Gå til innhold

Hvordan unngå Fitnessbloggen-Forum Armageddon?


HHHH

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har kanskje ikke noen superkonstruktive tilbakemeldinger, men jeg syns det begynner å bli i overkant mye. I feks periodisk faste-tråden hvor det kommer nye medlemmer, spør om det samme som personen før uten å ha sett gjennom tråden engang. I tillegg opprettes det tråder som omhandler trening før frokost ved periodisk faste. Irriterende. Svarene fra erfarne personer blir dårligere og dårligere, og man gidder ikke å ta seg tid til å svare skikkelig på spørsmål som blir stilt for millionte gang.

I tillegg syns jeg man kan slette en del tråder. Litt som nevnt over - trenger vi nitten tråder om OMFG SE HER etcetc. I tillegg er det noen tråder som blir opprettet om samme temaet når vedkommende ikke har fått med seg at det allerede er en tråd for den saken. Kan man ikke bare slette disse når vedkommende har fått link til riktig tråd? Blir i hvert fall litt mer ryddig og søkefunksjonen blir kanskje litt mer brukbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Hva med å samle flere tråder med lignende tema i færre oversiktstråder etter hvert? Sånn som PF problematikken.. Få moderatorer til å lage oversiktsinnlegg i første innlegg hvor det linkes til relevante spørsmål med gode svar. Dette har jeg sett på andre forum, og det fungerer meget bra! Da kan en klikke seg inn til der det stilles det spørsmålet en er interessert i, og så kan en finne de gode svarene og forklaringene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en veldig god idé å ha stickytråder om de forskjellige treningsformene, måtene å spise på osv da dette gjør det mye lettere for nybegynnere (og viderekomne) å lese seg opp på emnet.I tillegg slipper man å opprette nye tråder om alt, og ikke minst klarer man å finne igjen det man lurer på dersom man ikke har lyst til å opprette en tråd, for det er det jo faktisk ikke alle som vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er løsningen?

Medlemskap som koster kroner for å få tilgang

Yes... Det stemmer, vi er på vi inn i en dyp avgrunn uten håp og full av kaos. Forumets liv henger i en mer eller mindre tynn tråd. Alt du ser nå kan forsvinne - om ikke du gjør noe.

Hva er det jeg fabler om? Jo, det er ikke til å stikke under stol at det finnes andre forum som omhandler trening og "sunn" mat her i fedrelandet. Ettersom vi ikke liker å navngi de og vil helst unngå direkte kritikk, la oss kalle et slikt fiktivt forum for "mosjonsforum" (forkortet MF heretter). La oss også anta at MF representerer på et generelt nivå hvordan de andre forumene i det ganske land fungerer og ser ut.

Jeg mener at MF har et problem. MF har jevnt og trutt ekspandert i medlemstall og tråder, om loggbøker og spørsmål. Noe som ikke i seg selv representerer noe negativt. Problemet med MF er at i takt med den økende populariteten så har kvaliteten sunket. Etter min diagnose så har MF blitt åsted for substansløs diskusjon og uendelig meningsytring av medlemmer med omvendt proposjonalt substans (når det gjelder erfaring og kunnskap). Tråder med tilsynelatende trivielle spørsmål blir en slagmark med håpløse ytringer, bastant formulert i enkeltsetningsform. Mer erfarne medlemmer med tilsvarende seriøse ytringer glimrer med sitt fravær og nybegynnerne serverer svar og fasiter til andre nybegynnere. De erfarne og kunnskapsrike medlemmene blir stadig mer passive som en funksjon av at de samme spørsmålene dukker opp, og de vegrer seg for å ta enda en omkamp. Omkampen for å overbevise besserwisserne om hva som er myter og hvordan en skal takle "problemet" som gir seg til kjenne.

Hva er løsningen?

  • En skuddsikker søk-funksjon?
  • Veldig proaktive moderatorer?
  • En drøss med sticky-tråder?

