Gå til innhold

Ditt beste eksamenstips?


jallajalla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mental innstilling har alt å si. Havner man i negativ tankespiral kan dette ofte påvirke resten av eksamensarbeidet. Med andre ord, vit hva du er sterk på og hva du er svak på. Deretter legger du fokuset på at dette er noe du ønsker å lære om fordi du blir god på det, ikke fordi du må ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ha oversikt og forståelse for hva faget handler om og hva som er fokusområder (det handler om å klare å dra ut essensen av faget)

- Løs gamle eksamensoppgaver

- Skriv oppsummeringer av hvert emne og fyll inn med detaljer etterhvert som de større linjene sitter godt

- Skal man ha toppkarakter på detaljene sitte, men ikke gå deg vill i å forsøke og pugge småting som kanskje ikke er så relevante, slik at du ender med å miste oversikten over hva som egentlig er viktig

- Les og bli godt kjent med læreplanmålene!!! Noter/sorter gjerne stoffet etter disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iferd med å fullføre mitt siste år som siv-ing student ved NTNU, og mitt beste eksamenstips er, i motsetning til hva mange gjør, og lese gjennom eksamensoppgaver først. To grunnen (som funker for meg):

Jeg får såpass noia, at jeg leser som en gal etterpå

Når jeg leser, så søker jeg etter stoff og svar i eksamensoppgavene. Jeg leser mye bedre når jeg aktivt leter etter informasjon, enn når jeg bare leser. Du klarer å skille ut eksamensrelevant stoff mens du leser fordi du vet hva de spør om i eksamnene.

Evt så syns jeg å lese lærebøker fra perm til perm er den mest utbredte og dårlige eksamensleseteknikken. Gjør oppgaver, les notater, se igjennom forelesningsfoiler og bruk boken som oppslagsverk på alt du ikke er 100% sikker på. Mange lærebøker blir skrevet av professorer som får betalt pr side, og derfor kan det forekomme mye tørrsnakk. Noe som kan være demotiverende fordi du kan lese mye, men føle at du sitter igjen med lite informasjon. Ved å bruke boken som oppslagsverk unngår du veldig mye av dette, og du finner fortere frem til god informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG en annenting: Dette er sikkert individuelt, men å lese dagen før, når man er litt grepet av panikk, funker som bare det! Utrolig hva man kan klare lære seg dagen før en eksamen.

Såklart bør du ikke legge opp til dette, og begynne lesingen i god tid, og lese jevnt osv osv.. bla bla bla, men min erfaring er:

Ikke undervurder siste dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- les alt pensum, og noter underveis.

- gjør alle oppgavene i oppgaveboka(hvis man har det)

- gjør gamle eksamensoppgaver, og da finner man ut hvilke kapitel man siter mest med.

- gå igjennom de vanskeilgste kapitlene igjen.

- møt opp på eksamen, hopp over oppgaver du ikke får til med det første, gjør ferdig de du vet du får til, så gå tilbake på de oppgavene som var vanskeligst.

Dette som funker for meg iallefall, men har bare studert spåk, matte og fysikk så veit ikke hvordan man burde lese til en historie eksamen f.eks.

Oi oi, den der fungerer ikke på alle studier. Dette året har jeg klart å lest det meste av pensum, men hadde jeg måtte notert samtidig hadde det aldri i livet fungert. :eek:

- Gjør gamle eksamensoppgaver

- Delta på kollokvier - om man diskuterer stoffet med andre og må forklare det for andre sitter det mye bedre fast

- Ikke les dagen før eksamen. Kan gjerne gå på jobb, eller se en film og slappe av - men IKKE les til eksamen! Kan du ikke stoffet til nå kan du bare gi deg. I tillegg ender en gjerne opp med et alt for stort fokus på det man leste akkurat den dagen, og det er kjipt.

