Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Satt å leste gjennom dette tidligere idag, og jeg må bare riste på hodet..

1) Visste du forresten at man ikke kan ha laktoseintoleranse om man drikker fersk melk? Det fordi det naturlige innholdet av laktase blir ødelagt ved pasteurisering og det er laktasen som hjelper kroppen til å bryte ned laktosen i tarmen.

Her så påstår hun at laktase finnes i melka, men blir ødelagt av pasteuriseringen og derfor har folk laktoseintoleranse?

Ingen som har fortalt dama at laktase er et enzym som vi mennesker produserer selv? Og at laktoseintoleranse ofte skyldes en mutasjon i proteinet som resulterer i et defekt enzym (for å si det enkelt)?

Du har like mye laktoseintoleranse om melka er råmek eller ikke om enzymet som bryter ned laktose ikke fungerer..

Mye som ikke henger på greip her altså.

Jeg ser at dette er en forenkling for at vanlige folk skal henge med ja, frøken, skal fikse det siden du hang med nok til å avdekke forenklingen;-). Laktase finnes ikke i melk i utgangspunktet, men produseres av bakterier i melken. Voksne mennesker produserer laktase i tarmen om man da ikke har tarmskader/betennelser i cellene i tynntarmen som produserer enzymer. De fleste som lever på standard vestlig kosthold stresser tarmen med alle antinæringsstoffene de får i seg via kosten. Ergo har de fleste ikke en frisk tynntarm og pasteurisert melk der enzymene er borte pga varmebehandlingen vil stresse kroppen mer enn gagne. Pasteurisert melk = laktoseintoleranse! Om du ellers har lest det jeg har skrevet nøye, vil du finne mye fakta som kan være smart å forholde seg til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette er en forenkling for at vanlige folk skal henge med ja, frøken, skal fikse det siden du hang med nok til å avdekke forenklingen;-). Laktase finnes ikke i melk i utgangspunktet, men produseres av bakterier i melken. Voksne mennesker produserer laktase i tarmen om man da ikke har tarmskader/betennelser i cellene i tynntarmen som produserer enzymer. De fleste som lever på standard vestlig kosthold stresser tarmen med alle antinæringsstoffene de får i seg via kosten. Ergo har de fleste ikke en frisk tynntarm og pasteurisert melk der enzymene er borte pga varmebehandlingen vil stresse kroppen mer enn gagne. Pasteurisert melk = laktoseintoleranse! Om du ellers har lest det jeg har skrevet nøye, vil du finne mye fakta som kan være smart å forholde seg til..

Hva er et antinæringsstoff? Og hvordan stresser dette tarmen? Og hva er resultatet av dette? Hvis laktoseintoleranse er det eneste som blir forårsaket hvorfor er da laktase-enzymet mer utsatt enn alle de andre enzymene som fins fra mage til tynntarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Espen Espelund! Jeg mente altså virkelig ikke at det er du som er tjukk i hue som har skrevet denne artikkelen. Jeg mener TINE er slemme pg tjukke i hue- som lager et helseskadelig produkt myntet på mennesker som befinner seg bla inne på dette forumet. Du har skrevet en artikkel som presenterer TINE tanker om produktet og jeg finner ikke dine personlige meninger der. Ville gjerne at du skulle vite hensikten min bak overkriften, slik at du ikke blir lei deg for mine krasse uttalelser. De var rettet mot storgiganten, forbrukerne og ikke deg,vel, med mindre du ikke er en storforbruker også da ;-)

Jeg anbefaler deg imidlertid å sjekke ut det "virrvarr" av linker til forskning ++ som jeg har lagt inn i innlegget mitt på min blogg. Jeg har ikke noe mål om å få alle dere på nakken. Jeg leste raskt gjennom kommentarene her og de fleste bærer preg av å ikke ha lest innlegget mitt særlig nøye, bare synset i vei ut fra helsemyndighetene AS og monopol-TINES anbefalinger om å drikke mengder melk for god helse- gammel indiktrinert tro som absolutt ikke er tuftet på uavhengig forskning..

