Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Ok, de tre linkene har jeg ikke fått med meg tidligere. Min første kommentar til de er at dette er observasjonsdata, og da gjelder den vanlige reglen om at assosiasjon ikke nødvendigvis betyr årsak-virkning, da det kan være mange faktorer som spiller inn på resultatet. Som sagt er det andre studier som viser omvendt korrelasjon, selv om det heller ikke er bevis for noe som helst.

I artikkelen fra tidsskriftet er det foreslått en hypotese på hvorfor melk potensielt kan være med å hemme utviklingen av kreft:

Melk inneholder en mengde bioaktive stoffer og fettsyrer. Flere av disse stoffene har positiv betydning for helsen. Melk fra drøvtyggere er unik sammenliknet med andre matvarer, fordi den inneholder korte fettsyrer. Smørsyre (4 : 0) har krefthemmende egenskaper (15). Dette har sammenheng med at smørsyre fungerer som signalstoff som påvirker genekspresjon. De mettede fettsyrene med åtte og ti karbonatomer (8 : 0, 10 : 0) kan ha antivirale effekter, og 8 : 0 kan også hemme tumorvekst (16). Fettsyren laurinsyre (12 : 0) øker HDL (13), og denne fettsyren har også antiviral og antibakteriell virkning (17).

Forresten, den andre studien du poster, der burde du kanskje tatt med hele abstractet, og ikke bare det som passet din egen mening.

Milk and dairy products are widely recommended as part of a healthy diet. These products, however, can contain hormones such as insulin-like growth factor 1, and some studies have suggested that a high intake of milk and dairy products may increase the risk of cancer. This review examines recent studies on this topic, with the evidence suggesting that the recommended intake of milk and dairy products (3 servings/day) is safe and, importantly, does not seem to increase the risk of cancer. On the basis of the studies included in this review, cultured milk, yogurt, and low-fat dairy products should be preferred as the milk and dairy products of choice.

Og siden du ikke klarte å sitere meg på at 20% av hvite amerikanere ikke er et betydelig antall, så konkluderer jeg med at jeg ikke har påstått det. ;)

Jeg har hele tiden vært klar i min argumentasjon, og har argumentert for at det ikke er noen grunn til at folk som ikke har melkeallergi eller laktoseintoleranse trenger å styre unna melk. Jeg har argumentert for at det at mange nå tåler melk er et resultat av en gradvis tilvenning til melkeprodukter som menneskeføde, noe som gjenspeiles i at i de områdene hvor melk har vært brukt lengst er det også flest som tåler det. Dette ble også støttet av linkene du kom med angående prevalens for laktoseintoleranse, uansett hvor mye du ønsket at de skulle være bevis for noe helt annet.

Jeg tar fortsatt gjerne i mot kliniske studier eller metaanalyser der melk har kommet dårlig ut helsemessig hos mennesker som ikke har tilstander som tilsier at de tåler melk dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I denne tråden har jeg lært at melk er giftig og at kasein er et antinæringstoff. Tusen takk til Luv og Gry Hammer for en fantastisk (underholdende) tråd. Jeg elsker dere masse.

Jeg har aldri sagt at jeg har vært enig med Gry Hammer, og vil ikke på noen måte assosieres med henne, i og med at jeg faktisk er uenig med det meste, om ikke alt som hun har skrevet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tallet som han anser som "normalt" er i virkeligheten høyere, som igjen tyder på at problemet er mye større enn dokumentert.

Jeg har ikke nevnt at noe tall er normalt, bare konstatert at prevalensen for laktoseintoleranse ligger rundt 20%, og altså er lik for den hvite populasjonen i USA og Nord-Europa, akkurat som vi kunne forvente, siden disse har det samme opphavet.

Husk at mennesket i utgangspunktet er laktoseintolerante. Du omtaler laktoseintoleranse som et problem. Hva med å heller snu på problemstillingen og se på hvilke befolkninger som i størst grad har tilpasset seg melk som føde? Vi kan ikke bruke enkeltindivider som argumenter i denne sammenhengen, vi må se på prevalenser i populasjoner, og da er det ingen tvil om at de populasjonene som har drukket melk lengst også har tilpasset seg melk best.

Jeg har forøvrig lært en del av denne diskusjonen, håper flere har gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold innspillene deres til tema, for de som ønsker å lese igjennom tråden er det slitsomt med masse "tomme poster" med bare innhold som "teit" eller smileys.... For alles skyld da det gjør tråden mer leselig og bedre flyt blant de som debatterer.

-Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke nevnt at noe tall er normalt, bare konstatert at prevalensen for laktoseintoleranse ligger rundt 20%, og altså er lik for den hvite populasjonen i USA og Nord-Europa, akkurat som vi kunne forvente, siden disse har det samme opphavet.

Husk at mennesket i utgangspunktet er laktoseintolerante. Du omtaler laktoseintoleranse som et problem. Hva med å heller snu på problemstillingen og se på hvilke befolkninger som i størst grad har tilpasset seg melk som føde? Vi kan ikke bruke enkeltindivider som argumenter i denne sammenhengen, vi må se på prevalenser i populasjoner, og da er det ingen tvil om at de populasjonene som har drukket melk lengst også har tilpasset seg melk best.

Jeg har forøvrig lært en del av denne diskusjonen, håper flere har gjort det :)

Det har jeg, urolig nok, men garantert "not to everyone's liking";)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om laktosen i stor grad er problemet så finnes det jo laktosefri produkt. Om verda blir meir intolerant for laktose går me kanskje mot eit marked med større grad av laktosefrie produkt.

