Gå til innhold

Mageruter på kvinner og konsekvensene ved lav fettprosent.


Imu

Anbefalte innlegg

Ja det er vel det. Legger meg sulten hver kveld:) Skulle nok inntatt noen hundre til. Takk. Kanksje jeg tør etterhvert som jeg får mer muskler. Har nettop begynt med styrke igjen etter noen år med ashtangayoga og det siste året nesten kun gåturer.

Ingen fortjener å være et offer, og gjøre seg svak for å vise at man svekkes av ondskap. Å slå tilbake er ikke så lett for jenter å gjøre fordi vi har dette snill og søt pike-syndromet over oss, men nå skal jeg bli sterk og ikke bukke under for andres ondskap mer, men forsvare meg. Og om noen truer meg med knyttneven igjen skal jeg ikke føle meg truet fordi jeg kan slå jeg også (selv om akkurat det sitter langt inne ennå).

Så lenge du ikke spiser mer eller trener styrketrening der du gradvis blir sterkere så vil du heller ikke kunne bygge muskler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke skryte på meg noe mageruter med mindre "jeg bøyer meg frem dit og der, for kanskje å finne en antydning". Men jeg mistet selv mens ved normal fett%, men med mye trening, lite mat, og "usunt" forhold til det hele= mye stress osv. Har nå noe lavere fett%, og alt tikker og går som det skal. Så er aldeles ikke bare fett% som spiller inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke skryte på meg noe mageruter med mindre "jeg bøyer meg frem dit og der, for kanskje å finne en antydning". Men jeg mistet selv mens ved normal fett%, men med mye trening, lite mat, og "usunt" forhold til det hele= mye stress osv. Har nå noe lavere fett%, og alt tikker og går som det skal. Så er aldeles ikke bare fett% som spiller inn!
Fint å få bekrefta. Takk.

Jeg har mista mensen en gang før også ,da jeg var 16, og opplevde det samme som deg ca. Mista den pga lite mat i noen mnd og gikk til legen for å si at jeg hadde mista den, men han ble ikke bekymra fordi han fikk fatt på noe fett oppå skuldra mine.( Han tippa den ville komme tilbake av seg selv.) Dum lege. Han spurte ikke om jeg slanka meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at man mister mensen utelukkende har med lav fettprosent å gjøre. Jeg mistet mensen selv da jeg veide 85 kg av økt trening og et moderat underskudd. Rutene og lav fettprosent var langt unna for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du måtte ned i vekt og miste mensen for å ha synlige mageruter, ville du vært så tynn da eller valgt på være det man antar er sunnest og droppet rutene? Jeg spør egentlig alle jenter/kvinner om det her nå.

selvfølgelig, jeg liker å ha mageruter, men det er jo ikke så viktig for meg at jeg ville vært syk å skadet kroppen min for å ha det..prøver egentlig å ligge litt på meg faktisk, for å få en litt mer "sunn" normal vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 174 og 63,5 kg. Magerutene er på plass og det samme er mensen. Jeg legger genetisk ikke på meg noe særlig på mage, men på rumpe og lår. Selv på 67kg har jeg relativt definert mage og har ruter om jeg legger godvilja til. Om man kan ha mageruter og mensen kommer nok veldig an på gener (hvor man legger på seg) og generell livsstil, altså om man trener og spiser fornuftig og er sunn. Jeg ville aldri gått lavere i fett% og blitt der dersom jeg mistet menstruasjonen, det er det IKKE verdt. Det er et klart signal på at ting ikke er som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få bekrefta. Takk.

Jeg har mista mensen en gang før også ,da jeg var 16, og opplevde det samme som deg ca. Mista den pga lite mat i noen mnd og gikk til legen for å si at jeg hadde mista den, men han ble ikke bekymra fordi han fikk fatt på noe fett oppå skuldra mine.( Han tippa den ville komme tilbake av seg selv.) Dum lege. Han spurte ikke om jeg slanka meg:)

Jeg er også 171 cm, og har på det minste vært nede i 60 kg uten muskler. Sunn var jeg hvertfall ikke! Å veie 48 kg til denne høyden er virkelig veldig lite, og høres ikke sunt ut. :( Med skikkelig muskelmasse vil nok 60 kg være veldig slankt, jeg ser jo mange av de flotte, sterke jentene i denne tråden som veier omtrent det og har sixpack. Særlig synes jeg det høres skummelt ut at du har gått ned fra 55kg med vilje, siden du allerede var veldig slank. 1650 kcal er alt for lite til å bygge muskler, og du trenger mer masse. Det er viktig å ikke være for tynn/spise for lite hvis du skal unngå benskjørhet! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må jeg si at jeg synes det er foruroligende at du er såpass høy og veier såpass lite.... det er også en del forstyrrende kommentarer du kommer med, eks. 'legger meg alltid sulten'. Ikke at jeg er en lege eller skal peke med fingeren, men du burde kanskje vurdere å snakke med en fagperson om tankene, og handlingene, dine rundt kroppen din?

