Gå til innhold

Hva er din holdning til melk?


Robert André

Anbefalte innlegg

Smaken på melka endrer seg jo ikke for det om man tar bort laktosen, så hvorfor ikke?

Gjør den virkelig ikke det? Jeg sier ikke at du har feil, for jeg har ærlig talt ikke peiling. Men laktose er jo sukker, og det slår meg at omtrent alt annet jeg kommer på som inneholder sukker, og dem kommer med en "sukkerfri-versjon", så smaker man forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Man slipper alle symptomene laktose gir.

DU slipper alle symptomene laktose gir. Andre har ikke nødvendigvis problemer med laktose.

-Da slipper jeg, som ikke tåler laktose, betale mer for melka enn deg.

Så fordi DU ikke tåler laktose så skal heller ingen andre få? Seems legit.

Det er ikke mitt problem at du er avhengig av kumelk, kjøp deg en ku hvis du absolutt skal ha laktose! :yuck:

Det er ikke andre sitt problem at du ikke tåler laktose. Dropp å drikk melk om du absolutt ikke skal ha laktose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør den virkelig ikke det? Jeg sier ikke at du har feil, for jeg har ærlig talt ikke peiling. Men laktose er jo sukker, og det slår meg at omtrent alt annet jeg kommer på som inneholder sukker, og dem kommer med en "sukkerfri-versjon" så smaker man forskjell.

Jeg vet ingenting om metoden som blir brukt, men den laktosefrie melka til Tine smaker det samme som vanlig melk,

det står til og med på kartongen. "Den samme gode smaken som vanlig melk".

Den inneholder også laktase.

I starten så var ikke smaken den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at de som drikker melk og ikke har noen problemer med det skal kutte det ut frem til vi har konklusive studier på at melk er trygt, til tross for at majoriteten av den forskningen som er gjort på melk viser positive resultater for helsen?

Hvorfor er ikke alle forskningene som er gjort positive? Jeg har aldri nevnt at folk kutte ut melken. Folk må ha et åpent sinn og faktisk se at ting ikke er alltid slik man alltid har trodd, eller at ting endrer seg. Dette har skjedd mye endringer i nyere tid, og det skjer fortsatt den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er ikke alle forskningene som er gjort positive? Jeg har aldri nevnt at folk kutte ut melken. Folk må ha et åpent sinn og faktisk se at ting ikke er alltid slik man alltid har trodd, eller at ting endrer seg. Dette har skjedd mye endringer i nyere tid, og det skjer fortsatt den dag i dag.

Jeg har personlig ikke sett all forskning som er gjort på melk, men i min research til artikkelen jeg jobber med nå innimellom eksamensmaset har jeg enda til gode å se en studie der melk har kommet negativt ut. Ja, jeg har sett på artikler om negative molekyler som kan oppstå under oppvarming når proteiner og melkesukkeret reagerer med hverandre, men har ikke sett noen studier der melk har hatt en negativ effekt på helsen hos friske.

At det har skjedd mange endringer og fortsatt vil skje mange endringer er jeg veldig klar over. Så kan man diskutere hvem som har et åpent sinn, de som drikker melk eller de som lar være, og vi vil uansett ikke komme noen vei med det :)

Du svarte på et spørsmål om hvorfor de som tåler melk ikke skal få drikke det, noe jeg tolket til at du mente at alle bør kutte ut melk. Om det ikke var det du mente beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU slipper alle symptomene laktose gir. Andre har ikke nødvendigvis problemer med laktose.

Ja. Ikke nødvendigvis nei.

Så fordi DU ikke tåler laktose så skal heller ingen andre få? Seems legit.

Fortell meg hvorfor du vil beholde det? Fordi du er avhengig?

Det er ikke andre sitt problem at du ikke tåler laktose. Dropp å drikk melk om du absolutt ikke skal ha laktose!

Jeg kan vel likegodt kjøpe meg en sånn en, så er vel problemet løst. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hvorfor du vil beholde det? Fordi du er avhengig?

Jepp, alle som ikke har problemer med laktose er sannsynligvis avhengig. Nå drikker jeg hovedsakelig melk fordi det smaker godt, inneholder kvalitetsproteiner og fettet er bra, ikke for laktosen sin del. Men jeg ser ingen grunn til å fjerne en naturlig del av melken når de fleste her til lands tåler det utmerket. Skal vi fjerne alle kornprodukter i samme slengen da, siden de med cøliaki bare kan spise glutenfritt?. Og hva med melkeallergikerne som ikke kan drikke laktosefri melk heller, skal vi bare fjerne alle meieriprodukter fra markedet sånn at det blir rettferdig for alle?

