Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

mhm, og problemet da er at de som skal bli fryktelig gode må trene på det de skal gjøre i konkurranse. Desverre er kipping pullups en teknikk, og noen trener den aktivt.

Slikt som det gjør at CF greia til tider faller på egen urimelighet.

Vi har diskutert dette før, men kipping pullups har en del overføringsverdi til andre turnøvelser. Du blir nødvendigvis ikke bedre til å ta flere stricte pull ups, men det er jo ikke poenget.

Butterfly kipping pullups har bort litt av overføringsverdien (men man lærer fortsatt å bevege seg på en ny måte, som er positivt). Den versjonen handler mest om effekt. Skulle man være veldig strenge med navnet kunne man kalt den konsekvent "chest to bar anyhow". På samme måte som man skiller mellom clean&jerk/snatch og "ground to overhead".

Det aller største crossfit bringer til treningsverden er variert vekttrening for dem som normalt bare ville gått på tilfeldige gruppetimer som ofte er den samme uke etter uke.

Jeg liker det at man kan komme på trening og så er treningsprogrammet lagt opp for deg. Du trener styrke, men med andre. Man kjører kondisjoneringsbiten sammen, og man bygger relasjoner. Gymmene er ofte svært godt utstyrt, og i Norge er sentrene veldig seriøse.

Selvfølgelig er det mye negativt rundt CF. Spesielt oppgulpet HQ kommer med. Kritikerne klarer ikke å se forbi dette, og det er synd. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal hate så mye. Føler dem seg truet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skal man kunne føle seg truet av crossfit?

Er det fordi du kan få en awsome fysikk som dave castro med den råe paleodietten

Eller er det den syke fysikken til Greg Glassman kanskje?

Nei du har rett. De som hater på crossfit føler seg neppe truet. At de derimot forsøker å heve seg selv og sin idrett, ved å rakke ned på crossfittere og crossfit er jeg ganske sikker på. Men hey, folk må gjøre som de vil.. jeg bryr meg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har rett. De som hater på crossfit føler seg neppe truet. At de derimot forsøker å heve seg selv og sin idrett, ved å rakke ned på crossfittere og crossfit er jeg ganske sikker på. Men hey, folk må gjøre som de vil.. jeg bryr meg ikke :)

Jeg føler det er mer omvendt, at man rakker ned på crossfit fordi NOEN av de tror de er veldig mye bedre enn alle andre, og ofte bare har mediokre pr i f.eks. Kipping dips å vise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har diskutert dette før, men kipping pullups har en del overføringsverdi til andre turnøvelser. Du blir nødvendigvis ikke bedre til å ta flere stricte pull ups, men det er jo ikke poenget.

Butterfly kipping pullups har bort litt av overføringsverdien (men man lærer fortsatt å bevege seg på en ny måte, som er positivt). Den versjonen handler mest om effekt. Skulle man være veldig strenge med navnet kunne man kalt den konsekvent "chest to bar anyhow". På samme måte som man skiller mellom clean&jerk/snatch og "ground to overhead".

Det aller største crossfit bringer til treningsverden er variert vekttrening for dem som normalt bare ville gått på tilfeldige gruppetimer som ofte er den samme uke etter uke.

Jeg liker det at man kan komme på trening og så er treningsprogrammet lagt opp for deg. Du trener styrke, men med andre. Man kjører kondisjoneringsbiten sammen, og man bygger relasjoner. Gymmene er ofte svært godt utstyrt, og i Norge er sentrene veldig seriøse.

Selvfølgelig er det mye negativt rundt CF. Spesielt oppgulpet HQ kommer med. Kritikerne klarer ikke å se forbi dette, og det er synd. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal hate så mye. Føler dem seg truet?

Kan du vise til noe som helst som viser hvilken overførignsverdi kipping pullups har til turning? Vi har vært gjennom dette før ja, men jeg fikk ingen god forkalring på hvor turn kommer inn i bildet.

CF skal ha for at det får folk opp av sofaen, og at det har mange positive aspekter som random gruppetrening ikke har.

Det er ikke snakk om å føle seg truet, det er hele hylekoret (som har roet seg) rundt CF som er helt hinsides. Ja og så en del feilinformasjon.

