Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Det er ikke kverulering, du kommer med et argumentet som er basert på et premiss som(etter min mening) ikke stemmer. Man kan fint ha mye å bidra med i en diskusjon selv om man ikke har erfart situasjonen fra en spesiell vinkel selv. Etter din logikk er de eneste som bør uttale seg om voldtektssaker voldtektsofre, da de er de eneste som har opplevd det selv. Jeg antar du ikke er uenig i at mange andre kan ha gode innspill her, som f.eks. politiet?

Poenget mitt til han er at han PÅSTÅR at jenter har det virkelig så mye lettere enn gutter. Man kan tenke seg at jenter har det lettere, men man kan ikke påstå at de har det lettere. Det må man selv erfare.

Slik som at man kan tenke seg hvor forferdelige et voldtektsofre har det, men man kan ikke påstå som om man har erfaring fra det hvordan de har det. Skjønner du hva jeg mener?

Jeg mener ikke at man ikke kan diskutere hvordan jenter har det, men fra en gutt sin side så må det komme fra en tenkt posisjon og ikke som en erfart posisjon.

Poenget mitt med hans syn er at alle jenter har det så mye lettere og det er en påstand han ikke kan underbygge pga erfaring. Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget mitt til han er at han PÅSTÅR at jenter har det virkelig så mye lettere enn gutter. Man kan tenke seg at jenter har det lettere, men man kan ikke påstå at de har det lettere. Det må man selv erfare.

Slik som at man kan tenke seg hvor forferdelige et voldtektsofre har det, men man kan ikke påstå som om man har erfaring fra det hvordan de har det. Skjønner du hva jeg mener?

Jeg mener ikke at man ikke kan diskutere hvordan jenter har det, men fra en gutt sin side så må det komme fra en tenkt posisjon og ikke som en erfart posisjon.

Poenget mitt med hans syn er at alle jenter har det så mye lettere og det er en påstand han ikke kan underbygge pga erfaring. Skjønner du?

Jeg ser poenget ditt, men han kommer med konkrete eksempler på det han mener er forskjellsbehandling, f.eks. at jenter kommer før i dokøene - dette er jo ikke noe som må emosjonelt oppleves, ser du poenget mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, men han kommer med konkrete eksempler på det han mener er forskjellsbehandling, f.eks. at jenter kommer før i dokøene - dette er jo ikke noe som må emosjonelt oppleves, ser du poenget mitt?

Jeg ser poenget ditt, og jeg mener ikke at kvinner ikke opplever det slik. Ja, selvfølgelig har vi noen fordeler av og til. Men det er ikke alle jenter som opplever det slik. Og vi opplever også negative sider. Det er det som er poenget.

Det virker som om det er rosenrødt å være kvinne på byen når det faktisk ikke alltid er det, på måten han legger det frem på. Og at alle kvinner har det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Groenhaug og andre lett oppskjørtede kvinner, bruksanvisningen til Rock ble postet i en annen tråd og ser sånn ut:

Det er ikke alle her som har kjent Rock i 10 år, så tillat meg å presisere et og annet angående hvordan Rock skal leses. For det første kalles hans teoretiseringer og postulater for "rockstats" og "rockfacts". Disse har lenge hatt en egen (og høy!) status på fitnessprat-forumet feks. Rock er ikke ment å tolkes ordrett. Tenk på hans skriverier som et maleri. Det kan være abstrakt, ekspresjonistisk, symbolsk og fargerikt. Når Rock skriver er det som om han maler et mesterverk. Man skal la seg forføre av virkemidlene og la stemningen og essensen synke inn i seg. Mange blir provosert, men det skyldes at bak spissformuleringer, arketyper og overdrivelser ligger alltid en kjerne av sannhet. Bare vent til dere ser ham beskrive stereotypen: "passivaggressiv hersketeknikksforumdomina" og ikke minst den sagnomsuste "sosialpedagogen".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Personligheten er jo helt sentral. Williams sier det svært godt fra 00.30 og utover hvorfor personlighet og eventuelle skavanker er viktig (slik jeg ser det)

2. Normalvektig jenter med fokus på en sunn livstil er som regel hot.

3. Strong is the new skinny? Syns det utrolig flott med jenter som kan dra til litt på styrkerommet. Muskeldefinisjon er veldig pent på jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Groenhaug, du snakker mye om likestilling og hvordan den ikke kan bli oppnådd. Jeg er litt nysgjerrig på hva du legger i likestilling og hvordan det skal se ut før du er fornøyd? Siden vi alle er enig i at det er lik lønn for likt arbeid(?), er det slik at det skal være lik lønn for ulikt arbeid, hvor hjemmeværende kvinner og kvinner som selv velger deltid og fravær av ansvar skal premieres med en lønn som syner menn som har ofret alt annet i livet for karrieren sin? Jeg lurer på hva slags løsning du presenterer. Dersom det ikke kan bli likestilling fordi kvinner har livmor og menn ikke har det så er hele likestillingsgreien deterministisk og derfor meningsløs å forsøke å regulere eller engang diskutere, da må den bare legges død - hvorfor diskutere/regulere noe man ikke kan forandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorenhaug - Jeg har en kamerat som fikk 125kr timen for å ringe rundt for SSB, som oftest ringte han bare meg da nummeret ikke ble registrert og vi snakket tull og tøys imens han haket av noen svarsalternativer.

