Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt enig med dere muskuløse karer, det er nettopp derfor jeg har lest mye av det samme en ernæringsfysiolog må lese, eller en lege må lese. Kunnskapen er ikke forbeholdt disse, den ligger der tilgjengelig for alle som ønsker å øke sitt kunnskapsnivå om et tema. Men man må vite hvor man skal lete etter den for å få et nyansert bilde av de ulike informasjonskildene som finnes og de er mange. Her er altså overleger som mener av hele sitt hjerte at mettet fett er svært helseskadelig og der er overleger og som mener det motsatte, der er tannleger som priser fluor og tannleger som for alt i verden ikke bruker det (red. de er i fåtall), der er professorer som mener vi bør leve på raw vegansk kost og der er professorer som mener vi bør spise ren animalsk føde. Ser dere hvor jeg vil hen? Jeg synes det er vanskelig å ha tillitt til en professor av den enkle grunn at han er professor, det han mener noe om/kan noe om er ikke nødvendigvis i tråd med en annen professor med samme spesialfelt. Men dette er bare kverulering, mine herrer, så dette synes ikke jeg bærer frukter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osteoporose brudd er spesielt hyppig i Skandinavia

"milk- the deadly poison"

jeg ble introdusert for denne i dag......

Selv drikker jeg ikke melk eller produkter med melk i av den grunn at jeg vil ha det direkte fra kua(i begrensende mengder) og ikke gjennom produksjon. En vakker dag har jeg kanskje ett småbruk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaller det såkalt fordi ingen tåler spesielt godt kasein, laktose eller gluten, eller andre antinæringsstoffer.

For det første, verken kasein, laktose eller gluten klassifiseres som antinæringsstoffer. *De er hhv. et protein, et karbohydrat og et protein. Et antinæringsstoff er ett ikke-næringsstoff som forstyrrer opptaket av andre næringsstoffer, f.eks. fytat som binder seg til toverdige mineraler i tarmen.

Det er en ganske drøy påstand å si at ingen tåler disse spesielt godt, da det tross alt er veldig mange som tåler alle disse utmerket.

På det kostholdet vi lever på her til lands har de fleste også for lav magesyreproduksjon som et resultat av mange karbohydratrike måltider (protein stimulerer magesyreproduksjon), grønnsaker og plantekost stimulerer heller ikke magesyreproduksjon og antinæringsstoffer som fytinsyre, stopper magesyreproduksjonen og blokkerer pepsinaktiviteten. Dermed blir ikke proteiner godt nok brutt ned til enklere bestanddeler som må fordøyes videre i tynntarmenken. Slik stresser vi tarmen med pasteurisert og proteinrik melk, med brødmat, nøtter og frø som ikke er blølagt og syrnet i forkant, høyt inntak av planteoljer som også trigger betennelser..

Du må nesten komme med en kilde på at de fleste har for lav magesyreproduksjon. Melk forsinker forøvrig tømmingen av magesekken, slik at maten oppholder seg lenger der og dermed kan fordøyes bedre.

Dersom enkeltord jeg bruker som nok til at du ikke leser det jeg snakker om som er faktabasert, så du om det! Om du mener at Tine ikke har monopol på det meste av meieriprodukter her til lands, så må du forsøke å opplyse meg- jeg kjenner ikke til noe annet! Dersom du også interesserer deg for hva jeg mener, vil jeg be deg lese det jeg sier i stedet for å bruke hersketeknikker på meg, da vi ikke kommer noen vei med det- hverken du eller jeg :).

Jeg sa ikke at formuleringene dine gjorde at jeg ikke leste det du skrev, jeg skrev at de gjorde at jeg har vanskelig for å ta deg seriøst. Jeg har heller ikke sagt at Tine ikke har monopol, for det har de, men du bruker det som et argument for at meieriprodukter er usunne, og det blir for dumt.

Jeg har vel aldri brukt hersketeknikker på deg. Men, å påpeke at andre bruker hersketeknikker er en velkjent hersketeknikk ;)

Nå er jeg altså ikke en ekspert på hverken enzymer, genkoding eller "melkeindremedisin", annet enn at jeg har lest lenge, mye og vel, det som ikke dreier seg om offentlig melkepropaganda.

Med andre ord så leser du de artiklene som er negative til melk og klassifiserer resten som melkepropaganda?

Det provoserer meg noe helt forferdelig når TINE produserer produkter som ikke gagner oss, aller mest blir jeg ilter når de lanserer helseskadelige produkter rettet mot mine barn Det kan du lese mer om her: Fra jord til bord: Fy skam til TINE som produserer slik helseskadelig dritt til mine barn!. At det finnes edle hensikter bak slike produkt forbauser det meg om du kan mene!

