Gå til innhold

Bygge muskler med lavkarbo


AlexDefoe

Anbefalte innlegg

Lavkarbo funker rett og slett dårlig om du skeier ut, for da får kroppen tilgang på karbs før den kommer i en kostindusert eller sultindusert ketogen tilstand, og derfor får du "formdupp" når kroppen begynner å skrike etter karbs igjen midt i uka.

Hva hvis man skeier ut, si, annenhver lørdag da feks? er det det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva hvis man skeier ut, si, annenhver lørdag da feks? er det det samme?

Litt bedre, men mye av tida går fortsatt bort på "tull".

Men det er jo mange varianter av lavkarbo, der de "enkleste" bare går ut på å redusere inntaket av karbohydrater, mens de hardeste går ut på å bortimot kutte det helt. (Ketolyse og PSMF)

Me myself, sverger til rent kjøtt, fugl og fisk (foruten fet fisk vel og merke, så slipper man jo ta omega3-tilskudd de valgte dagene) og når jeg VIRKELIG skal skeie ut så unner jeg meg noen torrito tomater i tillegg :cat:

Psyken min takler ikke å spise karbs.. da blir det megaknekk.. weeeak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da venter jeg til etter påsken hihi...Okei, trodde faktisk at det var bra å "skeie" litt ut en gang i uka, tiltross for lavkarbodiett. At kroppen innstiller seg til en utskeielsesdag og at det er bedre for kroppen , men dog igjen, man hører så mye rart :/ hehe

Det med å spisedag er noe som burde forklares mye bedre, da de som er overvektige ikke trenger det for annet enn det "mentale". Mens det kan ha gunstig effekt for folk som bare skal ha vekk noen få "kosmetiske" kilo.

Men igjen, det er jo for folk som er på ett "vanlig" kosthold med stort innhogg i det daglige kalori-inntaket.

Om det er bedre for kroppen vet jeg ikke. Kroppen er jo skapt for å klare lengre perioder uten mat, og det er jo akkurat derfor man faktisk bygger fettreserver. Jævla steinalder-kropp som ikke har utvikla seg til det moderne samfunnet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så og si intolerant mot all type karbs/sukker, sett bort i fra små mengder (under 20 g karb pr måltid) og holder meg derfor unna det meste av det ettersom formen blir dårlig, slapphet, mental knekk, ustabilt blodsukker og hodepine. Jeg har også forsøkt å gå ned i fett og opp i muskler, og det har ikke har vært noe problem. Vekta er den samme/øker, og jeg blir smalere rundt livet. Jeg regner nok med at de fleste må gjennom en måned med "karb-hunger" og litt frustrasjon, men når man først har kommet over kneika, så går det som en drøm etterpå. Jeg spiser cheatmeal 1 gang i uka, men drar den ikke så langt ut. Kanskje 50 karbs i ett måltid, og litt ekstra ilø. av dagen. Det fungerer for meg. Annenhver uke har jeg vel ett tilfelle av "må ha sjokolade/alt som er usunt" og da tar jeg litt 70% kakao sjokolade eller litt bær med soyayoughurt naturell.

Spiser karbs etter trening + evt ett måltid til, (40 g per dag +/-) og trener på tom mage om morgenen uten problemer, med masse trøkk og energi å gå på:) Vurderer faktisk å kutte ned enda mer på karbs ettersom jeg fremdeles er smådårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg er så og si intolerant mot all type karbs/sukker, sett bort i fra små mengder (under 20 g karb pr måltid) og holder meg derfor unna det meste av det ettersom formen blir dårlig, slapphet, mental knekk, ustabilt blodsukker og hodepine. Jeg har også forsøkt å gå ned i fett og opp i muskler, og det har ikke har vært noe problem. Vekta er den samme/øker, og jeg blir smalere rundt livet. Jeg regner nok med at de fleste må gjennom en måned med "karb-hunger" og litt frustrasjon, men når man først har kommet over kneika, så går det som en drøm etterpå. Jeg spiser cheatmeal 1 gang i uka, men drar den ikke så langt ut. Kanskje 50 karbs i ett måltid, og litt ekstra ilø. av dagen. Det fungerer for meg. Annenhver uke har jeg vel ett tilfelle av "må ha sjokolade/alt som er usunt" og da tar jeg litt 70% kakao sjokolade eller litt bær med soyayoughurt naturell.

Spiser karbs etter trening + evt ett måltid til, (40 g per dag +/-) og trener på tom mage om morgenen uten problemer, med masse trøkk og energi å gå på:) Vurderer faktisk å kutte ned enda mer på karbs ettersom jeg fremdeles er smådårlig.