Så for meg er det ingen logikk bak SSB, det er ikke noe jeg kan forholde meg til.

Så jeg forholder meg heller til Harvard og dropper SSB og "ringerunden".

Du har fremdeles ikke kommentert om hva du synes om at likestillingskommiteen kaster to forskjellige rapporter i søppelet fordi de viser at kvinner med og uten barn tjener mer enn menn da de sykemelder seg oftere og får mer penger for mindre jobb....det er veldig spesielt å bare overse det.

Selvfølgelig vil jeg bruke min egen erfaring da det er noe som skjer svært ofte, idag var jeg ute med en som er ganske mye større enn meg og han ville danse og kose seg og da stod jenter rundt han overalt og pekte og lo og "æsjet" seg høyt.

Jeg kunne ikke se noen gutter stå å gjøre narr av de jentene og de gangene jeg har sett gutter plage jenter offentlighet har jeg selv med glede stoppet dem.

Heldigvis er min venn en rolig type og han bare rister på hodet og sier sånn er norske jenter, ingenting vi kan gjøre med det, mens jeg må innrømme at jeg tar meg litt mer nær av det.

Jeg tror helt ærlig at norske menn og norsk kvinner ikke tåler hverandre mer og denne generasjonen vi ser nå i midten og slutten av 20årene er den siste generasjonen som består av helnorske kjærestepar, jeg spiller rugby og ligaen består av flere 100 rugbyspillere som har kommet til Norge med sine norske kjærester, samt trenger du ikke å se mye rundt deg for å se norske jenter med utenlandske menn hånd i hånd.

Det er kjønnskrig i Norge og med god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Groenhaug og andre lett oppskjørtede kvinner, bruksanvisningen til Rock ble postet i en annen tråd og ser sånn ut:

Og med det tror du at han enkelt skal få komme med sine argumenter uten å bli motargumentert? Det er ikke slik verden fungerer lenger. Når hitler levde, jepp, ikke så mange som sa han i mot heller. Men vi har da lært siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenhaug, du snakker mye om likestilling og hvordan den ikke kan bli oppnådd. Jeg er litt nysgjerrig på hva du legger i likestilling og hvordan det skal se ut før du er fornøyd? Siden vi alle er enig i at det er lik lønn for likt arbeid(?), er det slik at det skal være lik lønn for ulikt arbeid, hvor hjemmeværende kvinner og kvinner som selv velger deltid og fravær av ansvar skal premieres med en lønn som syner menn som har ofret alt annet i livet for karrieren sin? Jeg lurer på hva slags løsning du presenterer. Dersom det ikke kan bli likestilling fordi kvinner har livmor og menn ikke har det så er hele likestillingsgreien deterministisk og derfor meningsløs å forsøke å regulere eller engang diskutere, da må den bare legges død - hvorfor diskutere/regulere noe man ikke kan forandre?

Jeg snakker mye om likestilling ja, men jeg snakker mest om at man skal ha en forståelse for hvorfor noen kvinner velger slik de gjør.Jeg poengtere flere ganger at det fysiske forskjeller mellom mannen og kvinne som gjør ting helt umulig at det skal bli likt. Og deg kan man ikke endre på. Men man skal samtidig være glad for at Norge er et land som har jobbet så langt for likestillingen. Vi kvinner i Norge har det ganske bra, hvertfall i forhold til mange andre kvinner i andre land.

Det er fortsatt forhold som man kan jobbe for å bedre for at begge kjønn har det bedre. Samtidig så går likestillingen til en hvis grad.

Jeg tror at vi vil se mer effekter av likestilling jo lengre vi kommer ut i århundre fordi samfunnet venner seg til det. Slik som f. eks husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorenhaug - Jeg har en kamerat som fikk 125kr timen for å ringe rundt for SSB, som oftest ringte han bare meg da nummeret ikke ble registrert og vi snakket tull og tøys imens han haket av noen svarsalternativer.

Så for meg er det ingen logikk bak SSB, det er ikke noe jeg kan forholde meg til.

Så jeg forholder meg heller til Harvard og dropper SSB og "ringerunden".

Du har fremdeles ikke kommentert om hva du synes om at likestillingskommiteen kaster to forskjellige rapporter i søppelet fordi de viser at kvinner med og uten barn tjener mer enn menn da de sykemelder seg oftere og får mer penger for mindre jobb....det er veldig spesielt å bare overse det.

Selvfølgelig vil jeg bruke min egen erfaring da det er noe som skjer svært ofte, idag var jeg ute med en som er ganske mye større enn meg og han ville danse og kose seg og da stod jenter rundt han overalt og pekte og lo og "æsjet" seg høyt.

Jeg kunne ikke se noen gutter stå å gjøre narr av de jentene og de gangene jeg har sett gutter plage jenter offentlighet har jeg selv med glede stoppet dem.

