Gå til innhold

Hva med de som ikke liker grønnsaker?


KimS

Anbefalte innlegg

Hvis det er din oppfatning burde du finne ut litt mer av hvordan kroppen reagerer på syrer og baser i kostholdet, og hva som kan skje dersom kroppen havner i en ugunstig syre/basebalanse over tid.

Snakker som at man må spise grønnsaker for og holde seg sunn.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo ikke sånn at jeg synes det er godt, mer at jeg synes det ødelegger smaken av kjøttet, men så har jeg og tenkt å starte med lavkarbo, kutte ut poteter, pasta, ris osv, så da må jeg vel bare bite i det sure eplet og spise noe grønt til biff og kylling osv.

Har dere noen oppskrifter eller tips til hvordan jeg kan minske smaken av grønnsakene? evt noen gode oppskrifter/tips? :)

Fløtegratinert aubergine eller sellerirot er ypperlig tilbehør til biff når man ikke vil/kan spise fløtegratinerte poteter. Samme fremgangsmåte som for poteter, man bruker bare litt mindre væske (pga vanninnholdet i grønnsakene). Hele familien her liker det bedre enn poteter faktisk;)

Ellers er blomkål og brokkoli veldig anvendelige til det meste... Jeg liker dem bare dampet som de er, men for variasjonens del bruker jeg de mye i supper, puréer, ulike "moser"/gratenger osv. Squash er fin å raspe med ostehøvel, og lage "tagliatellepasta" av. Paprika er jo nydelig å gratinere, f.eks. halve paprikaer med kjøttdeigfyll og tacokrydder i. Smørdampet asparges er alltid en slager.

Prøv deg fram! Bruk grønnsakene på nye måter for å lære deg å like dem. Litt salat, tomat og agurk ved siden av hovedretten er ikke så inspirerende - og det er heller ikke disse grønnsakene som har best næringsinnhold. Nå fremover er jo den beste tiden for å fråtse i grønnsaksdisken:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er din oppfatning burde du finne ut litt mer av hvordan kroppen reagerer på syrer og baser i kostholdet, og hva som kan skje dersom kroppen havner i en ugunstig syre/basebalanse over tid.

grønnsaker er nok absolutt bra om man liker det. Men for min del kommer dette lang lang bak på listen. Eneste gangene jg spiser det er når jeg evt spiser hamburgere. Ett must tror jeg ikke det er, hvertfall ikke for min del.

Jeg er heller ikke av den oppfatning at man egentlig må ha NOE. Spis ett vanlig kosthold bare mer, om man vil bygge muskler. Det var jo faktisk dette det dreide seg om, muskler.

Klarer man ikke dette, da er det lurt å bruke noen tilskudd som gjør at man får i det man trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må spise grønnsaker, kostilskudd kan ikke måle seg med skikkelig mat. Det er en tilvenningsak, og du VILL få bedre resultater om du spiser grønnsaker.

Kan du utdype?

Har ikke vitaminene og mineralene i multivitamin samme virkning på kroppen som tilsvarende mikronæringsstoffer fra grønnsaker?

Til trådstarter:

Liker du egg? Eggeplommen er stappfull av mikronæringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du utdype?

Har ikke vitaminene og mineralene i multivitamin samme virkning på kroppen som tilsvarende mikronæringsstoffer fra grønnsaker?

Ikke slik jeg oppfatter det.

9 enkle og effektive tiltak for bedre helse - Fitnessbloggen

Et annet vesentlig poeng med disse matvaregruppene er at de er svært viktige for kroppens syre/base-balanse. All mat vi spiser vil dukke opp i blodet vårt enten som en syre eller base.Frukt, grønnsaker og bær er de eneste basedannende matvarene i vårt kosthold, og blir derfor svært viktig som en motvekt mot alle de andre syredannende matvarene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slik jeg oppfatter det.

9 enkle og effektive tiltak for bedre helse - Fitnessbloggen

Et annet vesentlig poeng med disse matvaregruppene er at de er svært viktige for kroppens syre/base-balanse. All mat vi spiser vil dukke opp i blodet vårt enten som en syre eller base.
Frukt, grønnsaker og bær er de eneste basedannende matvarene i vårt kosthold
, og blir derfor svært viktig som en motvekt mot alle de andre syredannende matvarene.

