Gå til innhold

Hvordan unngå Fitnessbloggen-Forum Armageddon?


HHHH

Anbefalte innlegg

Dere har slettet en del av mine uten noe beskjed. En gang ble jeg bannet fordi jeg la ut en uskyldig og morsom meme som ikke vistes etterpå, trodde det skjedde noe feil (da ustabil wifi her ofte forårsaker det) og la ut på nytt.

Nei. Du ble bannet fordi du svarte med en U mad bro meme når du fikk PM om å skjerpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Du ble bannet fordi du svarte med en U mad bro meme når du fikk PM om å skjerpe deg.

Ja, på grunn av den sure og usaklige tonen svarte jeg slik jeg gjorde, siden trusselen allerede var eksplisitt, og overhodet ikke på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ingen interesse av. Jeg ville bare påpeke at arrogante holdninger og overivrig sletting er noe som svekker kvalitet og troverdighet på forumet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duly noted, men ha litt forståelse for at det er en vanskelig balansegang å gå.

Vi har litt lyst til at det skal være plass til flere typer personligheter på forumet, innenfor rimelighetens grenser. Det betyr at det alltid vil være noen som er misfornøyde fordi de ikke liker personer av type A eller type B eller whatever, akkurat som i den "virkelige" verden. Men i den virkelige verden kan du stort sett unngå personer som oppfører seg som rasshøl, og det kan du ikke her. Derfor moderatorer.

Jeg har i hvert fall ikke lyst til at Fitnessbloggen skal være noe elitistforum hvor man får inntrykket av at man blir revet i fillebiter når man stiller et dumt spørsmål, fordi man ser at det pågår heftige diskusjoner med massevis av syrlige poster og personangrep. For hver eneste person som kan mye om trening og kosthold, så finnes det kanskje femti som ikke kan noe som helst, og kanskje femti som kan litt. Hvis den ene personen som kan mye skal oppføre seg som en dickhead og skremme vekk de hundre andre, så er valget svært enkelt når det gjelder hvem vi skal tilrettelegge for.

Jeg tror egentlig ingen synes det er rettferdig å hive ut folk som ikke kan nok, eller som prøver å hjelpe men ikke helt får det til. Det som derimot går an å gjøre, er å slå ned på hersketeknikker, usaklige diskusjonsbidrag, personangrep og andre ting som ikke fordrer god diskusjon og som kan virke støtende. Og nei, jeg sier ikke at vi alltid lykkes med dette heller. Det er riktignok mye lettere å finne grunnlag for å ta tak i brukere som oppfører seg direkte ubehagelig mot andre, enn de som kanskje bare er litt typer og oppfører seg småteit, som i utgangspunktet er rimelig uskyldig. Hvis jeg kommer med en tåpelig påstand i en tråd, og Espen går inn og kaller meg for en naiv og kunnskapsløs idiot, så er det Espen sin post som blir slettet og han som får en advarsel, ikke jeg. Det burde være åpenbart for de aller fleste.

Hvis resultatet av en slik policy er at alle de flinke folkene forsvinner, så er det selvfølgelig veldig synd. Men hvis disse flinke folkene ikke har forståelse for at man vil ha et inkluderende miljø fremfor et elitistforum, så var de kanskje ikke så mye å spare på i utgangspunktet. Mange av de som er glade i å fortelle oss hvor teite vi er som sletter ditt og datt er blant de som er flinkest til å gi gode tilbakemeldinger og hjelp til folk, men samtidig har en tendens til å gå over (der vi setter) streken iblant.

Det går an å være flink og hjelpsom uten å være syrlig, sarkastisk, usympatisk og generelt ubehagelig. Hvorfor skal man ha behov for å oppføre seg på den måten? Det er klart man ikke nødvendigvis mener noe vondt med det og at det er en subjektiv vurdering, og det finnes definitivt mange eksempler på poster som har blitt slettet som ikke burde ha blitt det. Likevel; når et innlegg blir slettet er det stort sett alltid fordi det har blitt oppfattet som støtende av en eller flere brukere som har rapportert innlegget, ikke fordi en moderator misliker det personlig. Like ofte skjer det at innlegg blir rapportert som støtende, men som likevel får stå fordi vi mener det er innafor fordi det burde være en viss takhøyde.

Ofte fjernes innlegg hvor brukere klager på moderering (selv om de ofte får stå også), selv når det blir bedt om at tilbakemelding på moderering tas på PM. Hvis man bare driter i denne oppfordringen og tenker at nå skal man faen meg vise de jævla Fitnessbloggenmoderatorene at dette tolererer man ikke her i Norge – ytringsfrihetens land – ved å rante og whine i tråden, så fremstår man bare som en useriøs bråkmaker. Dette fører også til at det er vanskeligere for moderatorer å gi beskjed i en tråd om at innlegg har blitt slettet (noe som ofte er nødvendig for at ting skal se noenlunde ryddig ut) og hvorfor de har blitt det, fordi det svært ofte fører til at tråden eskalerer og går fra å være en tråd hvor noen faktisk spurte om hjelp og fikk til en fornuftig diskusjon, til å bli "Den store 'Fitnessbloggen suger'-tråden." Kanskje det ikke var så viktig å hjelpe trådstarter likevel, da?