Heldigvis er min venn en rolig type og han bare rister på hodet og sier sånn er norske jenter, ingenting vi kan gjøre med det, mens jeg må innrømme at jeg tar meg litt mer nær av det.

Jeg tror helt ærlig at norske menn og norsk kvinner ikke tåler hverandre mer og denne generasjonen vi ser nå i midten og slutten av 20årene er den siste generasjonen som består av helnorske kjærestepar, jeg spiller rugby og ligaen består av flere 100 rugbyspillere som har kommet til Norge med sine norske kjærester, samt trenger du ikke å se mye rundt deg for å se norske jenter med utenlandske menn hånd i hånd.

Det er kjønnskrig i Norge og med god grunn.

Da gjorde ikke kameraten din jobben sin. Og det er slike feilmarginer man må ta hensyn til uansett. SSB tall har faktisk historisk sett ofte stemt ganske bra. Noen tall er bedre enn andre, mens andre tall er dårligere. Sånn er det. Men NOVA bygger under på mine tall, så du kan jo spå din egen tvil i faktaen.

Og du må gjerne tro på en enkel studie. Men du ser det blir meget snevert? Hadde denne studien blitt underbygget av gode tall og undersøkelser siden så er det noe annet. Du er svært lite kritisk til den og tar den for god fot.

Personlig erfaring er alltid greit, men du kan ikke snakke for alle menn. Det virker som om alle har det så fælt og at jenter har det så flott. Du tegner et ekstremt svart hvitt bilde og slik er det ikke.

Jeg har forståelse for at noen har det fælt. Det er blitt mer ok i samfunnet å gjøre narr av, å rakke ned på, å trå over sonene til folk. Både for kvinner og for menn. I den vestlige verden blir det mer og mer skiller innad i menneskerasene. Hvorfor? Vi legger nok mye opp til det selv. Vi grupperer oss og lager bestemte syn. Og så er det også andre faktorer som spiller inn.

At det ikke vil være rene norske kjærestepar det tror jeg ikke kommer til å skje. Men ja, det vil nok bli færre og færre jo mer globaliserte man blir. Blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tør jeg spørre hva det er hun gjør da...?

Og hvorfor dere ikke deler på husarbeid?

Først og fremst er det mørketall i statistikken. Menn gjør sikkert 50% av husarbeidet, men kvinner genererer 90% av det. De ukene hun er utenlands etc kan jeg uten innsats la huset stå praktisk talt uendret som et museum i mnder av gangen. Jeg bruker kun 1 tallerken og vasker det hver gang slik at oppvasken ikke står. Hun kan finne på å legge rundstykker i 1 tallerken og bruke 1 tallerken til å ha rundstykket hun skal spise på. Deretter tar hun 1 glass for juice, 1 for melk og 1 for kaffe. Og dette er kun frokosten. Et knep jeg lærte som student er å ha en brødpose utenpå tallerkenet, ha på mat, spise, ta av posen og kaste den. Rent tallerken. En FRES kan man likegodt knipse oppi en tomflaske, så kan du pælme glassene på dyngen også. 0 oppvask :D. Og selvsagt bør alle gå rundt naken hjemme for å spare seg for unødig klesvask. Hadde jeg glatt gjort om jeg var alene her hele tiden. Jeg gjør alt av kjøkken + stue-rengjøring, hun tar klesvask og dass. Dvs hun putter klær i oppvaskmaskinen og dassen er skitten bortsett fra når hun planlegger å få venninner på besøk. :)

Vi deler ikke på husarbeid for det ville innebære at hun gjorde noe, og det liker hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjenkjenner heller ikke groenhaug sin virkelighet. Her hjemme gjør jeg alt husarbeidet selv om jeg har 3x høyere lønn enn samboeren min. :)

Faktisk så har jeg min egen tegneserie, og dette er en såpass tydelig del av min virkelighet at jeg en gang laget en stripe om hvordan det fungerer:

Da er ikke du del av den gjennomsnittlige statestikken. Statikken snakker ikke om alle, men flertallet i befolkningen.

Forøvrig har du barn? Mulig din sambor kanskje ikke gjør så mye nå, men om hun fikk barn så endrer det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke du del av den gjennomsnittlige statestikken. Statikken snakker ikke om alle, men flertallet i befolkningen.

Forøvrig har du barn? Mulig din sambor kanskje ikke gjør så mye nå, men om hun fikk barn så endrer det seg.

Hvorfor skulle vi ha lyst på barn? Jorden er overbefolket og vi har karrierer.

Alvor til side - jentene på jobben min er alle småbarnsmødre, type 3-15mnd gamle. Samtlige av dem har jobbet inntil 1-2 uker før fødsel og kommer tilbake på jobb før 6mnder. Men klart, motivasjonen for å jobbe er en helt annen når du jobber på provisjon og ikke får betalt for å være hjemme :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med topicen her da? snakker vi plutselig om hvem som gjør mest i huset? Vel.. Min opplevelse er at mannen gjør like mye men trenger kanskje litt mer pådriv for å gjøre det enn damer, som ofte gjør det uten å trenge noen som "maser" litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...