Gå til innhold

Hva synes dere om Crossfit?


Alex86

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

TL;DR versjon.

  • CrossFit has done an incredibly good job at popularizing tough training using barbells.
  • CrossFit is fine "Exercise" but it's not "Training". The undoubtedly impressive CrossFit Games athletes don't use CrossFit programming.
  • There are good and bad CrossFit coaches, but the certification farm CrossFit has become often produces more bad than good.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ut litt crossfit ida siste og det er en veldig god form for trening, men det KAN forekomme mye skade viss du henger deg opp i vekter og tid. Veldig mangen av øktene går ut på å få best mulig tid, men da er det viktig å tenke på teknikk teknikk og teknikk, hjelper ikke å få 10sek bedre viss ryggen din ryker på slutten. Så fokuser på å slå din tid og ikke Rich Froning sin tid for da må du trene ganske mye. Crossfit får mye drit for mye og da spesiellt hangups teknikken de har, men det folk må tenke på er at denne typen teknikk er fordi de skal bruke det i konk og da skal de ofte ta opp mot 100reps, så da kan du bare ta rette hangups, men da er du ferdig med hangupsene dine når resten har gått hjem. Så det jeg gjør når jeg trener crossfit er å ta vanlige siden jeg ikke skal være med i konk, men tar da å deler de opp i flere sett og kanskje korter ned, men skriver alltid ned hvordan jeg gjorde det slik at jeg kan se fremgang både her og ikke bare på min tid. Det som kanskje er det beste med denne formen for trening er at kroppen alltid får nye utfordringer og en må alltid forbedre seg på ulike områder. Så viss du vil bli en atlet er dette å anbefale, men vil du bli Arnold e da kanskje ikkje heilt veien å gå ;) Uansett er det en fin form for trening viss du tenker på teknikk. For meg som driver med kampsport fungerer det veldig bra, men jeg trener også "Vanlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg syntes om crossfit er at det er bråkete, de driver å kaster vektene i gulvet, som tilfeldigvis er taket på motorsykkelverkstedet mitt:confused:.

De gangene det ikke bråker noe så inne i h..lvete, er vel de gangene den enten får vektene i hodet eller på føttene...

Nå tenker jeg at det er lenge siden jeg har testet skytevåpen på verkstedet, får vel slenge opp et par sandsekker og teste et par .44 magnum ladninger en lørdags formiddag, Tenker det blir stille i etasjen over da!

Passiv aggressiv jeg? Neida:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flere har bedret prestasjonen sin som atlet etter å ha trent crossfit.

Flott, seriøs og ubias-et video :)

Selv om mange tror det handler om tilfeldig høy intensitet med avanserte øvelser så er det ikke det det har utviklet seg til å bli. Det finnes gode, og det finnes dårlige program. Et bra program, som har høstet mye bra tilbakemeldinger, og utviklet spillere til amerikansk fotball er http://powerathletehq.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott, seriøs og ubias-et video :)

Selv om mange tror det handler om tilfeldig høy intensitet med avanserte øvelser så er det ikke det det har utviklet seg til å bli. Det finnes gode, og det finnes dårlige program. Et bra program, som har høstet mye bra tilbakemeldinger, og utviklet spillere til amerikansk fotball er http://powerathletehq.com/

Vell, fakta er fakta uansett hva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"This video is no longer available due to a copyright claim made by CrossFitHQ."

What. Hva inneholdt videoen?

Var en atlet som fikk et treningsprogram som ikke var særlig bra lagt opp til hans mål, av en såvidt jeg husker det ukvalifisert kis,og enden på soga var vel at atleten presterte dårligere og ble tilslutt skadet på en kamp, mener jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en atlet som fikk et treningsprogram som ikke var særlig bra lagt opp til hans mål, av en såvidt jeg husker det ukvalifisert kis,og enden på soga var vel at atleten presterte dårligere og ble tilslutt skadet på en kamp, mener jeg det var.

I videoen var det bare om at han trente ved crossfit hq, og prestasjonene hans hadde gått ned kraftig etterpå. Om det er pga. Dette kan vi jo ikke vite, men han gjør jo mer eller mindre akkurat det samme som før, bare at han trener crossfit off-season, så du får trekke dine egne konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"This video is no longer available due to a copyright claim made by CrossFitHQ."

What. Hva inneholdt videoen?

WTF

Det er ikke bare videoen, men hele kanalen til InfiniteElgintensity som er sletta.

https://www.youtube.com/channel/UC4eEWIVjsuM84i3Bv-UA3ig

Det er sånn piss som det her (CrossFitHQ saksøker alt som er kritisk til crossfit), som får meg til å lure på hvorfor jeg i det hele tatt ønsker å assosieres med dette. Er det virkelig løsningen å saksøke? Hva med å ha litt selvironi? Hva med å ikke forgude seg selv?

Trøsten for min del er at der jeg trener er den eneste koblingen til CrossFitHQ, de 1000 $ de betaler årlig for å bruke navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF

Det er ikke bare videoen, men hele kanalen til InfiniteElgintensity som er sletta.

https://www.youtube.com/channel/UC4eEWIVjsuM84i3Bv-UA3ig

Det er sånn piss som det her (CrossFitHQ saksøker alt som er kritisk til crossfit), som får meg til å lure på hvorfor jeg i det hele tatt ønsker å assosieres med dette. Er det virkelig løsningen å saksøke? Hva med å ha litt selvironi? Hva med å ikke forgude seg selv?

