salt noe folk flest i Norge har mangel på? Hilsen Axel EDIT: For å svare på tråden: jeg drikker enten øl eller spiser is (ikke yoghurt-tull) hver dag.
  3. Litt sjokolade, ellers syntetisk (typ godt og blandet)
  4. 9-10 timer har det blitt de siste ukene (eksamensperiode+fri), men vanligvis 7-8t
  5. Du kan godt gå på PSMF. Men jeg personlig mener du er for tynn. Dra på deg litt muskelmasse først med bra trening og bra spising.
  6. Det er stort sett proteiner fra animalske kilder (dvs. dyr) som er gunstig å få i seg for din del. Proteiner fra vegetabilske kilder (dvs. planter) har generelt ganske mye dårligere aminosyresammensetning enn proteiner fra dyreriket, og er derfor mindre hensiktsmessig å få i seg når det kommer til muskelbygging kontra animalsk protein. Eksempler på gode (alternative) proteinkilder som allerede er nevnt: - Egg - Melk - Fisk (selv om fisk går under 'kjøtt' hos meg) - Proteinpulver (isolater inneholder ikke noe, eller minimalt med laktose, og bør gå greit for melkeintolerante - eks. på produkt er "Protein < fancy navn > Isolate" eller MyoProtein 3kg) Ja, isolater er dyrt, men per gram protein blir det ofte billigere enn de billigste kjøttypene uansett. En grei huskeregel for å finne ut av om en matvare inneholder proteiner som er hensiktsmessig å få i seg, er å spørre seg selv om den er av animalsk opphav. Eks. proteinpulver kommer fra melk, melk kommer fra kua, kua er et dyr. Egg kommer fra høna, høna er et dyr. Fisk... er et dyr. Og så videre.
  7. Å sette seg referer til å kaste seg under stanga i frontbøy (som i full clean). Jeg vet at det da ikke er power clean lenger (for det er vel uten frontbøy), var ikke helt klar over begrepene da jeg startet tråden. Veldig mange bra tips her, skal få til dette i morgen
  8. Da handler det kanskjer mer om å sette seg litt bakover for min del? Har lange lårben, så hvis jeg skal slippe å gå rundt knærne må jeg enten sette meg bakpå, eller rette ut knærna mer. Men da får jeg ikke noe bendominant drag lenger? Er med på hele startposisjongreia. Jepp, det blir speedmark med hopp på så lette vekter som jeg er på nå. Har liksom ikke helt det behovet for å sette meg under stanga. Er det lurt å legge på mer kg? ^angående hoftebevegelsen så ja, er veldig klar over det. Men det henger kanskje litt sammen med at jeg ikke får til shruggingen heller, overlapper ikke hoftebevegelsen og shruggingen hverandre litt, altså at de skjer samtidig?
  9. Det er han som ikke får Oscar for beste regi på en av filmene
  10. Veldig lyst!!!!! Angående trapeziusnapping er det veldig interessant å høre at det finnes to "skoler" når det kommer til dette, veldig interessant. Hva foretrekker du? Har du noen formening om hva som er enklest å lære seg? Shrugging ser ut til å være noe jeg glemmer hver gang. Mangler veldig på eksplosivitet her Her er dagens, ikke så mye bedring: Andre reppen på film tre får jeg faktisk satt meg noe, men absolutt ikke bra nok.. Er klar over at det er dårlig vinkler, men det er litt vanskelig å få filmet på egenhånd, sjeldent jeg har med treningspartnere. Takk for at du tar deg tid Det settes veldig pris på!
  11. Skal få filmet neste økt og lagt ut. Som dere sier, så ser jeg at hos dyktige vektløftere, er overkroppen nesten i samme posisjon helt til stanga når hofta (før dette er det stort sett bare kneleddet som rettes ut). Utretting av hofteleddet skjer ikke (i stor grad) før stanga er ved hofta? Det er her jeg sliter, for jeg napper veldig med ryggen. Det er ved knærne og oppover jeg merker at stanga kommer litt for langt unna kroppen. Og dette kan jeg kanskje løse med å få til et mer bendominant drag, kontra rygg Merket jo også at alt føltes mer "riktig" så kjapt jeg fikk litt vekt på stanga enn med tom stang. 50kg er jo ikke mye i den forstand, men det stiller noe større krav til eksplosivitet enn det bare stanga gjør. Så jeg får prøve å forsiktig legge på litt mer kg så jeg får noe å sette meg under "Vanlige" cleans hos meg referer bare til cleans ja.
  12. Eleikoskivene er forbeholdt PT-sonen. Utenfor den er det 20kg som er de eneste skivene som er høye nok. Har tilgang på konkurranseskiver på et annet gym, men der er alt under 15kg i ustandardiserte størrelser. Grunnen til at jeg kjører fra kloss/heng, er at jeg synes det er noe enklere. Men har selvfølgelig et ønske om å lære meg fra gulvet, så det blir det fremover Satt meg bedre og fikk et mer bendominert drag fra bakken i dag, men jeg slitter fortsatt med å skyte hofte fremover. Sliter også litt med å holde stanga så nær kroppen som mulig. Får heller ikke satt meg under stanga, jeg hopper den heller rett opp på skuldrene. Er det dette som er power cleans? Forskjell på vanlig clean og powerclean? På olympiatoppen siden sider står det styrkevending/frivending, og da går jeg utifra at de mener det er det samme? Men det er jo ikke det? Jeg blir så absolutt ikke lei meg når du sier at det er noen småting Takk for råd!
  13. Veldig bra svar, masse takk! En generell oppvarming som det der er jo helt konge. Du har ganske rett i analysen av teknikken min (hehe), det jeg i praksis gjør er å dra stanga i hoftehøyde, hoppe, og så bruke momentet stanga får fra hoppet til å få den opp på skuldrene (kombinert med å sette meg selvfølgelig). Får ikke skutt hoftene fremover som Dimas i det hele tatt. Jeg har lange bein og kort torso, så jeg marker med noe mer utrettede bein enn andre, derfor setter jeg meg dårlig får jeg drar. Skal få satt meg bedre Jeg trenger absolutt ikke noen ekspert på cleans der jeg er nå Jeg har bare trent øvelsen i en uke, så nå føler jeg at nesten alt hjelper.
  14. Prøver å lære meg power cleans. Begynte med power pull fra heng for seks dager siden, og fikk til klønete hang cleans på slutten av økten. Nå begynner jeg å nærme meg mer og mer, mangler draget fra bakken, hoftebevegelsen og generelt det å være litt kjappere (har trent mest ifht. styrkeløft, så har blitt litt seig og treg). Sliter også litt med timingen når jeg skal under stanga, men det kommer seg for hver økt. Har cleanet 60kg fra bakken, men har bare film av 40 og 50kg. Er det noen som har noen tips??? Da tenker jeg spesielt på å få til å skyte hofta fremover. I draget fra bakken tror jeg det er mobilitet og eksplosivitet som er flaskehals. Fart kommer av seg selv, bare jeg får terpet mye på lette vekter og blir mer eksplosiv?
  15. Blå, Chandler typ http://www.championjerseys.us/pic/20123214531440842.jpg
×
×
  • Create New...