Hmm, i så fall må jeg være sur innvendig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare noe du må lære deg, prøv deg frem, litt etter litt, både på pålegg og i middag. Ikke store mengder til å begynne med, men nok til at du får smaken av det.

Jeg må alltid ha en god dose kjøtt sammen med mine grønnsaker, og gjerne saus, da jeg ikke eeelsker smaken av grønt. Men det kommer seg! Men er det noe jeg sliter VELDIG med å like så er det tomat.. spiser gjerne tomatsuppe, tomatsaus, ketchup, you name it, men ren tomat i seg selv synes jeg er brekkekkelt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe konkret ved grønnsaker du ikke liker? Smaken? Konsistensen? Tekstur?

Flere gode tips nevnt allerede, kan ta med noen selv:

- bland inn revet gulrot og hakket løk i kjøttdeig til f.eks taco og lasagne

- revet gulrot i rundstykker, brød og denslags

- wok med grønnsaker

- ovnsstekte grønnsaker er digg til det meste av kjøtt! Lag ei form med f.eks. potetbåter, gulrot i staver, rødløkbåter, paprika i biter/båter og tomat i båter, bland litt olje, knust hvitløk, salt og pepper og ha over, sett i ovnen på 180 grader en 40 minutters tid. Blir skikkelig digg! Og den står bare og passer seg selv i ovnen! Lager du en stor porsjon, har du nok til dagen etter også. Jeg er ikke særlig glad i tomat selv, men etter en runde i ovnen smaker den ganske godt!:thumbsup:

- pannestekte grønnsaker er også godt tilbehør: tykke skiver purre og paprika som surres raskt i stekepanna blir nammenam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden står det at man må spise grønnsaker for og bygge muskler?, du trenger proteiner. Kylling og ris holder i massevis, du trenger da ingen grønnsaker for og bygge muskler. Vitaminer derimot om du har et lite variert kosthold kan være greit. Grønnsaker spises hovesaklig ved siden av feks kylling for og gi en mettende følelse når du kutter carb eller totalinntak av kcal på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moralen her er: Hvis det ikke bygger muskler, så ikke rør det!

det var jo faktisk spørsmålet da. personen vil bygge muskler, dvs trenger han grønnsaker. Svaret er vel i den forstand nei, men om man spiser grønnsaker er vel det positivt uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke mye grønnsaker selv. Jeg tar en multivitamintilskudd som heter "Green Superfoods" eller noe slikt, samtidig som jeg spiser 2-3 serveringer med frukt til dagen og opp mot 6-800g med bær hver dag. Når muskler er hovedprioritering velger jeg heller ris, potet, havregryn og frukt over grønnsaker. Hadde jeg vært i en vektnedgangsfase hadde jeg naturligvis spist mye grønnsaker for å stimulere metthetsfølelsen mer på minst mulig kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ekstra modig; kjøp deg en juicemaskin, lag deg et glass juice av ulike grønnsaker, klyp for nesa(eller hva det er ungene gjør når noe smaker vondt) og hiv innpå så raskt som du klarer. Tadaa! Et par enheter av de 5 om dagen. Spiller ingen rolle om du skyller det ned med vann.. Du kan bruke frukt i juice'en også! Løfter vel smaken!

Jeg syns nå de fleste grønnsaker blir bedre med litt havsalt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er din oppfatning burde du finne ut litt mer av hvordan kroppen reagerer på syrer og baser i kostholdet, og hva som kan skje dersom kroppen havner i en ugunstig syre/basebalanse over tid.

Interessant, mer info?

Til TS: Alt blir bra med ost på.

Tipper du liker grønnsaker, du bare liker ikke ihjelkokt blomkål uten smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker spises hovesaklig ved siden av feks kylling for og gi en mettende følelse når du kutter carb eller totalinntak av kcal på diett.

Er dette virkelig din oppfatning av grønsakers funksjon i et kosthold?

Hva med næringstettheten? Kostholdet er mer enn proteiner, karbohydrater og fett. Det er også mer enn vitaminer og mineraler.

Grønnsaker bør absolutt ha en sentral plass i et sunt kosthold, og da snakker vi ikke bare om å bygge muskler, men å opprettholde en god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...