Gå til innhold

Hvordan unngå Fitnessbloggen-Forum Armageddon?


HHHH

Anbefalte innlegg

Yes... Det stemmer, vi er på vi inn i en dyp avgrunn uten håp og full av kaos. Forumets liv henger i en mer eller mindre tynn tråd. Alt du ser nå kan forsvinne - om ikke du gjør noe.

Hva er det jeg fabler om? Jo, det er ikke til å stikke under stol at det finnes andre forum som omhandler trening og "sunn" mat her i fedrelandet. Ettersom vi ikke liker å navngi de og vil helst unngå direkte kritikk, la oss kalle et slikt fiktivt forum for "mosjonsforum" (forkortet MF heretter). La oss også anta at MF representerer på et generelt nivå hvordan de andre forumene i det ganske land fungerer og ser ut.

Jeg mener at MF har et problem. MF har jevnt og trutt ekspandert i medlemstall og tråder, om loggbøker og spørsmål. Noe som ikke i seg selv representerer noe negativt. Problemet med MF er at i takt med den økende populariteten så har kvaliteten sunket. Etter min diagnose så har MF blitt åsted for substansløs diskusjon og uendelig meningsytring av medlemmer med omvendt proposjonalt substans (når det gjelder erfaring og kunnskap). Tråder med tilsynelatende trivielle spørsmål blir en slagmark med håpløse ytringer, bastant formulert i enkeltsetningsform. Mer erfarne medlemmer med tilsvarende seriøse ytringer glimrer med sitt fravær og nybegynnerne serverer svar og fasiter til andre nybegynnere. De erfarne og kunnskapsrike medlemmene blir stadig mer passive som en funksjon av at de samme spørsmålene dukker opp, og de vegrer seg for å ta enda en omkamp. Omkampen for å overbevise besserwisserne om hva som er myter og hvordan en skal takle "problemet" som gir seg til kjenne.

Hva er løsningen?

  • En skuddsikker søk-funksjon?
  • Veldig proaktive moderatorer?
  • En drøss med sticky-tråder?

Som sagt så er dette mitt sin på MF. Andre kan mene at jeg tar fullstendig feil, og det bør jo komme frem. Gitt at du er enig i meg, at det finnes problemer, hva kan vi gjøre for å unngå at fitnessbloggen-forumet blir en tilsvarende suppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra observert og formulert! Her føler jeg at ansvaret må deles mellom medlemmene og moderatorene. Moderatorer må gjerne slette innlegg som ikke handler om trening (f.eks. LULZ ROFMAO FTW WAZZUPP NIGGAH GTFIH-tråden som bare inneholder bilder man kan se på artige.no). Samtidig må brukerne selv være litt kritiske til svar de gir og tråder de starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett, Rapportert og jobber med saken :D Bra å få spark i revva nvertheless.

Det ryktes om ny søkefunksjon asap, Espen har nevnt han jobber med dette ;)

Mulig det må opp flere stickytråder med f.eks FAQ kan hjelpe.

Alle forum vil inneholde en eller annen form for tulletråder og visvass, ligger i menneskets natur mistenker jeg. Uansett ser jeg klart poenget ditt, det må kontrolleres.

Den evige kampen mot de samme spørsmålene tærer på enevær. jeg satt senest igår kveld og lurte på om det muligens burde vært FAQ's og guider ute å går, som tar seg av de letteste og meste trivielle spørsmålene, og lander alt under en paraply slik at folk som lurer på noe muligens for svar uten å starte en tråd i hytt og gevær.

Tenkeboks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg likte med et av de andre forumene, er titlene som ble gitt ut der. Det var selvsagt ikke en perfekt løsning, var mye forskjellige titler og litt plasskrevende løsninger. Men fordelen med de titlene var at de automatisk utsondret respekt fra de det gjaldt. Dette forkorter prosessen med å validere hvorfor det som blir sagt skal oppfattes som et fornuftig svar. [og hvorfor det muligens bør gis mer tyngde enn svarene fra de andre random 17-åringene]. Jeg liker det minimalistiske forumutseende her, men det er vel muligheter til at noe slikt kan inkorporeres uten at det går utover det visuelle osv.

Selvsagt så kan de med titlene si noe ubrukelig også, men da vil det fort stå kommentarer i kø for å arrestere de som har høyere ranking ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å lage sticky tråder med "Noob FAQ" slik at en slipper å svare på de samme spørsmålene flere gang om dagen, men henvise til FAQ for grunnleggende ting som "nybegynner program", "diet oppsett" osv. En samletråd for opplagt info som link til RYP programmet, forklaringer osv!