Melk er ikke en stor stygg ulv, fersk melk tilberedt tradisjonelt (syrning i form av rømme, kefir, smør, yoghurt, oster ++) gjør melken til supermat for både store og små ved at både laktosen og kaseinet er uskadeliggjort.

Goggle f.eks opioide peptider så finner dere mye snacks på pasteurisert melk.

Og dere som vil ha muskler: Gelatin og lever er den beste styrkekost for store muskler!

Det var mitt bidrag her på denne siden- dere skal slippe å plages mer med meg mer her på fittnessbloggen, ville bare komme med en tilbakemelding ettersom jeg fikk noen besøk fra dere på min blogg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette er en forenkling for at vanlige folk skal henge med ja, frøken, skal fikse det siden du hang med nok til å avdekke forenklingen;-). Laktase finnes ikke i melk i utgangspunktet, men produseres av bakterier i melken. Voksne mennesker produserer laktase i tarmen om man da ikke har tarmskader/betennelser i cellene i tynntarmen som produserer enzymer. De fleste som lever på standard vestlig kosthold stresser tarmen med alle antinæringsstoffene de får i seg via kosten. Ergo har de fleste ikke en frisk tynntarm og pasteurisert melk der enzymene er borte pga varmebehandlingen vil stresse kroppen mer enn gagne. Pasteurisert melk = laktoseintoleranse! Om du ellers har lest det jeg har skrevet nøye, vil du finne mye fakta som kan være smart å forholde seg til..

Fint at du kommer inn her for å oppklare litt i det du skriver, for til tider så sliter jeg med å skjønne hva du mener :)

Men jeg hadde blitt veldig glad om du kunne forklare meg hvorfor vi er så utsatt for disse tarmskadene/betennelsene, hva antinæringsstoffer er, og hvorfor uttrykkingen av genet som koder for lactase reduseres så mye pga dette (og derfor forårsaker laktoseintoleranse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er et antinæringsstoff? Og hvordan stresser dette tarmen? Og hva er resultatet av dette? Hvis laktoseintoleranse er det eneste som blir forårsaket hvorfor er da laktase-enzymet mer utsatt enn alle de andre enzymene som fins fra mage til tynntarmen?