Selv slutter jeg å lese til eksamen ca. en uke før, da føler jeg slaget allerede er tapt, og bruker den siste uken til ingen verdens ting. Eventuelt bruker jeg en time på å lese over de mest relevante dommene et par dager før eksamen, men ellers... neh. Screwed anyways. (Neida, har gått overraskende bra så langt!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG en annenting: Dette er sikkert individuelt, men å lese dagen før, når man er litt grepet av panikk, funker som bare det! Utrolig hva man kan klare lære seg dagen før en eksamen.

Haha, livet på gløshaugen. Før jul i fjor lærte jeg egentlig alt jeg kunne i det ene faget løpet av det siste døgnet før eksamen. Men fikk D, så det er vel i grunn ikke å anbefale.

Skulle prøve å bidra med noe, men innså at etter to år som student har jeg fremdeles ikke peiling på hvordan det er lurt å angripe eksamen. Hmm. Kanskje ikke rart jeg synes eksamensperioden er vanskelig after all.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som psykologistudent kan jeg gi noen av mine tips.

- Tenk visuelt. Spesielt hvis du skal huske mye forskjellig (årstall, terminologi etc.). Lag historier i hodet, eller syke objekter inne i forskjellige rom i et hus du kjenner godt (f.eks.).

- Som nevnt, gjør tidligere eksamensoppgaver - det er mye mer effektivt enn å bare lese. Optimalt sett hvis du leser og går på forelesninger, så lærer du betraktelig bedre av å diskutere med andre i tillegg til å gjøre oppgaver.

- Bruk de siste dagene på å lage tankekart og se hvor mye du husker med noen par ord som utgangspunkt. Les gjennom samme tankekart om morgenen.

- Fruktsukker + koffein er veldig bra under eksamen. Kaffe + rosiner, eller rett og slett bare Red Bull.

- Sov godt natten før og vær positiv, et lett forhold til eksamen er mye bedre enn nervøsitet. Stress kan blokkere mye informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig lyst på AD/HD-medisin :whistle:

Det funks som bare det for meg før jul(nettop bynt på) men nå så er det ikke så mye piff i ritalinen.. Men jeg har adhd da, veit ikke hvordan det funker på "vanlige" folk^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å finne ut av pensum, se på hva som har vært viktigst i innleveringer. Kommuniserer godt med lærere, da får man mye gratis. Ellers er det viktig å skrive mye for min del, ikke bare sitte og lese. Ellers må man slappe av kvelden før, ikke jobbe for sent utover natta. Nok søvn er alfa og omega for meg!

Nest siste eksamen på lærerstudiet for min del i morgen! Norsk 2 skriftlig, spent! Siste eksamen på mandag, matematikk 2! Mandag er jeg forhåpentligvis ferdig utdannet adjunkt! Uæææ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde til eksamen idag, var å "poppe" 1 uskyldig koffeintablett kl 16.30 - kl 03.00 ble den igangsatt i kroppen min... Hvilket vil si at jeg leste hele natten og husker ikke hva jeg skrev for noe på eksamen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få overblikk over hva som er hovedmålene i faget, altså de viktigste emnene. På en eksamen så er det lurt å ta et overblikk over hele oppgaven, slik at tiden blir disponert riktig. Løs en annen oppgave først dersom man står litt fast. Plutselig kommer det man har glemt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Les gamle eksamenssett. Innse manglende kunnskap.

2. Tilegne seg kunnskapen som behøves for å løse eksamen.

3. Åpne neste eksamenssett. Gjenta 1 og 2.

4. Les som en idiot dagen før eksamen.

5. Ikke ta med masse greier til eksamen. Du somler bra mye om du bruker all tiden, som betyr at du går uten mat og drikke maks 5 timer. Du trenger ikke 2 Red-Bull, en pose smågodt, fire brødskiver og tre liter vann for å overleve 5 timer. Du har eksamen, du skal ikke vise hvor mye du kan spise på kortest mulig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...