Gå til innhold

Hva med de som ikke liker grønnsaker?


KimS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ble mye sur i denne grønnsaksdiskusjonen! hehe

jeg føler mange ofte prioterer litt feil om målet er muskler som det var i dette tilfellet. skal man bygge noen kg med muskler så kreves det veldig mye næring for de fleste, hvertfall over tid. Og ikke minst tung treniing. Da ville jeg spist den maten som skal til for å bygge muskler. Hva grønnsøker gjør med kroppen er ikke jeg en ekspert på, men litt grønnsaker skla man altid då plass til om man vil:) Ikke alt jeg spiser er like godt, men det går ned...

Jeg tror ikke man skal ta alt like seriøst her inni, deriblandt hva jeg sier. De fleste av oss er en gjeng med amatører som i det store egentlig har liten erfaring med dette. Det er mitt syn. Mine utsagn er egentlig bare noen råd/tips fra hva jeg selv har erfart. Man trenger absolutt ikke å bruke/prøve de.

Jeg stusser veldig over noen når folk som er veldig "Nye" i dette sier at ting er ett must. Hvertfall om de ikke har oppnådd så mye selv. Jeg er generelt skeptisk til å høre på folk som er "dårligere" enn meg, men jeg er villig til å ta imot tips om det høres fornuftig ut :)

Min konklusjon er: spis litt grønnsaker om ekspertene sier det! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt ny her og skal prøve å få bygd meg litt muskler til sommeren, MEN problemet er jo at jeg liker ikke grønnsaker, noe jeg sikkert ikke er alene om.

Så da spør jeg dere inne her som er mer erfaren på dette med alskens av matgreier, hva kan man spise om man ikke liker grønnsaker? :p

Mye frem og tilbake her, men hvis du ikke liker grønnsaker bør du først og fremst vite at sannsynligheten for at du ikke får i deg din optimale dose av de forskjellige mikronæringsstoffene (som har utrolig mange viktige funksjoner i kroppen) er heller lav. Er dette ditt kosthold er sannsynligheten enda lavere:

Frokost - Brødskiver med pålegg

Lunsj - Brødskiver med pålegg

Middag - Det som serveres i hjemmet

Kveldsmat - Brødskiver med pålegg

Lave nivåer av mikronæringsstoffer vil vel ingen ha da de er viktige for at mange ulike prosesser skal skje, og gjennom disse prosessene sørger de for at kroppen vår faktisk fungerer slik som den skal. Hvem vil gå rundt med et lass av muskler når kroppen som bærer dem ikke fungerer optimalt? Tydeligvis en del, og mange vil sikkert argumentere med at de føler seg helt fine selv om de ikke får i seg det som er optimalt, de fungerer jo fint i hverdagen, men det er en forskjell på hva som er "fint" og, ja nettopp, optimalt.

Du har egentlig to valg:

1. La vær å spise grønnsaker

2. Lær deg å like grønnsaker

Alternativ 1

Du spiser ikke grønnsaker, og må derfor dekke inntaket av mikronæringsstoffer gjennom andre kilder. Viktige matvarer å inkludere i kostholdet blir da (kort liste for enkelthetens skyld):

- Egg

- Innmat dersom du liker det (nei leverpostei teller ikke :p)

- Bær

- Vitamintabletter

Alternativ 2

Liker de fleste kaffe første gangen de smaker? Klarer de fleste å steke en god og rød biff første gangen de prøver? Nei, men som med grønnsaker er det tre viktige ting man må ta hensyn til og sørge for at man har:

- Positiv innstilling og motivasjon

- Åpenhet for å eksperimentere, og i forbindelse med grønnsaker (som det finnes uendelig mange ulike sorter av) bør man eksperimentere med ulike tilberedningsmetoder

- Tid, for noen ganger trenger man rett og slett tid for å bli vant til nye smaker, men også for å lære seg å tilberede maten på riktig måte, det er nemlig ikke noe som er gjort på en-to-tre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ovnsbakte potetbåter med masse godt krydder. hell over en boks mais, litt revet ost og noen biter kryddersmør og hiv inn i ovnen igjen til osten har smeltet! Nammis!

Det meste blir bedre med krydder:) Rotgrønnsaker er digg ovnsbakst. Bruk f.eks agurk i youghurt/kesam og lag tzatziki.

Lag en salat av isberg, litt spinat og de tingene du liker, også steker du opp en haug med kyllingfilet og river ost. Det erj o snakk om å få i seg noe- ikke å spise 5 kg grønt om dagen. Er du ikke vant med grøntfor tar det litt tid å venne seg til det, men vær åpen og søk etter oppskrifter, les på forum osv:)

Du liker bær og frukt?? Spis mye av det:)

Om du spiser mye brødmat kan du f.eks forsøke og alltid ha salat i bunn og tomat/agurk/paprika på toppen. havsalt og pepper er godt!

