Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

I all hovedsak sirkeltrening. Gjør litt av alt, så du blir god på alt.

Men istedenfor standard sirkeltrening så har man egne sirkeltreningsgymer, og man skaffer et godt miljø hvor folk pusher hverandre og man holder orden på rekorden sine.

Ok , men har man ikke det sosialt på ett vanligt gym då? Eller på en styrke klubb?

Man gjør vel det til det man vil!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I all hovedsak sirkeltrening. Gjør litt av alt, så du blir god på alt.

Men istedenfor standard sirkeltrening så har man egne sirkeltreningsgymer, og man skaffer et godt miljø hvor folk pusher hverandre og man holder orden på rekorden sine.

Men ja poenget er taget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var er crossfit? Før meg så ser du ut som en blandning Mellan

Styrkeløft, vektløfting, cirkus artister, og gymnastikk.

Gjerne nåe som kan fylle in så jeg kan bli lit klokere :)

CrossFit er først og fremst en idrett fremfor en treningsmetode, og det konkureres på tid i øvelser som er hentet fra styrkeløft, vektløft, gymnastikk (som du er inne på), Kb, sirkeltrening, etc.

Man trener seg opp til en allsidig fysikk fremfor spesialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik i nesten alle Crossfit videoer at de først drar mark på tid med rygghelsa som innsats og spretter som gale, men på siste reppen så slipper de bare stanga ned. Når du først har bounca 20 mark, så kan du være kar til å sette den fra deg, ikke den der "too cool for school greia" i 2xU leggvarmere eller tights under shortsen.

Måtte bare få det ut :p

Det er fordi det ikke har noen hensikt å bruke tid og krefter på å senke den sakte ned igjen, siden det faktisk går på tid. Som regel brukes det bumper plates også, så de tåler det greit. Dropping av vekter er ikke akkurat enestående for CrossFit™. 2xU-leggvarmere er forøvrig ikke noe kult i CrossFit™-miljøet. Det må være Rogue eller Reebok. Selv undikkene.

Bouncing er forøvrig ikke tillatt i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossFit er først og fremst en idrett fremfor en treningsmetode, og det konkureres på tid i øvelser som er hentet fra styrkeløft, vektløft, gymnastikk (som du er inne på), Kb, sirkeltrening, etc.

Man trener seg opp til en allsidig fysikk fremfor spesialisering.

Ok, lit som strongman då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, lit som strongman då...

Nå er jeg så kjent med strongman, men jeg tipper det kanskje er hovedsakelig forkus/spesialisering på styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg så kjent med strongman, men jeg tipper det kanskje er hovedsakelig forkus/spesialisering på styrke?

Mye fokus på olike øvelser som farmer walk, atlas Stein, dekk velt og en masse mer, men prinsippen er den samme nesten

Mye mye mye rå styrke og en del øvelser er på tid en del på maks rep på tid.

Sinnsyk sjekk sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fokus på olike øvelser som farmer walk, atlas Stein, dekk velt og en masse mer, men prinsippen er den samme nesten

Mye mye mye rå styrke og en del øvelser er på tid en del på maks rep på tid.

Sinnsyk sjekk sport.

CrossFit som sport har nok litt til felles med strongman, ja. Der strongman-konkurranser fokuserer stort sett utelukkende på rå styrke, inneholder de fleste CrossFit-konkurranser elementer av muskelutholdenhet, styrke, lungekapasitet, koordinasjon og smidighet.

