Gå til innhold

Hvordan unngå Fitnessbloggen-Forum Armageddon?


HHHH

Anbefalte innlegg

Litt uenig.. Det må være rom for off topic-tråder. Hvis du ikke vil lese dem så ikke trykk inn på off topic. Er jo det som er så fantastisk med fitnessbloggen; alt er fint delt opp på førstesiden slik at du skal kunne lese og diskutere om det som interesserer deg.

Ellers, tommel opp for FAQ :thumbsup:

Enig her, så lenge det er i "off topic" så kan det godt være. Da er det i allefall begrenset til underforumet, og det er jo klart merket "off topic". Bedre å ta de utenfor treningsdelene, å må være litt rom for tøv så lenge det er på off topic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er en god idé å samle alt for mye informasjon under FAQs og samletråder og diverse. Det er fint med en del ting om kjerneemner som for eksempel litt grunnleggende kosthold, treningsprogramoppbygging osv (her kan vi jo basere oss på artikler) Kjempelange tråder av typen "den kjempestore XXXX tråden" blir fort svært uoversiktlige. Da er det bedre med logiske underkategorier, og heller være flinke på å flytte tråder der de hører hjemme.

Jeg synes i bunn og grunn ikke det er noe problem at noen lager en ny tråd med hva som er best av RYP og 5x5 flere ganger i uken. For de av oss som har tatt de diskusjonene 100 ganger før er det jo bare å styre unna akkurat de trådene, eventuelt linke til et tidligere svar, eller liknende. Å få kjeft fordi man ikke skjønner hvordan man søker frem gamle innlegg eller at man ikke vet at dette ble diskutert ad nauseam for flere måneder siden, skremmer folk bort, og jeg tenker at det er en god idé å lure inn også dem som ikke er spesielt kjente i diskusjonsforum-verden. Vi ønsker vel mye trafikk? Gjennomsnittsalderen på brukerne tilsier også at vi kanskje styrer unna en del problemstillinger fra andre fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er et godt forslag med FAQ. Noen som har noen ideer om hvordan de evt. bør utformes?

Først og fremst vil jeg bare understreke at jeg ikke har noen kunnskaper innen webdesign eller lignende, men jeg ideer, det har jeg. Hvor bra/dårlige de er kan vel diskuteres, men kanskje noe andre med litt mer kunnskap kan bygge på.

FAQ (frequently asked questions/ofte stilte spørsmål) er noe de fleste som "surfer" rundt på nett kjent med. Dette bruker i hvert fall jeg ofte når jeg er ny på en side, eller søker informasjon som jeg ikke finner ved å bare navigere meg rundt på den aktuelle siden. Disse kan bli veldig tørrleste, og kan inneholde både for mye og for lite informasjon. En balansegang er derfor viktig, men også vanskelig.

Det er ikke like lett å forklare med ord hvordan man tenker seg et design, så jeg "designet" et lite "oppsett" som kanskje kan være noe. Amatørmessig ja, men det er kun ment som en slags mal og er veldig åpen for endringer/forbedringer. Forslaget kan selvfølgelig også bare forkastes! ;)

[ATTACH]3312[/ATTACH]

Heller ikke heng dere for mye opp i innholdet. Understreker igjen at det kun var ment som et idéforslag/en mal.

post-36-1444082556704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

For FAQ er vel kanskje det letteste å lage en innleggstype der svar modereres. Når noen blir lei av å svare på et spesifikt spørsmål, eller det kommer et veldig godt svar, kan det legges til tråden av hvem som helst - men må godkjennes av moderator før det blir synlig. Da kan man også bruker permalink-funksjonaliteten for å linke til det fra første posten. Eller no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det kommer sikkert 50 nye tråder hver dag hvor personer spør hvordan de skal gå ned i vekt. I stedet for å se gjennom andre tråder som omhandler akkurat det samme, tror de at de er så spesielle og at de ikke inngår i "termodynamikkens fleskelov". Svarene er så og si like alle trådene. Går det an å lage en sticky/faq et eller annet i "gå ned i vekt"-forumet? Går det evt. an å sile disse bort i "hva er nytt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert 50 nye tråder hver dag hvor personer spør hvordan de skal gå ned i vekt. I stedet for å se gjennom andre tråder som omhandler akkurat det samme, tror de at de er så spesielle og at de ikke inngår i "termodynamikkens fleskelov". Svarene er så og si like alle trådene. Går det an å lage en sticky/faq et eller annet i "gå ned i vekt"-forumet? Går det evt. an å sile disse bort i "hva er nytt?"

Spørs om det funker. For et par sider siden kom det en lang artikkel av Vegard (?) i PSMF-tråden. Fremdeles stiller alle de samme spørsmålene om noe som egentlig er latterlig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å lage sticky, men da må et par stk sette seg ned å gjøre det :)

Andy startet på en for Kostholdsforumet, og et par av de tingene skal kanskje over i en Gå ned i vekt sticky.

Så hvis noen har mye tid en kveld er det egentlig bare å sette i gang. Man trenger ikke være moderator for å starte prosjekter som gjør forumet bedre! :)

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/brainstorming-kladd-til-kostholds-faq.2363/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje ikke noen superkonstruktive tilbakemeldinger, men jeg syns det begynner å bli i overkant mye. I feks periodisk faste-tråden hvor det kommer nye medlemmer, spør om det samme som personen før uten å ha sett gjennom tråden engang. I tillegg opprettes det tråder som omhandler trening før frokost ved periodisk faste. Irriterende. Svarene fra erfarne personer blir dårligere og dårligere, og man gidder ikke å ta seg tid til å svare skikkelig på spørsmål som blir stilt for millionte gang.