At Tine sine produkter er helseskadelige er din påstand. Studier på meieriprodukter viser noe helt annet. Alle kan selektivt plukke ut studier som støtter sine egne meninger, men om du tar hensyn til all tilgjengelig forskning så kommer melk godt ut. At du oppriktig mener at Tine sine hensikter er å fremme helseskadelige produkter så er du faktisk lengre ute på viddene enn jeg så for meg.

Du har helt rett i at det er nettoeffekten som teller. Men tenk da på en gjennomsnitlig unge f.eks her til land. Han får kneip (full av antinæringsstoffer, gluten, planteoljer, akrylamid++) til frokost, gjerne med softsoya eller annet lettsmørbart plantemargaring på toppen og gjerne litt prim, sjokkopålegg eller syltetøy, ekstra lettmelk til drikke. Det samme i barnehage, eller skole. Til middag gjerne et pastamåltid med litt kjøtt eller fisk( i alle fall noe fryktelig enkelt, da vi ikke har tid til å lage mat lenger) til og den samme røkla som han/hun spiste til frokost og lunch til kvelds. Da blir regnestykket mitt, altså nettoeffekten, veldig enkelt å finne svaret på!

Med nettoeffekten mente jeg på mineralbalansen, siden du hevdet at antinæringsstoffer førte til tap av mineraler. Det er feil. Antinæringsstoffer (eksempelvis fytat) fører til lavere biotilgjengelighet og dermed lavere opptak av mineraler. Men, det fører ikke nødvendigvis til netto mineraltap av den grunn. Vi har ganske gode tilpasningsmekanismer for å holde mineralbalansen innenfor visse fysiologiske grenser.

Det du skriver om barns kosthold går det ikke an å argumentere mot, da du skisserer et helt elendig kosthold. Ja, mange spiser sånn, men da er det helheten som er problemet, ikke enkeltkomponentene.

Utover dette tror jeg diskusjonen stopper for min del. Du fremstår som svært lite villig til å se objektivt på argumentene/kildene, noe som i mine øyne gjør videre diskusjon dødfødt.

Edit: Angående pasteurisering

Food safety: unpasteurized milk: a continued... [Clin Infect Dis. 2009] - PubMed - NCBI

Pasteurization is the most effective method of enhancing the microbiological safety of milk. The consumption of milk that is not pasteurized increases the risk of contracting disease from a foodstuff that is otherwise very nutritious and healthy. Despite concerns to the contrary, pasteurization does not change the nutritional value of milk. Understanding the science behind this controversial and highly debated topic will provide public health care workers the information needed to discern fact from fiction and will provide a tool to enhance communication with clients in an effort to reduce the incidence of infections associated with the consumption of unpasteurized milk and dairy products.

Og her er en metaanalyse som har tatt for seg påvirkningen på næringsstoffene i melken:

A systematic review and meta-analysis of the eff... [J Food Prot. 2011] - PubMed - NCBI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osteoporose brudd er spesielt hyppig i Skandinavia

"milk- the deadly poison"

jeg ble introdusert for denne i dag......

Selv drikker jeg ikke melk eller produkter med melk i av den grunn at jeg vil ha det direkte fra kua(i begrensende mengder) og ikke gjennom produksjon. En vakker dag har jeg kanskje ett småbruk......

Det har regelrett også med at vi har en del andre mangler deriblant vitamin D som gjør at vi ikke fult får utnyttet kalsium i tillegg til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må vite hvor man skal lete etter den for å få et nyansert bilde av de ulike informasjonskildene som finnes og de er mange.

Føler du at du følger dette kriteriet selv i denne diskusjonen?

Du refererer blant annet til sider som A CAMPAIGN FOR REAL (RAW) MILK!, Mercola (som på ingen måte er en pålitelig kilde) og andre innen alternativmedisin. I hele den lange listen din over referanser finner jeg svært få studier.

Hvis dette er ditt bilde av nyansert informasjon, så deg om det. Men så lenge denne informasjonen ikke samsvarer med konklusjonene i nyere metaanalyser og primærforskning på melk og helse, så er det mer enn god nok grunn til å gjøre meg veldig skeptisk. Du kan selvfølgelig forkaste disse resultatene og klassifisere dem som "melkepropaganda" eller subjektive, men sammenlignet med dine egne referanser så er disse langt mer objektive og troverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du refererer blant annet til sider som A CAMPAIGN FOR REAL (RAW) MILK!, Mercola (som på ingen måte er en pålitelig kilde) og andre innen alternativmedisin. I hele den lange listen din over referanser finner jeg svært få studier.