Noen av grunnene til at CrossFit er så lett å hate:

  1. En haug med uintelligente utspill fra ledelsen (Crossfit HQ) ala "CrossFit er den beste måten å bygge muskler på naturlig", "Det er ingen hensikt med doptesting off-season" osv osv
  2. Haugevis av dårlig programmerte WODer som fører til hårreisende teknikk hos selv eliteutøverne.
  3. Generelt sett mye dårlig teknikk fordi folk som har aldri har trent styrke før kan bli kastet inn i WODer med alt fra rykk til markløft på tid, etter bare noen dager med kursing. Dette varierer veldig fra gym til gym.
  4. Man trenger bare et 2-dagers kurs til 1000$ for å åpne en box og lære vekk CrossFit til folk.
  5. Nyfrelste crossfittere kan være utrolig irriterende og høylytte og snakker gjerne ikke om annet enn CrossFit, spesielt på sosiale medier. I tillegg skryter de av opprevne hender og skrapemerker på leggene med hashtags som #hardcore og #bitchplzIdontdoZumbaIDoCrossfitYOLO.
  6. Kipping pullups. Crossfit - teaching the correct way to do an incorrect pullup

Men det er en del bra ting også.

Hørt om crossfitteren som ikke klarte å tenke utenfor boxen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossFit som sport har nok litt til felles med strongman, ja. Der strongman-konkurranser fokuserer stort sett utelukkende på rå styrke, inneholder de fleste CrossFit-konkurranser elementer av muskelutholdenhet, styrke, lungekapasitet, koordinasjon og smidighet.

Noen av grunnene til at CrossFit er så lett å hate:

  1. En haug med uintelligente utspill fra ledelsen (Crossfit HQ) ala "CrossFit er den beste måten å bygge muskler på naturlig", "Det er ingen hensikt med doptesting off-season" osv osv
  2. Haugevis av dårlig programmerte WODer som fører til hårreisende teknikk hos selv eliteutøverne.
  3. Generelt sett mye dårlig teknikk fordi folk som har aldri har trent styrke før kan bli kastet inn i WODer med alt fra rykk til markløft på tid, etter bare noen dager med kursing. Dette varierer veldig fra gym til gym.
  4. Man trenger bare et 2-dagers kurs til 1000$ for å åpne en box og lære vekk CrossFit til folk.
  5. Nyfrelste crossfittere kan være utrolig irriterende og høylytte og snakker gjerne ikke om annet enn CrossFit, spesielt på sosiale medier. I tillegg skryter de av opprevne hender og skrapemerker på leggene med hashtags som #hardcore og #bitchplzIdontdoZumbaIDoCrossfitYOLO.
  6. Kipping pullups. Crossfit - teaching the correct way to do an incorrect pullup

Men det er en del bra ting også.

Hørt om crossfitteren som ikke klarte å tenke utenfor boxen?

Enig i alt du skriver :). Ville dog editert punkt 5 til bare Frelste crossfittere. Kjenner flere som har holdt på i flere år som fortsatt er like høylytte og verdensmester. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest på sosiale medier hvor RÅ crosfittere synes hverandre er i en evig sirkelrunk. Samtidig som de er "byen sprekeste" osv :sick:

Men allikevel skal jeg altså i gang med crossfit selv om en ukes tid. Jeg har trent det før og gleder meg til å begynne igjen. Det er veldig artig som trening/konkurranse form og jeg tror det er relativt trygt så lenge man har styrkebakgrunn og nok fokus/erfaring på teknikk. Dessuten er også de fleste hyggelige folk (om en tar ekstremitetene med en klype salt). Alt i alt er det vel bare et skrik etter oppmerksomhet hos disse folkene og det uavhengig av idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit er i utgangspunktet bra fordi det får fleire ut av sofaen og på trening.

Som med vanleg styrketrening er teknikk viktig, og potensialet for fare absolutt til stade. I crossfit er kanskje ikkje løfta like tunge for den gjennomsnittlege crossfitte® (høhø), sidan det er meir fokus på kondisjon og å få gjort mest mogleg innanfor ei tidsramme. Likevel er skadepotensialet der, og fokus på teknikk viktig. For ein som har trent styrke ei stund, kan det nok gå ganske greit. Utfordingen er gjerne å få nybyrjarar til å jobbe med og fokusere på teknikk. Sidan crossfit i større grad er ein aktivitet i fellesskap, med instruktør, er det desto viktigare at instruktøren fokuserer på teknikk.

