Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Husker ikke hvor jeg leste det, men de fleste menn er udugelig til å passe små babyer, og stresser dem ihjel, så uten dere hadde det nok gått enda verre.

Tror nok det er riktig det du har lest. Antallet shaken baby's syndrome hadde jo gått i taket om ikke kvinner hadde eksistert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvem sier at kvinnen må prioritere familielivet noe mer enn hva menn må? Bør det ikke stilles like store krav til begge kjønn uten at det går på bekostning av den ene? Å bære fram et barn er en prosess som to personer bidrar med, noen mer enn den andre. Det er allikevel begges forbanna plikt å forsørge for ungen. Om jeg vil få meg en høyt lønnet lederstilling, så kan jeg vel gjøre det, og allikevel få barn? Jeg ser ikke at det er et problem. Det er ingen tvil om at lavtlønnede yrker er kvinnedominerte. Men hvorfor velger kvinner lavtlønnet arbeid? Fysikk? Javel? Såvidt jeg vet er advokatstillinger en av de jobbene som gir mest lønn. Det er vel ikke fysisk krevende? Men man må jo ha en gnist og et pågangsmot for å jobbe som advokat, ingen tvil om det.

2) Mannen jobber fulltid + kvinnen jobber deltid = kvinnen gjør mer i hjemmet. Helt naturlig det...

Mannen jobber fulltid + kvinnen jobber fulltid = begge har ansvar for husarbeid og barn...

Den påstanden om at det henger igjen fra gammelt av er et oppbrukt argument... Kvinner har fått en mye bedre stilling i samfunnet nå og har større friheter nå enn før. Med frihet kommer også ansvar. At flertallet av kvinner gjør mer husarbeid henger vel sammen med at flesteparten jobber deltid. Jeg gikk glipp av de to linkene dine?

3) Det fins horer. Det fins mannehorer. Det fins eldre menn som liker yngre thailandske damer. Det fins yngre kvinner som liker å leve luksuslivet sammen med sin 50 år eldre partner. La nå folk være folk.

1. Det er ingen som sier det, men det er slik kvinner velger. Jeg ønsker selv en høytlønnet jobb og barn, og jeg mener at jeg kan klare det. Grunnen til at kvinner velger slik har med prioriteringer. Det er en større belastning om begge skal ha høytlønnede yrker og ha et familieliv. Det er tidskrevende med høytlønnet arbeid. En advokat jobbet ekstremt mange timer i uka. Da er det ikke alle som klarer å prioritere det og familieliv. Det er en grunn til at kvinner velger lavtlønnede yrker. Betyr ikke at ALLE gjør det, men en stor del gjør det.

2. Ja, selvfølgelig henger dette med at kvinnen gjør mest husarbeid med at hun jobber deltid. Det er det jeg prøver å poengtere. Men de som jobber fulltid begge to behøver ikke det være slik at det er delt likt mellom plikter, det er forskjellig fra parforhold til parforhold. Og der henger det nok litt igjen fra gammelt av. Tross alt ikke så mange år siden det ikke var normalt at kvinnen var i arbeid. Som jeg videre påpeker så er dette i endring, slik at nyere parforhold hvor begge jobber fulltid deler sikkert mer enn det eldre parforhold gjør (hvis du skjønner poenget mitt). Linkene: Kvinnene gjør fremdeles mest av husarbeidet - DN.no

Verdien av ulønnet husholdsarbeid - SSB

3.Sier ikke noe annet enn det du sier. Lar folk få drive med det de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Kvinner flest velger da å gå inn i lavtlønnede yrker, mens de samtidig skriker ut om mer likestilling i arbeidsmarkedet. Nå er det sånn at ikke alle jobber kan være lønnet likt. Noen jobber er bedre betalt enn andre, og dette har sammenheng med for eksempel antall år utdannelse. Hvorfor skal ikke kvinner kunne prioritere å følge sine egne drømmer og ambisjoner, slik som menn? Ok, så prioriterer kvinner for eksempel å få barn og mener derfor at de må ofre utdannelse og yrke av den grunn. Da tar de et valg... Men de kunne også valgt annerledes. Om begge parter har høy utdannelse og dårlig tid, hvorfor få barn da? Begge er uansett ansvarlige når man først får barn (med mindre ene part ender opp alene med barnet). Høytlønnet arbeid innebærer ikke nødvendigvis at man må jobbe overtid hver eneste uke. Man kan ha høy lønn og allikevel jobbe til ordinære tider.