Hvordan noen kan trene AMRAP oly-øvelser med vekt fatter jeg ikke, men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har rett. De som hater på crossfit føler seg neppe truet. At de derimot forsøker å heve seg selv og sin idrett, ved å rakke ned på crossfittere og crossfit er jeg ganske sikker på. Men hey, folk må gjøre som de vil.. jeg bryr meg ikke :)

Det er veldig vanskelig å ikke rakke ned på Crossfit når mentaliteten er at treningsformen ikke har noen svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler det er mer omvendt, at man rakker ned på crossfit fordi NOEN av de tror de er veldig mye bedre enn alle andre, og ofte bare har mediokre pr i f.eks. Kipping dips å vise til.

Er det ikke NOEN idioter overalt? Hvorfor rakke ned på alle pga noen få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å ikke rakke ned på Crossfit når mentaliteten er at treningsformen ikke har noen svakheter.

Hvem sin mentalitet? Er det ditt inntrykk etter å ha lest denne tråden?

Jeg tror du argumenter mot den lille andelen crossfittere som føler de er bedre og "råere" enn alle andre. Jeg liker ikke de folka jeg heller, men de tar mye plass og er veldig synelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke NOEN idioter overalt? Hvorfor rakke ned på alle pga noen få?

Hvem sin mentalitet? Er det ditt inntrykk etter å ha lest denne tråden?

Jeg tror du argumenter mot den lille andelen crossfittere som føler de er bedre og "råere" enn alle andre. Jeg liker ikke de folka jeg heller, men de tar mye plass og er veldig synelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise til noe som helst som viser hvilken overførignsverdi kipping pullups har til turning? Vi har vært gjennom dette før ja, men jeg fikk ingen god forkalring på hvor turn kommer inn i bildet.

Standard kip sving brukes i skranke, ringer og svingstang. For den som driver med såkalt calisthenics er jo kipen den de fleste bruker når de gjør muscle ups.

Man bruker samme prinsippet når man driver med hoften i kip (øvelsen hvor man tar seg fra liggende til stående uten armer), det er samme driv som i olympisk vektløfting (men her stopper også likheten).

Formålet er først og fremst kondisjonering. Få høyt volum på skuldrene. Lære seg bevegelsen både med å uten strak kropp. Snakker om turn altså.

Grunnen til at man gjerne ikke ser så mange toppnivå turne drive med kip sving er at dette en relativt enkel progresjon, og den brukes derfor mest til barn og ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sin mentalitet? Er det ditt inntrykk etter å ha lest denne tråden?

Jeg tror du argumenter mot den lille andelen crossfittere som føler de er bedre og "råere" enn alle andre. Jeg liker ikke de folka jeg heller, men de tar mye plass og er veldig synelige.

Desverre er det denne minoriteten som trer CF ned på andre som om det skulle vært en religion, og med en gang for enevær seriøs kritikk blir skutt ned med gud vet hva slaks argumenter ikke brukt av den mindre saklige tonen. Det gjør det veldig lett for kritikerene, og gjør det enda lettere å misslike.

Standard kip sving brukes i skranke, ringer og svingstang. For den som driver med såkalt calisthenics er jo kipen den de fleste bruker når de gjør muscle ups.

Man bruker samme prinsippet når man driver med hoften i kip (øvelsen hvor man tar seg fra liggende til stående uten armer), det er samme driv som i olympisk vektløfting (men her stopper også likheten).

Formålet er først og fremst kondisjonering. Få høyt volum på skuldrene. Lære seg bevegelsen både med å uten strak kropp. Snakker om turn altså.

Grunnen til at man gjerne ikke ser så mange toppnivå turne drive med kip sving er at dette en relativt enkel progresjon, og den brukes derfor mest til barn og ungdom.

Det skjønner jeg. Men det er forskjell på standard kip og kip brukt i CF. Hovedforskjellen er at kip i turning ikke blir terpet nevneverdig mye da bruksverdien er begrenset. Det later til at CF har en annen holdning og et annet volum på kipptreningen. Hovedforskjellen og grunnen til at jeg mener overføringsverdien er minimal siden tiden brukt på det i turning, (og da ikke engang diskutert nivåsforskjell, da mener jeg barn vs ungdom) og tiden brukt på det i CF blir for stor forskjell.

Jeg har til gode å se noe annen god argumentasjon for kipping i pullups annet enn AMRAP.