Som sagt så er dette mitt sin på MF. Andre kan mene at jeg tar fullstendig feil, og det bør jo komme frem. Gitt at du er enig i meg, at det finnes problemer, hva kan vi gjøre for å unngå at fitnessbloggen-forumet blir en tilsvarende suppe?

Jeg er enig med deg og synes det er veldig bra du tar dette opp. Jeg er dog en av nybegynnerne innen styrketrening, og svarer no på ting av og til, men presiserer hvilket erfarings- og kunnskapsnivå jeg er på).

Jeg synes det er viktig at forumet på sett og vis favner bredt, og at et hovedfokus er på trening og kosthold. Hvis man i dag går inn på forsiden av fitnessbloggen, så får man en oversikt over allslags tulletråder og off topic. Ikke bra synes jeg. Dette burde vært filtrert slik at det er det relevante for kosthold og trening som kommer frem.

Og klikker man seg videre inn på oversikten over forumet, "spammes" man med en haug med bilder som for meg minner om noe helt annet enn et nettsted om trening og kosthold (her er det sikkert mange som er uenige med meg).

Jeg skulle ønske det er de mer seriøse diskusjonene rundt trening og kosthold som i mye større grad hadde blitt profilert. Og at noe av det andre hadde blitt dempet. Det tror jeg også ville vært en magnet for mer seriøse medlemmer. Slik diskusjoner og bilder blir profilert i dag, tror jeg det virker eksluderende på veldig mange, og tiltrekkende på noen få som kommer til å strømme til nettstedet. Allerede på ganske kort sikt tror jeg det vil føre til at det blir lite mangfold og mindre seriøsitet på fitnessbloggen.

Jeg foreslår at man må være betalende medlem for å kunne delta på forumet. Jeg betaler lett opptil 500 kroner for et medlemskap.

For den som er seriøs er det bare så utrolig mye å kunne hente på dette stedet.

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere moderatorer og klarere rettningslinjer for underforum osv. Holder også en knapp på faq/stickies for de tema som går igjen hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Medlemskap som koster kroner for å få tilgang

Jeg er enig med deg og synes det er veldig bra du tar dette opp. Jeg er dog en av nybegynnerne innen styrketrening, og svarer no på ting av og til, men presiserer hvilket erfarings- og kunnskapsnivå jeg er på).

Jeg synes det er viktig at forumet på sett og vis favner bredt, og at et hovedfokus er på trening og kosthold. Hvis man i dag går inn på forsiden av fitnessbloggen, så får man en oversikt over allslags tulletråder og off topic. Ikke bra synes jeg. Dette burde vært filtrert slik at det er det relevante for kosthold og trening som kommer frem.

Og klikker man seg videre inn på oversikten over forumet, "spammes" man med en haug med bilder som for meg minner om noe helt annet enn et nettsted om trening og kosthold (her er det sikkert mange som er uenige med meg).

Jeg skulle ønske det er de mer seriøse diskusjonene rundt trening og kosthold som i mye større grad hadde blitt profilert. Og at noe av det andre hadde blitt dempet. Det tror jeg også ville vært en magnet for mer seriøse medlemmer. Slik diskusjoner og bilder blir profilert i dag, tror jeg det virker eksluderende på veldig mange, og tiltrekkende på noen få som kommer til å strømme til nettstedet. Allerede på ganske kort sikt tror jeg det vil føre til at det blir lite mangfold og mindre seriøsitet på fitnessbloggen.

Jeg foreslår at man må være betalende medlem for å kunne delta på forumet. Jeg betaler lett opptil 500 kroner for et medlemskap.

For den som er seriøs er det bare så utrolig mye å kunne hente på dette stedet.

Frank

Dersom man må betale for et medlemskap for å få besøke forumet vil 99% av alle brukerne forsvinne til andre forumer som myrevolution, treningsforum eller liknende.

en bedre løsning vil da være å opprett ett ekstra underforum hvor man kan betale for å få tilgang, hvor de som mener de er mer seriøse enn alle andre kan få boltre seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere moderatorer og klarere rettningslinjer for underforum osv. Holder også en knapp på faq/stickies for de tema som går igjen hele tiden :)

Som det ble påpekt og advart mot i går i en av trådene: "la ikke fitnessbloggen bli deiligst.no"

Så litt retningslinjer (men det skal jo være takhøyde) for underforum er nok en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke betaling er en smart løsning, mht hvor mye som er gratis på nettet så skal det godt gjøres at forumet overlever.

