Gå til innhold

Mageruter på kvinner og konsekvensene ved lav fettprosent.


Imu

Anbefalte innlegg

Ifølge diett.no inntar jeg nok kalorier for å opprettholde vekta, men det kan være min nåværende vekt er litt lav. Testesteron er det nok lite av her i gården. Svært lite behåring fra før og veldig feminin:) Men det var ikke meg som var det viktige i denne diskusjonen. Jeg ville bare vite om flere mista mensen for å bli så skrapa som de ønsket å være for fett. Angående mindre østrogen og beinskjørhet, om disse ting henger ihop skulle jo alle kvinner etter overgangsalder blitt benskjøre. men det er vel neppe realiteten? Og om det er realiteten kan det ikke være så ille å være som de. Det er jo sjelden kvinner brekker bein i den alderen. Ikke lenge til jeg er en av dem i overgangsalderen heller.

Du kan jo lese litt her og her. Veldig mange kvinner må ta hormontilskudd etter overgangsalderen for å forhindre beinskjørhet. Man regner med at over 50% av norske kvinner vil få et beinskjørhetsrelatert brudd i løpet av livet. Norske kvinner er de i verden med høyst forekomst av beinskjørhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja og årsaken er neppe mangel på kalsiuminntak så mye melkeprodukter som vi inntar, men mangel på d vitamin (sol) som må til for at kalsium blir bygd inn i skjelettet. Den ene linken var god, der sto det årsakene, i flertall. Eldre mennesker har ofte mindre muskelstyrke og koordinasjon enn yngre sånn at de lettere faller. Røykere og de som drikker mye alkohol er mer utsatt også, står det. Jeg bruker ingen av delene og tenker trene til jeg ikke klarer det mer. Jeg har aldri brukket noe hittil i livet. Jeg tror ikke jeg er beinskjør heller. Jeg falt og belastet armen skikkelig en dag i vinter men ingen skade skjedde. Takk for flott link. Mange årsaker til beinbrudd i eldre alder jeg ikke har tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bekymringsverdig at Imu har slanket seg ned i en så lav kroppsvekt. Det er mulig å ha mageruter med mye høyere vekt, men da må en ha muskler.

Det er ikke rart, jeg vil bare være tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotek1 sier blant annet følgende om beinskjørhet: "Mangel på østrogen etter overgangsalderen er hovedårsaken til problemet hos kvinner mellom 60 og 80 år". Det er ikke vitaminmanel som er hovedproblemet, det er for lite østrogen.

da er det ikke usunt å være tynn om det bare gir østrogenmangel. De i overgangsalder og etter er jo ikke syke bare fordi de er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være helt ærlig syns jeg det er helt forkastelig at du sitter her og forsvarer din sykelig lave BMI, dine sykelige tanker og vrangforestillinger om hvor "lite farlig" og "lite helseskadelig" spiseforstyrrelser er. Det er ikke "bare" til å ta vitaminpiller så holder du benskjørheten borte etc. Du som er en godt voksen dame burde i hvert fall ha vett nok til å skjønne at disse påstandende du kommer med fort kan mistolkes av unge jenter som tror at påstandene dine er fakta. Om du skal glorifisere spiseforstyrrelsene dine, kan du gjør det en annen plass.

EOD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende menstruasjon over lengre tid kan føre til nedsatt beintetthet og over tid utvikling av beinskjørhet. Manglende menstruasjon betyr også redusert produksjon av østrogen, som igjen fører til nedsatt beintetthet. Ikke bra, med andre ord.Er sixpack virkelig verdt å risikere helsen for?