Antinæringsstoffer finnes i nøtter, frø, belgfrukter og korn som fytinsyre, enzymsperrer osv.. som ligger i det ytterste skallet på disse. Ved bløtlegging i syrlig miljø eller salt(for nøtter og frø sin del) vil disse nøytraliseres og man kan da utnytte seg av den næringen som ligger inne i disse matemnene. Antinæringsstoffer binder seg til mineraler og fører dem ut av kroppen, slik at butikkbrød-f.eks vil kun stresse kroppen ved å binde seg til viktig næring og sørge for at man over tid blir underernært. De fleste kroppslige ubalanser kan relateres til næringsmangler/mineralmangel i hovedsak. I dyreverdenen heter antinæringsstoffer antibeitestoffer og er en av årsakene til at dyr på kraftfor får betennelser av ymse arter i kroppen, som igjen må kompenseres ved gjentatte antibiotikakurer osv.. Eks på andre antinnæringgstoffer er kasein og laktose i pasteurisert melk, gluten et annet (korn). Hvor mange plages ikke med dårlig mage rundt oss? Vi spiser helt annerledes i dag enn for bare 100 år siden, de fleste livsstilssykdommer kan spores til næringsbrist som et resultat av kostholdet vi spiser- nedlesset av antinæringsstoffer. Å drikke fersk melk er et moderne fenomen. Jeg henter fersk melk fra bonden og syrner til kefir og yoghurt, lager ferskost, mozarellakuler og koser meg med proteiner og sunt fett fra kumelk som kroppen klarer å bruke/ta opp, fordi den er behandlet riktig- og slik vi i historisk perspektiv alltid har gjort med melkemat. Vi må tilbake til våre forfedre for å lære oss å behandle maten riktig. De var ikke fulle av allergier og intoleranser dengang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du kommer inn her for å oppklare litt i det du skriver, for til tider så sliter jeg med å skjønne hva du mener :)
Er det mer av det jeg skriver som du ikke forstår, så må du fortelle meg det, inne på bloggen min så skal jeg forsøke å svare der. Har nemlig nettopp lovet artikkelforfatteren her at dere skal slippe å bli plaget mer med meg her ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antinæringsstoffer finnes i nøtter, frø, belgfrukter og korn som fytinsyre, enzymsperrer osv.. som ligger i det ytterste skallet på disse. Ved bløtlegging i syrlig miljø eller salt(for nøtter og frø sin del) vil disse nøytraliseres og man kan da utnytte seg av den næringen som ligger inne i disse matemnene. Antinæringsstoffer binder seg til mineraler og fører dem ut av kroppen, slik at butikkbrød-f.eks vil kun stresse kroppen ved å binde seg til viktig næring og sørge for at man over tid blir underernært. De fleste kroppslige ubalanser kan relateres til næringsmangler/mineralmangel i hovedsak. I dyreverdenen heter antinæringsstoffer antibeitestoffer og er en av årsakene til at dyr på kraftfor får betennelser av ymse arter i kroppen, som igjen må kompenseres ved gjentatte antibiotikakurer osv.. Eks på andre antinnæringgstoffer er kasein og laktose i pasteurisert melk, gluten et annet (korn). Hvor mange plages ikke med dårlig mage rundt oss? Vi spiser helt annerledes i dag enn for bare 100 år siden, de fleste livsstilssykdommer kan spores til næringsbrist som et resultat av kostholdet vi spiser- nedlesset av antinæringsstoffer. Å drikke fersk melk er et moderne fenomen. Jeg henter fersk melk fra bonden og syrner til kefir og yoghurt, lager ferskost, mozarellakuler og koser meg med proteiner og sunt fett fra kumelk som kroppen klarer å bruke/ta opp, fordi den er behandlet riktig- og slik vi i historisk perspektiv alltid har gjort med melkemat. Vi må tilbake til våre forfedre for å lære oss å behandle maten riktig. De var ikke fulle av allergier og intoleranser dengang :)

Takk, meget bra svar :) Lurer fremdeles på dette med hvorfor laktase-enzymet skal være mer utsatt enn andre enzym i form av dannelse av intoleranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer av det jeg skriver som du ikke forstår, så må du fortelle meg det, inne på bloggen min så skal jeg forsøke å svare der. Har nemlig nettopp lovet artikkelforfatteren her at dere skal slippe å bli plaget mer med meg her ;-)

Hvis du sjekker det forrige innlegget mitt en gang til, så har jeg tilføyd et par spm, om du vil ta deg tiden til å svare på de :)

edit: ser nå at du har svart på hva antinæringsstoffer er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du seriøst at kasein er et antinæringsstoff? Og laktose?

Å dra frem ting som "helsemyndighetene AS" og at Tine er et monopol og bruke dette i argumentasjonene din gjør at jeg ikke klarer å ta deg særlig seriøst. Du anklager indirekte disse for å baserer anbefalingene sine ut ifra økonomiske motiver og kritiserer forskningen de benytter seg av. Hva er det som gjør din forskning mer troverdig? De nyeste metaanalysene kommer ikke til de konklusjonene som du gjør, heller ikke på de påståtte skadelige effektene av pasteurisering. Kan posten en link til denne analysen når jeg kommer meg på en pc...