Jeg synes egentlig alt er flott, men et par moderatorer til for å luke ut det verste "fjortiss" kjøret når det oppstår, evt at medlemmene selv bruker "rapporter" mere om det er ting de absolutt føler ikke passer inn eller er støtende eller lignende. Til syvende og sist så holder jeg meg bare borte fra det som ikke intresserer meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man må betale for et medlemskap for å få besøke forumet vil 99% av alle brukerne forsvinne til andre forumer som myrevolution, treningsforum eller liknende.

en bedre løsning vil da være å opprett ett ekstra underforum hvor man kan betale for å få tilgang, hvor de som mener de er mer seriøse enn alle andre kan få boltre seg

Jepp, jeg ser absolutt den, men tror likevel ikke så mange ville forsvunnet.

En løsning kunne jo vært, som du sier, at deler av forumet hadde vært for betalende medlemmer, deriblant loggbok.

Uansett, det som garantert kommer til å skje når foumet vokser seg for stort, er at mange av de seriøse og de med mye erfaring og kunnskap forsvinner til andre steder. I alle fall er det min erfaring med andre forum.

Så man bør allerede nå spørre seg nå hva man kan gjøre for å beholde dem med kompetanse.

Men for dem som drifter stedet så må jo dette selvfølgelig veies opp mot økende traffikk og mange medlemmer (og det er som regel det som er viktigst for dem som driver slike steder - vet ikke om det gjelder fitnessbloggen, men noe annet ville overrasket meg), for hvis de har en god annonseselger så betyr jo det mange kroner i kassen.

F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg ser absolutt den, men tror likevel ikke så mange ville forsvunnet.

En løsning kunne jo vært, som du sier, at deler av forumet hadde vært for betalende medlemmer, deriblant loggbok.

Uansett, det som garantert kommer til å skje når foumet vokser seg for stort, er at mange av de seriøse og de med mye erfaring og kunnskap forsvinner til andre steder. I alle fall er det min erfaring med andre forum.

Så man bør allerede nå spørre seg nå hva man kan gjøre for å beholde dem med kompetanse.

Men for dem som drifter stedet så må jo dette selvfølgelig veies opp mot økende traffikk og mange medlemmer (og det er som regel det som er viktigst for dem som driver slike steder - vet ikke om det gjelder fitnessbloggen, men noe annet ville overrasket meg), for hvis de har en god annonseselger så betyr jo det mange kroner i kassen.

F.

Jeg forstår på en måte hva du mener, men på den annen side stiller jeg meg helt uforstående (på kanten, selvsagt)

Dersom man gjør om forumet til ett betalbart møtested for de med erfaring og kompetanse er det nettopp dette det vil bli, og ikke det det per i dag er (og som jeg liker): Ett sted hvor man kan lære, uansett erfaring!

Det vil bli ett sted der svaret du får dersom du først har betalt og stiller ett dumt spm er " herregud, søk i emnefeltet a?! "

Og er det egentlig det man ønsker?

Jeg mener, helt ærlig, at dersom man personlig mener at man er så mye bedre og mer seriøs enn alle andre her inne, så får man bare syns det og heller holde seg vekke. Det er heller ikke værre enn å la være å gå inn på "off topic", "utfordringer" og "community", så er du nesten kvitt alt spammet med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, helt ærlig, at dersom man personlig mener at man er så mye bedre og mer seriøs enn alle andre her inne, så får man bare syns det og heller holde seg vekke.