Dette er helt sant. Slett ikke bra. Manglende menstruasjon er kroppens tegn på at her er det noe galt! Og beinskjørhet er en av "bivirkningene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regna med at det skulle komme. Jeg glorifiserer ikke noe. Jeg er bare litt skeptisk til informasjon. Jeg vil gjerne tolke selv og om det er galt i dine øyne får det bare være det men det bryr jeg meg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at det er sterke meninger ute å går.. Til unge jenter som har lett for å ta til seg slikt, en six pack og tynn kropp er ikke på noen måte veien til et lykkelig liv. Påstander om å alltid legge seg sulten o.l. fucker med et lettpåvirkelig hode, det er ikke sånn en sterk kropp fungerer. Sleng på et smil istedet, overse tråder som dette og omgi deg med folk som gjør deg glad. Jobb fornuftig og kontinuerlig mot målene dine, så kommer du dit. Ikke ved å sulte deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden trenger mer Asle Bøe som kan komme med litt forskningsartikler og sånn som Imu kan få lov til å "tolke". Peer-reviewed forskningsartikler burde være god nok begrunnelse?

Glorifisering av spiseforstyrrelser er ingen god ting, og Imu, du er jævlig godt på vei til å bli en lokal pro-ana/mia her... Ta kontakt med Interessegruppe for kvinner med spiseforstyrrelser, de kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det ikke usunt å være tynn om det bare gir østrogenmangel. De i overgangsalder og etter er jo ikke syke bare fordi de er eldre.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Om det "bare" gir østrogenmangel? Østrogenmangel fører til beinskjørhet. Beinskjørhet er ikke sunt. Å være for tynn kan -blant annet- føre til beinskjørhet. Det kan også føre til nyreskader, hjerteskader, tannskader, skader på muskler og sener osv. Jeg har en kusine som måtte gi opp drømmejobben sin som fysioterapaut etter å ha vært alvorlig undervektig i et par års tid som følge av anoreksia. Hun hadde så store, permanente, skader på sener og muskler at hun rett og slett ikke var i stand til å gjøre jobben sin.

Jeg synes det er helt forkastelig å støtte oppunder alvorlig undervekt, når det er så utrolig mye godt dokumentert forskning på hvor skadelig det er å være undervektig over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At jeg støtter oppunder undervekt er din tolkning bare, FuliginEst. Jeg er undervektig og da håper jeg selvsagt at det ikke er så skadelig. Det er ikke verre enn det. Og jeg synes ikke det er noe alvorlig siden jeg spiser masse og har faktisk hverken kraftige muskler eller skjelett. Det var verre da jeg var anorektisk og spiste 2 gulrøtter og 2 appelsiner dgl bare fortvilet over å ikke bli sett av faren min. Nå spiser jeg mat med 1700 kcal dgl, det er mye mer enn det de som går ukesvis på proteinfaste gjør. Det synes jeg er mer urovekkende. Mitt underskudd er minimalt om noe overhodet. Det er trist emd kusina di men man må nesten ta hvert individ for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være for tynn kan -blant annet- føre til beinskjørhet. Det kan også føre til nyreskader, hjerteskader, tannskader, skader på muskler og sener osv. Jeg har en kusine som måtte gi opp drømmejobben sin som fysioterapaut etter å ha vært alvorlig undervektig i et par års tid som følge av anoreksia. Hun hadde så store, permanente, skader på sener og muskler at hun rett og slett ikke var i stand til å gjøre jobben sin.

Hvordan fikk hun skader på sener og muskler som følge av undervekt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden trenger mer Asle Bøe som kan komme med litt forskningsartikler og sånn som Imu kan få lov til å "tolke". Peer-reviewed forskningsartikler burde være god nok begrunnelse?

Glorifisering av spiseforstyrrelser er ingen god ting, og Imu, du er jævlig godt på vei til å bli en lokal pro-ana/mia her... Ta kontakt med Interessegruppe for kvinner med spiseforstyrrelser, de kan hjelpe.

Jeg er ikke noe pro ana. Jeg vil bare ha fakta jeg. Og jeg ville vite om det er flere som ofrer helsa for å bli tynn. Ikke mange tør å innrømme det. Jeg er brennsikker på at det er mange flere enn de som har sagt det. Jeg også synes det er trist at jenter sulter seg. Trodde ikke det var nødvendig at jeg måtte si det. Men det er typisk at man tolker negativt:meh:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge diett.no inntar jeg nok kalorier for å opprettholde vekta, men det kan være min nåværende vekt er litt lav.