Dermed slipper man "Omg hvordan trene best som nybegynner!", "trenger jeg som har spilt fotball og trene bein?" og "Hvordan kreatin bør jeg bruke?"

PS. Leste ikke Tor sin tråd da jeg skrev dette :p

Jeg bruker en del tid på styrkeforumet på sherdog og de er beinharde mot folk med et par poster som starter en tråd omhandlet i FAQ`ene

Og ang tull så er det jo greit så lenge det er i "off topic" mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg likte med et av de andre forumene, er titlene som ble gitt ut der. Det var selvsagt ikke en perfekt løsning, var mye forskjellige titler og litt plasskrevende løsninger. Men fordelen med de titlene var at de automatisk utsondret respekt fra de det gjaldt. Dette forkorter prosessen med å validere hvorfor det som blir sagt skal oppfattes som et fornuftig svar. [og hvorfor det muligens bør gis mer tyngde enn svarene fra de andre random 17-åringene]. Jeg liker det minimalistiske forumutseende her, men det er vel muligheter til at noe slikt kan inkorporeres uten at det går utover det visuelle osv.

Selvsagt så kan de med titlene si noe ubrukelig også, men da vil det fort stå kommentarer i kø for å arrestere de som har høyere ranking ;)

Ingen dum Idè, men dette må inkorporeres over tid mistenker jeg. Så kommer ikke opp med det første, men tror absolutt det har noe for seg. Kudos for flott tråd.

Det kan være lurt å lage sticky tråder med "Noob FAQ" slik at en slipper å svare på de samme spørsmålene flere gang om dagen, men henvise til FAQ for grunnleggende ting som "nybegynner program", "diet oppsett" osv. En samletråd for opplagt info som link til RYP programmet, forklaringer osv!

Dermed slipper man "Omg hvordan trene best som nybegynner!", "trenger jeg som har spilt fotball og trene bein?" og "Hvordan kreatin bør jeg bruke?"

PS. Leste ikke Tor sin tråd da jeg skrev dette :p

Jeg bruker en del tid på styrkeforumet på sherdog og de er beinharde mot folk med et par poster som starter en tråd omhandlet i FAQ`ene

Og ang tull så er det jo greit så lenge det er i "off topic" mener jeg

:thumbsup: Det er en god løsning

Tull vil det altid være, men å holde dette innenfor respektable sub-forum er optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra observert og formulert! Her føler jeg at ansvaret må deles mellom medlemmene og moderatorene. Moderatorer må gjerne slette innlegg som ikke handler om trening (f.eks. LULZ ROFMAO FTW WAZZUPP NIGGAH GTFIH-tråden som bare inneholder bilder man kan se på artige.no). Samtidig må brukerne selv være litt kritiske til svar de gir og tråder de starter.

skal man skrive om trening på trening, trening på off topic, trening på samfunn, trening på motivasjon osv osv...??

2Mj8j.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av ulempene med dette, er at nye medlemmer fort blir redde for å stille spørsmål, og det bør vi unngå. På andre forum kommer det raskt svar som bare kan tolkes som "bruk søkfunksjonen jævla idiot", og dette bidrar bare til å skremme vekk nye forumbrukere.

Hvis folk er flinke til å hjelpe nye medlemmer, og heller gi de linker til gamle tråder dersom spørsmål gjentar seg, tror jeg vi kommer mye lenger. De spørsmålene som hyppigst dukker opp kan det etterhvert bli laget sticky på, slik at de er lettere å finne.

Alle forum trenger et "off topic" underforum der vi kan poste tull og tøys. Dette er etter min mening med å skape et positivt miljø mellom de ulike forumbrukerne, så det må vi for all del ikke fjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av ulempene med dette, er at nye medlemmer fort blir redde for å stille spørsmål, og det bør vi unngå. På andre forum kommer det raskt svar som bare kan tolkes som "bruk søkfunksjonen jævla idiot", og dette bidrar bare til å skremme vekk nye forumbrukere.

Hvis folk er flinke til å hjelpe nye medlemmer, og heller gi de linker til gamle tråder dersom spørsmål gjentar seg, tror jeg vi kommer mye lenger. De spørsmålene som hyppigst dukker opp kan det etterhvert bli laget sticky på, slik at de er lettere å finne.

Alle forum trenger et "off topic" underforum der vi kan poste tull og tøys. Dette er etter min mening med å skape et positivt miljø mellom de ulike forumbrukerne, så det må vi for all del ikke fjerne...