I tillegg syns jeg man kan slette en del tråder. Litt som nevnt over - trenger vi nitten tråder om OMFG SE HER etcetc. I tillegg er det noen tråder som blir opprettet om samme temaet når vedkommende ikke har fått med seg at det allerede er en tråd for den saken. Kan man ikke bare slette disse når vedkommende har fått link til riktig tråd? Blir i hvert fall litt mer ryddig og søkefunksjonen blir kanskje litt mer brukbar.

Flott at dere tar dette seriøst. Vi skal definitivt fortsette å vokse uten at det går utover kvaliteten. Og jeg kan bombesikkert si at kvaliteten på artikler aldri vil bli dårligere.

Stickys med treningsrelatert info skal vi egentlig ikke trenge, siden det er mer effektivt å skrive en artikkel om temaet.

Jeg har også en plan for hvordan kvaliteten skal opprettholdes i forumet når vi vokser, men kan dessverre ikke si noe om den siden det omhandler strategi. Andre utfordringer i forumet tar vi som de kommer, og løser enkelt. No offence til andre som driver sider, men folk er ikke særlig flink til å gjøre ting riktig.

Kan du Espen utdype hva du syns de andre forumene er så dårlig på?

Hva er det som gjør Fitnessbloggen så mye bedre enn de konkurrerende forumene?

De aller fleste som går inn på forumet vil vel gå inn på "Hva er nytt".

Denne siden fylles meget raskt opp av nye innlegg hele tiden på grunn av bra trafikk og aktive brukere.

Men det fylles opp av de samme nybegynner spørsmålene om og om igjen og offtopic tråder.

Det er en del bra profiler og treningsdagbøker som er interesanne, men de virkelig erfarner brukerne er mindre aktive.

Etterhvert som nye brukerere blir mer og mer erfarne vil de også gjøre det samme.

De vil kanskje skrive aktivt i sine egne profiler om seg selv, men ikke bruke så mye av tiden sin til å svare i andre tråder.

Hva er det som er superstrategien din får å unngå fellen de andre forumene(med lite flinke drivere) har gått i?

Den ser ikke ut til å fungere ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at spørsmål går igjen og igjen er et tegn på at det er noe som opptar folk, og som gjerne ikke er så lett å plukke opp. I tillegg er det sånn at de fleste oppfatter sitt eget problem som unikt, da det er et eller annet (gjerne uvesentlig) som skiller de fra folk i samme situasjon. Dette ender med at folk lager nye tråder, da de har en oppfatning av at svarene i liknende tråder ikke gjelder for deres unike problem.

Dette er det vanskelig å gjøre noe med, da folk ikke vil slutte å se på seg selv som unike, og at de trenger personlige svar. Her må folk bare være flinke til å linke til artikler og evt svar i andre tråder som er relevant, for som det blir nevnt her oppe, så vil ikke folk bruke masse tid på å skrive det samme gang på gang.

En vesentlig forskjell på fitnessbloggenforumet og andre forum, er at det i mye større grad blir slått ned på off-topic, noe som sørger for at seriøsiteten opprettholdes. Det er utrolig hvor mange tråder som hadde sporet helt av om ikke alle moderatorene hadde vært våkne og slettet en del innlegg. I tillegg begynner folk å bli flinke til å bruke rapporteringsknappen, noe som ytterligere øker kvaliteten på dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke nødvendigvis å henge sammen med at de ikke har lest de andre trådene (selv om det ofte kan være tilfelle). Som nevnt tidligere har folk en tendens til å se på sitt problem som unikt, og at svarene på tilsvarende spørsmål ikke kan gjelde for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren var mer rettet mot innovasjon og fokus på kvalitet, og ikke community management. Vi jobber selvfølgelig også med å styre forumet i riktig retning, men her har også vi mye å lære når vi på kort tid er blitt Norges mest aktive treningsforum.

At folk som trenger hjelp faktisk tar steget inn på et forum og spør etter hjelp til å få orden på livsstilen sin ser jeg på som positivt, fremfor at de bare lar erfarne brukere diskutere i fred om proteinshaken er optimal før eller etter trening. Hver gang det popper opp en sånn tråd har man muligheten til å hjelpe noen andre og kanskje være forskjellen som forandrer livet deres, istedenfor å bruke alt for mye tid på å forbanne at temaet har vært oppe før.

Det dere kan gjøre som faktisk er veldig viktig når man svarer nybegynnere et at man linker til artikler med mer informasjon, fremfor å bare gi de svaret. Gi de litt oppmuntring til å bli mer kunnskapsrike og på sikt hjelpe andre. Det går rimelig raskt å søke opp en artikkel med mer informasjon om temaer når man har lest Fitnessbloggen en stund.

Og når det er sagt skal vi også prøve å legge til rette for at (litt for travle) kunnskapsrike personer får diskutere sine ting, uten at det drukner blant de som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at spørsmål går igjen og igjen er et tegn på at det er noe som opptar folk, og som gjerne ikke er så lett å plukke opp. I tillegg er det sånn at de fleste oppfatter sitt eget problem som unikt, da det er et eller annet (gjerne uvesentlig) som skiller de fra folk i samme situasjon. Dette ender med at folk lager nye tråder, da de har en oppfatning av at svarene i liknende tråder ikke gjelder for deres unike problem.

Kanskje moderatorene burde ha mer fokus på å slå sammen tråder enn å slå ned på off topic-pjatt i tråder på off topic-delen av forumet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...