Din forklaring på antinnæringsstoffers effekt på mineralopptaket er også alt for enkel. Det som er viktig er netto effekt på mineralbalansen, ikke isolerte effekter av enkeltstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sjekker det forrige innlegget mitt en gang til, så har jeg tilføyd et par spm, om du vil ta deg tiden til å svare på de :)

edit: ser nå at du har svart på hva antinæringsstoffer er

Nå er jeg altså ikke en ekspert på hverken enzymer, genkoding eller "melkeindremedisin", annet enn at jeg har lest lenge, mye og vel, det som ikke dreier seg om offentlig melkepropaganda. Dette fordi min datter har såkalt melkeintoleranse (men tåler fersk syrnet melk (kefir, yoghurt) og sågar blomster på det. Hun tåler også veldig godt surdeigsbrød, bakt på tradisjonelt vis til tross for at hun har såkalt glutenintoleranse(jeg baker på spelt som har gluten intakt inntil det syrnes lenge nok til at glutenpe). Jeg kaller det såkalt fordi ingen tåler spesielt godt kasein, laktose eller gluten, eller andre antinæringsstoffer.

Jeg tror ikke vi er mer utsatt for intoleranser og ubalanser enn andre levende vesener, antinæringsstoffer finnes i mye mat, og bør på generelt grunnlag nøytraliseres. På det kostholdet vi lever på her til lands har de fleste også for lav magesyreproduksjon som et resultat av mange karbohydratrike måltider (protein stimulerer magesyreproduksjon), grønnsaker og plantekost stimulerer heller ikke magesyreproduksjon og antinæringsstoffer som fytinsyre, stopper magesyreproduksjonen og blokkerer pepsinaktiviteten. Dermed blir ikke proteiner godt nok brutt ned til enklere bestanddeler som må fordøyes videre i tynntarmenken. Slik stresser vi tarmen med pasteurisert og proteinrik melk, med brødmat, nøtter og frø som ikke er blølagt og syrnet i forkant, høyt inntak av planteoljer som også trigger betennelser.. Om du ønsker spisskompetente svar har jeg en fantastisk dyktig ernæringsfysiolog (Pirkepetter) som lurer i kommentarfeltet på min blogg. Han kan alt du skulle finne på å lure på om kosthold, næringgsubstanser helt ned på mikro-nivå, han har også åpnet mine øyne for det jeg i dag vet om riktig behandling av mat og har ført til store helsegevinster for meg, mine og de som gidder å høre på meg via kurs/bloggen osv... Jeg har flere innlegg som tar for seg melk, korn, fett, gelatin, kraft- og detaljer rundt dette, intoleranser ++. Mange leger og ernæringsfysiologer følger også blogge min, pga det fokuset jeg har i min blogg. Velkommen, velkommen! DET VAR DET :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du seriøst at kasein er et antinæringsstoff? Og laktose?

Å dra frem ting som "helsemyndighetene AS" og at Tine er et monopol og bruke dette i argumentasjonene din gjør at jeg ikke klarer å ta deg særlig seriøst. Du anklager indirekte disse for å baserer anbefalingene sine ut ifra økonomiske motiver og kritiserer forskningen de benytter seg av. Hva er det som gjør din forskning mer troverdig? De nyeste metaanalysene kommer ikke til de konklusjonene som du gjør, heller ikke på de påståtte skadelige effektene av pasteurisering. Kan posten en link til denne analysen når jeg kommer meg på en pc...

Din forklaring på antinnæringsstoffers effekt på mineralopptaket er også alt for enkel. Det som er viktig er netto effekt på mineralbalansen, ikke isolerte effekter av enkeltstoffer.

Dersom enkeltord jeg bruker som nok til at du ikke leser det jeg snakker om som er faktabasert, så du om det! Om du mener at Tine ikke har monopol på det meste av meieriprodukter her til lands, så må du forsøke å opplyse meg- jeg kjenner ikke til noe annet! Dersom du også interesserer deg for hva jeg mener, vil jeg be deg lese det jeg sier i stedet for å bruke hersketeknikker på meg, da vi ikke kommer noen vei med det- hverken du eller jeg :).

Det provoserer meg noe helt forferdelig når TINE produserer produkter som ikke gagner oss, aller mest blir jeg ilter når de lanserer helseskadelige produkter rettet mot mine barn Det kan du lese mer om her: Fra jord til bord: Fy skam til TINE som produserer slik helseskadelig dritt til mine barn!. At det finnes edle hensikter bak slike produkt forbauser det meg om du kan mene!

