Gå til innhold

Bygge muskler med lavkarbo


AlexDefoe

Anbefalte innlegg

Vet du hva PSMF er? Det er en ekstremdiett som er tiltenkt klinisk bruk for å slanke sykelig overvektige uten at de skal dø av protein-energi-feilernæring. At det etterhvert har blitt en trend å bruke denne for å skrape av seg et par kg legitimerer ikke bruken, og hvertfall ikke anbefalingene.

Vet du i det hele tatt noe om konsekvenser av underernæring? Har du noen kompetanse på kosthold i det hele tatt? Har du noe grunnlag for å kalle dette for sinnsykt latterlig?

Uttalelsen din om at ekstremdietter må til for å bli ripped taler egentlig for seg selv.

Sa at det at du kommer med noe så sinnsykt arrogant som. Takk. på slutten e helt patetisk.

Det at du ikke vil at folk anbefaler "ekstremdietter" til normalvektige får være en personlig preferanse, ikke noe du kan kreve. Når det er sagt så skal jeg stille meg kritisk til det jeg gjorde og godta at det ikke var det aller lureste. Men vennligst slutt å ta den arrogante tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan du mene det? Et "normalt" kosthold inneholder både eggeplomme, innmat og andre høykvalitets kjøttprodukter, i tillegg til frukt, grønnsaker og korn som kan inneholde fremmere av opptak for vitaminer og mineraler, og lett dekker behovet vi har for å opprettholde en god helse.

Problemet jeg ser i lavkarbo er at det ikke er noen rstriksjoner på fettet. Mettet, umettet eller flerumettet. OG en streng lavkarbodiett åpner ikke for store mengder frukt og grønnsaker, som inneholder vitaminer vi mennesker er avhengige av. Hva med "5 om dagen"? Ikke snakk om å kunne innta 250g frukt og 250g grønnsaker på lavkarbo. Dette er en anbefaling satt grunnet lang forskning på hva vi har behov for av vitaminer og antioksidanter for å opprettholde en god allmennhelse og forebygge sykdommer.

Men vi har 13 kostråd. Lavkarbo stryker på flere. Kan nevne:

spis minst 500g frukt, bær og grønnsaker daglig

spis minst 4 posjoner fullkornsprodukter daglig

spis 3 posjoner med magre meieriprodukter daglig

Bytte ut mettede fettkilder med myke margariner og planteoljer

Det anbefales at man velger magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrenser inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Documents/oppsummering-av-kos-.pdf

Men funker det for dere, kjør på. Men jeg trekker meg ut nå, da jeg skjønner jeg ikke egentlig har mer jeg ønsker å diskutere.

Det hadde vært fint om du tilegnet deg litt informasjon før du uttalte deg såpass bastant om om ting. Selv på Atkins Induksjon (fase 1, den strengeste) og Ketolyse, to av de strengeste ketogene oppleggene, er hauger på hauger av grønnsaker (sammenlignet med det jeg ser folk flest spise) obligatorisk. En halvkilo grønnsaker og bær om dagen er slettes ikke uvanlig om man faktisk følger det som står i boka man velger å følge, og velger man de mindre stivelsesrike grønnsakene kan man antagelig dytte i seg 1 1/2 kg grøntfór om dagen og fortsatt fint være i ketose. Null problem her.

Korn gjør ingenting som ikke andre matvarer gjør bedre. Den eneste fordelen korn har er at det er enkelt å smøre seg ei brødskive (eller kjøpe seg en bollepose). I tillegg inneholder korn fytinsyre som er et antinæringsstoff som kan redusere opptaket av vitaminer og mineraler som blant annet jern, kalsium, magnesium og sink. Aner ikke om det er viktig i den store sammenhengen, men korn er på ingen måte magisk utover at det er billig å produsere og enkelt å spise.

Om jeg ikke husker feil av den lange diskusjonen jeg og Vegard L hadde for en stund tilbake er anbefalingene om reduksjon i mettet fett stort sett basert på det at mange dårlige produkter (kjeks, ferdigkaker, osv) inneholder mye dårlig mettet fett, ikke at mettet fett i seg selv er farlig.

For å sette det helt på spissen.. Om man så skulle gå for Skaldemans "GI-Noll" der man nesten ikke spiser grønnsaker engang er faren for mangelproblemer liten. Selv ikke vitamin C er noe problem om opplegges gjennomføres riktig, da f.eks. lever (av storfe og svin) og torskerogn inneholder like mye vitamin C som grapefruit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa at det at du kommer med noe så sinnsykt arrogant som. Takk. på slutten e helt patetisk.