? Var den myntet på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De beste skribentene vil alltid forsvinne til de beste forumene. Dermed blir spørsmålet, På hvilket område og i hvilke segment skal fitnessbloggen være best? Tanken bør jo være at der her til fitnessbloggen de beste skribentene søker seg. Det blir sånn sett veldig viktig å være tydelig på hva en vil gi best profilering. Bygging, fitness, trim, trening, kosthold eller hva? Skrevet av og for unge, eldre, dedikerte, kukerundtfolk, jenter eller gutter?

Mye å tenke på og masse å være uenige om for drifterne av forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange god innspill. Rekker dessverre ikke å skrive svar på alt akkurat nå.

Når det gjelder FAQ så er det egentlig bare å sette i gang hvis noen vil ta i et tak der. Vi har endel prosjekter på gang som trenger tiden vår en stund fremover.

Vi har mulighet til å opprette underforum for Periodisk Faste og noen andre temaer for å få det mer oversiktlig enn samletråder, men vi må hindre at det ender opp med unødvendig mange underforum som ikke blir brukt.

Jeg er også opptatt av at seriøse diskusjoner ikke skal drukne i spørsmål om hjelp og rot som de gjør andre steder. Betaling vil ikke bli aktuelt siden Fitnessbloggen og alt innhold på siden skal være gratis, og det vil ekskludere mange som faktisk trenger hjelp. Selv om dette ville gjort forumet bunnseriøst er vi er avhengig av å nå en viss størrelse for planene videre. Så her må vi nok tenke litt anderledes for å finne en løsning.

Åpen for å vise bedre hvem man burde høre på i forumet, enten med tittel eller annen farge rundt bilde. Spørsmålet er hvordan kriteriene bør være siden antall poster er ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg ser absolutt den, men tror likevel ikke så mange ville forsvunnet.

En løsning kunne jo vært, som du sier, at deler av forumet hadde vært for betalende medlemmer, deriblant loggbok.

Uansett, det som garantert kommer til å skje når foumet vokser seg for stort, er at mange av de seriøse og de med mye erfaring og kunnskap forsvinner til andre steder. I alle fall er det min erfaring med andre forum.

Så man bør allerede nå spørre seg nå hva man kan gjøre for å beholde dem med kompetanse.

Men for dem som drifter stedet så må jo dette selvfølgelig veies opp mot økende traffikk og mange medlemmer (og det er som regel det som er viktigst for dem som driver slike steder - vet ikke om det gjelder fitnessbloggen, men noe annet ville overrasket meg), for hvis de har en god annonseselger så betyr jo det mange kroner i kassen.

F.

Er ganske enig med deg - likte siden bedre i oppstarten når det var mer oversiktlig :)

Er bra med mangfold altså, men syns blir litt mye kaving etter oppmerksomhet til tider, og like emner som har vært oppe ti ganger før.. Liker forøvrig siden veldig godt, mye enklere stilmessig, mer oversiktlig enn mange andre forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Var den myntet på meg?

haha, nei! Mine innlegg er aldri (aldri) myntet negativt på noen, noengang! det holder jeg meg for god til :)

Den var myntet til de som eventuelt måtte føle seg som det jeg nevnte :)

Edit: jeg syns det er veldig bra at denne diskusjonen blir brakt opp, da den ene og alene (håper jeg) vil bidra til at forumet blir enda bedre :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen for å vise bedre hvem man burde høre på i forumet, enten med tittel eller annen farge rundt bilde. Spørsmålet er hvordan kriteriene bør være siden antall poster er ubrukelig.

Hva med en header (som med "siste bilder") over "mnd bidrager" eller liknende (ja, teit tittel) hvor det linker direkte til dennes/disses profil(er) og tråder de har bidratt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, nei! Mine innlegg er aldri (aldri) myntet negativt på noen, noengang! det holder jeg meg for god til :)

Den var myntet til de som eventuelt måtte føle seg som det jeg nevnte :)

Edit: jeg syns det er veldig bra at denne diskusjonen blir brakt opp, da den ene og alene (håper jeg) vil bidra til at forumet blir enda bedre :thumbsup:

sorry. Det var jeg som leste litt raskt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...