Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Det var vel ikke helt det jeg prøvde å si, var det vel?

Hvordan vet du at det du lærer på kurs er riktig? Fordi den som holder kurset sier at det er det?

Hvordan vet du et ungen din faktisk er din? Fordi kona di sier det?

Fra spøk til revolver, man har jo en viss anelse om hvordan ting fungerer når man drar på de kursene, det blir som regel gitt pekepinner til hvordan man finner legitime kilder og fakta som er relevant. Wikipedia feks er ikke en 100% troverdig kilde, men gir ofte god start informasjon slik at man kan unersøke temaer eller problemstilliger ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smaken på melka endrer seg jo ikke for det om man tar bort laktosen, så hvorfor ikke?

Jeg kan nevne flere fordeler ved å utelukke laktose,

-Melka har en myyye lengre holdbarhet, siden melka blir sur når melkesyrebakterier omdanner laktose til melkesyre.

-Man slipper alle symptomene laktose gir.

-Da slipper jeg, som ikke tåler laktose, betale mer for melka enn deg.

Det er ikke mitt problem at du er avhengig av kumelk, kjøp deg en ku hvis du absolutt skal ha laktose! :yuck:

Hvorfor kjøper du ikke bare laktase enzymet enten på apotek(relativt "dyrt") eller på nett? Så kan du drikke akkurat det samme som oss andre. Det er kjipt at du har et defekt enzym, men det skal virkelig ikke gå utover majoriteten av befolkningen. Blir litt som å si fjern gluten og fremfor å gi folk me cøliaki støtte for å kjøpe de de trenger. Tror nok du er rimelig enig med meg. Og basert på fleste folk sine melkedrikkevaner så er det ikke behov for en utvidet holdbarhetsdato, og da faller i grunn alle argumentene dine til grunne. Sorry for at dette ble litt off-topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du et ungen din faktisk er din? Fordi kona di sier det?

Fra spøk til revolver, man har jo en viss anelse om hvordan ting fungerer når man drar på de kursene, det blir som regel gitt pekepinner til hvordan man finner legitime kilder og fakta som er relevant. Wikipedia feks er ikke en 100% troverdig kilde, men gir ofte god start informasjon slik at man kan unersøke temaer eller problemstilliger ytterligere.

Hvis du trenger kurs for å filtrere ut dårlig informasjon, så deg om det.

Men å si at jeg trenger det basert på en tilfeldig artikkel jeg linket til, er det dummeste jeg har lest, iallefall i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger kurs for å filtrere ut dårlig informasjon, så deg om det.

Men å si at jeg trenger det basert på en tilfeldig artikkel jeg linket til, er det dummeste jeg har lest, iallefall i dag. :)

"Kilder:

Food and Healing, Anne Marie Colbin,

Healing Ourselves, Naboru Muramoto

På kornet, Karen og Steven Acuff

Spis riktig unngå kreft, Michio Kushi

Diet for a New America, John Robbins"

ed16c34dbca452727059692d9d546f5b.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kilder:

Food and Healing, Anne Marie Colbin,

Healing Ourselves, Naboru Muramoto

På kornet, Karen og Steven Acuff

Spis riktig unngå kreft, Michio Kushi

Diet for a New America, John Robbins"

ed16c34dbca452727059692d9d546f5b.gif

Ja? Kjempebra kilder ikke sant? Selv om jeg linket til en artikkel, er ikke dermed sagt at jeg står for det som er skrevet i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden styrer av off-topic føler jeg. Før det skjer vil jeg bare komme med et innskudd. Du(@Luv) sier at Vegard skal ta hensyn til resten av verdensbefolkningen, noe jeg er enig i, men nok en gang så faller dette tilbake på at dette er et norsk forum. Hvor fleste parten av medlemmene er etnisk norske og da vil det Vegard være høyst gjeldene for dem(basert på at fleste folk tåler laktose i Norge). De vil mest sannsynlig ikke vite hvordan Afrikanere eller folk fra Asia best mulig vil kunne oppnå gunstige helsemessigeffekter ved å kutte ut/minimere laktose.

Til meg som ikke er etnisk norsk, og er født i sub-sahara, men oppvokst her(fra 5år). Ja, melk er som vi alle vet ikke like mye inntatt og likevel har jeg ingen i slekten min som jeg vet om som har blitt påvist laktoseintoleranse. Noe som fikk meg til å tenke at noe ikke kunne stemme angående lakoseintoleransen i Afrika forøvrig(da jeg i grunn ikke kjenner et eneste individ(fra Afrika) som har problemer når det kommer til meieriprodukter. Og ja de kommer fra flere land). Så gjorde litt søking på dette og fant dette, som i grunn kan forklare det:

Milk tolerance and the malnourished African. [Eur J Clin Nutr. 1990] - PubMed - NCBI

Kort og greit så kunne individene i studiet innta et glass melk(350ml) uten noe problem, og mer enn det dersom de i tillegg fikk i seg noe annet. Og selvom jeg ikke liker anekdotisk bevis så kan jeg trygt si at jeg kan innta mye mer enn dette og har aldri opplevd noe problem, så spørsmålet er da. Hvorfor har mutasjonen forekommet i hos meg/familien min?

