Gå til innhold

Bygge muskler med lavkarbo


AlexDefoe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Kcal overskudd er kcal overskudd aka ja du vil bygge muskler. Leangains får du hvis du ikke ligger i for stort overskudd...

Eneste begrensningen er nok at du kan gjerne ikke ha samme energien som ved karb inntaket. Hvis jeg ikke tar helt feil nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kunne bygge muskler enten du går på lav eller høykarbo. Mer eller mindre leangains tror jeg ikke det vil føre til. Lavkarbo er mat du kjøper i butikken og lager på helt vanlig måte. Ingen spesielle ingredienser må til, og derfor er det heller ingen "magic " diett. Jeg trives veldig godt på lavkarbo, ble veldig plaget av sult og vondt i hodet før om det gikk for lang tid mellom måltidene. Om noe skjærer seg nå, og jeg ikke får spist på et halvt døgn, så merker jeg ikke noe spesielt til det, og har heller ikke noe problem med maks trøkk på treningen, får nok energi til både høy og lav intensitet med min form for lavkarbo. Men det handler fortsatt om kcal om du vil ha mer "cut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Hva mener du her?

Mange som driver med trening føler det er noe som "mangler" når de ikke spiser nok karbohydrater. Derfor jeg sa "gjerne" :)

Sier ikke at man får mindre energi. Men noen kan helt sikkert oppleve at det er annerledes med/uten karbo. Jeg synes ihvertfall det var det.

Men det kan nok gjerne være med "med tanke" på utholdenhet og trening over tid etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som driver med trening føler det er noe som "mangler" når de ikke spiser nok karbohydrater. Derfor jeg sa "gjerne" :)

Sier ikke at man får mindre energi. Men noen kan helt sikkert oppleve at det er annerledes med/uten karbo. Jeg synes ihvertfall det var det.

Men det kan nok gjerne være med "med tanke" på utholdenhet og trening over tid etc :)

Skjønner. Det var formuleringen av setningen jeg misforsto :) Hvordan man påvirkes av karbohydrater (eller mangel på det) er nok rimelig individuelt, men det er ingen tvil om at mange presterer best med. Selv gjør jeg ikke det, og har av den grunn et lavere inntak enn gjennomsnittet, men erstatter det med fett og det er null problem, hverken i forhold til løping eller styrke. Godt vi er forskjellige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Skjønner. Det var formuleringen av setningen jeg misforsto :) Hvordan man påvirkes av karbohydrater (eller mangel på det) er nok rimelig individuelt, men det er ingen tvil om at mange presterer best med. Selv gjør jeg ikke det, og har av den grunn et lavere inntak enn gjennomsnittet, men erstatter det med fett og det er null problem, hverken i forhold til løping eller styrke. Godt vi er forskjellige ;)

Stemmer nok det ja. Dårlig formulering!

Jeg blir veldig fort svimmel/helt kjørt når jeg kjører typ under 50g karbs :) Føler jeg skal spy,falle om osv på slutten av en økt. Så for min del passer det fint i 100-150området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Er det ikke slik at kroppens glykogenlagre blir redusert på en lavkarbo-diett, som igjen kan påvirke energinivået? Eller?

Men da bruker jo kroppen noe annet til "energi frigjørelse" vettu :) aka ketose=bruker fett istedenfor :)

Så man skal jo egentlig ha "energi" nok uansett. Men man kan gjerne prestere annerledes med/uten karbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det kan være lurt med gradvis nedtrapping av karbohydrater. Jeg hoppa rett på ketose, hadde null energi og følelsen av en våt og død sau i kjeften. Fikk etterhvert også problemer med leggkramper, men kroppen ble bedre på å "godta" et slikt kosthold etterhvert. Men samme sprut i musklene som på et kosthold med mer karbohydrater ble det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at kroppens glykogenlagre blir redusert på en lavkarbo-diett, som igjen kan påvirke energinivået? Eller?

Ja,de blir mindre enn ved høykarbodiett/oppkarbing. Påvirke energinivået, nei. Mesteparten av energien du har lagret er i form av fett.

Du bruker heller ikke så veldig mye glykogen av styrketrening. Ryker mest atp/kreatinfosfat.

Noen føler seg u-pigg den første uken +/- en uke. Det er fordi kroppen er vant til å brenne karbo og tror den sulter siden det er lite karbo tilgjengelig. (Enkelt forklart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ingen nedgang i prestasjon verken på styrke- eller cardioprestasjon. Jeg bygger jevnt på paleokost (i praksis veldig likt lchf, null korn) og om jeg skulle sammenligne så gir dette kostholdet meg en mye jevnere energi som gjør at jeg kan kjøre lengre. Før var jeg helt shaky etter en økt, men nå føler jeg bare sliten og that´s it.

Det tok meg ca 2 uker å kommer over karboinfluensaen, og det føltes mildt sagt pyton. Hodepine, kvalme, slapphet, irritabilitet, sukkersug... gah. Men en dag var det borte og jeg hadde ny energi, og det beste er at den ikke trenger påfyll hver 3.time som jeg har vært vant til.

