Gå til innhold

Mageruter på kvinner og konsekvensene ved lav fettprosent.


Imu

Anbefalte innlegg

For at magerutene skal synes på kvinner må fettprosenten være svært lav. Jeg antar at de fleste mister mensen ved så lav fettprosent. Noen ønsker å være så magre, andre klarer ikke å la være pga høy treningsmengde. Jeg lurer på hvor sunt det er å gå årevis uten mensen. Jeg har selv lav fettprosent og har hatt uteblitt mens i 1 år minst. Er det forsket noe særlig på dette? Er det en farlig trend og ideal at kvinner skal ha så lav fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner lagrer vel i mindre grad fett på magen enn menn, men er det så lavt at mensen uteblir sier det seg vel selv at kroppen ikke er helt fornøyd. Om det har langsiktige konsekvenser vet jeg ikke.

Kan ellers nevne at hushjelpen har 4-pack trøbbelfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe svar på det rent medisinske her har jeg dessverre ikke.

Men mange av disse jentene som slanker seg året rundt for å ha sixpack glemmer at mange av forbildene deres kun har så lav fettprosent en liten periode i året og tillater å ha litt mere fett resten av året for å lettere bygge muskler. Sier seg selv at kroppen ikke har det godt av å være i underskudd 12 måneder i året om det ikke er nok fett å tære på.

Det er også lett å glemme at for å kunne ha lav fettprosent hjelper det mye å ha litt muskelmasse. Da kan fettmengde være større ved samme fettprosent og gir derfor ikke samme hormonelle problemer. Og muskelmasse kommer heller ikke av å konstant spise i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende menstruasjon over lengre tid kan føre til nedsatt beintetthet og over tid utvikling av beinskjørhet. Manglende menstruasjon betyr også redusert produksjon av østrogen, som igjen fører til nedsatt beintetthet. Ikke bra, med andre ord.Er sixpack virkelig verdt å risikere helsen for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo fint lagre fett andre steder enn magen, og dermed ikke ha så veldig lav fettprosent selv om man har synlige mageruter. Jeg kan skimte magerutene ganske bra, men har likevel ikke spesielt lav fettprosent. Kroppen min har funnet ut at den skal hope opp fettet på innsiden av lårene og nedsiden av baken i stedet. Men ikke på puppene, der skal jeg for guds skyld ikke få ha noe fett, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oblig mensenkommentar:Merker det.

Du er et godt eksempel, du har godt over snittet med muskelmasse, grei symmetri og smal midje. Du har synlige ruter på 18-19%, mens jeg som mann må godt ned under 10 før noe begynner å skje.

Hadde du vært en syltynn jente uten muskelmasse og med en annen symmetri, bredere midje eller flatere magemuskler ville du nok ha måttet komme mye lavere før de ble synlige. Problemet er som sagt ikke hva, men hvem og hvorfor. Som alltid. Nesten.

BTW, hater deg litt FrkHoel.

Sant så sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan fint ha lav fettprosent, trene mye og være tipp topp hormonelt sett, men da må en spise nok.

mener du at man mister mensen pga lite mat og ikke pga lite fett på kroppen? jeg tror det er omvendt men endrer gjerne oppfatning om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er jeg som er genetisk freak, men jeg har ikke lavere fettprosent enn 18-19, og har ruter som bare det. Mensen har jeg og :p

Kuult. Godt å høre. Det betyr at har man bare store nok muskler på magen vil de synes selv om man ikke er helt skinny. Det er bra man kan finne en sunn måte å se bra ut på. Det er jo også en smakssak hvor mye man vil at musklene skal synes. Noen er kanskje fornøyd med en antydning mens andre vil se svært tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skal lese det. Men mon tro om ikke det er svært individuelt dette. Jeg spiser bra, bedre enn da jeg hadde mensen og var "tykkere" faktisk, men mista mensen da jeg gikk ned i vekt. Ja jeg gikk ned i vekt selv om jeg spiste mer fordi jeg spiste mer nyttig mat (mindre sukker og frukt og mer kjøtt og fett). Jeg føler meg bra og vil ikke gå opp bare fordi jeg skal jakte på å få mensen, den er ikke så kuul å ha liksom, men en lege vil kanskje si noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesning forresten. Kuult at det er et tall for hvilken fettprosent som ikke er sunn å ha lavere enn. Minimum 7% fett for kvinner. Det sies altså at om man trener så mye at man ikke klarer å spise nok for å kompensere for det man forbruker kan man miste mensen, samme med når man spiser lite ved slanking. Men artikkelen sier også at det er både fettprosenten og matinntaket som betyr noe, ikke bare en av delene.

(Enten spiser jeg for lite i forhold til hva kroppen vil ha og at den ønsker en høyere fettprosent eller så er hormonene mine blitt forstyrret av soya (drikker 5 dl soyamelk dgl). Eller så er jeg i overgangsalderen alt for tidlig. Er 39, 5 år. Men jeg tror det er den første grunnen. Jeg bare lurer på om det har noe særlig å si for helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du gått ned i vekt? Spiste du mer mat volummessig eller kalorimessig? Hvor lenge har du ikke hatt mensen?P-piller?
Jeg veide 55 kg, så mista jeg mensen da jeg passerte 51 kg ca. Nå veier jeg 48,5 kg. Jeg spiser nå mer energimessig enn jeg gjorde. Ikke så mye mer men 200 kcal kanskje.

Egentlig ikke meningen at dette skulle handle om meg, men:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt synlige mageruter så hadde jeg slitt med å finne på en ny unnskyldning hver dag for hvorfor jeg kun gikk rundt i sportsbh på overkroppen

Vet ikke om jeg skjønte den. Må du unnskylde deg for å vise fram muskler? Det er jo så varmt nå, varmen er vel unnskyldning nok? Synd det ikke er like godtatt overalt. (Jeg jobber i kirken og tør nådigst å gå i singlet og shorts som ikke er for kort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har mageruter, og har mensen også :p vet ikke helt hva fettprosenten min er, men er 164 høy å veier ca 50 kg :p

Om du måtte ned i vekt og miste mensen for å ha synlige mageruter, ville du vært så tynn da eller valgt på være det man antar er sunnest og droppet rutene? Jeg spør egentlig alle jenter/kvinner om det her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke nøyet meg med kun sommerstid tenker jeg. hehehe. Hadde jeg hatt sixpack hadde du nok funnet meg joggende utendørs vinterstid i samme antrekket. hehe. Vel, vi har uniformer på jobben, så der hadde det begrenset seg uansett. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser for lite ;)

Ja det er vel det. Legger meg sulten hver kveld:) Skulle nok inntatt noen hundre til. Takk. Kanksje jeg tør etterhvert som jeg får mer muskler. Har nettop begynt med styrke igjen etter noen år med ashtangayoga og det siste året nesten kun gåturer.

Ingen fortjener å være et offer, og gjøre seg svak for å vise at man svekkes av ondskap. Å slå tilbake er ikke så lett for jenter å gjøre fordi vi har dette snill og søt pike-syndromet over oss, men nå skal jeg bli sterk og ikke bukke under for andres ondskap mer, men forsvare meg. Og om noen truer meg med knyttneven igjen skal jeg ikke føle meg truet fordi jeg kan slå jeg også (selv om akkurat det sitter langt inne ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...