Du har helt rett i at det er nettoeffekten som teller. Men tenk da på en gjennomsnitlig unge f.eks her til land. Han får kneip (full av antinæringsstoffer, gluten, planteoljer, akrylamid++) til frokost, gjerne med softsoya eller annet lettsmørbart plantemargaring på toppen og gjerne litt prim, sjokkopålegg eller syltetøy, ekstra lettmelk til drikke. Det samme i barnehage, eller skole. Til middag gjerne et pastamåltid med litt kjøtt eller fisk( i alle fall noe fryktelig enkelt, da vi ikke har tid til å lage mat lenger) til og den samme røkla som han/hun spiste til frokost og lunch til kvelds. Da blir regnestykket mitt, altså nettoeffekten, veldig enkelt å finne svaret på!

Vi lever på svært næringsfattig kost i dagens samfunn, jeg kjenner knapt et barn (barn + kosthold er min største interesse her da de er uskyldige og er prisgitt det vi foreldre gidder å servere dem og det er jaggu ikke mye bra) som ikke plages med allergi, atopisk eksem, magevonde, adferdsvansker osvosv.... Nå orker jeg ikke bruke mer tid på å svare for meg her inne. Jeg håper at de som er litt nysgjerrige forsøker å sette seg inn i det jeg snakker om, så tenker jeg det blir større muskler og bedre mager på dere alle :)

Ha en strålende dag!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg altså ikke en ekspert på hverken enzymer, genkoding eller "melkeindremedisin", annet enn at jeg har lest lenge, mye og vel, det som ikke dreier seg om offentlig melkepropaganda. Dette fordi min datter har såkalt melkeintoleranse (men tåler fersk syrnet melk (kefir, yoghurt) og sågar blomster på det. Hun tåler også veldig godt surdeigsbrød, bakt på tradisjonelt vis til tross for at hun har såkalt glutenintoleranse(jeg baker på spelt som har gluten intakt inntil det syrnes lenge nok til at glutenpe). Jeg kaller det såkalt fordi ingen tåler spesielt godt kasein, laktose eller gluten, eller andre antinæringsstoffer.

Jeg tror ikke vi er mer utsatt for intoleranser og ubalanser enn andre levende vesener, antinæringsstoffer finnes i mye mat, og bør på generelt grunnlag nøytraliseres. På det kostholdet vi lever på her til lands har de fleste også for lav magesyreproduksjon som et resultat av mange karbohydratrike måltider (protein stimulerer magesyreproduksjon), grønnsaker og plantekost stimulerer heller ikke magesyreproduksjon og antinæringsstoffer som fytinsyre, stopper magesyreproduksjonen og blokkerer pepsinaktiviteten. Dermed blir ikke proteiner godt nok brutt ned til enklere bestanddeler som må fordøyes videre i tynntarmenken. Slik stresser vi tarmen med pasteurisert og proteinrik melk, med brødmat, nøtter og frø som ikke er blølagt og syrnet i forkant, høyt inntak av planteoljer som også trigger betennelser.. Om du ønsker spisskompetente svar har jeg en fantastisk dyktig ernæringsfysiolog (Pirkepetter) som lurer i kommentarfeltet på min blogg. Han kan alt du skulle finne på å lure på om kosthold, næringgsubstanser helt ned på mikro-nivå, han har også åpnet mine øyne for det jeg i dag vet om riktig behandling av mat og har ført til store helsegevinster for meg, mine og de som gidder å høre på meg via kurs/bloggen osv... Jeg har flere innlegg som tar for seg melk, korn, fett, gelatin, kraft- og detaljer rundt dette, intoleranser ++. Mange leger og ernæringsfysiologer følger også blogge min, pga det fokuset jeg har i min blogg. Velkommen, velkommen! DET VAR DET :)

Men du har ingen formell utdanning? Og har ikke så god kontroll på hva du prater om, virker det som? Er det da riktig at du skal fortelle andre mennesker hva de bør og ikke bør gjøre?