Det at du ikke vil at folk anbefaler "ekstremdietter" til normalvektige får være en personlig preferanse, ikke noe du kan kreve. Når det er sagt så skal jeg stille meg kritisk til det jeg gjorde og godta at det ikke var det aller lureste. Men vennligst slutt å ta den arrogante tonen.

Det er ikke en personlig preferanse, det er min faglige mening. Jeg kan ikke kreve at folk skal gjøre det ene eller det andre, men grunnen til at jeg skrev det jeg gjorde er at dette er diskutert opp og ned så mange ganger nå. Det burde ikke gått utover deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en personlig preferanse, det er min faglige mening. Jeg kan ikke kreve at folk skal gjøre det ene eller det andre, men grunnen til at jeg skrev det jeg gjorde er at dette er diskutert opp og ned så mange ganger nå. Det burde ikke gått utover deg.

Din mening er såklart helt valid, var bare måten du fremstilte det på, med Takk. på slutten som virka så arrogant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg vil anbefale deg å innført en liten mengde med mer komplekse karbohydrater, i en måltidskombinasjon med protein og fett. Ikke kutte mer på karbohydrater, med mindre du har kunnskap og bevissthet nok til at du dekker kroppens behov for mikronæringsstoffer. Mye essensielle næringsstoffer det kan bli mangel på ved lavkarbo, som kan være grunn til det "smådårlige" du opplever. Vil anbefale deg fullkornsprodukter, f.eks.havregryn som en start.

Nå spiser jeg "lavkarbo" med lite fett, bare så det er tydelig. Ser det var litt kommentarer på det etter dette innlegget. Mine smådårlige øyeblikk kommer stort sett av fruktose og i perioder med for mye av dette/ matvarene jeg da velger.

Om jeg spiser fett så er det gjennom nøtter, kokosolje eller kald olivenolje, og fisk. Jeg spiser brun ris og søtpotet som karb kilder og havregryn + egg til hver frokost. Alle mikronæringsstoffer er dekket, og jeg lider ikke av mangel på noe. Andre fullkornsprodukter er det ikke snakk om, da jeg ikke tåler gluten.

Muskelbygging har så langt ikke vært noe problem, men pga. min "funksjonelle lidelse" som de så fint kaller det, så har jeg nå vært på underskudd i ett år, men det er ekstremt vanskelig for meg å miste mer fettmasse. (Ja jeg har sjekket, veid, regnet osv) gjennomsnittelig ligger jeg på 1500 eller under, trener 6 styrkeøkter i uka, og i snitt 1,5 timer cardio. Jeg får hjelp av PT med ernæringsbakgrunn, konfererer med lege støtt og skal igjen se en klinisk ernæringsfysiolog ang. akkurat dette med at forbrenninga mi er bånn i bøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser jeg "lavkarbo" med lite fett, bare så det er tydelig. Ser det var litt kommentarer på det etter dette innlegget. Mine smådårlige øyeblikk kommer stort sett av fruktose og i perioder med for mye av dette/ matvarene jeg da velger.

Om jeg spiser fett så er det gjennom nøtter, kokosolje eller kald olivenolje, og fisk. Jeg spiser brun ris og søtpotet som karb kilder og havregryn + egg til hver frokost. Alle mikronæringsstoffer er dekket, og jeg lider ikke av mangel på noe. Andre fullkornsprodukter er det ikke snakk om, da jeg ikke tåler gluten.

Muskelbygging har så langt ikke vært noe problem, men pga. min "funksjonelle lidelse" som de så fint kaller det, så har jeg nå vært på underskudd i ett år, men det er ekstremt vanskelig for meg å miste mer fettmasse. (Ja jeg har sjekket, veid, regnet osv) gjennomsnittelig ligger jeg på 1500 eller under, trener 6 styrkeøkter i uka, og i snitt 1,5 timer cardio. Jeg får hjelp av PT med ernæringsbakgrunn, konfererer med lege støtt og skal igjen se en klinisk ernæringsfysiolog ang. akkurat dette med at forbrenninga mi er bånn i bøtta.

Hvorfor spiser du lavkarbo med lite fett? Fett er normalt sett ikke et problem ved din funksjonelle lidelse, som kalles dette fordi man ikke vet årsaken til dette. Det positive (eller, negativt alt ettersom) med en slik diagnose, er at man hvertfall har utelukket at det er alvorlig sykdom som ligger til grunn, uten at symptomene blir noe kulere av den grunn selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor spiser du lavkarbo med lite fett? Fett er normalt sett ikke et problem ved din funksjonelle lidelse, som kalles dette fordi man ikke vet årsaken til dette. Det positive (eller, negativt alt ettersom) med en slik diagnose, er at man hvertfall har utelukket at det er alvorlig sykdom som ligger til grunn, uten at symptomene blir noe kulere av den grunn selvfølgelig.

