Gå til innhold

Akuline

Medlemmer
  • Innholdsteller

    71
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Torskefileter i form. Bland sammen lett creme fraiche, salt og sitronpepper, og fordel over fisken. Strø over rikelig med grovhakkede mandler. Bak i ovnen i 20-25 minutter. Server med kokte poteter og dampet rosenkål og brokkoli. Wok med torsk, squash, paprika, sjampinjong og løk, med litt sweet chili og soyasaus, og gjerne litt ris. Ellers lager jeg mye former av typen hakkede tomater blandet med allskens krydder (chili, spiskumin, koriander, kanel, karri, hvitløk, you name it). Tilsett masse grønnsaker (sopp, løk, paprika, brokkoli, squash, gulrøtter, hva enn du har), og frukt (plomm
  2. "Marsipan" av mandelmel og sukrinmelis... Det var ikke i nærheten av å smake marsipan engang. Bare høgg, gikk i bosset.
  3. Jeg har kjøpt meg denne fettklypen fra tn. I bruksanvisningen står det oppgitt tre målepunkter man kan måle på egenhånd (mage ved siden av navlen, over hoftekammen, og midt på låret), og noen man trenger hjelp til. Jeg har ingen medhjelper, så jeg holder meg til de tre. Men jeg klarer ikke måle på låret? Jeg får ikke fatt i nok fett der til at det er noe å klype på. Er det et annet sted jeg kan måle i stedet? Som jeg klarer komme til uten hjelp?
  4. Wok av strimlet 200 g strimlet kyllingfilet, løk, sjampinjong, squash, paprika, chili og banan, krydret med ingefær og chili. Servert med ris og litt sweet chilisaus. Ca 500 kcal.
  5. - står ved pulten og jobber. - går bort til kollegaer i stedet for å sende mail eller bruke IM - går av bussen noen stopp for tidlig - går til butikken - sørger for å alltid ha et rent og ryddig hjem - mye aktivitet i husarbeid - ser ikke på tv
  6. Jeg gjør det av og til, når det blir for mange slike anledninger på rad. Jeg er en sånn som absolutt ikke klarer holde meg til ett kakestykke. Har jeg først fått smaken på det klarer jeg ikke stoppe. Og jeg synes det er uhøflig å ikke spise maten man blir tilbudt, med indre man blir fysisk syk eller slekta vet at man skal konkurrere. Når folk har tatt seg bryet med å lage mat, og gjerne er stolt over resultatet og spent på hva folk vil synes så mener jeg man skal ha en veldig god grunn til å ikke smake. Å skeie ut en gang iblant går fint for meg, jeg legger eventuellt inn en 24 timers fast
  7. Ja, nå kjører jeg 14-16 timers faste 7 dager i uken, og det funker fint.
  8. De størte problemene oppsto vel etter faster på 24+, av typen annenhver dag fasting. Kroppen min likte ikke 24-timers faster en gang i uken, kombinert med 14-16 timers faster de andre dagene i uken. Har alltid hatt en helt stabil syklus, men etter et par måneder med dette spisemønsteret mistet jeg plutselig mensen, humøret var helt svingstang, og alt gjorde vondt. Men om det var selve fastingen som gjorde utslaget, eller om det var for lite kalorier som var problemet vites ikke. Jeg gikk ikke noe særlig ned i vekt, og lå ikke så lavt at jeg ville tro det var kaloriinntaket som var problemet.
  9. Når kroppen ikke får tilført nok næring begynner den å bruke av muskler for å få energi. Kroppen vil heller ikke ha nok næring til å reparere seg selv når celler brytes ned og må skiftes ut.
  10. I dag skal jeg ha kyllinggrateng Kyllingfilet skåret i biter brunes i pannen. Stek så squash, løk, gulrøtter og sjampinjong i biter. Tilsett en boks hakkete tomater, og la det koke inn litt. Krydre gjerne med hvitløk, salt, pepper, og hva annet du nå måtte begjære. Bland i kyllingbitene, et par ss mager creme fraiche, og kokt fullkornmakaroni. Strø ost over. Inn i ovnen en halvtimes tid. Om man føler seg litt ekstra vill og galen er det også kjempegodt med bacon i i tillegg til kyllingen.
  11. Jeg liker å kombinere torsk og laks i fiskegrateng. Jeg lager stort sett to varianter. Torsk (eller 50/50 torsk og laks) (kan gjerne være rå, da må sausen være ganske tykk) Hvit saus krydret med muskat (og gjerne laget uten smør, bare melk og hvetemel) Fullkornmakaroni Eggeplommer Stivpiskete eggehviter som skjæres i til slut Raspet ost på toppen Variant 2 er ganske lik, men uten makaroni. Da har jeg poteter skåret i skiver i stedet. Et lag poteter, fisk, hvit saus (med eller uten egg, begge funker), et nytt lag poteter, litt mer saus, og raspet ost.
  12. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Om det "bare" gir østrogenmangel? Østrogenmangel fører til beinskjørhet. Beinskjørhet er ikke sunt. Å være for tynn kan -blant annet- føre til beinskjørhet. Det kan også føre til nyreskader, hjerteskader, tannskader, skader på muskler og sener osv. Jeg har en kusine som måtte gi opp drømmejobben sin som fysioterapaut etter å ha vært alvorlig undervektig i et par års tid som følge av anoreksia. Hun hadde så store, permanente, skader på sener og muskler at hun rett og slett ikke var i stand til å gjøre jobben sin. Jeg synes det er helt forkastelig å st
  13. Apotek1 sier blant annet følgende om beinskjørhet: "Mangel på østrogen etter overgangsalderen er hovedårsaken til problemet hos kvinner mellom 60 og 80 år". Det er ikke vitaminmanel som er hovedproblemet, det er for lite østrogen.
  14. Du kan jo lese litt her og her. Veldig mange kvinner må ta hormontilskudd etter overgangsalderen for å forhindre beinskjørhet. Man regner med at over 50% av norske kvinner vil få et beinskjørhetsrelatert brudd i løpet av livet. Norske kvinner er de i verden med høyst forekomst av beinskjørhet.
×
×
  • Opprett ny...