Jeg kan se Vegard Lysne som utdanner seg / er utdannet, jeg kan se alle de andre dyktige menneskene her på fitnessbloggen som har formelle utdanninger og skarpe sinn og meninger som går i mot mainstream.. men jeg synes det er veldig farlig at en ufaglært person med minimale kunnskaper om hvor avansert dette her egentlig er skal fortelle mennesker hva de bør og ikke bør gjøre.

Problemet ligger ikke i anbefalingene, men hvilket grunnlag du kom med som begrunnelse. "Jeg har lest mye bøker og min datter er intolerant mot laktose". Det er fint du iallefall har et godt nettverk, men bør ikke nettverket ditt styre bloggen din og ikke du som ikke har noen relevant bakgrunn for å gjøre dette?

http://www.youtube.com/watch?v=35TbGjt-weA

Om du derimot har en formell utdannelse som er relevant for uttalelsene dine, eller har seriøs praktisk erfaring så synes jeg du bør poengtere det enda sterkere før du kommer med utsagnene dine (selv om du har noen gode poeng).

EDIT:

Jeg elsker forresten slike diskusjoner, og setter stor pris på alle mennesker som velger å gå i mot strømmen.. bare viktig å belyse og ikke forvirre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har ingen formell utdanning? Og har ikke så god kontroll på hva du prater om, virker det som? Er det da riktig at du skal fortelle andre mennesker hva de bør og ikke bør gjøre?

Jeg kan se Vegard Lysne som utdanner seg / er utdannet, jeg kan se alle de andre dyktige menneskene her på fitnessbloggen som har formelle utdanninger og skarpe sinn og meninger som går i mot mainstream.. men jeg synes det er veldig farlig at en ufaglært person med minimale kunnskaper om hvor avansert dette her egentlig er skal fortelle mennesker hva de bør og ikke bør gjøre.

Problemet ligger ikke i anbefalingene, men hvilket grunnlag du kom med som begrunnelse. "Jeg har lest mye bøker og min datter er intolerant mot laktose". Det er fint du iallefall har et godt nettverk, men bør ikke nettverket ditt styre bloggen din og ikke du som ikke har noen relevant bakgrunn for å gjøre dette?

http://www.youtube.com/watch?v=35TbGjt-weA

Om du derimot har en formell utdannelse som er relevant for uttalelsene dine, eller har seriøs praktisk erfaring så synes jeg du bør poengtere det enda sterkere før du kommer med utsagnene dine (selv om du har noen gode poeng).

Nå er det slik at den forskningen jeg refererer til ikke er noe jeg har funnet på selv, men er resultatet av forskning som utdannede mennesker har gjennomført.Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger formell utdannelse innen kosthold og ernæring for å kunne lese resultatet fra disse. Jeg trenger heller ikke formell utdannelse for å formidle disse forskningsresultatene i bloggen min, her eller andre steder. Fakta er fakta og taler for seg selv, så må dem som vil- gjerne slå rundt seg med titler. Jeg har 7 års høyere utdanning innen helt andre fagfelt enn kosthold og ernæring, men utdannelsen min har nok hjulpet meg til å utvikle kritisk tenkning og som gjør at jeg også leser at forskningsresultater vris, buktes og bendes på for å kunne brukes av ulike interesseaktører, desverre!

Nei du, jeg trenger ikke å utdanne meg som lege for å lese og formidle lege Karl Reichelts forskningsresultater om opioide peptider. Jeg trenger bare lese dem. Jeg anbefaler deg gjøre det samme- uansett hvilken tittel du har ;-).

Nei nå er det nok, har jammen blitt så engasjert av dere her i dag at jeg har glemt å spise også, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man har en utdannelse får man lov å mene noe, men om man mener det samme uten utdannelse skal man ti stilt? Så siden jeg er tre uker inn i ernæringsfysiologiutdannelse kan jeg bare pakke sammen og gå hjem fram til kanskje....neste sommer?