Jeg vil anbefale deg å innført en liten mengde med mer komplekse karbohydrater, i en måltidskombinasjon med protein og fett. Ikke kutte mer på karbohydrater, med mindre du har kunnskap og bevissthet nok til at du dekker kroppens behov for mikronæringsstoffer. Mye essensielle næringsstoffer det kan bli mangel på ved lavkarbo, som kan være grunn til det "smådårlige" du opplever. Vil anbefale deg fullkornsprodukter, f.eks.havregryn som en start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å innført en liten mengde med mer komplekse karbohydrater, i en måltidskombinasjon med protein og fett. Ikke kutte mer på karbohydrater, med mindre du har kunnskap og bevissthet nok til at du dekker kroppens behov for mikronæringsstoffer. Mye essensielle næringsstoffer det kan bli mangel på ved lavkarbo, som kan være grunn til det "smådårlige" du opplever. Vil anbefale deg fullkornsprodukter, f.eks.havregryn som en start.

Hvilke essensielle næringsstoffer snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å innført en liten mengde med mer komplekse karbohydrater, i en måltidskombinasjon med protein og fett. Ikke kutte mer på karbohydrater, med mindre du har kunnskap og bevissthet nok til at du dekker kroppens behov for mikronæringsstoffer. Mye essensielle næringsstoffer det kan bli mangel på ved lavkarbo, som kan være grunn til det "smådårlige" du opplever. Vil anbefale deg fullkornsprodukter, f.eks.havregryn som en start.

Er ingenting i korn du ikke får gjennom grønnsaker. Det er derfor ikke noe behov for karbohydratrike kilder til makronæringstoffer.

Lavkarbo er kanskje den retningen som gir deg mest makronæringstoffer i forhold til mengden mat en spiser. Spesielt om man spiser eggeplomme, innmat eller andre høykvalitets kjøttprodukter med fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å innført en liten mengde med mer komplekse karbohydrater, i en måltidskombinasjon med protein og fett. Ikke kutte mer på karbohydrater, med mindre du har kunnskap og bevissthet nok til at du dekker kroppens behov for mikronæringsstoffer. Mye essensielle næringsstoffer det kan bli mangel på ved lavkarbo, som kan være grunn til det "smådårlige" du opplever. Vil anbefale deg fullkornsprodukter, f.eks.havregryn som en start.

Hvilke essensielle nærstoffer mener du man kan få mangel av ved lavkarbo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egen erfaring og ikke tro på maksimal muskelvekst på lavkarbodietter. Styrken tror jeg kan bli like bra, men selve veksten tviler jeg på.

Leser du rundt på nettet finner du ofte mennesker som prøver å bygge muskler på lavkarbo dietter, men stadig nevner at musklene er "flate". Dette skyldes vel da at vann trekkes ut av musklene når en ikke har inntak av karbohydrater.

Når det er sagt er jeg heller ikke med på at man bør spise så store mengder med karbs. Nok til å fylle opp energi lager og aktivitetsnivået holder.

Det sies at kroppen trenger rundt 100-120g karbs (selvsagt individuelt) for å bruke på sine daglige formål, slik som hjernes funksjon osv. i tillegg menes det at en ikke bruker mer enn ca 20-60 karbs under en styrketrenings økt (avhengig av intensitet, lengde osv.). Det vil si at et sted rundt 120-200g karbs bør være absolutt tilstrekkelig for de aller fleste :) Man skal selvsagt ta hensyn til seg selv. Eksempel er man en styrkeløfter som trener 3 ganger om dagen og veier 130kg..Da er det stor sansynelighet for at denne personen kanskje trenger noe mer enn Lise på 57kg og trener 3 ganger i uken..

Lite sitat fra en av artiklene til Børge:

"Det er ikke gunstig for styrke eller muskelvekst å tømme glykogenlagrene, så lavkarbdietter eller ketogene dietter er IKKE optimalt når du vil bygge muskler. Glykogenstatusen i lever og muskler gir en rekke signaler til kroppen som bestemmer om du er i en anabol/oppbyggende eller en katabol/nedbrytende tilstand. Så lenge de er gjenoppfylte til neste treningsøkt er det tilstrekkelig. Det meste av både forskning og praktiske erfaringer peker allikevel mot at hovedparten av dagens kalorier bør fokuseres til perioden etter trening."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke akkurat forsket så mye på ketogene dietter og muskelvolum, men det finnes anekdoter om muskelvekst i ketose. Hvorvidt det er optimalt vet man faktisk ikke. Så det går ikle an å konkludere den ene eller andre veien. Det går nok å synse.

Når det gjelder karbohydratbehovet så vil man få dekket det via glukoneogense og ketonlegemer, så det finnes ikke noe minimumsinntak av karbohydrater (for karbohydratenea skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke essensielle næringsstoffer snakker du om?