P.S. For folk som ikke vet så inkluderer Bantu en veldig stor del av den afrikanske befolkningen som igjen blir delt inn i mindre etniske grupper(link på det her: Bantu peoples - Wikipedia, the free encyclopedia)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte populasjoner i Afrika har i lengre tid levd av melk. Dette hadde de ikke kunnet gjort om de ikke tålte det, så det er helt klart populasjoner som er godt tilpasset melk og laktose :)

Hele denne diskusjonen koker ned til at noen er laktoseintolerante, mens andre tåler laktose helt fint. På lik linje som alle andre aspekter ved et kosthold så er det individuelle forhold som avgjør hva du kan og bør spise. Intoleranser og allergier er sentrale her. Å skjære alle mennesker under en kam har ingen nytteverdi her, nettopp på grunn av disse individuelle forskjellene. Hvis alle utbredte intoleranser og allergier skulle føre til at de aktuelle matvarene ikke skulle konsumeres, så hadde det ikke vært igjen mange ting vi kunne spise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min holdning til melk er at jeg spiser og drikker det jeg liker, og jeg liker ikke melk.

Måtte lese det 3 ganger for å overbevise meg selv om at det stod "ikke" :o Jeg kan ikke skjønne hva bollene du spiser har gjort for å fortjene å ikke bli paret(eller er det 2 r? :S) sammen med et deilig glass melk <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke nevnt at noe tall er normalt, bare konstatert at prevalensen for laktoseintoleranse ligger rundt 20%, og altså er lik for den hvite populasjonen i USA og Nord-Europa, akkurat som vi kunne forvente, siden disse har det samme opphavet.

Husk at mennesket i utgangspunktet er laktoseintolerante. Du omtaler laktoseintoleranse som et problem. Hva med å heller snu på problemstillingen og se på hvilke befolkninger som i størst grad har tilpasset seg melk som føde? Vi kan ikke bruke enkeltindivider som argumenter i denne sammenhengen, vi må se på prevalenser i populasjoner, og da er det ingen tvil om at de populasjonene som har drukket melk lengst også har tilpasset seg melk best.

Jeg har forøvrig lært en del av denne diskusjonen, håper flere har gjort det :)

Det er fantastisk hvordan du prøver å kverulere. Jeg har aldri en eneste gang nevnt laktoseintolerante mennesker som et problem. DU derimot, har omtalt dem som "ikke-friske" i melkestudier, mens jeg hele tiden har opplevd hele verdens befolkning som normale.

Problemet er fortsatt hvorfor mennesket på ha et mutagert gen for å ta til seg minst EN bestandandel som bare forekommer i melk og meieriprodukter, og som er den eneste matvaregruppen i hele verden som krever dette. Hvorfor krever et sunt naturlig produkt noe som bare et fåtall har utviklet over tid? Kan det også hende at selv om melk kan være sunt, samtidig kan gjøre skade og? Mennesket tilpasser seg miljøet over tid for å overleve. Et fåtall i verden har endret genetikk for å få i seg noe de tror er godt for kroppen.

Hvis du heller snur problemstillingen slik at hvorfor mennesket måtte endre genetikk for å få i seg bestanddeler som som bare forekommer i en eneste matvaregruppe, i hele menneskets spekter av kosthold, så er det mer interessant. Hvorfor skal man i det hele tatt venne til seg å innta et produkt som er man tror er ment for å bli konsumert av mennesket? Hvilke andre matvaregrupper krever dette?

Milk and dairy products are widely recommended as part of a healthy diet. These products, however, can contain hormones such as insulin-like growth factor 1, and some studies have suggested that a high intake of milk and dairy products may increase the risk of cancer. This review examines recent studies on this topic, with the evidence suggesting that the recommended intake of milk and dairy products (3 servings/day) is safe and, importantly, does not seem to increase the risk of cancer. On the basis of the studies included in this review, cultured milk, yogurt, and low-fat dairy products should be preferred as the milk and dairy products of choice.

Kveruleringen fra deg fortsetter, og at melk kan være sunt i visse mengder, for en liten minoritet i verden, er lite interessant. Det som er interessant i quoten er at melken er knyttet til kreft. Det hjelper lite at noe er sunt når den samtidig inneholder noe som kan ha negative konsekvenser for kroppen. Tydeligvis er du veldig selektiv på hva du tar til deg, selv om det står svart på hvitt at det er negative konsekvenser på de få studiene jeg ikke har brukt særlig tid å finne fram.

Jeg har også sett mye i denne diskusjonen. Hvor lite åpen, naive, og kritikkløse veldig mange viser seg å være. At de liker poster og tar de som om det skulle vært bibelen, så lenge posteren er en med mange nok poster. Men denne trenden har jeg også sett i altfor mange andre tråder, noe som tyder på hvor viktig det er med sunn fornuft og kritisk sans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...