Jeg syns forøvrig du skal kjøpe deg en sånn ku :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, det er ikke vårt problem at du har genetiske mangler/svakheter. Kom deg på helsekost butikken og kjøp deg speltbrød, eller hva enn dere spiser/drikker.

Hehe, strengt tatt er det alle vi som tåler laktose som har en mutasjon i genene våre. Men det er jo et tegn på at vi har tilpasset oss melk i kostholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke alle forskningene som er gjort positive? Jeg har aldri nevnt at folk kutte ut melken. Folk må ha et åpent sinn og faktisk se at ting ikke er alltid slik man alltid har trodd, eller at ting endrer seg. Dette har skjedd mye endringer i nyere tid, og det skjer fortsatt den dag i dag.

Fordi det er svært sjeldent at ALLE artikler om et emne er enige. Jeg kan tenke meg at stort sett alle artikler om at gravitasjonskrefter virker på jorda er enige med hverandre, men da blir det jo fort poengløst å forske på dette uansett?

Grunnen derimot, er at det ikke er gratis å drive med forskning. Det virker som om svært mange ikke forstår at forskning koster mye. Som forsker er man rett og slett avhengig av å få økonomisk støtte. Spesielt dersom man skal gjennomføre empiriske eksperimenter over tid (f.eks. epidemiologiske undersøkelser som er svært vanlig innenfor ernæring). Gir dette grunn til å tro at enkelte artikler har en bias; Ja, det gjør det. Gir det grunn til å tenke at "melk AS betaler bare forskere til å skrive positivt om melk, så alt er korrupt!"; Nei, det gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye sant og lærerikt her, men når vi ser på alt annet vi spiser med tanke blandingsprodukter som salat kylling, kalkunpålegg, skinke, karbonadedeig osv som i utgangspunktet skal være sunne produkter har jeg ingen betenkeligheter med å drikke melk.

Selv om den er pastorisert og prosessert, er det et naturlig produkt hvertfall.

Nyt et iskaldt glass melk folkens (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, strengt tatt er det alle vi som tåler laktose som har en mutasjon i genene våre. Men det er jo et tegn på at vi har tilpasset oss melk i kostholdet :)

Godt å vite at en ikke er mutant da, i motsetning til de fleste her til lands.

Adapsjon>Evolusjon>Win.

Så du mener det er "Win" å tilpasse seg kuer? Møø! :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til min holdning til melk, så mener jeg at laktose bør fjernes fra alle melkeprodukter, da det etter min oppdagelse også er årsaken til at jeg, og sikkert mange andre, forårsaker (ukontrollerbar)aggresjon,

i tillegg til magebesvær.

Dette oppdaget jeg tilfeldig, etter 30 år som en meget til tider hissig herremann.

Jeg har til og med dokumentasjon på at jeg som liten utviste sterk aggresjon, og at det ikke er noen som visste hva det kom av.

:)

WTF?!

Har da aldri hørt om noen blir aggressive av melk!:roflmao: Snarere tvert imot, mange syns det har en svak beroligende effekt og varm melk har jo blitt brukt før sengetid i mange land i mange herrens år..

Hjelper lite med dokumentasjon på at du var aggressiv, det er jo ingen dokumentasjon på at det var melka som var årsaken:rolleyes:

Nå har jeg aldri hatt et aggresjonsproblem heller, selv etter flere tiår med ivrig melkedrikking:rolleyes:

I perioder når jeg har slitt mye med magesår, i den grad at jeg ikke klarer å spise, har det gått i melk og yoghurt, til jeg har klart å spise grøt(IKKE havre) og så over på vanlig, fast føde. Samma når magen generellt er sinna, så er melka kjær å ha.

Har drukket melk hele livet, kun avbrutt av en liten periode i tenårene, og i denne perioden brakk jeg et ribbein, og knakk/brista det igjen og igjen. Har ikke knekt noe i senere tid:P Jeg ar "patologisk svært forsinket fordøyelse", men tåler melk veldig godt. Ikke alle meieriprodukter er like greie med meg, men de fleste. Folk er forskjellige. Jeg tåler derimot absoluttvirkeligikke havregrøt, som er så sunt for "alle":p

Spis og drikk det du kan, drit i å innta det som er bevist "farlig" for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...