Når det kommer til Muscle Ups så menerj eg det er stor forskjell på MU og Pullups, hvorav kipping i MU etter min mening har en høyere verdi og lavere skaderisiko en kipping i pullups.

Jeg ser hva du mener med hoftedriv, jeg er ikke teknisk god nok i Oly-øvelser til å uttale meg rundt det.

Og så kommer jeg til den delen av CF jeg sliter med å skjønne. Kondisjonstrening i Pullups? Høyt volum på skuldre?

Turn? Enten har jeg lært feil, eller så har jeg missforstått deg eller så har du skrevet skudlre istedenfor rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det denne minoriteten som trer CF ned på andre som om det skulle vært en religion, og med en gang for enevær seriøs kritikk blir skutt ned med gud vet hva slaks argumenter ikke brukt av den mindre saklige tonen. Det gjør det veldig lett for kritikerene, og gjør det enda lettere å misslike.

Skjønner. Når en minoritet er idioter, så er det legitimt å generalisere hele gruppen og bruke samme usakelige tone. ;)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner. Når en minoritet er idioter, så er det legitimt å generalisere hele gruppen og bruke samme usakelige tone. ;)

;)

Stemmer bare når det gjelder CF :p Det er en del bra ting med CF og det skal de ha ros for.

Primært er det egentlig bare den usaklige tonen mange av disiplinen lirer av seg, vanskelig å heve seg over, enda værre å se forbi. Helt ærlig så er det ingen idretter som er blottet for negative aspekter og spesielt ikke CF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det denne minoriteten som trer CF ned på andre som om det skulle vært en religion, og med en gang for enevær seriøs kritikk blir skutt ned med gud vet hva slaks argumenter ikke brukt av den mindre saklige tonen. Det gjør det veldig lett for kritikerene, og gjør det enda lettere å misslike.

Det skjønner jeg. Men det er forskjell på standard kip og kip brukt i CF. Hovedforskjellen er at kip i turning ikke blir terpet nevneverdig mye da bruksverdien er begrenset. Det later til at CF har en annen holdning og et annet volum på kipptreningen. Hovedforskjellen og grunnen til at jeg mener overføringsverdien er minimal siden tiden brukt på det i turning, (og da ikke engang diskutert nivåsforskjell, da mener jeg barn vs ungdom) og tiden brukt på det i CF blir for stor forskjell.

Jeg har til gode å se noe annen god argumentasjon for kipping i pullups annet enn AMRAP.

Når det kommer til Muscle Ups så menerj eg det er stor forskjell på MU og Pullups, hvorav kipping i MU etter min mening har en høyere verdi og lavere skaderisiko en kipping i pullups.

Jeg ser hva du mener med hoftedriv, jeg er ikke teknisk god nok i Oly-øvelser til å uttale meg rundt det.

Og så kommer jeg til den delen av CF jeg sliter med å skjønne. Kondisjonstrening i Pullups? Høyt volum på skuldre?

Turn? Enten har jeg lært feil, eller så har jeg missforstått deg eller så har du skrevet skudlre istedenfor rygg.

Prinsipielt er det ikke en forskjell i kippene, men jeg ser den læres bort forskjellig av forskjellige trenere. Det kommer an på om man velger å gå effektivitetsveien (hvilket som helst spark eller rykk for å komme seg opp), turn-metoden (Hollow body, strake bein), CF-tilpasning (sparkende/syklende bein for å få minst energikrevende rytme), etc.

Jeg er uenig at det ikke terpes i turn. Alt terpes i turn. Du går ikke videre før du mestrer basisen.

Alle former for trening, idrett og sporter har tilpasninger av øvelser til seg selv.

Hva du mener om det er jo ikke så relevant. Pull ups kommer en gang i blant i CF. Enten kipp, strict eller anyhow. Chest to bar har vel mer eller mindre blitt standarden i konkurranser.

De koster mye energi i forhold til løping f.eks. og er derfor en fin måte å utfordre anaerob kapasitet. Tungt for skuldrene? All trening med høyt volum er en risiko om du i utgangspunktet ikke er sterk nok til å tåle det. Kanskje CF-nybegynnere idoliserer øvelsen litt for mye, men det tror jeg skyldes at den har blitt selve symbolet på CF. På godt og vondt.