Trøsten for min del er at der jeg trener er den eneste koblingen til CrossFitHQ, de 1000 $ de betaler årlig for å bruke navnet.

Det der er problemet med copyright-løsningen til youtube for øyeblikket. Store kanaler kan sensurere mindre kanaler på bakgrunn av "copyright" når det egentlig bare er uønsket kritikk. Det er ikke første gangen dette har skjedd, dessverre. Like irriterende er det jo selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg mest er folk som driver med crossfit som utelater ordet "kipping" når de snakker om f eks "pull ups". Et bedre ord for det hadde vel vært "bar swings" som i filmen til InfinityEldintensity.

Jeg har ingenting i mot at folk kaster bort tiden sin på crossfit though, mindre folk på de vanlige treningssentrene, slipper også folk som skryter av at de tok ørten knebøy med krum rygg på 1 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt feil å dømma sjølve Crossfit for at folk "velge" å bruka dårlig teknikk. Mykje av konsepte i crossfit e jo bra, men e mangen som velge bort teknikken når da går på tid. E derfor veldig viktig for de som ska starta me crossfit å øva inn teknikk og ikkje tenka på tiden før du har rett teknikk og eventuelt ska gå konk. Tiden e nokke du skal ha for å se din egen fremgang med mindre du ska gå i konk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt feil å dømma sjølve Crossfit for at folk "velge" å bruka dårlig teknikk. Mykje av konsepte i crossfit e jo bra, men e mangen som velge bort teknikken når da går på tid. E derfor veldig viktig for de som ska starta me crossfit å øva inn teknikk og ikkje tenka på tiden før du har rett teknikk og eventuelt ska gå konk. Tiden e nokke du skal ha for å se din egen fremgang med mindre du ska gå i konk.

Du ser motsetningen mellom teknikk og kortest mulig tid?

Jeg mener det blir helt riktig fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser motsetningen mellom teknikk og kortest mulig tid?

Jeg mener det blir helt riktig fremstilling.

Ja ser den, men derfor eg seie at folk ikkje må tenka på tie, men fokusera på teknikk. For dei ska ikkje gå konk som oftast. Men dårlig teknikk e jo så og sei i alle konkurransa då :p Mangen ganga unde max i mark på styrkeløft eg har sett krum rygg osv. Så e ikkje berre crossfitt som ska få drit der, men egentlig konkurransa i seg sjøl. Men Konkurransa e jo veldig gøyt då så blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser den, men derfor eg seie at folk ikkje må tenka på tie, men fokusera på teknikk. For dei ska ikkje gå konk som oftast. Men dårlig teknikk e jo så og sei i alle konkurransa då :p Mangen ganga unde max i mark på styrkeløft eg har sett krum rygg osv. Så e ikkje berre crossfitt som ska få drit der, men egentlig konkurransa i seg sjøl. Men Konkurransa e jo veldig gøyt då så blir vanskelig.

Grunnen til at CF for mye av "dritten" er fordi CF selv har lagt opp til det. Det finnes gode bokser, alt for få av dem.

Og så er det en fundamental forskjell på en krum rygg en konkurranse og konsekvent dårlig teknikk på trening. Og får ikke å snakke om forskjellen på markløft og f.eks olympiske løft. Eller benkpress og kipping pullups.

Crosfitt HQ har selv bedt om det.

Hadde en crossfitter kunne innrømt at dette ikke er noe nytt og revolusjonerende, men god gammeldags sirkeltrening med dagens styrkeannretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at CF for mye av "dritten" er fordi CF selv har lagt opp til det. Det finnes gode bokser, alt for få av dem.

Og så er det en fundamental forskjell på en krum rygg en konkurranse og konsekvent dårlig teknikk på trening. Og får ikke å snakke om forskjellen på markløft og f.eks olympiske løft. Eller benkpress og kipping pullups.

Crosfitt HQ har selv bedt om det.

Hadde en crossfitter kunne innrømt at dette ikke er noe nytt og revolusjonerende, men god gammeldags sirkeltrening med dagens styrkeannretninger.

hehehe :p ja enig der, men e ikkje alle crossfittere som har dårlig teknikk då, men forstår ka du meine :) Men pullupsene deiras e egentlig kun te konkurranse sie dei ska ta så jævlig mangen. Så sånn eg ser da e da tull å ta dei sånn så lenge du ikkje ska gå konk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe :p ja enig der, men e ikkje alle crossfittere som har dårlig teknikk då, men forstår ka du meine :) Men pullupsene deiras e egentlig kun te konkurranse sie dei ska ta så jævlig mangen. Så sånn eg ser da e da tull å ta dei sånn så lenge du ikkje ska gå konk.

mhm, og problemet da er at de som skal bli fryktelig gode må trene på det de skal gjøre i konkurranse. Desverre er kipping pullups en teknikk, og noen trener den aktivt.

Slikt som det gjør at CF greia til tider faller på egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...