Det er en viss ironi i at de som gjerne vil at Fitnessbloggen skal være et sted hvor flinke folk kan diskutere, ofte er de som er ansvarlige for at tråder eskalerer på denne måten. For hvis man faktisk følger oppfordringen om å sende en PM i stedet for å rope arroganse og undertrykkelse, så har man faktisk en sjanse til å bli tatt seriøst, forklare seg og kanskje unngå at det man mener er dårlig moderering ikke forekommer i fremtiden.

Bottom line: Man påberoper seg ikke retten til å være dickheads utenfor internett heller, og hvis man gjør det så ender man fort opp med å bli "moderert" ut uansett. Vær snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf.

men uansett, jeg skrev at det er første tegn på at forumet er på vei ned i tf/iform-avgrunnen er overdreven sletting av syrlige poster. sånn AUF-politikk funker sikkert på sauer, men som regel forsvinner de bra folka rimelig fort, og du sitter igjen med Frk. Sondre typer

Hva skal det bety :cautious:

Gjerne rams opp hva jeg gjør som ødelegger forumet ;)

Om du er så lei av hvordan fitnessbloggen har blitt, så kan du like godt bare få brukeren din slettet. ;)

Nå ble jeg medlem på fitnessbloggen for å lære og være delaktig i et fitness-forum som kan hjelpe meg å nå målet mitt.

Selvfølgelig vil jeg ha en del poster hvor det jeg skriver er feil, men det kommer du alltid til å få se når noen er ny eller uviten. Det betyr fortsatt ikke at jeg er overlegen og naiv når jeg blir rettet på og ikke tar det til meg.

Nå har jeg fått inntrykk at enkelte personer har fordommer mot 16-åringer for vi har ikke like mye erfaring som de eldre. Nå er det nok jeg som har blitt nevnt en god del når det blir snakk om yngre medlemmer på forumet siden jeg er veldig aktiv.

Det finnes forresten en ignorer-knapp, den kan du også bruke om du er så lei ;)

Tror nok ikke du ville nevnt meg i den kommentaren om jeg hadde vært 20 år. :)

Edit: har forresten vært medlem i over ett år, så du mener at fitnessbloggen har vært "ødelagt" så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde skrevet det til deg om du hadde vært 40 også. du spammer drit.

keegil, jeg er dickhead utenfor forumet også.folk tar ofte poenget fortere om man er frekk. men uansett, jeg mener forumet har kommet ditt HHHH skrev tf var

Etter min diagnose så har MF blitt åsted for substansløs diskusjon og uendelig meningsytring av medlemmer med omvendt proposjonalt substans (når det gjelder erfaring og kunnskap).

og tillegg fått 1000loggbøker hvor folk legger ut flere ansiktsbilder enn formbilder. wtf liksom! på gode gamle fitnessprat kom det formbilder 1 gang i skuddåret og ALLE sladdet ansiktet.

men jeg skjønner jo dere tjener mest på mange medlemmer og høy aktivitet. men det er også det gjør at det blir kvantitet i stedet for kvalitet. dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe i veien for at folk skal kunne stille dumme spørsmål. Det er de dumme svarene som er problemet.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ærlig talt ikke problemet med mange loggbøker, og en engasjert brukermasse som består av både kunnskapsrike og nybegynnere. De erfarne burde jo ikke ha noe i mot å hjelpe andre på veien.

Om alle loggbøkene kommer i veien for de loggbøkene du selv vil følge, er det vel bare å aktivt følge dine valg med den fantastiske 'følg-tråd'-funksjonen?

Nye brukere og nybegynnerspørsmål som sikkert har vært stilt utallige ganger før hindrer INGEN fra i å diskutere sine egne 'viktigere' emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet blir når du føler at bidragene til forumet koker ned til brannslukning fordi en eller annen treningsekspert som har hatt gymmedlemsskap i 3 uker skal inn og være bastant i absolutt alle tråder. Jeg mener det må være greit innenfor å si til folk at de er på bærtur. Jeg synes også det må være greit innenfor å si til folk at de kommer med dårlige råd eller svar, uten at det skal være et tegn på at man er frekk og usaklig.

Hva skal det bety :cautious:

Selvfølgelig vil jeg ha en del poster hvor det jeg skriver er feil, men det kommer du alltid til å få se når noen er ny eller uviten. Det betyr fortsatt ikke at jeg er overlegen og naiv når jeg blir rettet på og ikke tar det til meg.

Selvfølgelig. Men når man da for eksempel har en trådstarter som stiller et konkret spørsmål med ett riktig svar, ser jeg absolutt ingen behov for at folk som ikke har snøring på hva det riktige svaret er skal skrive i den tråden, bare fordi det er kjekt å poste litt her og der. Det er ikke Fitnessbloggens ansvar å skulle lære deg om trening og kosthold gjennom å rette på deg hver gang du skriver noe som ikke er riktig, man har jo et ansvar for trådstarter også, som ønsker skikkelige svar på problemstillingen sin.