2) De linkene sier ikke noe om hvorfor kvinner gjør mer husarbeid enn menn, de bare fastslår at kvinner gjør det. Det sier meg egentlig ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden i korte trekk

Avsporing > glimrende debatt > rock entrer og det blir show og popcornstemning > kvinnene kontrer Mr Alpha med urkjedelige innlegg som ingen gidder å lese > linjemannen er like soft som alltid > luvstruck er det største failtrollet > McBain entrer og det lukter enda mer Alpha.

Og ikke steng tråden. Denne tråden hevet FB med ett hakk.

Popcorn-.4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel artikkelen er 14 år gammel. Så den er nok ikke relevant lenger. Uansett så kan det være greit å vise til ekte tall.

Og du viser til dette datingmagasinet hele tiden, uten linking. Du går for god fot for at dette er forskning som er sikker. Jeg viser til tall fra ssb og NOVA. Disse underbygger ikke ditt argument.

Og at barnløse kvinner ønsker å jobbe deltid er vel fordi de ikke vil jobbe heltid. Det får være dems problem. Jeg snakker om de som HAR barn.

Livet som jente på byen er ikke så pent som du tegner det, dessverre. Og når du ikke er jente så burde du vel ikke uttale deg om det. Jeg uttaler meg ikke om det å være gutt (eller deg forsåvidt) på byen fordi jeg ikke vet hvordan det er. Det er en fordel å ha kunnskap før man uttaler seg.

Hvem er det som sier at ALLE kvinner ønsker å ha et samfunn uten disiplin og skolegang uten straff? Det er mange menn som driver med det tullet der også. Så ikke skjær alle over kam!

Erfaring =/= Kunnskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Kvinner flest velger da å gå inn i lavtlønnede yrker, mens de samtidig skriker ut om mer likestilling i arbeidsmarkedet. Nå er det sånn at ikke alle jobber kan være lønnet likt. Noen jobber er bedre betalt enn andre, og dette har sammenheng med for eksempel antall år utdannelse. Hvorfor skal ikke kvinner kunne prioritere å følge sine egne drømmer og ambisjoner, slik som menn? Ok, så prioriterer kvinner for eksempel å få barn og mener derfor at de må ofre utdannelse og yrke av den grunn. Da tar de et valg... Men de kunne også valgt annerledes. Om begge parter har høy utdannelse og dårlig tid, hvorfor få barn da? Begge er uansett ansvarlige når man først får barn (med mindre ene part ender opp alene med barnet). Høytlønnet arbeid innebærer ikke nødvendigvis at man må jobbe overtid hver eneste uke. Man kan ha høy lønn og allikevel jobbe til ordinære tider.

2) De linkene sier ikke noe om hvorfor kvinner gjør mer husarbeid enn menn, de bare fastslår at kvinner gjør det. Det sier meg egentlig ingenting.

1. Det er vanskelig å kombinere barn og jobb om begge er i høyt lønnet arbeid, det betyr ikke alltid overtid, men det betyr heller ikke like stor mulighet for fritid. Og da til familieprioritering. Alle må ikke ha barn, men har man ønske om barn så er det jo kjedelig at man ikke kan ha en høyt lønnet jobb fordi det faktisk er for krevende når man har barn. Dette er veldig individuelt fra hver enkelt om en klarer det. Så joda kvinnen kan prioritere drømmer og ambisjoner, det er bare ikke like lett å kunne kombinere det med barn. Og det er nok derfor mange kvinner prioritere/har prioritert lavtlønnet arbeid. Dette er forsåvidt i endring, noe som jeg har påpekt under hele diskusjonen. Flere og flere kvinner velger lengre utdannelse. Det de derimot sliter med er å kunne kjempe likt med mannen når det gjelder lederstillinger. Det er fortsatt flere menn som får de.

I tillegg skal det påpekes at en annen grunn til at kvinner velger lavtlønnede yrker har med interesser å gjøre. Kvinner har interesser for yrker med lav lønn, menn med høy lønn. Det er mange faktorer som gjør at kvinnen velger lavt lønnet arbeid og menn høyt lønnet.

2. Ja, det er det diskusjonen har handlet om. At kvinner faktisk gjør mer husarbeid enn menn. Grunnen til at de gjør det er jo fordi de velger delttidsstillinger og noe fordi det faktisk sitter igjen fra gammelt av (Selv om dette er mer og mer utgående. Det er bare å ta en titt på unge mødre på fem så får du det begrunnet. Eller bare se på hvor mange menn her i diskusjonen som har et slikt syn). Ser ikke så mange andre grunner til det. Noen liker det sikkert også.

Men diskusjonen gikk hovedsaklig ut på hvem som gjorde husarbeid. Ikke hvorfor :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...