At store delar av verda er intolerant er ikkje så snodig om dei ikkje har hatt mjølk som ein normal del av kosthaldet. Så akkurat saken rundt laktose ser eg ikkje kvifor ein skal henge seg opp i.

Det som er interessant i denne diskusjonen er om mjølkeprodukt er helseskadeleg for dei som toler laktose. Eventuelt den laktosefrie versjonen for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ettertanke:

Det er ikke uvanlig at det vekker følelsesmessige reaksjoner når det blir reist kritikk mot melk. Som foster næres vi gjennom navlestrengen og har en direkte biologisk forbindelse til vår mor. Etter fødselen overtar ammingen denne funksjonen, og opprettholder et både biologisk og følelsesmessig bånd mellom mor og barn. Avvenningen som skjer før eller senere er et viktig skritt for å gjøre barnet ernæringsmessig mer selvstendig og utvikle fordøyelsen til å oppta også annen næring enn morsmelk. Det er også en del av vår psykologiske utvikling å bli følelsesmessig uavhengig av vår mor. Men når man slutter med morsmelk og fortsetter med kumelk saboteres denne avvenningen, ved å die en ku som morserstatning. Psykologisk opprettholdes den emosjonelle avhengigheten og skaper en generell mentalitet med tendenser til uselvstendighet, konformitet, frykt for forandring, mistenksomhet mot nyheter og avsky for det utradisjonelle.

Kilde: Yogasenteret.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ettertanke:

Kilde: Yogasenteret.no

Det der er kanksje det idiotiske jeg har lest på lenge. Jeg bare lurer på om du har gått på høyskole/universitet? Du kunne godt trengt de kursene man får de i forbindelse med oppgaveskriving, om det å være kildekritisk og hvilke kilder som er pålitelige. Du virker som en mann som kunne hatt behov for et slikt kurs, vi skal ha et nytt et på NTNU neste Onsdag, send meg en PM og du er interresert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om laktosen i stor grad er problemet så finnes det jo laktosefri produkt. Om verda blir meir intolerant for laktose går me kanskje mot eit marked med større grad av laktosefrie produkt.

Iom at befolkningsveksten i verden absolutt er størst i deler der melk ikke er eller har vært en naturlig del av kostholdet så vil nok dette være effekten om man ser på verdens befolkning som en helhet.

Blandt hvite nordeuropeere vil det sannsynligvis gå andre veien, siden melk fortsetter å være en stor del av kostholdet vårt. Men en slik utvikling går svært sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker den laktosefrie melka til Tine fordi jeg er litt sesitiv for laktose, og jeg syns den funker veldig bra! Bruker den bare i kaffe da, men syns den smaker en anelse bedre enn vanlig melk faktisk :)

Hvis den smaker bedre enn vanlig melk så er det jo gitt at å fjerne laktosen forandrer smaken. I don't understand ze logic here o-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er kanksje det idiotiske jeg har lest på lenge. Jeg bare lurer på om du har gått på høyskole/universitet? Du kunne godt trengt de kursene man får de i forbindelse med oppgaveskriving, om det å være kildekritisk og hvilke kilder som er pålitelige. Du virker som en mann som kunne hatt behov for et slikt kurs, vi skal ha et nytt et på NTNU neste Onsdag, send meg en PM og du er interresert.

Ja, ser man det... Fordi jeg postet en henvisning til en tilfeldig artikkel, så blir jeg nærmest stemplet som en idiot i samme slengen.

Dere kan henvise så mye dere vil til forskning, studier og analyser dere vil, jeg vet at de aldri er mer pålitelige en folkene som har utført dem! Dvs. at hvis du skriver en oppgave, så fremmer det kun ditt syn på andre sitt syn av en sak. Som er etter mitt syn helt bortkastet tid og energi.

Kos deg på kurs du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser man det... Fordi jeg postet en henvisning til en tilfeldig artikkel, så blir jeg nærmest stemplet som en idiot i samme slengen.

Dere kan henvise så mye dere vil til forskning, studier og analyser dere vil, jeg vet at de aldri er mer pålitelige en folkene som har utført dem! Dvs. at hvis du skriver en oppgave, så fremmer det kun ditt syn på andre sitt syn av en sak. Som er etter mitt syn helt bortkastet tid og energi.

Kos deg på kurs du.

Så vi kan henvise til artikkler så mye vi vil uten at vi skal kunne gi dere antimelk folk ny info, fordi forskningen til promelk folk er synsa til at melk alltid er positivt? Mens artikkler skrevet av antimelk folk uten reelle kilder som du liker til er da legitime? Skjønner du da hvorfor vi blir litt småsure på dere antimelk folk?

Kurs er alltid gøy det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi kan henvise til artikkler så mye vi vil uten at vi skal kunne gi dere antimelk folk ny info, fordi forskningen til promelk folk er synsa til at melk alltid er positivt? Mens artikkler skrevet av antimelk folk uten reelle kilder som du liker til er da legitime? Skjønner du da hvorfor vi blir litt småsure på dere antimelk folk?

Kurs er alltid gøy det ;)

Det var vel ikke helt det jeg prøvde å si, var det vel?

Hvordan vet du at det du lærer på kurs er riktig? Fordi den som holder kurset sier at det er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...