Haha, mulig jeg er kjip skeptiker nå, men jeg har litt den holdningen at når folk viser til Mercola som en kilde til noe som helst som har med vitenskap å gjøre, så har de bare tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går over mitt hovud, og eg ville tru det ikkje er noko ein hobbybloggar burde uttale seg så alt for bombastisk om. Det er så absolutt ikkje berre å søke opp ein haug artiklar eller studiar som kjem fram til eit resultat og bruke utdrag her og der for å danne seg ei meining. Alle kan lese ein studie og delvis forstå konklusjonen, men for meg verkar deg som om dette er på eit nivå over det ein kan lese seg til på nettet. For min del ligg det i alle fall meir vekt bak kommentarar frå dei som faktisk er utdanna innanfor emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Analyser, forskning og studier er aldri bedre enn individene som står bak. :)

Siden det henvises til dette i nesten ethvert argument, mener jeg at man skal være like kritisk til det det henvises til, som til personen som henviste.

Tilbake til min holdning til melk, så mener jeg at laktose bør fjernes fra alle melkeprodukter, da det etter min oppdagelse også er årsaken til at jeg, og sikkert mange andre, forårsaker (ukontrollerbar)aggresjon,

i tillegg til magebesvær.

Dette oppdaget jeg tilfeldig, etter 30 år som en meget til tider hissig herremann.

Jeg har til og med dokumentasjon på at jeg som liten utviste sterk aggresjon, og at det ikke er noen som visste hva det kom av.

Aggresjonen forsvant da jeg kutta ut all laktose i kosten, og den kommer tilbake når den blir introdusert igjen.

Dette er etter min mening ganske alvorlig, og håper dette kan hjelpe andre som sliter med aggresjon,

uten å vite hvorfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til min holdning til melk, så mener jeg at laktose bør fjernes fra alle melkeprodukter, da det etter min oppdagelse også er årsaken til at jeg, og sikkert mange andre, forårsaker (ukontrollerbar)aggresjon, i tillegg til magebesvær.

Hvorfor skal ikke jeg og andre som tåler laktose godt få drikke normal kumelk?

Det er ikke mitt problem at du ikke tåler melk. Drikk noe annet, og la melka være i fred.

Skål.

post-2015-1444088367801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke jeg og andre som tåler laktose godt få drikke normal kumelk?

Det er ikke mitt problem at du ikke tåler melk. Drikk noe annet, og la melka være i fred.

Skål.

[ATTACH=full]55217[/ATTACH]™

Amen.

For meg virker det som enda et fenomen der folk som føler seg truffet, finner styrke i mangfold, for så å hate på noe i en sammlet gruppe. Egentlig litt sekt aktig. Tåler du ikke melk, SÅ DRIKKER DU DET IKKE. Men la nå oss som tåler og nyter melk få være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke jeg og andre som tåler laktose godt få drikke normal kumelk?

Det er ikke mitt problem at du ikke tåler melk. Drikk noe annet, og la melka være i fred.

Skål.

Siden vi trenger flere solide studier om melk og meieriprodukter har en plass i et vanlig kosthold.

Ting som har vært skrevet i stein innenfor vitenskap tidligere har endret seg, og som igjen har forandret vår tenkemåte.

Med sånne som deg i spissen hadde nok menneskeheten sittet i en hule og sugd melk ut av jurene til kua, men med den holdningen tror jeg faktisk ikke at du hadde kommet ut av jeger-samler samfunnet, og det å tenke annerledes og domestisere husdyr hadde nok aldri skjedd.

Sannsynligvis kunne du aldri kunne skåle med melken din, trangsynt som du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi trenger flere solide studier om melk og meieriprodukter har en plass i et vanlig kosthold.

Så du mener at de som drikker melk og ikke har noen problemer med det skal kutte det ut frem til vi har konklusive studier på at melk er trygt, til tross for at majoriteten av den forskningen som er gjort på melk viser positive resultater for helsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke jeg og andre som tåler laktose godt få drikke normal kumelk?

Det er ikke mitt problem at du ikke tåler melk. Drikk noe annet, og la melka være i fred.

Skål.

[ATTACH=full]55217[/ATTACH]™

Smaken på melka endrer seg jo ikke for det om man tar bort laktosen, så hvorfor ikke?

Jeg kan nevne flere fordeler ved å utelukke laktose,

-Melka har en myyye lengre holdbarhet, siden melka blir sur når melkesyrebakterier omdanner laktose til melkesyre.

-Man slipper alle symptomene laktose gir.

-Da slipper jeg, som ikke tåler laktose, betale mer for melka enn deg.

Det er ikke mitt problem at du er avhengig av kumelk, kjøp deg en ku hvis du absolutt skal ha laktose! :yuck:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...