Skal du bygge muskler er jo protein essensielt, men for at du skal ha mye energi og for at kroppen din skal like deg må du få i deg alle næringstoffene du behøver. Se på kroppen som en maskin som ønsker all type mat, tar du vekk noe viktig vil en del av maskinen fungere dårligere, eller verre bli ødelagt. Basert på dette med syrer og baser. Kroppen jobber for å holde PHen i kroppen stabil, sånn at man kan leve rett og slett, hvis du over tid fjerner det som skaper balansen i PH balansen er dette absolutt ikke bra:(

Og alt det ytre- hud, hår, negler, hudtone osv har absolutt godt av grøntfor!

Nå sier ikke jeg at Staten har rett med sine kostholdsråd, men det er en grunn til at man sier at variasjon er bra:)

Tips:

Prøv å sett av en uke til 1-3 grønnsaker. Tenk at denne uken skal jeg prøve disse grønnsakene i forskjellige retter (salat, supper, gryteretter, moser, ovnsbakt, på skiva, som fingermat osv.)

Hvis man går inn for det så burde man kunen klare og finne en variant man liker:) Så beholder du de variantene du liker inn i neste uke mens du prøver enda flere nye ting og etter noen uker har du forhåpentligvis noen gode alternativer:)

Lykke til med muskelbygging:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal på lavkarbo:

Verdens enkleste "brøderstatter" er disse lefsene (oppskrift fra en her inne!!):

-3 egg

-3 hvitter

-6 ss mager kesam

-8 ts fiberhusk

Svelle i 5 min. smør røra tynt utover ett bakepapir(blir ca en langpanne). steke på 150 grader i ca 10 min. Del i fire med pizzakutter og bruk som tortillalompe:) Fyll med masse godt kjøttpålegg og det du "Orker av grønt" med litt salt og pepper eller annet krydder:) Masse proteiner, fiber og så veldig lite karbs:)

Ett annet tips for å kamuflere grønnsaksmaken er å bruke wok sauser eller gryterettsauser over. som sweet cilli, tikki masala osv. da smaker du for det meste sausen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble mye sur i denne grønnsaksdiskusjonen! hehe

(...)

Jeg tror ikke man skal ta alt like seriøst her inni, deriblandt hva jeg sier. De fleste av oss er en gjeng med amatører som i det store egentlig har liten erfaring med dette. Det er mitt syn. Mine utsagn er egentlig bare noen råd/tips fra hva jeg selv har erfart. Man trenger absolutt ikke å bruke/prøve de.

Jeg synes dette er et godt poeng. En kan høres pokker så sikker ut, og være voldsomt så overbevisende i sin sak, men en kan aldri påberope seg sikker viten innenfor dette feltet.

Det sagt: grønnsaker er en viktig kilde for vitaminer og mineraler. En kan selvfølgelig si at en tar tilskudd og får i seg nok, men jeg tror (og dette virker jo fornuftig, nei?) at opptaket fra grønnsaker vil være større enn ved opptaket fra tilskudd. Og hvorfor ikke bare spise begge deler? Det er ikke slik at den ene utelukker den andre.

Ingen kan tvile på at vitaminer, mineraler og sporstoffer er gunstig for en som driver med trening. For eksempel vil kroppen trenge antioksidanter for å bryte ned frie radikaler som oppstår fra treningen. Når en driver styrketrening vil kroppen kreve litt mer næringsstoffer enn for en som sitter stille. På samme måte som den krever mer energi. Å si at grønnsaker ikke er nødvendig for muskelbygging er jo i og for seg sant, men på lik linje med å si at en burger ikke er nødvendig når du skal spise hamburger; Ja, det er sant, men alternativet er mye bedre.

Trådstarter:

Jeg leste nå nylig i en artikkel at en som barn trengte å smake på noe en kanskje ikke liker 7 ganger før en "klarer" å spise det. Poenget er: Prøv deg mer frem! Hvis du alltid prøver noe nytt hver gang du spiser middag vil du til slutt klare å spise grønnsaker uten problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 11 måneder senere...

For min del er det bare å spise det hver dag også venner jeg meg til det. Går jeg en periode uten å spise grønt, så smaker det py når jeg begynner igjen, så er det noen dager med også er det ok. Det går ned!

Har en samboer som lager unødvendig mye styr av å ikke like det, men han får fremgang uten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god helse kan du diskutere i en annen tråd.

Ja helse kan diskuteres på helsebloggen, og juss på jussbloggen.

Skal man bygge muskler er det INGENTING som slår injeksjon av testosteron, insulin , steroider og what not. Da kan man spise hva fan man vil, for helsa gir vi da faen i bare musklene blir store som F :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...