Det du spør oss om er: ville vi ofret mensen for mageruter? Til det må jeg si nei.

Mensen er et av de viktigste tegnene vi kvinner har for å kunne si noe om hvordan det står til med kroppen vår. Hvis den kommer for ofte, for sjeldent, for mye, for lite, for smertefullt osv så er det som regel (unntak ved bruk a p-preparater selvfølgelig) noe galt, noen ganger hakkende galt, som for eksempel kreftutvikling i eggstokker/livmor. Som andre har nevnt her, sammenhengen mellom østrogen og risikoen for utvikling av benskjørhet er ganske godt dokumentert og ikke noe å skimse av. Skjellettet ditt skal du ha i forhåpentligvis i mange år framover. Dessuten, hvis du er så mager/underernært at du mister mensen så tenker jeg at det er andre deler av kroppen din som kan bli skadet om du fortsetter sånn her over lengre tid, for eksempel organer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok for tynn, og det sm følge av alt for lite mat og i tilegg trening. Du var 39 år sa du? Og i tillegg mistet mensen før.... Av samme grunn...skummelt. Mistet selv mensen pga slanking i tenårene. Under prøving med numme to trodde jeg at jeg hadde mistet den igjen. Og det og miste mensen flere gang ( over en lengre periode selvsagt) pga lite mat var visst ikke veldig bra... Heldigvis var jeg bare gravid, men ingen test var positiv før 4 uker etter forventet mens og forventet positiv test... Tror legen nevnte både benskjørhet, overgangsalderen, økning av mannlige hormoner og skjeggvekst og Annen mannlig behåring pga dette. Som varige problem..selv etter vektoppang....jeg tror problemet ditt er mer alvorlig enn manglende synlige mageruter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge diett.no inntar jeg nok kalorier for å opprettholde vekta, men det kan være min nåværende vekt er litt lav. Testesteron er det nok lite av her i gården. Svært lite behåring fra før og veldig feminin:) Men det var ikke meg som var det viktige i denne diskusjonen. Jeg ville bare vite om flere mista mensen for å bli så skrapa som de ønsket å være for fett. Angående mindre østrogen og beinskjørhet, om disse ting henger ihop skulle jo alle kvinner etter overgangsalder blitt benskjøre. men det er vel neppe realiteten? Og om det er realiteten kan det ikke være så ille å være som de. Det er jo sjelden kvinner brekker bein i den alderen. Ikke lenge til jeg er en av dem i overgangsalderen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge diett.no inntar jeg nok kalorier for å opprettholde vekta, men det kan være min nåværende vekt er litt lav.

Dette skriver jeg i aller beste mening, fordi denne diskusjonen, og blant annet dette sitatet, i mine øyne er skremmende lesning.

Hvis du er 171cm høy og veier 48kg, så burde du i aller høyeste grad prøve å legge på deg, ikke spise på vedlikeholdsnivå. Du burde sikkert snakke med noen profesjonelle om dette heller enn å prøve å finne "alternative grunner" til manglende menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 176cm, og mistet mensen i det jeg tippet 60 kg som spiseforstyrret og særdeles muskelløs 16åring. Den var da borte i nesten to år før jeg begynte å få den tilbake, men den ble ikke regelmessig igjen før jeg ble 21 og overvektig. Nå veier jeg 81 kg (mangler 1kg på å veie dobbelt så mye som jeg gjorde på mitt tynneste), MEN jeg mister menstruasjonen så fort jeg legger meg i underskudd i en lengre periode. Siden november har jeg gådd ned 7kg, og kun hadd mens en "og en halv" gang. Så man trenger ikke ha lav fettprosent for å miste mensen, det kan være nokk å spise for lite, og mageruter har jeg aldri hadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

162 cm og 62 kg her med alle magerutene framme, og fettprosenten daler sakte men sikkert..

Vekten holder seg dog ganske stabil, fordi jeg øker i styrke på samme tid.. Så det er mulig at du klarer å få de fram selv med å veie litt mer enn 48 kg.. Manglende menstruasjon kan ha mange årsaker - men.. Hormonene dine er nok i ubalanse i mtp at du tvinger kroppen din til å veie så lite - da jeg ikke vil tro at dette er idealvekten din på noen måte? Og om det er det, så vil det rent helsemessig være gunstig å legge på seg muskler, sånn at å leve rett og slett sliter litt mindre på det som ligger under musklene; Skjelettet. :-) For på 48 kg kan det umulig være så mye muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...