Opprettholder du vekten din da, eller går du ned? Diett.no kan ikke fortelle deg hva som skjer med kroppen din, bare gi deg en pekepinn.

Angående mindre østrogen og beinskjørhet, om disse ting henger ihop skulle jo alle kvinner etter overgangsalder blitt benskjøre. men det er vel neppe realiteten? Og om det er realiteten kan det ikke være så ille å være som de.

Beinskjørhet er i aller høyeste grad aldersrelatert. Beinskjørrelaterte brudd likeså.

ja og årsaken er neppe mangel på kalsiuminntak så mye melkeprodukter som vi inntar, men mangel på d vitamin (sol) som må til for at kalsium blir bygd inn i skjelettet.

D-vitamin er nødvendig for opptaket av kalsium. Beindannelsen er først og fremst bestemt av tilgjengelig kalsium og mekanisk stress.

da er det ikke usunt å være tynn om det bare gir østrogenmangel. De i overgangsalder og etter er jo ikke syke bare fordi de er eldre.

Om det bare gir østrogenmangel? Østrogenmangel er en hormonforstyrrelse, noe du burde ta alvorlig og ikke bare le bort.

For å være helt ærlig syns jeg det er helt forkastelig at du sitter her og forsvarer din sykelig lave BMI, dine sykelige tanker og vrangforestillinger om hvor "lite farlig" og "lite helseskadelig" spiseforstyrrelser er. Det er ikke "bare" til å ta vitaminpiller så holder du benskjørheten borte etc. Du som er en godt voksen dame burde i hvert fall ha vett nok til å skjønne at disse påstandende du kommer med fort kan mistolkes av unge jenter som tror at påstandene dine er fakta. Om du skal glorifisere spiseforstyrrelsene dine, kan du gjør det en annen plass.

EOD.

AMEN!!

Jeg er undervektig og da håper jeg selvsagt at det ikke er så skadelig. Det er ikke verre enn det. Og jeg synes ikke det er noe alvorlig siden jeg spiser masse og har faktisk hverken kraftige muskler eller skjelett. Det var verre da jeg var anorektisk og spiste 2 gulrøtter og 2 appelsiner dgl bare fortvilet over å ikke bli sett av faren min. Nå spiser jeg mat med 1700 kcal dgl, det er mye mer enn det de som går ukesvis på proteinfaste gjør.

Undervekt er skadelig på sikt. Selvfølgelig finnes det unntak, men undervekt er stort sett et problem. Det er en grunn til at undervektige har mer beinskjørhet (lavt mekanisk stress pga lav kroppsvekt, østrogenmangel osv), og det er også en grunn til at undervektige er mindre motstandsdyktige mot sykdom (mindre å gå på). Det er en grunn til at lett overvektige lever lengre enn undervektige i høy alder.

At folk på PSMF spiser mindre enn det du gjør er ikke relevant i denne sammenhengen. Folk som spiser PSMF er ikke i utgangspunktet undervektige, og man spiser heller ikke slik over lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk hun skader på sener og muskler som følge av undervekt?

Når kroppen ikke får tilført nok næring begynner den å bruke av muskler for å få energi. Kroppen vil heller ikke ha nok næring til å reparere seg selv når celler brytes ned og må skiftes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kroppen ikke får tilført nok næring begynner den å bruke av muskler for å få energi. Kroppen vil heller ikke ha nok næring til å reparere seg selv når celler brytes ned og må skiftes ut.

Takk for svar .Kanskje senene blir mer belastet uten nok muskelmasse som tar det meste av belastningen??? Litt utafor temaet, men jeg lurer.

Til vegard: jeg ler ikke bort noe som helst. Hvorfor tror du jeg startet denne diskusjonen? Det er jo fordi jeg bryr meg og det på en måte hvori jeg ønsker mer kunnskap og ikke minst bevisstgjøre andre, bringe temaet på bane så vi kan reflektere rundt hva det innebærer å nå idealet om lite fett men muskler på kvinnekroppen. Jeg ønsket også vite hva andre tenker og gjør omkring dette. Det er tydeligvis et sårbart tema. Desto viktigere at dette belyses fordi da har det ikke blitt diskutert nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...