Er ingenting i korn du ikke får gjennom grønnsaker. Det er derfor ikke noe behov for karbohydratrike kilder til makronæringstoffer.

Lavkarbo er kanskje den retningen som gir deg mest makronæringstoffer i forhold til mengden mat en spiser. Spesielt om man spiser eggeplomme, innmat eller andre høykvalitets kjøttprodukter med fett.

Hvilke essensielle nærstoffer mener du man kan få mangel av ved lavkarbo?

Hvordan kan du mene det? Et "normalt" kosthold inneholder både eggeplomme, innmat og andre høykvalitets kjøttprodukter, i tillegg til frukt, grønnsaker og korn som kan inneholde fremmere av opptak for vitaminer og mineraler, og lett dekker behovet vi har for å opprettholde en god helse.

Problemet jeg ser i lavkarbo er at det ikke er noen rstriksjoner på fettet. Mettet, umettet eller flerumettet. OG en streng lavkarbodiett åpner ikke for store mengder frukt og grønnsaker, som inneholder vitaminer vi mennesker er avhengige av. Hva med "5 om dagen"? Ikke snakk om å kunne innta 250g frukt og 250g grønnsaker på lavkarbo. Dette er en anbefaling satt grunnet lang forskning på hva vi har behov for av vitaminer og antioksidanter for å opprettholde en god allmennhelse og forebygge sykdommer.

Men vi har 13 kostråd. Lavkarbo stryker på flere. Kan nevne:

spis minst 500g frukt, bær og grønnsaker daglig

spis minst 4 posjoner fullkornsprodukter daglig

spis 3 posjoner med magre meieriprodukter daglig

Bytte ut mettede fettkilder med myke margariner og planteoljer

Det anbefales at man velger magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrenser inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Documents/oppsummering-av-kos-.pdf

Men funker det for dere, kjør på. Men jeg trekker meg ut nå, da jeg skjønner jeg ikke egentlig har mer jeg ønsker å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

. OG en streng lavkarbodiett åpner ikke for store mengder frukt og grønnsaker, som inneholder vitaminer vi mennesker er avhengige av. Hva med "5 om dagen"? Ikke snakk om å kunne innta 250g frukt og 250g grønnsaker på lavkarbo. Dette er en anbefaling satt grunnet lang forskning på hva vi har behov for av vitaminer og antioksidanter for å opprettholde en god allmennhelse og forebygge sykdommer.

Men funker det for dere, kjør på. Men jeg trekker meg ut nå, da jeg skjønner jeg ikke egentlig har mer jeg ønsker å diskutere.

Vet du har trukekt deg ut, men kunne ikke la være kommentere på dette?

Hvorfor mener du det er umulig å spise 250 gr grønnsaker på lavkarbo? Eller 500 gr for den sakens skyld?

Jeg har spist ketogent i snart to år og har sjelden spist så mye grønnsaker som jeg gjør nå.

EDIT: Vet at anektodiske argumenter slås hardt ned på i diskusjoner på dette forumet, men klarte ikke å la være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du mene det? Et "normalt" kosthold inneholder både eggeplomme, innmat og andre høykvalitets kjøttprodukter, i tillegg til frukt, grønnsaker og korn som kan inneholde fremmere av opptak for vitaminer og mineraler, og lett dekker behovet vi har for å opprettholde en god helse.

Problemet jeg ser i lavkarbo er at det ikke er noen rstriksjoner på fettet. Mettet, umettet eller flerumettet. OG en streng lavkarbodiett åpner ikke for store mengder frukt og grønnsaker, som inneholder vitaminer vi mennesker er avhengige av. Hva med "5 om dagen"? Ikke snakk om å kunne innta 250g frukt og 250g grønnsaker på lavkarbo. Dette er en anbefaling satt grunnet lang forskning på hva vi har behov for av vitaminer og antioksidanter for å opprettholde en god allmennhelse og forebygge sykdommer.

Men vi har 13 kostråd. Lavkarbo stryker på flere. Kan nevne:

spis minst 500g frukt, bær og grønnsaker daglig

spis minst 4 posjoner fullkornsprodukter daglig

spis 3 posjoner med magre meieriprodukter daglig

Bytte ut mettede fettkilder med myke margariner og planteoljer

Det anbefales at man velger magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrenser inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Documents/oppsummering-av-kos-.pdf

Men funker det for dere, kjør på. Men jeg trekker meg ut nå, da jeg skjønner jeg ikke egentlig har mer jeg ønsker å diskutere.

Jeg tror det er viktig å knipe seg i armen og la fordommene mot lavkarbo ligge. Det er ikke sånn av vi spiser bare egg og bacon dynket i smør.