Å svinge kvegbjøller og ta kipping pullups går nok stort sett greit, men det er fleire olympiske løft i crossfit enn for dei som trener vanleg styrke. Sidan øvingane i utgangspunktet er veldig tekniske og utfordrande, så kan det vere større skadepotensiale når ein skal ta 10 reps clean og så forte seg vidare til 10 reps markløft. Ved vanleg trening tar du kanskje 5 reps av kvar, med pausar mellom sett og fokus på teknikk.

Eg er ingen hatar og er glad for at denne treningsformen er noko folk likar, og håpar samtidig at skadepotensialet og skadeproblematikken ikkje er så stor som den kan høyrast ut. Om folk vil ta kipping pullups, så skal ikkje eg vere den som kritiserer dei for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt du skriver :). Ville dog editert punkt 5 til bare Frelste crossfittere. Kjenner flere som har holdt på i flere år som fortsatt er like høylytte og verdensmester. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest på sosiale medier hvor RÅ crosfittere synes hverandre er i en evig sirkelrunk. Samtidig som de er "byen sprekeste" osv :sick:

funny-picture-vegan-crossfit-meet-people.jpg

Når det er sagt, så synes jeg det ikke er så mye CF-mas om dagen. Det var mye verre i fjor og forfjor. Merker at fientligheten til crossfit også synker jo mindre hardcoresvettpågulvetmensvirullerimagnesium-bilder jeg ufrivillig eksponeres for :D De mest irriterende utøverne har jo for lengst kastet seg på neste hype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så synes jeg det ikke er så mye CF-mas om dagen. Det var mye verre i fjor og forfjor. Merker at fientligheten til crossfit også synker jo mindre hardcoresvettpågulvetmensvirullerimagnesium-bilder jeg ufrivillig eksponeres for :D De mest irriterende utøverne har jo for lengst kastet seg på neste hype.

Ja det er sant. Du har vel fått med deg at styrkeløft er det som er inn for tiden? Det er der douchebag'ene er nå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her trodde jeg styrkeløfting var så anti-cardio at unødig ekstraaktiviteter som douchebaggery ble slått hardt ned på.

Douchebaggery er ikke en aktivitet, men en personlighetstype ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En crossfitter som er veganer? Hah, alle vet jo at crossfit-ere spiser paleo :facepalm: #eatcleantrainmeanosv

Jepp. Og alle styrkeløftere spiser levende griseunger til frokost som skylles ned med en gallon H-melk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Og alle styrkeløftere spiser levende griseunger til frokost som skylles ned med en gallon H-melk :)

En gallon faktisk:)

Men virker som om ihvertfall en god del av de gjør det, ihvertfsll hvis man ser på flere intervjuer fra crossfit-games o.sv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå det er sagt så kommer ikke Klokov til å stille i CrossFit Games så lenge han er profesjonell vektløfter. Hvorfor skal han det? Ingenting er fetere enn å konkurere i vektløfting i OL :D

At han velger å tjene penger på å holde seminar for vektløft interesserte crossfittere er jo også ganske lurt.

Tror ikke han er profesjonell nå lenger. Såvidt meg bekjent trener han ikke med "laget" lenger og han kvalifiserte seg jo heller ikke til VM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han er profesjonell nå lenger. Såvidt meg bekjent trener han ikke med "laget" lenger og han kvalifiserte seg jo heller ikke til VM.

Ok. Jeg vet ikke om han trener med laget lenger, men jeg følger han på instagram og han hadde 190 kg i rykk for 3 uker siden (så jeg vil si han i alle fall er i god form til å hevde seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En crossfitter som er veganer? Hah, alle vet jo at crossfit-ere spiser paleo :facepalm: #eatcleantrainmeanosv

Kan da spise paleo selv om man er veganer. Det finnes jo HCLF-veganere, LCHF-veganere, raw-veganere, fruktarianere++++ så hvorfor ikke paleo.

Mvh alt for belest på kranglesider om veganere på internett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...