Jeg føler meg ikke spesielt elitisk selv om jeg mener dette, men andre er kanskje uenige med meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng Pinglo. Synes folk er kjempeflinke til å motivere hverandre her, og det er veldig bra. Men som du sier er det viktig å ha sin egen kompetanse i bakhodet når man svarer og ikke bare svar ut fra egen tro eller erfaring. Her synes jeg tagging av navn er en god funksjon som gjerne kan tas mer i bruk av de fleste her inne.

Hvis noen poster en teknikkvideo er det mye bedre for trådstarter om vi tagger en av styrkeløfterne/PTene på FB, enn at vi svarer selv uten tilstrekkelig peiling. Osv.

Alle har et ansvar for hva de skriver på nettet, både nybegynnere og folk med god kompetanse som, forståelig nok, kan bli irritert av dumme svar fra andre. Da må vi tåle å bli irettesatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har lyst til å slåss for det man mener er sin ukrenkelige rett til å være dickhead på internett så kan man godt gjøre det, men ikke forvent noen sympati.

Problemet blir når du føler at bidragene til forumet koker ned til brannslukning fordi en eller annen treningsekspert som har hatt gymmedlemsskap i 3 uker skal inn og være bastant i absolutt alle tråder. Jeg mener det må være greit innenfor å si til folk at de er på bærtur. Jeg synes også det må være greit innenfor å si til folk at de kommer med dårlige råd eller svar, uten at det skal være et tegn på at man er frekk og usaklig.

Fullstendig enig. Problemet oppstår når man plutselig innser at man er anonym, og kan ordlegge seg akkurat slik man vil mot andre uten at det får noe særlig konsekvenser. Man må tåle litt juling på internett, men jeg synes ikke man skal legge opp til en kultur hvor det er greit.

Det er helt lov til å fortelle andre at de er på bærtur. In fact; jeg vil gjerne oppfordre alle til å si fra til andre brukere når de er på bærtur. Men det er svært, svært enkelt å gjøre dette uten å være frekk og usaklig, slik Pinglo nettopp gjorde med Sondre.

Gjerne rams opp hva jeg gjør som ødelegger forumet ;)

Om du ser gjennom dine egne innlegg, så tror jeg du vil finne at rimelig mange av dem er "dette kan jeg ikke så utrolig mye om men jeg vil gjerne si noe likevel bare for å ha sagt noe"-innlegg. Det er flott at du prøver å hjelpe, men det treffer ikke alltid. Ofte er det bedre å stille et åpent spørsmål, snarere enn å si "dette er min mening, rett på meg om jeg tar feil."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk fortsatt klager på han Sondre-fyren. Sett han på ignore. Det er helt fantastisk, og er samtidig et argument mot Keegil sin påstand lenger opp her " Men i den virkelige verden kan du stort sett unngå personer som oppfører seg som rasshøl, og det kan du ikke her. Derfor moderatorer." - jo du kan det, bare sett vedkommende på ignore. At folk ikke gidder(?) å ignorere folk de får blodpropp av er ikke et argument for å drive moderasjon som ville gjort Mussolini i sin tid grønn av misunnelse. Men hvis det er slik at Eskil Pedersen er et større idol hos administrasjonen enn Kai Greene så kommer vi vel ingen vei med å argumentere fornuft og frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser gjennom dine egne innlegg, så tror jeg du vil finne at rimelig mange av dem er "dette kan jeg ikke så utrolig mye om men jeg vil gjerne si noe likevel bare for å ha sagt noe"-innlegg. Det er flott at du prøver å hjelpe, men det treffer ikke alltid. Ofte er det bedre å stille et åpent spørsmål, snarere enn å si "dette er min mening, rett på meg om jeg tar feil."

Kanskje det ser sånn ut, men det er overhodet ikke sånn det er.

Om jeg ikke er helt sikker på det jeg skriver, så legger jeg gjerne en kommentar bak det. f.eks "Nå er jeg ikke helt sikker på det, om det er feil så skal dere bare rette på meg". Om ingen retter på meg, så går jeg utifra at det ikke er noe å rette på.

Om det er et problem at personer vil prøve å hjelpe til, så kan dere like godt lage en retningslinje for det.

Hvis personer irriterer seg over å se navnet mitt overalt, så kan de bare ignorere meg.

Nå er det jeg som ligger med "fasiten" her. Jeg vet selv hva jeg prøver på når jeg kommenterer så mye, så det å gå utifra at jeg bare kommenterer for å kommentere som Pinglo gjorde tidligere blir feil.

Intensjonen min eller innstillingen jeg har hatt når jeg kommenterer har aldri vært "neimen her har jeg litt kunnskap, kanskje jeg skal kommentere litt så er jeg nærmere på veien mot 3000 innlegg".

Som sagt, man trenger ikke være en rakettforsker for å ignorere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...