Kostholdet de aller fleste oppegående lavkarbere følger er basert på naturlig uprosessert mat som grønnsaker, frukt (bær), egg, fisk, kjøtt og innmat, fete meieriprodukter, nøtter.

Jeg spiser sikkert nærmere 5-600g grønnsaker hver dag og et sted mellom 100-150g bringebær (og annen frukt).

Korn inneholder ikke noe du ikke får fra andre kilder, så det er ikke på noen måte essensielt. Og jeg sier ikke at det er usunt. For noen går det sikkert helt greit. Jeg velger dog å la være.

Dersom strenge lavkarbodietter er så farlige er jo det rart at disse blir foreskrevet til barn med epilepsi, og snart også kanskje barn med autisme-sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente på

Jeg tror det er viktig å knipe seg i armen og la fordommene mot lavkarbo ligge. Det er ikke sånn av vi spiser bare egg og bacon dynket i smør.

Kostholdet de aller fleste oppegående lavkarbere følger er basert på naturlig uprosessert mat som grønnsaker, frukt (bær), egg, fisk, kjøtt og innmat, fete meieriprodukter, nøtter.

Jeg spiser sikkert nærmere 5-600g grønnsaker hver dag og et sted mellom 100-150g bringebær (og annen frukt).

Korn inneholder ikke noe du ikke får fra andre kilder, så det er ikke på noen måte essensielt. Og jeg sier ikke at det er usunt. For noen går det sikkert helt greit. Jeg velger dog å la være.

Dersom strenge lavkarbodietter er så farlige er jo det rart at disse blir foreskrevet til barn med epilepsi, og snart også kanskje barn med autisme-sykdommer.

Jeg mente på ingen måte at havregryn/fullkornsprodukter inneholder noe mer eller er bedre enn frukt og grønt, men slik jeg forstod det, så skulle hun kutte enda mer på karbohydrater, og da ville nok frukt og grønnsaker gå med i kuttet. Men hvis du spiser så masse grønnsaker, er det veldig bra. Og nei, havregryn inneholder ikke mer essensiell næring enn frukt og grønt, for å understeke. Det virker som det også blei misforstått. Jeg mener ikke lavkarbo kun er smør på flesk, men mye mettet fett. En slik diett forskrives kanskje til slike tilfeller, men ikke til barn utenfor disse tilfellene. Strenge dietter forskrives ikke til noen med mindre ønsket og motivasjonen til individet selv er spesielt nysgjerrig på det, eller forskningen kan konkludere med positiv virkning over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser jo stram å fin ut, så tipper de siste 2-3 kiloene du vil ha vekk er lettere å få bort ved strikt PSMF i 2-3uker enn "vanlig" lavkarbo.

Ikke anbefal en ekstremdiett til normalvektige som skal ned 2-3 kg. Takk.

Til alle som driver og diskuterer lavkarbo uten noen som helst form for definisjon om hva man snakker om, se her:

Skribentpanel - Lavkarbo | Frisk og Funksjonell

Så lenge man ikke definerer hva man legger i begrepet lavkarbo så blir det bare masse tull der hver og en sitter og snakker om helt forskjellige ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke anbefal en ekstremdiett til normalvektige som skal ned 2-3 kg. Takk.

Til alle som driver og diskuterer lavkarbo uten noen som helst form for definisjon om hva man snakker om, se her:

Skribentpanel - Lavkarbo | Frisk og Funksjonell

Så lenge man ikke definerer hva man legger i begrepet lavkarbo så blir det bare masse tull der hver og en sitter og snakker om helt forskjellige ting...

Er da relativt mange normalvektige som benytter seg av ekstremdietter for å få bukt med de siste kiloene og er vel så å si ALLTID tilfellet som må til for de som ønsker å bli ripped.. "Takk" for en helt vilt SINNSYKT latterlig kommentar å kom med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da relativt mange normalvektige som benytter seg av ekstremdietter for å få bukt med de siste kiloene og er vel så å si ALLTID tilfellet som må til for de som ønsker å bli ripped.. "Takk" for en helt vilt SINNSYKT latterlig kommentar å kom med.

Vet du hva PSMF er? Det er en ekstremdiett som er tiltenkt klinisk bruk for å slanke sykelig overvektige uten at de skal dø av protein-energi-feilernæring. At det etterhvert har blitt en trend å bruke denne for å skrape av seg et par kg legitimerer ikke bruken, og hvertfall ikke anbefalingene.

Vet du i det hele tatt noe om konsekvenser av underernæring? Har du noen kompetanse på kosthold i det hele tatt? Har du noe grunnlag for å kalle dette for sinnsykt latterlig?

Uttalelsen din om at ekstremdietter må til for å bli ripped taler egentlig for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...