Jeg skeier aldri ut, men spiser det samme alltid. Har ikke behov for annet, og typisk sukkermat og korn gjør meg bare dårlig. Ikke verdt det.

Disclaimer: Jeg trener ikke mot konkurranse eller mer enn 2-3 dager i uka. Jeg er absolutt for nybegynner å regne enda, så hvordan dette funker for dere store, sterke karer og kvinner det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist lchf/ketogent i snart to år nå, og har ikke merket nedgang i energi, snarere tvertimot. Kjører relativt intense styrkeøkter (8x8-sett med 10/15 sek hvile) uten problemer.

Har en familiehistorie med blodsukkernivåer som ikke er bra, alt fra diabetes til hypoglykemi, og slet litt før med variasjoner i blodsukkert. Det er borte nå.

Tok av rundt 25-30 kg bare ved å legge om kostholdet, og har siden i sommer gått opp ca åtte kg etter å ha lagt om treninga litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går også på lavkarbo og merker at jeg er litt mer "tappet" for energi midt i uken enn mandag feks, da jeg alltid spiser karbs på lørdagene og har alltid mer energi og det er lettere å trene søndag og mandager enn resten av uka da jeg går på lavkarbo :)

Har du forsøkt å ikke skeie ut i helga og se om energien holder seg jevn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har alltid skeiet litt ut med mat eller drikke på lørdagene. Kan ikke huske sist jeg ikke unnet meg litt alkohol og god karbs på en lørdag ;)

Ok. Jeg spør fordi jeg husker jo at det tok tid å "få karbohydratene ut av kroppen". Hvis du fyller opp hver helg så er det jo mulig at det er den effekten du kjenner midtveis i uka. Du får kanskje ikke den gode fettforbrennende effekten av lavkarboen som du ville ha fått om du holdt deg jevnt lavt på inntaket.

Men det kan jeg ikke nok om, og funker det for deg så er det null problem :) Jeg bare filosoferer i påskesola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok ikke tilfelle det du sier. Ved å gå på lavkarbo , klarer jeg ikke å yte så mye som ved å gå på et høyere karbo nivå. Jeg ligger ganske lavt, under 30 gr, karbs pr dag, noe som av og til resulterer i at kroppen går i ketose etter ett par dager :) Da vil jeg merke at energinivået mitt er mye lavere enn om jeg øker karbo nivået til feks 60 gram pr dag :) Nå er det jo ikke sunt å gå på et så lavt karbo nivå over lengre tid men gjør det nå fordi jeg vil kvitte meg med 2-3 kg flesk :D Men jeg er litt usikker på om jeg ligger for lavt som du sier, at det kanskje ikke har den effekten jeg skulle ønske, for syns det tar lang tid å bygge muskler hehe

Ketose over tid er ikke farlig for friske mennesker. Hvor mye energi du føler du har er nok svært individuelt.

Det finnes interessant forskning på ketose og idrettsytelse. Og de forskes også spesielt på ketonlegemers positive effekt på kognitive prosesser.

Den største utfordringen for de fleste er å klare å holde seg til et så strengt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at kroppens glykogenlagre blir redusert på en lavkarbo-diett, som igjen kan påvirke energinivået? Eller?

I en periode ja. Men siden kroppen ikke får tilført karbo og ikke får fylt opp glykogenlagrene, så vil kroppen tvinges til å danne energi og da tar den fett og omdanner denne til brukbar energi. Derfor er det mangesoopplever en økning i nergi etter en stund siden de "alltid" har tilgjengelig energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også på lavkarbo og merker at jeg er litt mer "tappet" for energi midt i uken enn mandag feks, da jeg alltid spiser karbs på lørdagene og har alltid mer energi og det er lettere å trene søndag og mandager enn resten av uka da jeg går på lavkarbo :)

Lavkarbo funker rett og slett dårlig om du skeier ut, for da får kroppen tilgang på karbs før den kommer i en kostindusert eller sultindusert ketogen tilstand, og derfor får du "formdupp" når kroppen begynner å skrike etter karbs igjen midt i uka.

Du ser jo stram å fin ut, så tipper de siste 2-3 kiloene du vil ha vekk er lettere å få bort ved strikt PSMF i 2-3uker enn "vanlig" lavkarbo.

Er og en livsnyter av rang, men er derimot en feit blubb for tida, så det tar nok betydelig lengre tid for meg, men om jeg klarer 5-6mnd så klarer du 2-3 uker ? :cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt så bra utvikling som etter jeg begynte med lavkarbo! Tenk at kroppen vil faktisk ha masse energi i form av lagret kroppsfett tilgjengelig. Jeg økte mest i muskelmasse mens jeg gikk ned i fettprosent. Vet at for mange høres det veldig feil ut, men jeg brukte målebånd og sjekket, og jeg økte i størrelse flere steder mens jeg så at fettet forsvant. Nå som jeg er ned i normalvekt er det desto vanskeligere merker jeg. Men ser god framgang. Det at man må ha mye karbohydrater for å ha nok energi til trening er bare tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...