Jeg har aldri skadet skuldrene mine pga kipping pull ups, men jeg har skadet anklene på løping, jeg har hatt ruptur i biceps pga strict pull ups, jeg har hatt hamstring-strekk pga lav-volums markløft. Skadet kan du bli uansett nivå og modalitet.

At kip ikke brukes så mye i turn er jo ikke et argument for at det ikke skal brukes i CF. De kan passe ballen med foten i amerikansk fotball også, men det betyr ikke at de trener like mye på pasninger som i vanlig fotball. Selv om idrettene er forvekslingsvis like (begge er lagspill med ball på bane).

Da er det ikke en muscle up, men en kipping muscle up.

Kall det hva du vil. Skal du arrestere alle calisthenics-folkene som kipper i "muscle up"-en sin får du det travelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsipielt er det ikke en forskjell i kippene, men jeg ser den læres bort forskjellig av forskjellige trenere. Det kommer an på om man velger å gå effektivitetsveien (hvilket som helst spark eller rykk for å komme seg opp), turn-metoden (Hollow body, strake bein), CF-tilpasning (sparkende/syklende bein for å få minst energikrevende rytme), etc.

Jeg er uenig at det ikke terpes i turn. Alt terpes i turn. Du går ikke videre før du mestrer basisen.

Alle former for trening, idrett og sporter har tilpasninger av øvelser til seg selv.

Hva du mener om det er jo ikke så relevant. Pull ups kommer en gang i blant i CF. Enten kipp, strict eller anyhow. Chest to bar har vel mer eller mindre blitt standarden i konkurranser.

De koster mye energi i forhold til løping f.eks. og er derfor en fin måte å utfordre anaerob kapasitet. Tungt for skuldrene? All trening med høyt volum er en risiko om du i utgangspunktet ikke er sterk nok til å tåle det. Kanskje CF-nybegynnere idoliserer øvelsen litt for mye, men det tror jeg skyldes at den har blitt selve symbolet på CF. På godt og vondt.

Jeg har aldri skadet skuldrene mine pga kipping pull ups, men jeg har skadet anklene på løping, jeg har hatt ruptur i biceps pga strict pull ups, jeg har hatt hamstring-strekk pga lav-volums markløft. Skadet kan du bli uansett nivå og modalitet.

At kip ikke brukes så mye i turn er jo ikke et argument for at det ikke skal brukes i CF. De kan passe ballen med foten i amerikansk fotball også, men det betyr ikke at de trener like mye på pasninger som i vanlig fotball. Selv om idrettene er forvekslingsvis like (begge er lagspill med ball på bane).

Jeg vil tørre å påstå at en personer som konkurrer eller trener aktivt CF har flere timer med kipping bak seg enn turnere har. I de turnmiljøet jeg har trent og vert assisterende trener i er ikke kipping noe man fokuserer på. Det er en basic øvelse som er teknisk krevende over flere repetisjoner, men som de fleste mestrer med færre repetisjoner. Om du tenker på kip i ringer eller svingstang så merk antallet. Poenget mitt er at som CF utøver vil du legge flere timer med kipping enn du vil som turner.

Helt enig med deg, man går ikke videre før man kan basis. Men i turn er basisprinsippetet for kip langt mindre utfordrende enn hva du finneri CF miljøet, og her tenker jeg på antal repetisjoner. De mer avanserte metodene for bruk av hoftebevegelsen i f.eks stang kan jeg ikke nok om til å uttale meg.

Her kommer en argumentasjon jeg ser ofte brukt i slike diskusjoner, anaerobt. At du sammenligner løping mot kipping pullups når det kommer til anaerobt kapasitet så faller jeg av. Det er vitterlig to forskjellige ting, og at crossfit ser på pullups eller kipping pullups som noe annet enn en styrkeøvelse er noe jeg altid har fundert grunnlaget på.

Her er et utdrag fra en manual til CF utøver anngående kipping pullups

Kipping is whole-body, athletic, and demands

coordination and agility. It is plyometric, requires

flexibility of the shoulders, allows for rapid cycle time,

and in totality represents an essential, unique, and

powerful core to extremity motor recruitment pattern.

None of which could be said of the strict pull-up.

Sett bort fra salgsargumentasjonen og alle de fantastiske superlativene så er det ikke rart at man ikke kan bruke en dårlig øvelse som strikt pullup.

