Gå til innhold

Ditt beste eksamenstips?


jallajalla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg har det funket best å begynne å lese 1t før leggetid dagen før eksamen (får sånn "MÅ" huske alt, og man har nettopp lest det når eksamen er så det er lettere å finne i arkivet). MEN om det funker for andre er jo en helt annen sak :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som flere andre også har skrevet; EKSAMENSOPPGAVER.

spesielt hvis man har et fag som f.eks de jeg har på BI nå (matte og statistikk). bøkene er styggdårlige, og forelesningene er kjeeeedelige.

hvis det er hjemmeeksamen har jeg stort sett alltid fulgt følgende prosedyre:

- hvis den har et tema: les oppgaven nøye. "Hva spør de egentlig etter?"

- skriv kort disposisjon (skal bare inneholde de viktigste tingene som du kommer på med en gang), samt bestem deg for en overordnet innfallsvinkel.

- legg fra deg hele greia

- dersom mulig, grav frem et par-tre kilder som er uenige med hverandre og noter ned hovedargumentene (protip: drøfting = sensor får boner med en gang)

- gå tilbake, sjekk om du trenger å endre noe på disposisjonen. spør deg også: "why should anyone want to read this?" Hvis du ikke klarer å rettferdiggjøre det for deg selv, begynn på nytt.

- dropp innledning, begynn rett på selve oppgaven. skriv generelt --> gradvis mer spesifikt

- krydre med mer eller mindre relevante kildehenvisninger (jeg personlig har også en svakhet for fotnoter)

- skriv drøftingsdelen (sjekk om det er forventet at du skal ta stilling til noe selv, eller bare sette påstandene opp mot hverandre)

- les det du har skrevet.

- skriv tentativ konklusjon og innledning

- la oppgaven ligge minimum over natta. les den, og sjekk om du selv synes ting henger sammen.

- endre det som virker rart (f.eks ofte at man oppdager rare hopp i argumentasjonen)

- lever oppgave, og feire begivenheten med en kald pils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det funket best å begynne å lese 1t før leggetid dagen før eksamen (får sånn "MÅ" huske alt, og man har nettopp lest det når eksamen er så det er lettere å finne i arkivet). MEN om det funker for andre er jo en helt annen sak :p

Dette funker bare mega fett. Helst når man er litt trøtt, så leser man igjennom sammendraget av et kapittel så høyt man kan inne i hodet sitt. Så legger man seg på puta, sovner og prøver å huske det så fort du våkner om morgenen.

Alt virker bare klart, går liksom ikke å få noen forsyrrelser på ca 8 timer når man sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk pomodoro metoden når du arbeider.

Les høyt for deg selv.

Tegn tankekart og skjematisk fremstilling av det du studerer.

Les gjennom hele året og ta notater av de mest sentrale delene.

Til eksamen ser du igjennom notatene dine og markerer med tusj det som enda ikke har satt seg helt.

På neste gjennomlesning ser du bare på det du har markert. Marker det som fortsaatt ikke har satt seg med en tusj som har en annen farge.

Les igjennom en gang til.

Bruk mnemonics for listepugging.

Bruk flashcards til eks. Kjemiske strukturer og definisjoner.

Lær bort alt til noen andre, eller be noen om å høre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det funket best å begynne å lese 1t før leggetid dagen før eksamen (får sånn "MÅ" huske alt, og man har nettopp lest det når eksamen er så det er lettere å finne i arkivet). MEN om det funker for andre er jo en helt annen sak :p

Dette funker bare mega fett. Helst når man er litt trøtt, så leser man igjennom sammendraget av et kapittel så høyt man kan inne i hodet sitt. Så legger man seg på puta, sovner og prøver å huske det så fort du våkner om morgenen.

Alt virker bare klart, går liksom ikke å få noen forsyrrelser på ca 8 timer når man sover.

Sier meg enig her altså. Så mitt tips ville og vært: Les alt du føler du enda ikke kan, rett før du skal legge deg. Sitter omtrent som støpt i skallen når man våkner. Magisk. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funker bare mega fett. Helst når man er litt trøtt, så leser man igjennom sammendraget av et kapittel så høyt man kan inne i hodet sitt. Så legger man seg på puta, sovner og prøver å huske det så fort du våkner om morgenen.

Alt virker bare klart, går liksom ikke å få noen forsyrrelser på ca 8 timer når man sover.

Hvis dette var en ironisk kommentar, så har jeg altså ikke rukket å sove når jeg har utført denne strategien. Så jeg har hatt det jeg har lest 100% på hjernen fordi jeg også har lest mens jeg gikk til skolen. Har man klisterhjerne fungerer det helt fint, men kanskje ikke så bra for alle som ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riv ut kontakten fra modemet til nettet, klipp over antennekabelen til tv'n, gjem alle filmer et sted du aldri vil huske hvor du la dem, eller la noen andre gjøre det, kast mobilladderen, ta ut batteriet av mobilen og grave det ned en lur plass, ring strømselskapet og be dem kutte strømmen for noe dager, kjøp deg stormkjøkken og lag maten der, kjøp inn stearinlys.

Har du et aggregat på lur, så kvitt deg med denne.

Sånn, da var du helt koblet ut av kontakten med omverdenen og kan fokusere på eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips. :-) Forøvrig mest regnefag på meg også.

Men:

- Jobbet med pensum og øvningsoppgaver gjennom semesteret.

- Jobber meg gjennom eksamensoppgaver nu - stikkord på ting æ e usikker på.

- Setter meg inn i det æ e usikker på.

- Noe som jeg sliter med å huske? Kan være en definisjon med tall eksempel, så lager æ eksempel og forklaring på lapper, og pugger pugger.

- Sitter på eksamen i vente på at klokken slår 09. Pugger - så snart startskuddet går, så skriver æ ned det æ har pugga:

Good luck alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...