Gå til innhold

Kvartbøy

Medlemmer
  • Innholdsteller

    29
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kvartbøy

  • Rang
    Nykommer
  • Bursdag 06. juni 1970
  1. Takk for innspillene! Mye nyttig å tenke på. Jeg kan godt bremse nedstigningen mer, grunnen til at jeg starter raskt er vel en litt uklar og ubevisst angst for at buktrykket ikke skal holde hele veien, i tillegg at stanga kan begynne å skli nedover ryggen, særlig på de siste repetisjonene, og at jeg derfor må få det unna kvikt. Men jeg bremser opp på veien ned, som Tronaldo observerte, det er egentlig mest starten som ser litt stupbomberaktig ut. Jeg hadde en utpreget stupbomberteknikk tidligere, og lærte etterhvert at det ble for farlig, da jeg begynte å bli litt plaget i knærne. Knærne har j
  2. Da er det atter en gang knebøyteknikk på programmet... Videoen viser det siste arbeidssettet i 5x5 med 105 kg (volumdagen i Texas-metoden). Dette er litt over middels tungt ved ca. 84% av min 5RM, d.v.s. at det er ganske "grueling hard" som Rippetoe kaller det. Litt om det som kan være uklart eller videon ikke viser: Jeg bruker lav stangplassering (low bar), med tommelløst grep Jeg fester blikket ca. 1.5-2 meter fram og ser skrått ned. Det ser ut til å funke fint, har aldri/sjelden plager med nakken. Fotplassering er ca. 10-15 cm utenfor skuldrene, bredt, men ikke ekstremt bredt (sumo). Fø
  3. Takk for svar, folkens! Jeg tok en en ekstra utredning hos Nimi på Ullevål, og fikk samme råd, at jeg antakeligvis ikke trenger operasjon. Det viser seg at den effektive forkortingen bare er 1-1.5 cm, selv om det ser verre ut på røntgen. Så jeg tar det med ro i 4 uker til og håper på at det gror sammen, og at jeg kan få strukket litt på det med fysioterapi. Det går ganske greit i hverdagen, så lenge jeg er forsiktig med høyrearmen og jeg har vært i stand til å jobbe etter bare to sykedager. Det virker som jeg har vært heldig med å unngå smerter, faktisk så mye at legen ba meg roe meg ned
  4. Hjelp, jeg brakk kravebeinet grundig! Bruddet har 21mm forkorting på høyre side og to-tre små beinsplinter rundt bruddstedet, som visstnok ikke er farlige, i følge legene. Røntgen ser helt jævlig ut, og jeg har fått en ekstra "knokkel". Plages ikke av smerter så lenge jeg holder armen i fatle, helt i ro. Jeg har vært på akuttmottak utenfor Gøteborg i går og på legevakta i Oslo i dag. Den svenske legen mente at forkortningen var såpass stor at jeg kunne velge operasjon, men det var 4-5 dager ventetid, så jeg valgte å dra hjem. På legevakta som konsulterte med Ullevål Sykehus mente de at ko
  5. Kan det være upright rows: Barbell Upright Row ? Merk at det er en del skepsis om nytte- og helse-effektene til denne skulderøvelsen. F.eks. Eric Cressey: Lifting after Shoulder Surgery | Eric Cressey | High Performance Training, Personal Training
  6. Har du noe erfaring med rygghev? Hvis stølheten i korsryggen likner, så tror jeg du kan føle deg ganske trygg på at det bare er treningsverk.
  7. Først og fremst, det er vanskelig å finne noen sko som er egnet til både løping og styrketrening. P.g.a. at gode sko til styrketrening helst skal ha en hard og stabil såle, mens det motsatte gjelder for joggesko. Når det er sagt, kan jeg anbefale Adidas Superstar II til styrketrening, som jeg kjøpte på anbefaling fra Stronglifts-wikien. De sitter godt, er veldig stødige, sklir nesten aldri mot underlaget, men er kanskje en tanke løse rundt hælen.Skoene er egentlig basketballsko, så de der nok velegnet til mye annet innendørs også.
  8. Kvartbøy

    Ferie

    Lei en kajakk og padle noen turer på 1-2 timer! Glimrende trening for armer og rygg!
  9. Kroppsvekt i benk er i sikte! Yes!

  10. Kvartbøy

    ...

    Hvis du er ganske fersk med trening, så vil jeg anbefale deg å holde deg til den programmeringa du har, så lenge det gir framgang. Det er ser ut som serier á 4x6 repetisjoner er hovedregelen for deg, så bare bruk det. Du kan evt. tenke på 5x5- eller 3x5-programmer seinere, hvis du trener for maksimal styrke, i.o.m. at programmet ditt likner ganske mye i øvelsene. Du mangler bare Pendlay-stangroing, så har du de fem hovedøvelsene i SL 5x5, som jeg kjører. Når det gjelder pull-ups, kan du sjekke ut denne artikkelen: Fra 0 til 9 pullups på 12 uker - Fitnessbloggen
  11. Kvartbøy

    ...

    Kjører du alt med pronert (dobbelt overhånds) grep? Ett vanlig tips for å styrke grepet er å kjøre så mye som mulig med pronert grep, og kun kjøre mixed på maksimale toppsett. Dessuten kan du prøve å holde stanga så lenge du klarer på siste repetisjonen, f.eks. 10-20 sekunder. Det er mange flere tips enn dette, men disse to føler jeg har hjulpet mest av enkle tiltak. Til slutt, vurder også å inkludere pull-ups og tung stangroing, f.eks. som avveksling for kroc rows og nedtrekk. Disse krever også mye av grepet og vil være gunstige for marken.
  12. Amerikansk statistikk er gøy å sammenlikne med for oss som driver med baseløft: Weightlifting Performance Standards
  13. Ett lite tips til sjekking av dybde: Bruk mobilkameraet og film fra siden når du løfter.
  14. Hvor lang den pausen skal være, lurer jeg på óg? Er f.eks. to måneder (doseringsplanen til min Star Nutrition Creatine Monohydrate varer to måneder) på fulgt av to måneder av en passende rytme?
  15. Begynn med snus. Snus og røyk demper appetitten
×
×
  • Opprett ny...