Min holdning til melk; Det er svingodt, spesielt iskald melk, med loff med nugatti på. Dessverre er det melk, mel og sukker, de tre tingene som gjør meg syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at den forskningen jeg refererer til ikke er noe jeg har funnet på selv, men er resultatet av forskning som utdannede mennesker har gjennomført.Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger formell utdannelse innen kosthold og ernæring for å kunne lese resultatet fra disse. Jeg trenger heller ikke formell utdannelse for å formidle disse forskningsresultatene i bloggen min, her eller andre steder. Fakta er fakta og taler for seg selv, så må dem som vil- gjerne slå rundt seg med titler. Jeg har 7 års høyere utdanning innen helt andre fagfelt enn kosthold og ernæring, men utdannelsen min har nok hjulpet meg til å utvikle kritisk tenkning og som gjør at jeg også leser at forskningsresultater vris, buktes og bendes på for å kunne brukes av ulike interesseaktører, desverre!

Nei du, jeg trenger ikke å utdanne meg som lege for å lese og formidle lege Karl Reichelts forskningsresultater om opioide peptider. Jeg trenger bare lese dem. Jeg anbefaler deg gjøre det samme- uansett hvilken tittel du har ;-).

Nei nå er det nok, har jammen blitt så engasjert av dere her i dag at jeg har glemt å spise også, hehe.

Nå har jeg spist ;-) En siste kommentar: Man må faktisk ikke ha høyere utdanning av noe slag for å kunne lese denne forskningen og forsøke å eie kunnskapen selv, men det er en fordel å kunne lese. Følte jeg måtte si det for å skrelle bort alle tilløp til akademisk arroganse her inne. Jeg må jo ikke være rørlegger for å konkludere med at dasse lekker? Og de var ikke høyre utdannet for å skjønne at de måtte surdeigbake korn, slik de tradisjonelt sett gjorde. D trengte heller ikke akademisk utd for å skjønne at de måtte syrne melken. Hvorfor skjønte de det? Jo fordi de forsto at når de fikk vondt i magen måtte de forsøke å finne en måte å løse det på- og det gjorde de jammen også! I dag renner vi i tog til legen for å få medisiner som skal forsøke å bøte på alle vondtene vi får av all den feile maten vi spiser. Korn og mel er ikke farlig mat når den behandles riktig, problemet er bare at de færreste gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg mener, men du vil aldri fult ut forstå alle de intrikate tingene som ligger bak. Selvsagt skal man få lov å ha sine meninger og linke til artikler, men å kunne anbefale noe til en annen person på et helsemessig grunnlag er ikke alle og enhver sin rett til å gjøre.

Så om man har en utdannelse får man lov å mene noe, men om man mener det samme uten utdannelse skal man ti stilt? Så siden jeg er tre uker inn i ernæringsfysiologiutdannelse kan jeg bare pakke sammen og gå hjem fram til kanskje....neste sommer?

Min holdning til melk; Det er svingodt, spesielt iskald melk, med loff med nugatti på. Dessverre er det melk, mel og sukker, de tre tingene som gjør meg syk.

Din mening kan du få yte, men å anbefale en person å slutte å innta en næringsgruppe kan du ikke få yte om du ikke har rette bakgrunnen. Du kan komme med forslaget, men å være kvass og ensidig som slike helseblogger ofte er.. har man ingen rett til etter min mening. Så kan dere få være uenig å komme med deres synspunkter. :)

Tror ikke de fleste forstår hvor lett påvirkelig noen mennesker er. Så nå må ikke dere vri å vende på hva jeg sier, men om noe er uklart så spør heller om et klart definert svar enn å prøve å tolke det på egen-hånd. Da blir det bare misforståelser. :)