Jeg spiser rett og slett det som funker. Jeg har ikke noen plan om å spise lavkarbo, Jeg spiser de karbohydratene jeg kan og som er innenfor den totale kalorimengden jeg skal ha. Det fettet som er i maten og olja jeg bruker er det fettet jeg får i meg. Nå har jeg ikke de nøyaktige tallene fremfor meg, men det er godt over kroppens behov.

Skulle jeg villet ha mer fett, så vet jeg helt ærlig ikke hvor det skulle komme fra utenom bacon og å beholde fettranden på kjøttet jeg spiser til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser rett og slett det som funker. Jeg har ikke noen plan om å spise lavkarbo, Jeg spiser de karbohydratene jeg kan og som er innenfor den totale kalorimengden jeg skal ha. Det fettet som er i maten og olja jeg bruker er det fettet jeg får i meg. Nå har jeg ikke de nøyaktige tallene fremfor meg, men det er godt over kroppens behov.

Skulle jeg villet ha mer fett, så vet jeg helt ærlig ikke hvor det skulle komme fra utenom bacon og å beholde fettranden på kjøttet jeg spiser til vanlig.

Jeg tenkte mest på det fordi energiinntaket ditt er lavt, så det kan være en grei måte å øke det på uten at det vil forverre symptomene :)

Og du skrev jo selv at du spiste lavkarbo med lite fett, da svarte jeg ut ifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en spiseskje med olivenolje, er det en ting du ikke vil spise for lite av så er det fett..

Jammen jeg spiser jo olivenolje og kokosolje:p Jeg skal revurdere forholdet mellom makros og spesiellt fettmengden for å se om ikke det kan gjøre en forskjell på formen, etter å ha snakket med en ernæringsfysiolog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forsåvidt påstå at folk som Layne Norton vil gi deg et bedre svar på macros enn en ernæringsfysiolog. Gratis er det også.

Jeg betaler ingenting for det. Han har i tillegg doktorgrad i nevrologi og bachelor i fysiologi og biologi, så det er jo verdt ett forsøk:) men, jeg skal ta en titt på Layne Norton i tillegg:) takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er han ernæringsfysiolog da ;) Og informerte senest i dag om at han ikke kommer til å svare på spørsmål annet enn fra klientene sine fremover.

Det var jeg faktisk ikke klar over.:censored: Har dog hørt det komme mye rart ut av kjeften på de fleste "ernæringsfysiologer" Han og Lyle har vel skrevet nok til at man skal kunne klare å lese seg opp på det selv dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg faktisk ikke klar over.:censored: Har dog hørt det komme mye rart ut av kjeften på de fleste "ernæringsfysiologer" Han og Lyle har vel skrevet nok til at man skal kunne klare å lese seg opp på det selv dog.

Hehe, Layne har doktorgrad i ernæringsvitenskap, og er etter min mening en av de aller mest reflekterte og nyanserte autoritetene på ernæringsfeltet i forbindelse med trening og prestasjon. Lyle er derimot selvlært, men har likevel vært med å forme faget med alt han har gjort (synd han er et gedigent troll, men kunnskapen er legit).

De fleste som kaller seg ernæringsfysiolog har ikke noe særlig med utdanning, ettersom det å kalle seg ernæringfysiolog er noe hvem som helst kan gjøre, og jeg er enig i at kvaliteten jevnt over er særdeles dårlig. Fryktelig kjipt, for det gir yrket et ganske dårlig rykte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Layne har doktorgrad i ernæringsvitenskap, og er etter min mening en av de aller mest reflekterte og nyanserte autoritetene på ernæringsfeltet i forbindelse med trening og prestasjon. Lyle er derimot selvlært, men har likevel vært med å forme faget med alt han har gjort (synd han er et gedigent troll, men kunnskapen er legit).

De fleste som kaller seg ernæringsfysiolog har ikke noe særlig med utdanning, ettersom det å kalle seg ernæringfysiolog er noe hvem som helst kan gjøre, og jeg er enig i at kvaliteten jevnt over er særdeles dårlig. Fryktelig kjipt, for det gir yrket et ganske dårlig rykte...

Troll eller ikke, jeg tar kompetanse ovenfor en smilende Elixia bimbo PT anyday.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...