Men alikevel er det en del basic things som burde være stickyet, og som folk heller kan diskutere UNDER stickytråden. istedenfor å ha 100 tråder som omhandler det samme.

Jeg tror ikke nye medlemmer vil være noe rededre til å stile spm da.

Enig i off topic issue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sticky er greit nok det, men folk har en tendens til å se på sitt problem som unikt og starter likevel tråder for få hjelp til et problem og overser stickys helt. Sånn er det på de fleste forum. Er det ikke sånn er folk livredde for å spørre der.

Aktive brukere må bare være flinke til å gi svar / linker til nye medlemmer så det ikke blir uggen stemmning.

poster som er mindre viktig og der folk får hjelp raskt og enkelt forsvinner somregel bare utover i sideantallet uansett. Så kan jo evenuelt moderatorer være flinke til å rydde opp en gang i mellom.

Men stickys og poster/sider med god info er viktig så man kan enkelt linke til de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at dere tar dette seriøst. Vi skal definitivt fortsette å vokse uten at det går utover kvaliteten. Og jeg kan bombesikkert si at kvaliteten på artikler aldri vil bli dårligere.

Stickys med treningsrelatert info skal vi egentlig ikke trenge, siden det er mer effektivt å skrive en artikkel om temaet.

Når det gjelder offtopic/humor i trådene er det helt greit for meg, så lenge det holder stemningen oppe på forumet. Man er strengt talt på forumet både for å lære og sosialisere. Folk som oppfører seg som idioter er en annen ting, men det har vi så langt sluppet.

Jeg har også en plan for hvordan kvaliteten skal opprettholdes i forumet når vi vokser, men kan dessverre ikke si noe om den siden det omhandler strategi. Andre utfordringer i forumet tar vi som de kommer, og løser enkelt. No offence til andre som driver sider, men folk er ikke særlig flink til å gjøre ting riktig.

Vi har også plass til flere moderatorere og skribenter for de som ønsker å gjøre en jobb der. Foreløbig er omtrent det eneste jobben moderatorene har hatt å flytte tråder inn i riktig forum.

Håper diskusjonen fortsetter med flere gode innspill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener fremdels en FAQ for nybegynnere i hvert subofurm (les:styrke, Kosthold, kondisjon burde være tilsted . slik at ting kan bli diskutert der. Enklere å hennvise til osv :)

For å være litt diplomatisk så kan jo løsningen være FAQer med linker til alle de nyttige artiklene da i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tor. Jeg synes også vi bør begynne å utvikle FAQ's. Hvertfall en for styrke og en for kosthold, eller evt en for hver kategori. Det bør være en FAQ som oppdateres fortløpende, hvor medlemmer og mods hele tiden kan komme med bidrag og forslag til ofte stilte spørsmål og enten svare på det selv eller få noen med bedre kunnskap til å svare på det. Kanskje gjøre dette i en egen kladd/brainstorm-tråd og klistre alt ferdig materiale inn i en egen låst tråd eller noe sånt.

Også enig med Espen at det bør være rom for litt offtopic/humor i trådene så lenge det skaper god stemning og seriøse spm blir besvart ordentlig. Det er tross alt et forum, ikke et leksikon :)

Og bør det opprettes et eget humor-underforum? Det vil kanskje være en fordel å skille alle de moromme trådene fra de mer seriøse og nyttige som ligger i off-topic.

Og til slutt, så bør kanskje mods'a være litt mer påpasselige på at nye tråder som blir opprettet har en bra beskrivende emnetittel så det blir lettere å søke opp tråder som omhandler det man leiter etter når forumet vokser. Nå er det jo stadig flere som ønsker en søkefunksjon, og det kommer garantert til å bli henvist mye til søkefunksjonen i fremtiden. Og da er det ganske håpløst hvis du søker etter det du lurer på, feks om kreatin, og får opp 19 tråder som heter "Kreatin" og 10 av dem svarer på helt forskjellige ting enn det du lurer på. Det er ikke noe stort problem nå, men hvis man tenker litt fremover til forumet vokser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det kan være en idé at nye medlemmer kun tildeles lese-rettigheter i en 3-4 uker? Eventuelt at det er egne underforum der kun visse medlemmer har skriverettigheter?

Helt uaktuelt. Vi skal vokse og være et sted folk enklest mulig kan få hjelp. Hvis dette var et slags proforum for fitness hadde dette vært et mer aktuelt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...