PS

Ernæring 1 er medisin grunnfag, så er ikke så mye ernæring der. Du kan fortelle mye om tarmsystemet da (y).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg spist ;-) En siste kommentar: Man må faktisk ikke ha høyere utdanning av noe slag for å kunne lese denne forskningen og forsøke å eie kunnskapen selv, men det er en fordel å kunne lese. Følte jeg måtte si det for å skrelle bort alle tilløp til akademisk arroganse her inne. Jeg må jo ikke være rørlegger for å konkludere med at dasse lekker? Og de var ikke høyre utdannet for å skjønne at de måtte surdeigbake korn, slik de tradisjonelt sett gjorde. D trengte heller ikke akademisk utd for å skjønne at de måtte syrne melken. Hvorfor skjønte de det? Jo fordi de forsto at når de fikk vondt i magen måtte de forsøke å finne en måte å løse det på- og det gjorde de jammen også! I dag renner vi i tog til legen for å få medisiner som skal forsøke å bøte på alle vondtene vi får av all den feile maten vi spiser. Korn og mel er ikke farlig mat når den behandles riktig, problemet er bare at de færreste gjør det!

De tingene som omgår deg og din dass / kropp kan du selvsagt få yte så mye du vil.. men du går ikke bort til naboen sin dass å konkluderer med det samme fordi du ikke har snøring om det er et lite rør bak dassen som lekker eller om det er det faktiske toalettet.

Det er de små tingene som man ikke har oversikt over.. selvsagt kan du få overblikk over en hel masse informasjon. Hovedpunktet jeg prater om er å anbefale noe for et annet menneske (eller en annen dass) som har HELT andre forutsetninger som du muligens ikke har overblikk over.

Derfor er "generelle" anbefalinger noe som burde være tolket med helt egne øyne og ikke leses som en fasit. Ergo kan jeg spise så mye korn jeg vil uten å få noen respons.. men du kan fortelle meg at jeg KUNNE fått en respons. Du kan derimot ikke fortelle meg eller "anbefale" at jeg SLUTTER å spise korn. Du kan belyse, men ikke belære.

Forstår du hva jeg prøver å komme frem til?

Jeg synes det faktum at du prøver å belyse er bra, men om du skal belære så må du ha en helt annen bakgrunn. Kom med skepsis til alle faktum som staten / generell befolkning har, bare pass på at du ikke tar deg vann over hodet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg spist ;-) En siste kommentar: Man må faktisk ikke ha høyere utdanning av noe slag for å kunne lese denne forskningen og forsøke å eie kunnskapen selv, men det er en fordel å kunne lese. Følte jeg måtte si det for å skrelle bort alle tilløp til akademisk arroganse her inne. Jeg må jo ikke være rørlegger for å konkludere med at dasse lekker? Og de var ikke høyre utdannet for å skjønne at de måtte surdeigbake korn, slik de tradisjonelt sett gjorde. D trengte heller ikke akademisk utd for å skjønne at de måtte syrne melken. Hvorfor skjønte de det? Jo fordi de forsto at når de fikk vondt i magen måtte de forsøke å finne en måte å løse det på- og det gjorde de jammen også! I dag renner vi i tog til legen for å få medisiner som skal forsøke å bøte på alle vondtene vi får av all den feile maten vi spiser. Korn og mel er ikke farlig mat når den behandles riktig, problemet er bare at de færreste gjør det!

Her synes jeg bare det er på sin plass å nevne at uten høyere utdanning innenfor et fagfelt er det ca umulig å forstå konklusjonene i artikler innenfor nevnte fagfelt. Det er ikke så enkelt som du skal ha det til.

I.e. er det særdeles vanskelig å kunne dra noen interessante konklusjoner fra fundamentalteoremet i Galois-teori uten å forstå noenting om algebra eller Galois-teori. Helt analogt er det vanskelig å dra noen interessante konklusjoner utifra den nyeste forskningen innenfor ernæring uten å forstå særlig mye om ernæring.

Jeg kan ikke fatte hvorfor det skal være mer godkjent å synse innenfor ernæring enn det er innenfor matematikk og fysikk. Greia med høyere utdanning er også at den er så snever at den ikke har stor overføringsverdi til andre felt. Du blir god på det du studerer. Du kan godt snakke om kritisk sans så mye du vil, men uten kunnskapen i bunn er man med en gang på tynn is. Kunnskap først, så kan man rette kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...