Gå til innhold

Spiser dere 100% rent hele uka?


Anbefalte innlegg

Lever etter en super diett kalt "I see food, I eat it". ca 70% av dagsinntaket av maten jeg spiser går til såkalte "sunne" matvarer som kyllingfilet, fisk, grønnsaker, poteter.. U name it. de siste 30% går til det jeg vil. Føler jeg for å stappe i meg en is eller to, kjører jeg på med like god samvittighet. Forstår det er en god del nå som prøver å stramme opp til sommeren, men man må huske å nyte litt god mat også! Kan spise en sjokoplate midt i uka uten dårlig samvittighet, og samtidig spise normalt resten av dagen. Det er ikke noe problem for meg. Hadde det heller blitt at jeg banket meg selv opp psykisk fordi jeg ikke greide å holde meg hadde nok ikke livskvaliteten min vært på topp, selv om jeg trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Nei, men sånn når det gjelder MAT, så spiser jeg som regel noe som er laget fra bunnen av. Unntak er av og til knekkebrød, halvstekte rundstykker, dolmiosaus, lomper osv. Og selvsagt sjokoaldemelk, yoghurt osv. Skal jeg ha sjokolade, ja så lager jg den ikke selv :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men sånn når det gjelder MAT, så spiser jeg som regel noe som er laget fra bunnen av. Unntak er av og til knekkebrød, halvstekte rundstykker, dolmiosaus, lomper osv. Og selvsagt sjokoaldemelk, yoghurt osv. Skal jeg ha sjokolade, ja så lager jg den ikke selv :p

Hva legger du egentlig i "noe som er laget fra bunnen av"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke ! Ser ikke helt poenget med å spise 100 % "clean "når man kan spise mer fritt, men samtidig oppnå samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Og jeg anbefaler ingen av mine klienter å gjøre det heller. Det handler om det store bildet. Det er ikke noe "ren" eller "uren" mat.

Hva du spiser en gitt dag har lite å si, så lenge det store bildet er ivaretatt. Konteksten er ofte glemt, veldig synd at folk skal være blind på at kylling / brokkoli er eneste veien.

Når det er sagt:

Om du har søtsug, saltsug, matvaresug; da har du en ubalanse i kroppen som må håndteres. Dette har ingenting med ren / uren mat. Det har med at du spiser dårlig i det STORE bildet. F.eks du ikke spiser NOK, du spiser for lite salt, du spiser for lite magnesium, du spiser for lite omega-3 etc. Når kroppen har alle næringsemner din unike biokjemi krever for optimal vedlikehold og utvikling av kroppen, da vil du se hva det virkelig innebærerer å ha full kontroll over kroppen din.

Største fordelen her er selvsagt å se mat i et nytt lys; ren / uren eksisterer ikke. Det er noe som er skapt av uvitne mennesker som ikke har forståelse for kroppen.

Selvsagt skal man basere seg på næringsrike matvarer, men det har ingenting med ren/uren mat å gjøre. Det har bare med å tilføre kroppen det den skal ha. Det er ikke noe enten/eller - forstår ingen dette?

Det er ikke ENTEN kyllingfilet / brokkoli ELLER pizza / sjokolade - det er begge deler!

Det er selvsagt den helhetlige balansen som skaper resultatene du er ute etter. En kropp i helhetlig balanse:

- har masse overskudd

- sier fra når den trenger noe

- har ikke søtsug / saltsug eller noe annet om ikke du har unngått å spise over lengre tid - selv da sier den bare "seriøst, idiot, spis noe mat".

- Har ikke dropp i energi

- Kan fint gå uten mat i 6 timer uten at du blir "sulten" fordi du har fin metabolsk regulering og ikke en immobiliserende sult som gnager i roten av magen.

- Gjør at du lettere kan ta de bevisste valgene.

Når det kommer til alt som har med trening og kosthold er det tre prinsipper som må følges:

- Balanse

- Bevissthet

- Kunnskap

Du må spise NOK og variert NOK. Kombinert med dager hvor du gir blanke F.

Du må vite HVA du spiser. Det er ikke lov med rutine spising. F.eks samme frokost, lunsj, middag, kvelds. Du må vite hva du spiser og hvorfor du tok det valget. Rutiner gjør ting enkelt, men det fordummer deg og din hverdag kraftig.

Du må ha kunnskap for hvorfor du inntar en gitt matvare. Hvorfor tar jeg dette kosttilskuddet? Har jeg personlig sett at det har fungert, har jeg sett studiene som har verifisert effekten eller bare hørte jeg noen si det? Hvorfor spiser jeg brokkoli? Liker jeg brokkoli eller er det bare at det er sånn man spiser på diett?

Hilsen

Brokkoli-hater, ren-mat hver dag hater og glad i kake bluebear

images?q=tbn:ANd9GcTggIciG01CE1jK03q6-AQX6NZw7aYj4-ou6MoNOZTczK0KLURQvw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange sier her så rent/urent begrepet litt småtullete. Handler vel om å få i seg nok næringsstoffer og ha et kosthold som er bra for deg.

Forøvrig så om du kan unne deg "noe godt" midt i uka spiller jo rolle på "hvem du er "(fysisk sett). Har du behov for å gå ned i vekt og at en softis ofte ender i 5 softiser på en uke så er det vel kanskje ikke så lurt.

Er man derimot normalvektig og vil stramme opp litt så skal det ikke ha noe betydning. Alt er relativt i forhold til hva du putter i deg resten av uken.

Jeg er på en måte "skrekkeksempel på at man kan unne seg "noe godt". Det siste halvåret har jeg vært på fylla hver helg så og si, og jeg er i den beste formen noensinne. Er veldig fornøyd med kroppen og meg selv. Om jeg hadde droppet å dra den så langt når jeg skal unne meg noe, så kan det hende at jeg hadde vært i enda bedre form. Men jeg er 20 år, og kommer nok (forhåpentligvis) til å leve et langt liv. Så at jeg faktisk unner meg litt synes jeg ikke gjør noe så lenge det ikke går utover kroppen på en negativ måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...