Hele greia kan leses her. Noen oppe her nevnte at folk gjerne rakket ned på Crossfit, er det rart når dokumenter som dette florerer rundt. Tonen er klar. Gjør kipping pullups eller ikke bli atletisk, our way is the only.

Jeg sier ikke at fordi kip ikke brukes i turn, skal det ikke brukes i CF. Jeg sier bare at jeg finner det merkelig at CF har funnet opp hjulet på nytt og relansert pullupen med kip. Det er en grunn til at turnere bruker kip i den graden de gjør. Man kan tenke seg det mekaniske stresset som oppstår rundt skulderledett etter x antall kipping pullups. Her mener jeg derfor at kip eller svingteknikk brukt ovenfor muscle ups er mindre skadelig da et mekanisk stress vil bli mindre i topp-posisjon. Istedenfor å falle ned igjen.

Sistnevnte der er noe jeg videre kan utdype. CF crossfit legger opp til AMRAP eller flere repetisjoner i pullups med kip. En turner vil bruke kip i variasjoner, eller som enkelttilfelle. Se på stang eller ringer, turnere bruker kip, men jeg tipper de ikke er i nærheten av like mange som en CF utøver gjør i et enkelt sett. I tillegg gjøres disse i en kombinasjon av andre teknikker og i en helt annen bevegleskjede. F.eks hele vendinger i stang med kip ut horisontalt opp i håndstående splitt før stangbytte. Ofte sett hos kvinnelige utøvere.

Jeg går ikke inn på hvilke hva skader for i mitt tilfelle er det bare vektløfting som gjelder, siden det er den eneste sporten så langt hvor jeg ikke har fått skader. Det betyr ikke at sporten i seg selv ikke kan være skadelig, eller at den er perfekt. En anektote, ikke noe annet. Og lite relevans.

En ting er vi enig i, kipping er symbolet på CF, på godt og vondt. Og når jeg leser hva CF offisielt skriver om kipping blir jeg litt satt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er litt for mye å lese gjennom i denne tråden, men jeg kan ikke skjønne at det på død og liv skal være svart/hvitt.

Crossfit har en utfordring med at det er veldig belastende, og har relativt stor fallhøyde mtp skader og 'dårlig teknikk' pga rep-fokus. Samtidig er det noe som engasjerer voldsomt, og som har veldig mange die-hards. Funker det? Får det folk i form? Ja, det gjør det.

Så kan man krangle til man er gul og blå hva som er formålet med å trene, men det vil være individuelt, og bra er det.

Folk må få velge det som funker og som motiverer.

Det tekniske rundt CF, eller vektløfting for den saks skyld, er vel klekkende likegyldig. Mangfold er bra.

Do what works for you.

Er det noe verden ikke trenger, så er det trenings-Gestapo som har funnet den hellige gral. Det. er. det. alt. for. mange. av.

Nå er ikke jeg noe fan av motivasjons-spam; men poster den ene jeg stiller meg bak:

1920387_798512793510938_1806947535_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forresten også legge til (som butikkeier) at CrossFit-communityen er veldig åpne og nyskjerrige på trening, både når det kommer til utstyr og teknikker for både trening, restitusjon og skadeforbygging. Det skal de ha mye kudos for.

Det er vel og bra, kudos for det.

Jeg kunne skrevet milevis med innlegg om det, men føler denne artikkelen poengterer mye av det jeg vil frem til. Med relevant forsking også..

http://erinsimmonsfitness.me/2014/04/17/why-i-dont-do-crossfit/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og bra, kudos for det.

Jeg kunne skrevet milevis med innlegg om det, men føler denne artikkelen poengterer mye av det jeg vil frem til. Med relevant forsking også..

http://erinsimmonsfitness.me/2014/04/17/why-i-dont-do-crossfit/

Det er ikke vanskelig å google opp CF-kritikk, men jeg må si at akkurat den artikkelen knakk sammen ved "kettle bell swings (yep, you guessed it, I don’t do those either because it is not a beneficial movement for the body and typically puts the back in bad positions)". For å sitere Johan Golden: "Ja.... morna!".

Folk skal alltid ha så forbanna sterke meninger. Det er ytterst få ting i verden som er svart/hvitt. Internett ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...